/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tag dog et ansvar i trafikken
Fra : Fly Christensen


Dato : 12-11-03 11:35

Sakset fra:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2115432

Tag dog et ansvar i trafikken

Af Malene Skjøth, Smedekrogen 3, Skanderborg

DØDSULYKKER i trafikken er hverdagslæsning i aviserne. Er vi på vej til
at acceptere, at sådan er det bare? Er vi virkelig nødt til at leve med
det, altså de af os, der overlever?

På min vej frem og tilbage mellem Skanderborg og Århus på motorvejen
oplever jeg næsten dagligt situationer, der er potentielt farlige.
Bilister, der presser bagfra, 10 cm fra min bagskærm, mens de blænder op
for lyset for at gøre opmærksom på, at de altså har meget travlt. Og det
selv om højre vognbane er ét langt lastvognstog, og den venstre vognbane
er én lang bilkø.

Jeg bliver så stjernetosset, for hvad er det lige, de har tænkt sig? At
alle biler, så langt øjet rækker, skal rette ind til højre, for her
kommer der altså en, der helst skal hurtigere frem end alle andre.

Presset på motorvejene omkring de større byer gør jo, at man må følge
trafikken.

Jeg er fuldstændig klar over, at man som hovedregel skal holde til
højre, men jeg har ærlig talt ikke lyst til at blive klemt inde mellem
lastbilerne. Jeg er for nylig blevet torpederet af en bus uden skyld fra
min side. Selv om jeg nok, på baggrund af ulykken, har udviklet en lille
paranoia i forhold til store køretøjer, er det altså ikke, fordi jeg
ligger og fedter med 80 km/timen i yderste spor - jeg følger bare
trafikken og prøver så vidt muligt at holde afstand til den
forankørende.

Jeg ved ikke selv noget værre end at have en bil helt oppe i bagsmækken.
En lille opbremsning foran, så ved vi jo alle, hvad der sker. Så hold
dog afstand

Smarte bilister
De rigtig smarte bilister cruiser lidt mellem vognbanerne, og holder man
den foreskrevne afstand, kan man næsten være sikker på, at det bliver
for meget for én eller anden bagved. Det hul skal fyldes ud, og det kan
ikke gå hurtigt nok. Så tager man den inden om og tilbage til højre
bane, så andre må bremse op.

Så slap dog af, kør hjemmefra noget tidligere. Hvis det kun var de
"travle" bilisters eget liv, de satte på spil, kunne de for min skyld
køre sig halvt ihjel hver dag, men man kan ikke tillade sig at sætte
andre folks liv på spil på den måde.

Tag dog et ansvar i trafikken - det kan så nemt gå galt, og det gør det
hver dag. Har I ikke også nogle, I gerne vil vende hjem til om aftenen?
Tænk over det!

--
In space nobody will hear your cream

 
 
Christian B. Andrese~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-11-03 11:54


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
news:6f6882627c42c423e208718b61539786@news.teranews.com...
> Sakset fra:
>
> http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2115432
>
> Tag dog et ansvar i trafikken
>
> Af Malene Skjøth, Smedekrogen 3, Skanderborg

Fremragende.
Jeg kan kun tilslutte mig det 100 %.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Ukendt (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-03 12:04


"Christian B. Andresen" <mailto:nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
"Re: Tag dog et ansvar i trafikken"

> Fremragende. Jeg kan kun tilslutte mig det 100 %.

Jep - eminent...

/MK
'03 Porsche 911 turbo


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.231.21)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


John Sahl (12-11-2003)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 12-11-03 12:22

MK wrote:
> /MK
> '03 Porsche 911 turbo

Pralrøv, fortæl

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Tom (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 12-11-03 12:52



> MK wrote:
> > /MK
> > '03 Porsche 911 turbo
>
> Pralrøv, fortæl

arh det er da kun en gammel folkevogn fra i år

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Ukendt (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-03 12:56


"Tom" <mailto:tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
"Re: Tag dog et ansvar i trafikken"

> Arh, det er da kun en gammel folkevogn fra i år

Korrekt -> samme opbygning og næsten samme forbrug.

Performance dog lidt bedre...
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=2035


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.231.21)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


IN (12-11-2003)
Kommentar
Fra : IN


Dato : 12-11-03 14:14


<MK> wrote in message news:000201c3a90c$b0a0b650$10ffaad5@autoatlas.local...
>>
> /MK
> '03 Porsche 911 turbo

Hvad skal det betyde?

Er Alfa'en skiftet ud med noget Tysk uden plader?






Ukendt (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-03 14:20


"IN" <mailto:no@spam.com> skrev i en meddelelse
"Re: Tag dog et ansvar i trafikken"

> Hvad skal det betyde?
> Er Alfa'en skiftet ud med noget Tysk uden plader?

? :)


-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.231.21)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Nicholas (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Nicholas


Dato : 12-11-03 16:05


<MK> skrev i en meddelelse
news:000601c3a91f$b3f0f820$10ffaad5@autoatlas.local...
>
> "IN" <mailto:no@spam.com> skrev i en meddelelse
> "Re: Tag dog et ansvar i trafikken"
>
> > Hvad skal det betyde?
> > Er Alfa'en skiftet ud med noget Tysk uden plader?
>
> ? :)
>

Du vil ikke svare, eller er det bare "snobeffekten"?






Ukendt (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-03 16:10


"Nicholas" <mailto:nospam@no.com> skrev i en meddelelse
"Re: Tag dog et ansvar i trafikken"

> Du vil ikke svare, eller er det bare "snobeffekten"?

Der er ikke noget i det...

/Mads K

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.157.231.21)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Freddy O. Christense~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 12-11-03 12:44

Enig! Enkelte billister er dødsforagtende. Og ulogiske i deres trafikadfærd.

FOC
Honda MTX
Range Rover
Ford Sierra



edob (12-11-2003)
Kommentar
Fra : edob


Dato : 12-11-03 17:08

Jeg kan tilslutte mig 100 procent. Beskrivelsen fra de danske veje passer
fuldstændig. Tag dog for helvede ved lære!!!!!!!!!!!!!!



Olesen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 12-11-03 17:07


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:6f6882627c42c423e208718b61539786@news.teranews.com...

> På min vej frem og tilbage mellem Skanderborg og Århus på motorvejen
> oplever jeg næsten dagligt situationer, der er potentielt farlige.
> Bilister, der presser bagfra, 10 cm fra min bagskærm, mens de blænder op
> for lyset for at gøre opmærksom på, at de altså har meget travlt. Og det
> selv om højre vognbane er ét langt lastvognstog, og den venstre vognbane
> er én lang bilkø.
>

Har mange ikke også dêt for vane, at sidde og hidse sig
langsomt men sikkert op ?

De gange jeg er på motorvejen går trafikken stille
og roligt derudaf.
En skøn blanding af bilister med 110 km/t og så
dem i yderste spor med 140-160 km/t. En stille
og rolig fletten ind og ud når pladsen er til det.
Har kun ganske få gange oplevet noget man
kan ryste lidt på hovedet af.

Synes faktisk danskerne køre ret fornuftigt.

Et større problem for mig, er de bilister,
som ikke tænker på deres bredde af bilen
samt sidespejlene i byen.



Jive (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Jive


Dato : 12-11-03 19:13

Hold da k*** for en gang dobbeltmoral du har !!! Først "Jeg lavede en
Buksti" -- og så bagefter dette indlæg !??! Hvad er det egentlig lige du vil
sige med det ?? Du er flov over at have lavet den Buksti -- eller ??? Der
kan ikke diskuteres om at fart er farligt. Står du dtille er der ingen fare,
med mindre der selvfølgelig lige kommer en eller anden idiot med 173 i
timen, og torpederer dig !! Når man begynder at bevæge sig med en given
hastighed stiger faren for ulykker ganske naturligt. Hvor mange husker
egentlig hvad de lærte i deres teori??? Fordobler man farten 4!!-dobles
bremselængden -- men det regner man vel ikke på når man kører 210 -- eller
hvad ?? Det er da ganske klart at jo hurtigere man kører, jo længere skal
man kunne se frem, men hvem f***** kan se 500 meter frem om ham der kører i
et andet spor, lige skal til at skifte til det spor man selv kommer i ???
Jeg vil mene du gør dig selv til en komplet nar med de to indlæg !! -- Bare
min mening !! Moral er godt -- dobbeltmoral er dobbelt så godt !! Og husk så
lige -- ingen er så gode trafikanter som de går og tror !!!!!!!!

Jesper

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:6f6882627c42c423e208718b61539786@news.teranews.com...
> Sakset fra:
>
> http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2115432
>
> Tag dog et ansvar i trafikken
>
> Af Malene Skjøth, Smedekrogen 3, Skanderborg
>
> DØDSULYKKER i trafikken er hverdagslæsning i aviserne. Er vi på vej til
> at acceptere, at sådan er det bare? Er vi virkelig nødt til at leve med
> det, altså de af os, der overlever?
>
> På min vej frem og tilbage mellem Skanderborg og Århus på motorvejen
> oplever jeg næsten dagligt situationer, der er potentielt farlige.
> Bilister, der presser bagfra, 10 cm fra min bagskærm, mens de blænder op
> for lyset for at gøre opmærksom på, at de altså har meget travlt. Og det
> selv om højre vognbane er ét langt lastvognstog, og den venstre vognbane
> er én lang bilkø.
>
> Jeg bliver så stjernetosset, for hvad er det lige, de har tænkt sig? At
> alle biler, så langt øjet rækker, skal rette ind til højre, for her
> kommer der altså en, der helst skal hurtigere frem end alle andre.
>
> Presset på motorvejene omkring de større byer gør jo, at man må følge
> trafikken.
>
> Jeg er fuldstændig klar over, at man som hovedregel skal holde til
> højre, men jeg har ærlig talt ikke lyst til at blive klemt inde mellem
> lastbilerne. Jeg er for nylig blevet torpederet af en bus uden skyld fra
> min side. Selv om jeg nok, på baggrund af ulykken, har udviklet en lille
> paranoia i forhold til store køretøjer, er det altså ikke, fordi jeg
> ligger og fedter med 80 km/timen i yderste spor - jeg følger bare
> trafikken og prøver så vidt muligt at holde afstand til den
> forankørende.
>
> Jeg ved ikke selv noget værre end at have en bil helt oppe i bagsmækken.
> En lille opbremsning foran, så ved vi jo alle, hvad der sker. Så hold
> dog afstand
>
> Smarte bilister
> De rigtig smarte bilister cruiser lidt mellem vognbanerne, og holder man
> den foreskrevne afstand, kan man næsten være sikker på, at det bliver
> for meget for én eller anden bagved. Det hul skal fyldes ud, og det kan
> ikke gå hurtigt nok. Så tager man den inden om og tilbage til højre
> bane, så andre må bremse op.
>
> Så slap dog af, kør hjemmefra noget tidligere. Hvis det kun var de
> "travle" bilisters eget liv, de satte på spil, kunne de for min skyld
> køre sig halvt ihjel hver dag, men man kan ikke tillade sig at sætte
> andre folks liv på spil på den måde.
>
> Tag dog et ansvar i trafikken - det kan så nemt gå galt, og det gør det
> hver dag. Har I ikke også nogle, I gerne vil vende hjem til om aftenen?
> Tænk over det!
>
> --
> In space nobody will hear your cream



Mark Sandberg (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 12-11-03 19:35


"Jive" skrev i en meddelelse:

>Og husk så lige -- ingen er så gode trafikanter som de går og tror !!!!!!!!

Det er rigtigt !

Men til alt det andet "pladder" du ophidset og forarget skitserer:

Der er stor forskel på hvilke biler folk kører i. Da flertallet af danskerne
kører i småbiler og aldrig har prøvet at køre en rigtig bil. Bliver
synspunkterne nemt forvanskede, ud fra de begrænsninger og køreoplevelser
ens egen bil har og giver. Med en "rigtig" bil mener jeg én der er bygget
til at køre og bremse. En god stærk bil i den øvre klasse, med alt det
bedste indenfor sikkerhedsudstyr, affjedring, styretøj, dæk, bremser og ikke
mindst motor. Sådan en bil giver bedre trafikanter end de fleste vil tro og
kan sætte sig ind i.

/Mark.



Mogens Knudsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-11-03 19:40

On Wed, 12 Nov 2003 19:35:03 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Der er stor forskel på, hvilke biler folk kører i. Da flertallet af danskerne
>kører i småbiler og aldrig har prøvet at køre en rigtig bil, bliver
>synspunkterne nemt forvanskede ud fra de begrænsninger og køreoplevelser,
>ens egen bil har og giver.

>Med en "rigtig" bil mener jeg én der er bygget til at køre og bremse. En
>god stærk bil i den øvre klasse, med alt det bedste indenfor
>sikkerhedsudstyr, affjedring, styretøj, dæk, bremser og ikke
>mindst motor.

>Sådan en bil giver bedre trafikanter end de fleste vil tro og kan sætte sig ind i.

Aplaus - dét bør klippes ud til www.dkfritidbil.dk


/Mogens

Mark Sandberg (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 12-11-03 19:45


"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

Hermed min ydmyge tak og tilladelse givet

/Mark.



Jive (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Jive


Dato : 12-11-03 20:27

Muligt - men bremselængden bliver STADIG 4 gange så lang ved dobbelt
hastighed -- og du skal stadig kunne se lige langt frem uanset hvilken bil
du kører i. Du kan jo ikke sammenligne at køre 140 i en Fiat 127 med at køre
samme hastighed i en Ferrari - vel ?? De to biler er jo bygget totalt
forskelligt, og bremserne er jo nok lidt større i en Ferrari end i Fiat'en
!! Den lille røde, er jo lige som bygget til at køre mere end de 140 !!

Jesper


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:botui0$3d0$1@sunsite.dk...
>
> "Jive" skrev i en meddelelse:
>
> >Og husk så lige -- ingen er så gode trafikanter som de går og tror
!!!!!!!!
>
> Det er rigtigt !
>
> Men til alt det andet "pladder" du ophidset og forarget skitserer:
>
> Der er stor forskel på hvilke biler folk kører i. Da flertallet af
danskerne
> kører i småbiler og aldrig har prøvet at køre en rigtig bil. Bliver
> synspunkterne nemt forvanskede, ud fra de begrænsninger og køreoplevelser
> ens egen bil har og giver. Med en "rigtig" bil mener jeg én der er bygget
> til at køre og bremse. En god stærk bil i den øvre klasse, med alt det
> bedste indenfor sikkerhedsudstyr, affjedring, styretøj, dæk, bremser og
ikke
> mindst motor. Sådan en bil giver bedre trafikanter end de fleste vil tro
og
> kan sætte sig ind i.
>
> /Mark.
>
>



Mark Sandberg (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 12-11-03 20:53

> Du kan jo ikke sammenligne at køre 140 i en Fiat 127 med at køre
> samme hastighed i en Ferrari - vel ?? De to biler er jo bygget totalt
> forskelligt, og bremserne er jo nok lidt større i en Ferrari end i Fiat'en
> !! Den lille røde, er jo lige som bygget til at køre mere end de 140 !!

Præcis!

Det er jo ikke mig der sammenligner æbler og pærer, ved at overfalde folk
der kan se det sikkerhedsmæssige forsvarlige i at køre "what-ever"
forholdene nu tillader. Den anden dag var der en der nævnte, at eksempelvis
en Porsche 911 Turbo bremser fra 232 Km/t - 0 Km/t på 185 meter !

På de 500 meter du næver i dit forrige indlæg, kan sådan en bil vel nå at
bremse ned fra 140 Km/t og accelerere op igen 2-3 gange

/Mark.



Fly Christensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 12-11-03 20:51

On Wed, 12 Nov 2003 20:53:00 +0100, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>> Du kan jo ikke sammenligne at køre 140 i en Fiat 127 med at køre
>> samme hastighed i en Ferrari - vel ?? De to biler er jo bygget totalt
>> forskelligt, og bremserne er jo nok lidt større i en Ferrari end i Fiat'en
>> !! Den lille røde, er jo lige som bygget til at køre mere end de 140 !!
>
>Præcis!
>
>Det er jo ikke mig der sammenligner æbler og pærer, ved at overfalde folk
>der kan se det sikkerhedsmæssige forsvarlige i at køre "what-ever"
>forholdene nu tillader. Den anden dag var der en der nævnte, at eksempelvis
>en Porsche 911 Turbo bremser fra 232 Km/t - 0 Km/t på 185 meter !
>
>På de 500 meter du næver i dit forrige indlæg, kan sådan en bil vel nå at
>bremse ned fra 140 Km/t og accelerere op igen 2-3 gange

Det er da vist nok det, man kalder stakato-kørsel.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Mark Sandberg (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 12-11-03 21:09


"Fly Christensen" skrev i en meddelelse:

> Det er da vist nok det, man kalder stakato-kørsel.

*ROTFL*

Det ville være lidt anstrengende, at køre langt på den facon......

/Mark.



jan@stevns.net (12-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 12-11-03 21:14

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev :

>Det ville være lidt anstrengende, at køre langt på den facon......

Jep - omend det blot er den hurtige udgave af en tur på KøgeBugt i
myllertiden

(Hader at køre med manuelt gear *der*)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

phk (13-11-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 13-11-03 13:13


"Jive" <jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb28997$0$27465$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Muligt - men bremselængden bliver STADIG 4 gange så lang ved dobbelt
> hastighed -- og du skal stadig kunne se lige langt frem uanset hvilken bil
> du kører i.

Forkert. Bremserne er betydeligt bedre på en Ferrari end på en Fiat 127.

Nok også derfor du fortsætter ??? ...:

> Du kan jo ikke sammenligne at køre 140 i en Fiat 127 med at køre
> samme hastighed i en Ferrari - vel ?? De to biler er jo bygget totalt
> forskelligt, og bremserne er jo nok lidt større i en Ferrari end i Fiat'en
> !! Den lille røde, er jo lige som bygget til at køre mere end de 140 !!


--
Per, Esbjerg



Christian B. Andrese~ (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-11-03 13:16


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:3fb374f8$0$131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jive" <jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fb28997$0$27465$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Muligt - men bremselængden bliver STADIG 4 gange så lang ved dobbelt
> > hastighed -- og du skal stadig kunne se lige langt frem uanset hvilken
bil
> > du kører i.
>
> Forkert. Bremserne er betydeligt bedre på en Ferrari end på en Fiat 127.

Hvis de har samme dæk på (hvilket de selvfølgelig ikke har) og vejede det
samme ville de at bremse lige godt ikke ?


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Fly Christensen (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 13-11-03 14:03

On Thu, 13 Nov 2003 13:16:02 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>
>"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
>news:3fb374f8$0$131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Jive" <jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>> news:3fb28997$0$27465$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> > Muligt - men bremselængden bliver STADIG 4 gange så lang ved dobbelt
>> > hastighed -- og du skal stadig kunne se lige langt frem uanset hvilken
>bil
>> > du kører i.
>>
>> Forkert. Bremserne er betydeligt bedre på en Ferrari end på en Fiat 127.
>
>Hvis de har samme dæk på (hvilket de selvfølgelig ikke har) og vejede det
>samme ville de at bremse lige godt ikke ?

Nej. Udformningen af selve bremserne har også meget at sige. Det nytter
ikke bare at sætte nogle 245/50R18 og 200 balast i en 12-7'er. Ferrarien
bremser stadig bedre.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Christian B. Andrese~ (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-11-03 14:18


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
news:8467c301dc09723b1c1f834956b1cc29@news.teranews.com...
> On Thu, 13 Nov 2003 13:16:02 +0100, "Christian B. Andresen"
> <nobody@domain.country> wrote:
>
> >
> >"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> >news:3fb374f8$0$131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >>
> >> "Jive" <jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:3fb28997$0$27465$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >>
> >> > Muligt - men bremselængden bliver STADIG 4 gange så lang ved dobbelt
> >> > hastighed -- og du skal stadig kunne se lige langt frem uanset
hvilken
> >bil
> >> > du kører i.
> >>
> >> Forkert. Bremserne er betydeligt bedre på en Ferrari end på en Fiat
127.
> >
> >Hvis de har samme dæk på (hvilket de selvfølgelig ikke har) og vejede det
> >samme ville de at bremse lige godt ikke ?
>
> Nej. Udformningen af selve bremserne har også meget at sige. Det nytter
> ikke bare at sætte nogle 245/50R18 og 200 balast i en 12-7'er. Ferrarien
> bremser stadig bedre.

Er vi enige om at det er friktionen dæk/asfalt der bremser bilen ?
Så er det da fuldstændigt ligegyldigt hvad der sidder inde bag fælgene så
længe det kan bremse op til grænsen for blokering.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Fly Christensen (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 13-11-03 14:29

On Thu, 13 Nov 2003 14:18:23 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>> >> Forkert. Bremserne er betydeligt bedre på en Ferrari end på en Fiat
>127.
>> >
>> >Hvis de har samme dæk på (hvilket de selvfølgelig ikke har) og vejede det
>> >samme ville de at bremse lige godt ikke ?
>>
>> Nej. Udformningen af selve bremserne har også meget at sige. Det nytter
>> ikke bare at sætte nogle 245/50R18 og 200 balast i en 12-7'er. Ferrarien
>> bremser stadig bedre.
>
>Er vi enige om at det er friktionen dæk/asfalt der bremser bilen ?

Nej. Det er friktionen klods/skive, der bremser bilen.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Christian B. Andrese~ (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 13-11-03 14:44


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
news:8a06fdca9902f7f0ed1d6c6e541841ef@news.teranews.com...
> On Thu, 13 Nov 2003 14:18:23 +0100, "Christian B. Andresen"
> <nobody@domain.country> wrote:
>
> >> >> Forkert. Bremserne er betydeligt bedre på en Ferrari end på en Fiat
> >127.
> >> >
> >> >Hvis de har samme dæk på (hvilket de selvfølgelig ikke har) og vejede
det
> >> >samme ville de at bremse lige godt ikke ?
> >>
> >> Nej. Udformningen af selve bremserne har også meget at sige. Det nytter
> >> ikke bare at sætte nogle 245/50R18 og 200 balast i en 12-7'er.
Ferrarien
> >> bremser stadig bedre.
> >
> >Er vi enige om at det er friktionen dæk/asfalt der bremser bilen ?
>
> Nej. Det er friktionen klods/skive, der bremser bilen.

Det vil sige at slicks er fine nok hele året bare man har 6 stemplede Brembo
Performance bremser ?

Hvis man kan bremse til grænsen af blokering og der var samme vægt og dæk
vil de da bremse lige godt.
Forskellen ligger nok mere i af Ferrarien kan gøre det igen og igen og igen,
mens Fiat'ens bremser IKKE kan gøre det igen og igen.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



phk (13-11-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 13-11-03 18:55


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3fb38a83$0$30081$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Forskellen ligger nok mere i af Ferrarien kan gøre det igen og igen og
igen,
> mens Fiat'ens bremser IKKE kan gøre det igen og igen.

Nej forskellen ligger bl.a. i at Fiat´en ikke har ABS og at
bremsekraftfordelingen for og bag aldrig er den rigtige.

Desuden vil jeg tro at brede sutter har bedre fat end smalle. Det har de da
på min bil når jeg kører i sving ;)

Tendensen på nyere biler er at de bremser bedre og bedre, her fordi ABS´en
"lærer" at reagere hurtigere og bedre.


--
Per, Esbjerg



.Møller (13-11-2003)
Kommentar
Fra : .Møller


Dato : 13-11-03 20:10


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:3fb3c53c$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:3fb38a83$0$30081$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Forskellen ligger nok mere i af Ferrarien kan gøre det igen og igen og
> igen,
> > mens Fiat'ens bremser IKKE kan gøre det igen og igen.
>
> Nej forskellen ligger bl.a. i at Fiat´en ikke har ABS og at
> bremsekraftfordelingen for og bag aldrig er den rigtige.
>
> Desuden vil jeg tro at brede sutter har bedre fat end smalle. Det har de
da
> på min bil når jeg kører i sving ;)
>
> Tendensen på nyere biler er at de bremser bedre og bedre, her fordi ABS´en
> "lærer" at reagere hurtigere og bedre.

Så se lige Motor nr. 9 side 32-36:

Opel Olympia Rekord 1953 contra Opel Vectra 2003

Ikke underlig er Opel Vectra 2003 en bedre bil, men Opel Olympia Rekord 1953
klarer glatbane bedre (smalle dæk) tja
--
Møller



phk (13-11-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 13-11-03 22:40


".Møller" <eamhvem@hvadget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb3d725$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Ikke underlig er Opel Vectra 2003 en bedre bil, men Opel Olympia Rekord
1953
> klarer glatbane bedre (smalle dæk) tja

Det fortæller måske mere om Vectra end om Olympia´en ;)

--
Per, Esbjerg



Mogens Knudsen (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 13-11-03 23:50

On Thu, 13 Nov 2003 22:40:22 +0100, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Det fortæller måske mere om Vectra end om Olympia´en ;)

Læs artiklen igen, makker


/Mogens

Kisser (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Kisser


Dato : 12-11-03 21:42



Mark Sandberg wrote:
>
> Der er stor forskel på hvilke biler folk kører i. Da flertallet af danskerne
> kører i småbiler og aldrig har prøvet at køre en rigtig bil. Bliver
> synspunkterne nemt forvanskede, ud fra de begrænsninger og køreoplevelser
> ens egen bil har og giver. Med en "rigtig" bil mener jeg én der er bygget
> til at køre og bremse. En god stærk bil i den øvre klasse, med alt det
> bedste indenfor sikkerhedsudstyr, affjedring, styretøj, dæk, bremser og ikke
> mindst motor. Sådan en bil giver bedre trafikanter end de fleste vil tro og
> kan sætte sig ind i.
>

Nej, hvor er det ærgerligt, at du ikke kunne modstå fristelsen til også
at nævne motoren ...

Nu er det jo stadig bilisten, der styrer bilen (og ikke omvendt), og
enhver bil kan køres i grøften, og jo større motor jo "lettere" bliver
det !!!
- ingen klaphat bliver bedre bilist af at få 200 Hk ekstra !!!!

Ellers holder det hele vejen.


mvh
/Kisser


Mark Sandberg (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 12-11-03 22:03


"Kisser" skrev i en meddelelse:

> Nej, hvor er det ærgerligt, at du ikke kunne modstå fristelsen til også
> at nævne motoren ...

Jeg har endnu ikke hørt om en bil uden.

> Nu er det jo stadig bilisten, der styrer bilen (og ikke omvendt), og
> enhver bil kan køres i grøften, og jo større motor jo "lettere" bliver
> det !!!

En bil med stor motor, har sædvanligvis alle de andre ting ved bilen afstemt
efter bilens ydelse. Bortset lige fra nogle enkelte amerikanerbiler.

> - ingen klaphat bliver bedre bilist af at få 200 Hk ekstra !!!!

Næe, men han bliver en bedre bilist af alle de andre ting bilen kan og
magter.

> Ellers holder det hele vejen.

Det holder længere end det.

Prøv det en dag, hvis ikke du har for mange blokeringer mod dem der gerne
vil køre i en klasse bil

Hvis ikke vi havde vores afgiftsystem, kunne danskerne jo køre i biler som
alle andre borgere i Europa gør.

/Mark.



jan@stevns.net (12-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 12-11-03 20:22

"Jive" <jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> skrev :

Fjerner lige bogstaver og tal :

>***!!!"--!??!?????!!???!!----??*****???!!!!!!--!!!!!!!!

Det kan tænkes at du skrev noget ganske interessant, men ærligttalt så
forsvandt det i en dynge eder og forbandelser.


--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Reino Andersen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 12-11-03 22:13

jan@stevns.net skrev:

> Fjerner lige bogstaver og tal :
>
> >***!!!"--!??!?????!!???!!----??*****???!!!!!!--!!!!!!!!

Du citerer altså ikke helt korrekt - det rigtige skal være:

***!!!""--!??!??--???!!???!!----??*****???!!--!!--!!--!!!!!!!!



--
Reino



jan@stevns.net (12-11-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 12-11-03 22:22

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev :

>jan@stevns.net skrev:

>> Fjerner lige bogstaver og tal :

>> >***!!!"--!??!?????!!???!!----??*****???!!!!!!--!!!!!!!!

>Du citerer altså ikke helt korrekt - det rigtige skal være:

>***!!!""--!??!??--???!!???!!----??*****???!!--!!--!!--!!!!!!!!

>

@£$!!!!!..... osse


--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Fly Christensen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 12-11-03 20:31

On Wed, 12 Nov 2003 19:13:12 +0100, "Jive"
<jesper@NOSPAMjacobsen.tdcadsl.dk> wrote:

Lige først: Du har godt set, at det ikke er mig, der er forfatter til
den tekst, ikke?

>Hold da k*** for en gang dobbeltmoral du har !!!

Moral er godt. Dobbeltmoral er dobbel så godt!

>Først "Jeg lavede en
>Buksti" -- og så bagefter dette indlæg !??! Hvad er det egentlig lige du vil
>sige med det ?? Du er flov over at have lavet den Buksti -- eller ???

Nej. Jeg er ikke flov. Hvorfor skulle jeg være det? Jeg fulgte
trafikken. Det indlæg du her kommenterer udtrykker noget andet, end det
jeg gjorde. Jeg kørte stærkt men sad ikke på folks bagsæder eller blev
irriteret over, at de nu overhaler tre fire lastbiler i rap. Der er
efter min mening en stor forskel på de to ting. I myldre tid eller med
meget trafik er det heller ikke sikkert at det er forsvarligt at køre
130 km/t. Man er nødsaget til at kigge på omstændighederne.

>Jeg vil mene du gør dig selv til en komplet nar med de to indlæg !! -- Bare
>min mening !!

Den mening har du ret til at have. Men igen: Jeg er ikke forfatter til
det indlæg du kommenterer i denne tråd.

>Moral er godt -- dobbeltmoral er dobbelt så godt !!

Yup. Lige min mening.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Henrik B. (15-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 15-11-03 18:19

Jive wrote:
:: Hold da k*** for en gang dobbeltmoral du har !!! Først "Jeg lavede en
:: Buksti" -- og så bagefter dette indlæg !??! Hvad er det egentlig

Du fatter da vist ikke en bønne? *ROFL*

M.v.h.



phk (13-11-2003)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 13-11-03 13:15


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:6f6882627c42c423e208718b61539786@news.teranews.com...
> Sakset fra:
>
> http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2115432

Jeg synes egentlig godt man kan læse imellem linjerne at hun om ikke er
links-fahrer så dog aldrig besøger højre kørebane ved at insistere på at
køre i 2. kørebane hele tiden.

Hvis vedkommende er bange for lastbilerne kan det skyldes manglende overblik
og utryghed, både ved almindelig kørsel og måske især ved vognbaneskift.


--
Per, Esbjerg



Jesper Lauridsen (20-11-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 20-11-03 00:40

On Wed, 12 Nov 2003 10:34:43 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:

>Sakset fra:
>
>http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2115432
>
>Tag dog et ansvar i trafikken
>
>Af Malene Skjøth, Smedekrogen 3, Skanderborg

>Bilister, der presser bagfra, 10 cm fra min bagskærm,

Og det kan de gøre stort set uden at frygte bøder.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste