Må en ældre dame have lov at stille et spø~
Fra : Nielsen

Dato : 12-11-03 15:40

Det håber jeg i hvert fald .
Jeg havde nemlig på arbejde i dag en diskussion med en kollega omkring
dæktrykkets betydning for bilens køreegenskaber og sikkerhed. Hun mente
ikke at det var noget man behøvede at gå og tjekke så ofte og "så hurtigt
kører hun heller ikke". Så nu vil jeg gerne lige høre jeres mening om dette,
og meget gerne dokumenteret. Det skal lige siges at jeg selv tjekker dæktryk
ret ofte

vh
Lisbeth

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-11-03 15:50

Nielsen wrote:
> [...]
> og meget gerne dokumenteret. Det skal lige siges at jeg selv tjekker dæktryk

Hvis ikke dæktrykket er korrekt går det ud over styregenskaberne
(bilen trækker måske til den ene side), dækkene slides forkert (og kan
pludseligt eksplodere) og man bruger måske for meget brændstof (dyrt).

Jeg har desværre ikke nogen rigtig god dokumentation.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : John Sahl

Dato : 12-11-03 16:00

Roberto Saldo wrote:
> [...]
> pludseligt eksplodere) og man bruger måske for meget brændstof (dyrt).
>
> Jeg har desværre ikke nogen rigtig god dokumentation.

FDM skriver lidt om det her:

http://www.fdm.dk/public/altombilen/drift/daek.asp

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-11-03 16:01

John Sahl wrote:

> FDM skriver lidt om det her:
>
> http://www.fdm.dk/public/altombilen/drift/daek.asp

Jeg så den godt, men det er liidt tyndt.

Fra : John Sahl

Dato : 12-11-03 16:05

Roberto Saldo wrote:
> Jeg så den godt, men det er liidt tyndt.

Yup, jeg tillader mig dog at betvivle den dybere interesse
for emnet ud over lige at få ret i en diskussion

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-11-03 16:05

On Wed, 12 Nov 2003 16:00:40 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Jeg så den godt, men det er liidt tyndt.

Meget tynd. Lufttryk i dæk er "alt" afgørende for bilens
vejbeliggenhed. Det ved man jo alt om, hvis man har "gået til" lidt
motorløb. Desværre taler FDM og andre mest om slid og økonomi.
Endvidere kan man teste det selv ved at lukke lidt luft ud af et dæk
og køre sig en tur...

/Mogens

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-11-03 16:12

> [...]
> motorløb. Desværre taler FDM og andre mest om slid og økonomi.
> Endvidere kan man teste det selv ved at lukke lidt luft ud af et dæk

Hej Lisbeth

Jeg kan kun tilslutte mig det som Roberto, John og Mogens skriver, så du kan
roligt fortælle din kollega at du har ret. Det er jo heller ikke for sjovt at
bilfabrikkerne sætter små klistermærker i bilerne, som beskriver hvordan
dæktrykket skal ændres efter hastighed vægt. Herunder er et klip fra
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk/sw445.asp

Dæktryk
Dæktryk har stor betydning for sikkerhed, komfort og brændstofforbrug. Et dæktryk
der er 0,5 bar for lavt, forøger forbruget af brændstof med 2-3%. Samtidig bliver
bilens dæk slidt alt for hurtigt.

Med venlig hilsen Kim

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.91.2.10)

Fra : onix

Dato : 12-11-03 16:22

I forhold til diskussionen om dæktryk - kan nogle af- eller bekræfte om det
er korrekt at det er en fordel at give dækkende en lille smule ekstra tryk
end det angivne fra fabrikanten ? (det er noget jeg har "hørt" men ved ikke
hvor og af hvem....)

Onix

Fra : claus b. p.

Dato : 12-11-03 17:12

"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> wrote in message
> [...]
> er korrekt at det er en fordel at give dækkende en lille smule ekstra tryk
> end det angivne fra fabrikanten ? (det er noget jeg har "hørt" men ved

Det kommer an på hvad man vil opnå. Lavt dæktryk=blødere og mere komfort
samt højere temperatur og slid, højere tryk giver mere retningsstabil og
fast kørsel, og anbefales ved høj last og høj hastighed. Ved for højt tryk
vil dækket slides forkert. På midten for alm. dæk og i kanterne for brede
lavprofildæk.
/Claus

Fra : .Møller

Dato : 12-11-03 17:36

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> motorløb. Desværre taler FDM og andre mest om slid og økonomi.
> Endvidere kan man teste det selv ved at lukke lidt luft ud af et dæk

Jeg giver Mogens ret, slid og lignende er kun en ekstar omkostning, men
forringede / ændrede køre egenskaber kan være et spørgsmål om liv og død.

Ups, husk lige at foretag forsøgene på en stor plads langt fra faste
genstande m.l.
Kør i en cirkel og se hvilken hastighed du kan komme op på, før du skrider:
luk en del luft ud af baghjulene, og se hvad der sker;

http://www.dackinfo.nu/

Her er der også nogle forklaringer under

* lufttryck

Så få dig en ordentlig dæktryksmåler, så du kan måle trykket før du /din
veninde kører, for dæktryksmålerne på tankstationerne er ikke altid OK, de
er dog blevet vedre, og du kan da sikre dig, at du har ennsartet tryk, ved
at sammenligne med en ordentlig dæktryksmåler kan du se evt forskel og tage
højde herfor.
Jeg har i mange år brugt, en mekanisk "Dunlop"-måler, nu har jeg investeret
i en elektronisk, men man kan ikke være sikker på at de er OK før man har
testet den op mod en korrekt måler.

Der har været en test med forskellige truk og ændtinger i køreegenskaber,
men jeg kan desværre ikke finde den nu, Hvis en eller anden har den så :
tak.
--
Møller

Fra : Mark Sandberg

Dato : 12-11-03 17:01

"Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Så nu vil jeg gerne lige høre jeres mening om dette,
> og meget gerne dokumenteret.
> Det skal lige siges at jeg selv tjekker dæktryk ret ofte

Dokumentation har jeg ikke. Men hvis du tjekker dæktryk ofte, bør du gøre
det på samme tankstation og med samme trykmåler hvergang. Derudover skal
dækkene helst have samme temperatur hver gang trykket måles. Enten kolde
efter timers stilstand, eller varme efter et godt antal kørte kilometer.

Såfremt dine ventiler, dæk og fælge er tætte. Vil du måle det samme hver
gang, bortset fra det luft du selv går og lukker ud.......når trykket måles.
Hvis du først HAR konstateret at hjulene holder luft, kan du sætte
hyppigheden ned og nøjes med at kontrollere, hvis du alligevel ikke har
andet at foretage dig

/Mark.

Fra : .Møller

Dato : 12-11-03 17:39

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis du først HAR konstateret at hjulene holder luft, kan du sætte
> hyppigheden ned og nøjes med at kontrollere, hvis du alligevel ikke har

Jeg tjekker hver gang jeg tanker, for hvad skulle jeg ellers lave, med min
egen trykmåler forstås.
Men ellers skal kontrol ske ved kolde dæk, det er det fabrikanternes
opgivelser er baseret på.
--
Møller

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-11-03 17:47

On Wed, 12 Nov 2003 17:38:47 +0100, ".Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk>
wrote:

>Jeg tjekker hver gang jeg tanker, for hvad skulle jeg ellers lave, med min
>egen trykmåler forstås.
>Men ellers skal kontrol ske ved kolde dæk, det er det fabrikanternes
>opgivelser er baseret på.

Hvad er et "koldt" dæk? Skal man vente med at måle, hvis der er en hede
bølge med 32 grader i skyggen, til den er overstået? Hvad så om
vinteren? Er +3 grader koldt nok eller skal jeg vente til vi får -20?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-11-03 18:27

> [...]
> bølge med 32 grader i skyggen, til den er overstået? Hvad så om
> vinteren? Er +3 grader koldt nok eller skal jeg vente til vi får -20?

Kolde dæk er nå temperaturen er den samme i dækket som udendørstemperaturen,
uanset om det er +30 eller -30 udenfor. Det er jo ikke trykket i dækket der
er vigtig, men trykket i dækket i forhold til omgivelserne.

I instruktionsbogen til et af mine køretøjer står der at dækkene er "kolde"
nå bilen har holdt stille i mindst tre timer, og stadig er det hvis man køre
maksimalt 1,6 km (kommer sikkert af en mile). Det sidste holder jo ikke en
meter hvis man laver hjulspind halvvejs ned til tanken, og lander med en
håndbremsevending.

Selv gør jeg det på alle de motoriserede køretøjer jeg har hver weekend, med
digital trykmåler og egen kompressor. Ud over at jeg får mere fornøjelse af
mine køretøjer så spare det både benzin og dæk, og så er det jo godt for
sikkerheden.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-11-03 19:02

On Wed, 12 Nov 2003 18:27:03 +0100, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

[snip det hele]

Takker.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Martin Sand.

Dato : 12-11-03 18:42

Mark Sandberg wrote:
> Såfremt dine ventiler, dæk og fælge er tætte. Vil du måle det samme
> hver gang, bortset fra det luft du selv går og lukker ud.......når
> trykket måles.

Jeg måler dæktryk med ventilhætten på. Det giver samme resultat som hvis den
er taget af. Og så forsvinder der ingen luft ved denne fremgangsmåde. Men
det kræver sikkert en speciel ventilhætte(?), og hvis der skal efterfyldes
luft er man selvfølgelig nødt til at skrue ventilhætten af.

MVH Martin

Fra : Finn I

Dato : 12-11-03 18:14

"Nielsen" <mobjerg@FJERNtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det håber jeg i hvert fald .
Her er et lille uddrag fra et arrangement som BMW Club Danmark har haft hos
GoodYear hvor temaet var - dæk :

(OO=00=OO)
Dækkets værste fjender:
1. For lidt lufttryk. ? giver uregelmæssigt slid, der er fare for
bælteløsning & dæksprængning. Trykket bør være mindst 2,7 bar. Kom så meget
i som muligt! 6 streger for lidt giver 45 % kortere dæklevetid. For lidt
luft i moderne dæk giver slid på midten. Det højere dæktryk medfører dog
mindre komfort!? Manglende lufttryk medfører at dækket bliver alt for varmt
og det er med til at nedbryde dækket. Det kan være totalt ødelagt efter kort
tid, uden at det umiddelbart kan ses på dækket.
2. Ældre dæktyper (80 serie) slides på midten af slidbanen, hurtigere
nedslidning ved højt tryk.
3. Sjusket dækkontrol. Udfør en grundig kontrol hver 14 dag. Kontrollér for
ujævnt slid og eventuelle fremmedlegemer, kontrollér lufttryk ved kolde dæk.
Mister dækket luft, så skal det kontrolleres af en fagmand.
4. Overkørsel af kantsten i spids vinkel. Dækket kan få klemt sidevæggen og
blive helt ødelagt. Dæksprængning vil så opstå på et eller andet tidspunkt.
5. Hurtig kørsel over højt placerede kloakdæksler og vejhuller. Dækket
bliver klemt og derved ødelagt. Der kan opstå brud i dækket, resultat:
dæksprængning.
6. Kørsel med dårlige støddæmpere: markant øget dækslid.
7. Kørsel med forkert sporing: Markant øget dækslid. ABS kan også blokere:
fra 30 km/h eller ved temperatur ydergrænser.
8. Kørsel med forkert styretøjsindstilling: Markant øget dækslid.
9. Nedbremsning med blokering: Dækket får mere eller mindre et fladt punkt,
som ikke kan repareres. Komforten bliver ringere og i visse tilfælde bliver
dækket ubrugeligt. (Mine fordæk efter sidste års køretekniske kursus ? nå,
de var slidt ned til minimum, da jeg startede på banen, og da jeg kørte
derfra rumlede de fælt allerede ved 80 km/h)
10. Rengøring af dæk med højtryksdampspuler (70 bar) ? Dæk kan selv ved
anvendelse af koldt vand på kort afstand blive beskadiget eller ødelagt på
få sekunder ved så høje tryk.

Huller i vejen kan også ødelægge fælgen. Dæksprængninger ses ofte ca. 20-30
km efter et færgeleje, pga kontakt med kanter.
Man skal altid have de nyeste dæk bagpå ? ellers overbremser baghjul. Dette
gælder også forhjulstrækkere ? hvis der er nogen der ellers ejer den slags
transportmidler.

(OO=00=OO)

Mvh
Finn I

Fra : alexbo

Dato : 12-11-03 20:20

"Nielsen" > skrev

Det skal lige siges at jeg selv tjekker dæktryk ret ofte

Det er ingen tvivl om at korrekt dæktryk har stor betydning.
Men hvor tit man skal tjekke, er en smagssag, lidt i stil med hvor tit man
kontrollerer sit lys.
Jeg tjekker dæktryk når jeg skifter mellem sommer og vinterhjul, og lige før
sommerferien, altså ca 3 gange om året.
Det er passende for min bil, den mangler aldrig luft.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-11-03 21:14

Nielsen wrote:

> Det håber jeg i hvert fald .

Naturligvis må du det, vi "servicerer" alle køn og aldre..

> [...]
> dæktrykkets betydning for bilens køreegenskaber og sikkerhed. Hun mente
> ikke at det var noget man behøvede at gå og tjekke så ofte og "så hurtigt

Jeg mener hun tager fejl og at det er en farlig holdning hun
lægger for dagen. Det er muligt at hun normalt ikke kører på en
måde så dæktrykket har betydning, men ligesom alle andre kan hun
risikere at komme i en krisesituation (ungen der løber ud foran
bilen el. lign.) hvor der er behov for at styre hurtigt. Hvis ikke
hun har check på dæktrykket har hun heller ingen anelse om hvordan
bilen opfører sig når den skal undvige. Måske er den for løs i
forenden så den fortsætter ligeud selv om hun drejer (splat
unge!). Det kan også være det er bagenden den er gal med, så hun
får sig en snurretur i stedet (måske rammer hun ikke ungen, men
hun har ingen indflydelse på hvad hun ellers rammer).

Det ansvarlige er at øve sig på hvordan bilen reagerer ved et
givent dæktryk, det kan fx. være på et glatførekursus, og så
efterfølgende holde dette dæktryk ved lige. På den måde ved hun
hvordan bilen reagerer når det går stærkt og så har hun langt
bedre chance for at undgå ungen.

Jeg ved af erfaring at selv meget små ændringer i dæktryk kan give
markant ændrede køreegenskaber. Som konsekvens af dette har jeg
købt en dæktryksmåler så jeg altid måler dæktryk med den samme
måler. Tingesterne på tankstationerne viser meget forskelligt, så
deres skalaer stoler jeg ikke på. Jeg bruger dem til at fylde luft
i dækkene, og efterfølgende bruger jeg min egen måler til at lukke
luft ud igen indtil mine dæk er nede på et tryk jeg ved er godt
for min bils køreegenskaber.

Hvis ikke din kollega interesserer sig for sikkerheden ved et
korrekt dæktryk, så kan du jo altid fortælle hende at det er
dårlig økonomi, både i dæk- og benzinforbrug, at køre med forkert
dæktryk.

> Så nu vil jeg gerne lige høre jeres mening om dette,
> og meget gerne dokumenteret. Det skal lige siges at jeg selv tjekker dæktryk
> ret ofte

Godt at høre. Der er desværre alt for mange der har samme slappe
holdning som din kollega. Dækkene er den eneste kontaktflade
mellem bil og underlag, det er utroligt de ikke selv kan regne ud
at det er sund fornuft at gøre betingelserne for denne kontakt så
gode som muligt. Din kollega ved garanteret godt hvilke sko der er
bedst at gå i når fortovet er fedtet, men bilens "sko" behøver man
åbenbart ikke at bekymre sig om?

--
Hygge..
Thomas

Fra : anders majland

Dato : 13-11-03 08:44

> [...]
> jeres mening om dette, og meget gerne dokumenteret. Det skal lige
> siges at jeg selv tjekker dæktryk ret ofte

Hvis dækkene og fælgene er iorden behøves det ikke checkes ret tit da
almindeligt dæk ikke taber ret meget luft gennem dæksiderne (Kører man
på meget sportslige dæk er det en anden sag ...). Som udgangspunkt ville
jeg i en bil der "kun" kører rundt i byen og aldrig "hurtigt" nok starte
med at checke en gang om måneden og hvis der ikke viser sig noget tab
der så en gang i kvartalet. Derudover vil noget oftere se om de ser
normale ud - De flest punkteringer gør at dækene taber luften ret
hurtigt og det er nemt at mærke (og se)

Men hvis hun kører landevej eller motorvej så kører hun hurtigt. Bed
hende prøve at lave en nedbremsning med et halv fladt hjul...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Nielsen

Dato : 13-11-03 11:45

meddelelse news:bovcqh$dvg$2@sunsite.dk...
[SNIP]

Tak for alle svarene.

Først vil jeg da lige sige at det ikke handler om at "få ret i en
diskussion", jeg kan sagtens tåle at tage fejl, og er sandheden end anden
end den jeg går og tror på, så er jeg da interesseret i at vide det, men
det handler også om at i samme diskussion drejede det sig om at vedkommende
der "passer" firmabilerne skal vide hvad det handler om.

Sidst jeg skulle en længere tur i firmabilen kontrollerede jeg derfor selv
bl.a. dæktrykket og konstaterede at trykket i stedet for 2,2 Bar var 1,5
Bar, så jeg havde mistanke om at der var én der ikke helt har styr på
forskellen på Bar og Psi, og deraf kom den følgende diskussion.

vh
Lisbeth

Fra : alexbo

Dato : 13-11-03 18:51

"Nielsen" skrev

> Bar, så jeg havde mistanke om at der var én der ikke helt har styr på
> forskellen på Bar og Psi, og deraf kom den følgende diskussion.

Det er også noget makværk.
Dækstørrelser er i tommer, millimeter, og procenter samtidig, dæktrykket
måles i bar, psi, som ligner hinanden på skalaen, 1,2,3, 10,20 30, det er
ikke mærkeligt at det går galt nogen gange.

mvh
Alex Christensen