Hastighedsbøder/miste kørekort
Fra : Hans J

Dato : 12-11-03 09:18

Hejsa

Sad med min svoger og kiggede på DR's tekst-tv side 543 (
http://www.dr.dk/nav/tekstttv/ttv.asp?side=543&kanal=dr1 ). Passer det
virkelig at man kan køre 70% for stærkt før man mister kortet?

Så man kan køre så stærkt her, og kun få en bøde?

50 km/t = 85 km/t
80 km/t = 136 km/t
110 km/t = 187 km/t

Eller er mine udregninger helt galt på den?

--
Hans Jensi

Fra : ct

Dato : 12-11-03 10:26

det er rigtigt, men det er jo 'kun' betinget at du mister kortet, dvs. en
tur på køreskole med teori samt køretimer og 2 x eksamen - læg det oveni
prisen på bøden.

Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 12-11-03 10:53

"ct" <no@way.se> wrote in message
> det er rigtigt, men det er jo 'kun' betinget at du mister kortet, dvs. en
> tur på køreskole med teori samt køretimer og 2 x eksamen - læg det oveni
> prisen på bøden.

Det blev endda sat ned fra 100% for nogle få år siden. Men 70% grænsen
gælder dog kun ren hastighedsoverskridelse som ikke har medført speciel fare
osv.
/Claus

Fra : Leonard

Dato : 12-11-03 11:29

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> wrote:

>Det blev endda sat ned fra 100% for nogle få år siden. Men 70% grænsen
>gælder dog kun ren hastighedsoverskridelse som ikke har medført speciel fare
>osv.

D. 1. maj 2004 sættes grænsen ned til 160 km/t på motorvej, samtidig
med at hastighedsgrænsen øges til 130 km/t på visse
motorvejsstræninger.
Og så gælder der allerede nu skærpede krav for personer, hvis kørekort
er mindre end 3 år gammelt.

http://www.jm.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=69798

Rent statistisk viser grænserne at folk tilsyneladende har stor
respekt for 70% grænsen. Når hastigheden måles er der meget få der
kører hurtigere end 70% over, men en stor del, der holder sig nede
omkring 65%.
Måske er det bare fordi de fleste kører i sløve æsker der ikke kan
køre 190 km/t.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-11-03 13:22

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in message

> [...]
> motorvejsstræninger.
> Og så gælder der allerede nu skærpede krav for personer, hvis kørekort

Nogen der ved om reglen med de 3år gælder med tilbagevirkende kraft?

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Leonard

Dato : 12-11-03 16:13

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

>Nogen der ved om reglen med de 3år gælder med tilbagevirkende kraft?

Den gælder for alle der har et kørekort der er yngre end 3 år, så hvis
du har bestået din første køreprøve efter d. 12.11.2000 så gælder
reglen også for dig.
Den gælder ikke hvis du fx har taget til bil i 1999 og til MC i 2001.
Hvordan den gælder efter en frakendelse i en periode ved jeg ikke.
--
Leonard http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 12-11-03 16:22

Leonard wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Den gælder ikke hvis du fx har taget til bil i 1999 og til MC i 2001.

Er det helt sandt?
Mig bekendt har der været en del diskussion om netop det rimelige i at du
kan miste det kørekort du har til bilen også hvis du begår en bummert på mc
inden for 3-års perioden. Hvad diskussionen så helt præcist har affødet ved
jeg ikke helt.

[...]

> Leonard http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Så' der krans!"
-- Bubber i Snurre Snups Søndagsklub d. 3. marts 2002

Fra : Reino Andersen

Dato : 12-11-03 16:40

Henrik Bøgh skrev:

> Er det helt sandt?

Ja.

> [...]
> kan miste det kørekort du har til bilen også hvis du begår en bummert på

Prøveperioden regnes fra den første kategori, man har taget kørekort til.
Hvis man har taget kørekort til bil i 1999, vil man ikke være omfattet af
reglen, selv om man i 2003 tager kørekort til mc.

--
Reino

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-11-03 18:15

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev :

>Måske er det bare fordi de fleste kører i sløve æsker der ikke kan
>køre 190 km/t.

Nøehhh - mange kalkulerer direkte med at holde sig præcis under
grænsen for at miste kortet
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Leonard

Dato : 12-11-03 21:37

jan@stevns.net wrote:

>Nøehhh - mange kalkulerer direkte med at holde sig præcis under
>grænsen for at miste kortet

Nemlig, og efter d. 1. maj vil de så holde sig lige under 160 m/t.

--
Leonard http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 21:01

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> jan@stevns.net wrote:

> Nemlig, og efter d. 1. maj vil de så holde sig lige under 160 m/t.

Ja heeeeelt sikkert, hvis jeg skal ud at prøve en M5'er eller lign. igen, og
har en tom motorvej foran mig, vil jeg da ikke prøve at fyre den af til
længere end 3. gear! 110-160 gør sådan en nok på ca. 5 sek., og der er da
ingen grund til at lege mere end det .... eller hvad?

Fra : Torben E

Dato : 13-11-03 21:54

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> længere end 3. gear! 110-160 gør sådan en nok på ca. 5 sek., og der er da
> ingen grund til at lege mere end det .... eller hvad?

Men du må jo snart køre 130, så er der kun 130-160 at prøve i, så
du har nok kun ca. 2.5 sec, vi må ikke håbe Jacob Buksti får en sådan
vogn.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Leonard

Dato : 13-11-03 22:03

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>længere end 3. gear! 110-160 gør sådan en nok på ca. 5 sek., og der er da
>ingen grund til at lege mere end det .... eller hvad?

Hvis du er så vild efter at køre hurtigt hvorfor melder du dig så ikke
ind i en dertil egnet klub og tager en tur på en lukket bane?

Fra : Thomas H.

Dato : 13-11-03 22:45

> Hvis du er så vild efter at køre hurtigt hvorfor melder du dig så ikke
> ind i en dertil egnet klub og tager en tur på en lukket bane?

1. Det er ikke noget problem på almindelige veje, hvis man gør det med
omtanke.
2. Jeg bor på Sjælland.
3. Der findes ikke nogle tosporet og kilometer lange racerbaner i Danmark.
4. Har ikke råd.

Fra : Leonard

Dato : 13-11-03 23:56

>1. Det er ikke noget problem på almindelige veje, hvis man gør det med
>omtanke.

Nej, sådan havde jeg det også engang ...

>2. Jeg bor på Sjælland.
>3. Der findes ikke nogle tosporet og kilometer lange racerbaner i Danmark.

MC-folket kan godt finde ud af at køre til Anderstorp, findes der ikke
noget der for bilister også?

>4. Har ikke råd.

Men du har råd til fartbøde, køreprøve, at miste kørekortet ...

Fra : Thomas H.

Dato : 14-11-03 07:21

Danmark.

> MC-folket kan godt finde ud af at køre til Anderstorp, findes der ikke
> noget der for bilister også?

Hør her, jeg har ikke råd til to gange brotakst og 500 i benzin, hver gang
jeg vil køre lidt hurtigere end 110 ...

> Men du har råd til fartbøde, køreprøve, at miste kørekortet ...

Nej, hvorfor tror du jeg råber op ?

Fra : Leif Neland

Dato : 12-11-03 20:15

"ct" <no@way.se> skrev i en meddelelse
> det er rigtigt, men det er jo 'kun' betinget at du mister kortet, dvs. en
> tur på køreskole med teori samt køretimer og 2 x eksamen - læg det oveni
> prisen på bøden.

Betinget = "Hvis du gør det igen, så..." Du må stadig køre.

En bekendt, der er MC-betjent stoppede en fyr, der havde fået frakendt
kortet betinget. Fjolset viste ikke hvad "betinget" betød, påstod at han
havde glemt kortet, og opgav en kammerats navn og adresse. Men han faldt i
vandet på kontrolspørgsmål som "hvornår har du sidst fået en bøde" og "hvad
er din mors fødenavn" eller lign.
Det kostede lige en tur i brummen for at give falsk navn, hvor et glemt
kørekort kun ville have kostet 500kr... Dumt

Leif

Fra : Jens

Dato : 12-11-03 11:13

Hans J <hansijensi@no.invalid> wrote:

> Sad med min svoger og kiggede på DR's tekst-tv side 543 (
> http://www.dr.dk/nav/tekstttv/ttv.asp?side=543&kanal=dr1 ). Passer det
> virkelig at man kan køre 70% for stærkt før man mister kortet?

Det er rigtigt nok - endnu. Man har vistnok overvejet at sætte grænsen
længere ned.

Jeg tror i øvrigt, at man skal være forsigtig med at mene at 69% over
grænsen ikke kan koste kortet. Der kan ske under forhold som gør at
kørslen bedømmes som groft uforsvarlig.

--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Benz...

Dato : 12-11-03 11:24

"Hans J" <hansijensi@no.invalid> wrote in message
> [...]
> 80 km/t = 136 km/t
> 110 km/t = 187 km/t
>
> Eller er mine udregninger helt galt på den?

Næ det er skam vældig rigtigt!!

MEN.. så vidt jeg husker bliver dette ændret engang i denne måned.
ved ikke om det er en general procents sats. Men max på motorvej skulle vist
blive ændret til 160kmt.
+At bøderne fra 130 - 160 kommer til at være ret slemme. Mit gæt er at de
kommer til at stige 1000kr pr 10kmt. bygget på den nuværende bødetakts. som
er 3000kr lige inden man "mister" kortet.
Du "mister" ikke kortet, du skal bare køreprøve´s forløbet igennem igen, men
hvis du dumper så mister du selvfølgelig kortet.

Så kør ordenligt. ;)

--
mvh Benz... R6 millennium (0-100kmt på 3sec. så det tager vel ikke mere end
6-7sec at "miste" kortet. ;) )

Fra : Reino Andersen

Dato : 12-11-03 17:05

Benz skrev:

> [...]
>
> MEN.. så vidt jeg husker bliver dette ændret engang i denne måned.
> ved ikke om det er en general procents sats. Men max på motorvej skulle

Ændringerne træder først i kraft d. 30. april 2004. Og det bliver ganske
rigtig 160 km/t, som giver en betinget frakendelse og ikke en procentsats.

> At bøderne fra 130 - 160 kommer til at være ret slemme. Mit gæt er at de
> kommer til at stige 1000kr pr 10kmt.

At køre 160 km/t, hvor der er en begrænsning på 110 km/t, kommer efter
30/4-04 til at koste 3.500 kr. Den nuværende bøde for samme forseelse er
2.000 kr.

> bygget på den nuværende bødetakts. som
> er 3000kr lige inden man "mister" kortet.

Den nuværende bødetakst ligger på 2.000 til 3.000 kr. lige inden man
"mister" kortet, afhængig af hvor overtrædelsen sker.

--
Reino

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-11-03 19:35

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message

> vist
>
> Ændringerne træder først i kraft d. 30. april 2004. Og det bliver ganske
> rigtig 160 km/t, som giver en betinget frakendelse og ikke en procentsats.

Ahem - alle de regler er da til at blive kuk i hovede af.
Hvad med ting som f.eks prøvetiden - er det også med virkning fra 30. April
2004?

Fra : Reino Andersen

Dato : 12-11-03 20:05

Dennis Pedersen skrev:

> Ahem - alle de regler er da til at blive kuk i hovede af.

> Hvad med ting som f.eks prøvetiden - er det også med virkning fra 30.
April
> 2004?

Prøvetiden? Tænker du på de to års prøvetid for nye bilister, der er blevet
lavet om til 3 års prøvetid? Den regel trådte i kraft d. 1. september i år.

--
Reino

Fra : Leonard

Dato : 12-11-03 21:38

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote:

>Den regel trådte i kraft d. 1. september i år.

Samtidig med reglen om at blinke ved vognbaneskift og haaribink ved
pludselig kø.
--
Leonard http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Henning

Dato : 12-11-03 23:01

On Wed, 12 Nov 2003 09:17:59 +0100, "Hans J" <hansijensi@no.invalid>
wrote:

> [...]
>80 km/t = 136 km/t
>110 km/t = 187 km/t
>
>Eller er mine udregninger helt galt på den?

De er rigtige, som andre også nævner. Men kører du med anhænger er
grænsen +40% - det er der mange på motorvejen der ikke er klar over!
80+40% = 112km/t. Jeg bliver jævnligt, specielt i det jyske,
overhalet af trailerfolket, hvis jeg kører 120...
Derudover er der specielle regler for lastbiler og busser, noget med
max 50 i timen i bymæssig bebyggelse, selv om der skiltes med højere
hastighed. Her gælder 40%-reglen også.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk