Privat salg af bil i Sverige - hvad skal m~
Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 15:55

Hej,

Så fandt jeg langt om længe en (svensk) køber til min gamle Alfa, men hvad nu?
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på ved privat handel i Sverige? Kan
han f.eks. komme efter mig hvis der er fejl på bilen osv.?
Hvordan omregistrerer man bilen, skal han gøre det eller skal jeg?
Hvor lang tid har man til omregistreringen?

Jeg har handlet bil privat i Danmark nogle gange, så jeg ved godt hvordan det
fungerer i DK, men jeg er bare interesseret i, om der er nogen forskelle i Sverige.

Mvh
Christian

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.93.39.38)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-11-03 16:11

Hej!

"Christian Bak" wrote:

> Så fandt jeg langt om længe en (svensk) køber til min gamle Alfa, men
> hvad nu?

Husk at få afgiften tilbage ved salget :)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 06:44

On Wed, 12 Nov 2003 15:55:02 +0100, <Christian Bak> wrote:

>Så fandt jeg langt om længe en (svensk) køber til min gamle Alfa, men hvad nu?
>Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på ved privat handel i Sverige?

Købt som beset, hvis ikke man er i ond tro og alt det der.

>Kan han f.eks. komme efter mig hvis der er fejl på bilen osv.?

Se pkt 1.

>Hvordan omregistrerer man bilen, skal han gøre det eller skal jeg?

Sælger har et reg. bevis, her kan man påføre, at man avställer bilen.
samt på samme blanket skrive, hvem der nu bliver ejeren person nr. mv.
Derudover skal sælger ridse skattemærkets nr. af med en mønt ala
skrabelodder, og herunder forekommer et nr, som han sammen med sit
reg. og person nr. skal avställe - enten ved at ringe til
Bilregisteret eller gå ind på www.vv.se og gøre det herfra

>Hvor lang tid har man til omregistreringen?

Det sker jo på anden måde end DK jf pkt.3, så det går tjept. Indenfor
en 7 arb, dage får nyejer regbevis, og sælger et bevis på, at
ejerskabet er overdraget.

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 13-11-03 20:09

In news:o966rvgbg1aa6eb1gglp4ar20s332q0c2p@4ax.com,
Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> typed:

> Købt som beset, hvis ikke man er i ond tro og alt det der.

Rent køberetligt vil jeg antage, at de svenske regler ligner de danske
meget. For det første er vores oprindelige købelov fra 1920'erne (eller der
omkring) udslag af et nordisk lovsamarbejde. For det andet er nyere regler
udslag af EF-retten. Og endelig, nr. 3, de uskrevne retsgrundsætninger, som
købeloven bygger på, i høj grad de samme i Sverige (og Norge).

Så købt som beset har nok heller ikke i Sverige den store betydning - vil
jeg gætte på.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 20:43

Hvad?

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 13-11-03 21:28

In news:fln7rvcai6k983dlm8d7ds1eni696odogb@4ax.com,
Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> typed:

[klip]

> Hvad?

Hvad forstår du ikke?

/Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 21:58

On Thu, 13 Nov 2003 21:28:16 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Hvad forstår du ikke?

Dét her:

Fra : Peter G C

Dato : 13-11-03 23:09

In news:b2s7rvc3vajnm5lvjr2ku40vubtv2nsvns@4ax.com,

Du skrev oprindeligt i denne tråd:

"Købt som beset, hvis ikke man er i ond tro og alt det der."

- Min konklusion på min egen lille debat, hvis jeg har forstået dit indlæg
rigtigt:

"Så købt som beset har nok heller ikke i Sverige den store betydning - vil
jeg gætte på."

OK? - eller har jeg misforstået noget?

/Peter

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 23:40

On Thu, 13 Nov 2003 23:08:54 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>"Købt som beset, hvis ikke man er i ond tro og alt det der."

Jep

> [...]
>rigtigt:
>"Så købt som beset har nok heller ikke i Sverige den store betydning - vil

Det var - stærkt forkortet - det der "heller ikke", som trickede...

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 14-11-03 12:35

In news:g128rvgpjtnqc6cd3n69crelui4reb69s9@4ax.com,
Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> typed:

[klip]

> Det var - stærkt forkortet - det der "heller ikke", som trickede...

Jamen klausulen "købt som beset" har reelt ikke megen betydning i dansk ret.

Men vedtager man klausulen i en kontrakt køber ikke klage/reklamere eller
andet over mangler, som køber (f.eks. mig) ved en besigtigelse af bilen
burde have opdaget - f.eks. en ridse i forskærmen på potten eller lignende.
Skjulte fejl og mangler ændrer klausulen intet ved.

- Jeg tror der står noget om det på
http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm - søg efter
ordet "beset"

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ENN

Dato : 13-11-03 20:46

Husk at få refunderet den rekordhøje Danske registreringsafgift når du nu
eksporterer bilen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 20:49

On Thu, 13 Nov 2003 20:46:23 +0100, "ENN" <enn@nomail.com> wrote:

>Husk at få refunderet den rekordhøje Danske registreringsafgift, når du nu
>eksporterer bilen

Manden bor i Sverige, IMO

/Mogens