/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
15 minutter bag rattet af S60 R
Fra : EjS


Dato : 12-11-03 13:27

Hej!

Lige en oplevelse jeg må dele...

Igår prøvede jeg for første gang en bil med 300 Hk - nemlig en Volvo S60 R
med en del modifikationer foretaget af Volvo. Med i bilen var den teknisk
ansvarlige ingeniør for flere dele af bilens elektroniske kontrolsystemer
som DSTC og Four-C etc. samt en forsker fra Volvo Technology.

Testruten foregik på flere forskellige typer veje for at "prøve" Four-C
systemet der optimerer affjedringen til enten komfort eller sport. Et meget
imponerende system i sig selv. I komfort versionen har man en luksusbil til
cruising. Med et enkelt tryk strammes undervognen op og styringen bliver
mere præcis og langt hurtigere.

Motoren er formidabel. Desværre hører man den ikke særligt meget. Fra
omkring 2000-5000 o/min er der god respons og forrygende trækkraft. Det der
imponerer mest er hvor udramatisk AWD overfører kræfterne til underlaget.
Ingen hjulspind og torque steer - kun ren acceleration og lidt turbofløjt.
Gearkassen har kort vandring og ligesom koblingen kan man godt "mærke" der
ligger en racerbil under skallen. Meget kontant opførsel!

På et tidspunkt siger chefingeniøren til min kammerat der kører på det
tidspunkt: "Når de næste to biler er forbi skal du lige prøve DSTC
systemet - du bruger bare hele vejen"

Der bliver godt lukket op og der svinges voldsomt med rattet og bagvognen
kommer i svingninger. Mens jeg spekulerer på hvor vi mon havner henne og
prøver ikke at flyve ud gennem sideruden råber ingeniøren: "Nu kan i høre
hvordan DSTC systemet og støddæmperne arbejder" - tydelig "støj" fra
systemet. Bremseassistenten for også en tur og da vi kører hen imod et par
fartbump råber han "hurtigere, hurtigere"...

Alt i alt en bil med et forrygende potentiale. Men næsten for udramatisk -
alle andre biler bliver sat i accelerationerne men man mærker ikke farten
særlig meget og motoren kan skyde bilen afsted uden at runde de høje
omdrejninger. Vi var både over og under bilen samt inde i Volvos
allerhelligste haller for at se på enkeltkomponenter - og det er fandme
imponerende teknik Volvo har præsteret.

Ingeniørerne blev noget chokeret over at høre bilens pris i DK. I Sverige
koster den næsten kun en tredjedel... Jeg er begyndt at lære svensk...!

MVH EjS



 
 
Jan W Nielsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-11-03 13:30

EjS wrote:

> Lige en oplevelse jeg må dele...
> Alt i alt en bil med et forrygende potentiale.

Enig.

På en våd bane med mange små og svævre sving kørte jeg hurtigere end både
Lotus Super 7, Porsche 911 Turbo, Porsche Carrera eller Chervolette
Corvette.

Dette ved Biler for Alle i Herning for få uger siden.

Bilen ér hurtigere, end den føles.

--
Jan W Nielsen




Jan W Nielsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-11-03 13:37

Jan W Nielsen wrote:

> På en våd bane med mange små og svævre sving kørte jeg hurtigere end [...]
> Porsche 911 Turbo

P.S.: Den det var den gamle model kun med træk på bagerste hjulpar. Den nye
ville være kørt.

--
Jan W Nielsen




EjS (12-11-2003)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 12-11-03 13:46

> > På en våd bane med mange små og svævre sving kørte jeg hurtigere end
[...]
> > Porsche 911 Turbo
>
> P.S.: Den det var den gamle model kun med træk på bagerste hjulpar. Den
nye
> ville være kørt.

Jamen - det var jo det jeg rent faktisk fortalte chefingeniøren ved Volvo
under testkørslen. Han nikkede meget stolt :)

Manden har brugt 8 år af sit liv på at udvikle Four-C konceptet... Især
mente han at systemet giver et meget effektivt vejgreb ved udgangen på
svingene.

MVH EjS



Olesen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-11-03 16:56


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb227c5$0$7889$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> På en våd bane med mange små og svævre sving kørte jeg hurtigere end
> Porsche 911 Turbo.

Har en kostbar 911'er ikke disse stabilitetsegenskaber ??
Eller kan en Porsche ikke noget specielt i vådt føre ?



Ukendt (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-03 17:07


"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb257f8$0$27447$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Har en kostbar 911'er ikke disse stabilitetsegenskaber ??
> Eller kan en Porsche ikke noget specielt i vådt føre ?

En 911 (996) 4S har permanent 4-hjulstræk.

Det har en gammel 993 eller en standard 996 ikke.

Så målt mod en S60R AWD kan Porschen ikke følge med i vådt føre.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Thomas Jørgensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 12-11-03 21:47

Den nye Porsche 911 turbo har AWD og har et specialt system (PSM) der gør at
den kører suverænt i vådt og normalt føre.Så det på Top gear og den var ikke
til at rykke af vejen når det system var slået til.

/Thomas

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> wrote in message
news:3fb25b0a$0$94862$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fb257f8$0$27447$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Har en kostbar 911'er ikke disse stabilitetsegenskaber ??
> > Eller kan en Porsche ikke noget specielt i vådt føre ?
>
> En 911 (996) 4S har permanent 4-hjulstræk.
>
> Det har en gammel 993 eller en standard 996 ikke.
>
> Så målt mod en S60R AWD kan Porschen ikke følge med i vådt føre.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>
>



Ukendt (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-03 09:54


"Thomas Jørgensen" <psxdemon2@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:bou675$1i4sv7$1@ID-162585.news.uni-berlin.de...
> Den nye Porsche 911 turbo har AWD og har et specialt system (PSM) der
gør at
> den kører suverænt i vådt og normalt føre.Så det på Top gear og den
var ikke
> til at rykke af vejen når det system var slået til.

Det er korrekt.

Jeg har selv testet den på KTI og dennes glatbane samt "ude i det
virkelige liv".

Den kører fremragende.

Mig bekendt var den tidligere omtalte Porsche en ældre model Turbo.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Thomas Krath (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 13-11-03 22:01

> Mig bekendt var den tidligere omtalte Porsche en ældre model Turbo.

Starten af 1990'erne...

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk



Thomas Krath (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 12-11-03 19:44

> Har en kostbar 911'er ikke disse stabilitetsegenskaber ??
> Eller kan en Porsche ikke noget specielt i vådt føre ?

En bil med motoren i bag og baghjulstræk kan næppe følge en bil med motoren
i front og 4-hjulstræk i vådt vejr ;)


--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk



Martin Sand. (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sand.


Dato : 12-11-03 18:49

EjS wrote:
> Ingeniørerne blev noget chokeret over at høre bilens pris i DK. I
> Sverige koster den næsten kun en tredjedel... Jeg er begyndt at lære
> svensk...!

Ja, det er forkasteligt med de groteske danske priser. Har
bilorganisationerne opgivet at få sænket afgifterne, jeg synes ikke at man
hører meget om dette emne længere. Kan man melde sig ind i en forening der
gør noget AKTIVT for at få politikernes øjne op for dette "røveri ved højlys
dag"? Det viste sig jo, ikke at være en umulig opgave at omlægge afgifterne,
så vildt jeg husker. Men det kniber vist med viljen og visionerne.

MVH Martin



Thomas Krath (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Krath


Dato : 12-11-03 19:46

> Alt i alt en bil med et forrygende potentiale. Men næsten for
> udramatisk - alle andre biler bliver sat i accelerationerne men man
> mærker ikke farten særlig meget og motoren kan skyde bilen afsted
> uden at runde de høje omdrejninger. Vi var både over og under bilen
> samt inde i Volvos allerhelligste haller for at se på
> enkeltkomponenter - og det er fandme imponerende teknik Volvo har
> præsteret.

Har du set tråden "Fedeste bil i har kørt?" d. 31/10-2003 ;) Hehe... den
Volvo S60R er bare i orden!

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk



EjS (12-11-2003)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 12-11-03 22:28

> Har du set tråden "Fedeste bil i har kørt?" d. 31/10-2003 ;) Hehe... den
> Volvo S60R er bare i orden!

Jaja - så godt tråden. Og har lige set billederne... Jan var så venlig at
låne den ud??

Men ellers meget smart lir også - fx. op og nedblænding af lyset.

Jeg har lige afleveret min ønskeliste til jul til mine forældre. S60R
figurerer øverst på ønskelisten... Der findes et billigt eksemplar hos Volvo
da de vil skrotte den bil vi var ude at køre i. De er færdige med
finjusteringerne og bilen er så voldsomt modificeret at der ikke findes
reservedele...

Volvo S60 R er bare iorden!

MVH EjS



Mogens Knudsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 14-11-03 09:35

On Wed, 12 Nov 2003 13:26:45 +0100, "EjS"
<ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote:

>Ingeniørerne blev noget chokeret over at høre bilens pris i DK. I Sverige
>koster den næsten kun en tredjedel... Jeg er begyndt at lære svensk...!

I Bilrevyen 2004, kommet med Posten igår, skriver de, at Audi S4 med
V8 er et bedre valg. Jeg vil give dem ret.
(jeg har også prøvet en Volvo S60 Racing med 300 hk/400 Nm)


/Mogens

Ukendt (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-03 14:13


> I Bilrevyen 2004, kommet med Posten igår, skriver de, at Audi S4 med
> V8 er et bedre valg. Jeg vil give dem ret.
> (jeg har også prøvet en Volvo S60 Racing med 300 hk/400 Nm)

Jeg synes, Volvo S60R er en fantastisk bil - men jeg tror, at Audi S4 med 344 hk
en endnu bedre bil.

Om den stadig ville være det, hvis S60R fik en anden motorstyring, ved jeg ikke. I
så fald ville den formentlig være endnu hurtigere end Audi´en, ligesom den ville
have en bedre motorgang.

Jan W Nielsen, tidligere kørt S60R

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Mogens Knudsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 14-11-03 14:57

On Fri, 14 Nov 2003 14:12:57 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>Jeg synes, Volvo S60R er en fantastisk bil - men jeg tror, at Audi S4 med 344 hk
>en endnu bedre bil.

Klart

>Om den stadig ville være det, hvis S60R fik en anden motorstyring, ved jeg ikke. I
>så fald ville den formentlig være endnu hurtigere end Audi´en, ligesom den ville
>have en bedre motorgang.

Næppe - der er INTET "nedad", der slår en V8.

>Jan W Nielsen, tidligere kørt S60R

Jow, jow - dét hører man jo


/Mogens
tidligere kørt Maserati Quattroporte

Ukendt (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-03 16:04

> >Om den stadig ville være det, hvis S60R fik en anden motorstyring, ved jeg
ikke. I
> >så fald ville den formentlig være endnu hurtigere end Audi´en, ligesom den
ville
> >have en bedre motorgang.

> Næppe - der er INTET "nedad", der slår en V8.

Ikke når det gælder lydbillede, nej.

> /Mogens
> tidligere kørt Maserati Quattroporte

Tsk-tsk.

Jan W Nielsen // Opel Quattroporte.

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Mogens Knudsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 14-11-03 16:12

On Fri, 14 Nov 2003 16:03:43 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>Ikke når det gælder lydbillede, nej.

Hvis du mener, at en 5-cylindret Volvo har en bedre motorgang end en 8
cylindret Audi (det er jo faktisk dét, du skriver før), kan jeg kun
sige een ting: Du har kørt ALT for lidt Audi V8 !!!


/Mogens
Former Audi V8

Ukendt (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-03 16:34


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:04s9rvci908mk101ji5av20jnf4macgciv@4ax.com...

KLIP

> Hvis du mener, at en 5-cylindret Volvo har en bedre motorgang end en 8
> cylindret Audi (det er jo faktisk dét, du skriver før), kan jeg kun
> sige een ting: Du har kørt ALT for lidt Audi V8 !!!

Selve lydindtrykket afhænger vel af udstødningssystemet.

Hør blot forskellen imellem en amerikaner-V8 og en europæisk V8´r.

Jeg synes nu bedst om den europæiske version trods det faktum min jolle
anvender en amerikansk V8-mølle.


--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
Tidligere på tri-cykel



Mogens Knudsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 14-11-03 17:04

On Fri, 14 Nov 2003 16:34:21 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Selve lydindtrykket afhænger vel af udstødningssystemet.

Sikkert

>Hør blot forskellen imellem en amerikaner-V8 og en europæisk V8´r.

Jow, jow...

>Jeg synes nu bedst om den europæiske version trods det faktum min jolle
>anvender en amerikansk V8-mølle.

Jég er til den amerikanske og nyder de både, hvor udstødningerne er
over vandet. Dét lyder sgu af noget, du


/Mogens

Ukendt (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-03 18:59


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:05v9rvsa0b6r835cai772hoarka7o6lctm@4ax.com...

KLIP

> Jég er til den amerikanske og nyder de både, hvor udstødningerne er
> over vandet. Dét lyder sgu af noget, du

Væk opsigt på stranden... brug Perssons brystparyk - væk opsigt på
vandet ... brug Captain´s Choice...))

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Ukendt (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-03 17:53

> Selve lydindtrykket afhænger vel af udstødningssystemet.
> Hør blot forskellen imellem en amerikaner-V8 og en europæisk V8´r.

Der er andre forskelle end udstødningssystemet.

Såvidt jeg ved, vælger amerikanerne med vilje en tændings-rækkefølge med overlap,
der giver den pludrende lyd.

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Ukendt (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-03 17:51

> Hvis du mener, at en 5-cylindret Volvo har en bedre motorgang end en 8
> cylindret Audi (det er jo faktisk dét, du skriver før), kan jeg kun
> sige een ting: Du har kørt ALT for lidt Audi V8 !!!

Selvfølgelig har en V8´er en bedre motorgang - det er jo en matematisk korrekt
motor

Men ikke nødvendigvis mere effekt..

/Jan W Nielsen



-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Mogens Knudsen (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 14-11-03 18:01

On Fri, 14 Nov 2003 17:50:31 +0100, <Jan W Nielsen> wrote:

>Selvfølgelig har en V8´er en bedre motorgang

Endeligt...

>Men ikke nødvendigvis mere effekt..

Hvem har sagt det?


/Mogens

Ukendt (14-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-03 18:38

> >Men ikke nødvendigvis mere effekt..
>
> Hvem har sagt det?

Ingen..

/Jan W Nielsen

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.137.194.64)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


jan@stevns.net (14-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-11-03 20:40

<Jan W Nielsen> skrev :

>Selvfølgelig har en V8´er en bedre motorgang - det er jo en matematisk korrekt
>motor

Øehh Nej - ikke helt

http://autozine.kyul.net/technical_school/tech_index.htm#Engine


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

EjS (15-11-2003)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 15-11-03 03:30

> Hvis du mener, at en 5-cylindret Volvo har en bedre motorgang end en 8
> cylindret Audi (det er jo faktisk dét, du skriver før), kan jeg kun
> sige een ting: Du har kørt ALT for lidt Audi V8 !!!

Nu bliver jeg nysgeririg. Har en V8 ikke to tændingsimpulser ad gangen.
Tændingsrækkefølgen i en S60 R er 1-2-4-5-3 hvilket giver en meget god
afbalancering. Omvendt vil en V8 med to tændingsimpulser give en mindre
afbalanceret motorgang.

Iøvrigt ser jeg ikke S4 som en konkurrent til S60. Dertil er den for lille i
kabinen (har siddet i en S4 på Essen Motorshow sidste år). Volvoen er større
og er ment som en sportsvogn der også kan give meget komfortable
køreegenskaber i Four-C komfort indstillingen. Dette er netop også
chefingeniørens ord - og jeg er ganske enig, hvilket gør sammenligningen med
S4 endnu mere absurd.

S60 R er ikke en racer men en sports sedan med god komfort... Det er ikke
filosofien bag Audi S4 (selvom Tiff Needle siger: understeer, understeer,
understeer).

MVH EjS

P.S. Jeg snakker ren matematik - ikke lydindtryk og diverse smag og behag
kæpheste...

P.P.S. Volvoen får uden videre 50 hk med en enkelt motorstyrings
opgradering. Flere heste er også muligt...



Mogens Knudsen (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 15-11-03 04:01

On Sat, 15 Nov 2003 03:29:42 +0100, "EjS" <ejsREMOVE@stofanet.dk>
wrote:

>Iøvrigt ser jeg ikke S4 som en konkurrent til S60. Dertil er den for lille i
>kabinen (har siddet i en S4 på Essen Motorshow sidste år). Volvoen er større

Der er INGEN plads i Volvo'en - ingen !

>og er ment som en sportsvogn der også kan give meget komfortable
>køreegenskaber i Four-C komfort indstillingen. Dette er netop også
>chefingeniørens ord - og jeg er ganske enig, hvilket gør sammenligningen med
>S4 endnu mere absurd.

?

>S60 R er ikke en racer men en sports sedan med god komfort... Det er ikke
>filosofien bag Audi S4

Hva' sku' det så være?

>P.S. Jeg snakker ren matematik - ikke lydindtryk og diverse smag og behag
>kæpheste...

Jow, jow...

>P.P.S. Volvoen får uden videre 50 hk med en enkelt motorstyrings
>opgradering. Flere heste er også muligt...

Dét skal jo også til mod Audiens antal...


/Mogens

EjS (15-11-2003)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 15-11-03 16:40

> Der er INGEN plads i Volvo'en - ingen !

- men trods alt med et kabinemål der mere matcher S6 karrosseriet...

> >S60 R er ikke en racer men en sports sedan med god komfort... Det er ikke
> >filosofien bag Audi S4
>
> Hva' sku' det så være?

En sportssedan med mere vægt på sport (der er jo passiv affjedring i
Audien)...? Audien har samtidig en suveræn V8 motor der kan tage nogle
omdrejninger. Omvendt er turbo motoren til S60 med godt bundtræk et mere
komfortabelt valg. Støjdæmpningen er iøvrigt også alt for god.

> >P.P.S. Volvoen får uden videre 50 hk med en enkelt motorstyrings
> >opgradering. Flere heste er også muligt...
>
> Dét skal jo også til mod Audiens antal...

Præcist. Selvom det er svært marked at presse sig ind på for Volvo mener jeg
nu de har ramt et hul med præcis den kombination af motor og undervogn. Men
stod jeg selv med pengene i hånden ville jeg bestemt også kigge på Audi/BMW.

MVH EjS



Mogens Knudsen (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 15-11-03 16:50

On Sat, 15 Nov 2003 16:39:35 +0100, "EjS"
<ejso00REMOVE@control.auc.dk> wrote:

>En sportssedan med mere vægt på sport (der er jo passiv affjedring i
>Audien)...?

Det har dé jo så valgt. Har det egentligt prøvet at køre en Audi V8 ?

>Præcist. Selvom det er svært marked at presse sig ind på for Volvo mener jeg
>nu de har ramt et hul med præcis den kombination af motor og undervogn.

Jeg tror, der vil bive solgt 0 biler - måske en større forhandler
eller 2 køber een for sjov. "Alle" vil uden tvivl købe T5-udgaven til
den halve pris og med 50 færre hk.


/Mogens

EjS (15-11-2003)
Kommentar
Fra : EjS


Dato : 15-11-03 17:10

> Jeg tror, der vil bive solgt 0 biler - måske en større forhandler
> eller 2 køber een for sjov. "Alle" vil uden tvivl købe T5-udgaven til
> den halve pris og med 50 færre hk.

Jeg snakker heller ikke om bilens "liv" i Danmark. Volvo CC er også
ligeglade. Deres vigtigste marked er USA og der sælger R'modellerne noget
bedre end forventet. Samtidig er antallet af solgte biler med Four-C lidt
større end forventet og tilbagemeldingerne på systemet er overvejende
positive.

S60 R koster efter hvad jeg blev oplyst 478k svenske kroner i Sverige.

MVH EjS



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste