Tuning af bil fra 85
Fra : Bo Gundersen

Dato : 12-11-03 07:53

Hejsa folkens

Jeg tror en af mine venner prøver at bilde mig noget ind...
Han siger at så længe jeg ikke røre knastaksler eller motorblokken så må
jeg tune min MR2'er ligeså vildt jeg vil/kan uden at synsmanden kommer
efter mig...kan det virkelig passe?

Jeg trode den eneste fordel ved at have en ældre bil (m.h.t. syn :) er
at man ikke skal komme med bevis for hvor meget den sviner hvis man
f.eks. sætter turbo/kompressor på, men man skal vel aligevel have
opgraderet bremser etc...eller hvad?

--
Bo Gundersen

Fra : emil

Dato : 12-11-03 08:58

Det kan da ikke betale sig på sådan en gammel bil, turbo = 25 gryn og hvad er
bilen værd.
emil

"Tuning af bil fra 85"

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:212.97.216.210)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-11-03 09:08

emil wrote:
> Det kan da ikke betale sig på sådan en gammel bil, turbo = 25 gryn og hvad er
> bilen værd.
> emil

Nu er det jo ikke alting der kan gøres op i penge vel Emil :)
Lidt alm borgerligt Liebhaveri er jo tilladt, specielt når det gælder
biler.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Bo Gundersen

Dato : 12-11-03 09:12

emil wrote:

> Det kan da ikke betale sig på sådan en gammel bil, turbo = 25 gryn og hvad er
> bilen værd.

Jeg har set brugte kompressor sæt til salg til omkring kr. 3.500,- og så
begynder det jo at ligne noget :)

Men en helt anden diskution er om det kan betale sig at putte for 25kkr
udstyr i en bil til 40kkr...og det syntes jeg da godt det kan, jeg er
100% klar over at jeg ikke for pengene hjem igen, men nu har en bil
heller aldrig været en særlig god investering...tilgængæld bliver den
100% sikkert sjovere at køre i :)

--
Bo Gundersen

Fra : Michael Olesen

Dato : 12-11-03 09:35

> Jeg har set brugte kompressor sæt til salg til omkring kr. 3.500,- og så
> begynder det jo at ligne noget :)

En anden løsning kunne være en ombytningsmotor. 140 HK motoren fra Corolla
fra '90 passer næsten direkte ned i motorrummet på MR2'eren fra '85 (det er
kun bundkaret der skal skiftet) og sådan en motor kan man vel få for ca.
10.000 +/-

Husk inden du tuner at kontrollere drivlinien... der er f***** ikke sjovt at
have en kraftig motor i bilen, hvis gearkasse, kobling og/eller trækaksler
hele tiden står af...

Mht. regler - have no idea - men et gammelt ordsprog siger: det er lettere
at få tilgivelse end lov

/Michael

Fra : John Sahl

Dato : 12-11-03 11:14

Michael Olesen wrote:
> Mht. regler - have no idea - men et gammelt ordsprog siger: det er
> lettere at få tilgivelse end lov

Tilgivelsen fra T&S er bare så fandens dyr.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : René Lønstrup

Dato : 12-11-03 14:00

Michael Olesen wrote:

> [...]
> Corolla fra '90 passer næsten direkte ned i motorrummet på MR2'eren
> fra '85 (det er kun bundkaret der skal skiftet) og sådan en motor kan

Det kan ikke betale sig. Den motor yder ikke mere end omkring 130hk i en
MR2, når den kører på den originale 124hk-motors styreboks.. Det kan måske
godt lade sig gøre at lave en eller anden løsning så den rigtige
motorstyring kan benyttes, men for de par hk ekstra man får ud af det (+16hk
i forhold til originalt), er det sq ikke besværet værd, IMO..

Så er der mere mening i at smide en kompressormotor i, enten den originale
145hk eller den nyere 165hk udgave. Så får man også mere moment

> Husk inden du tuner at kontrollere drivlinien... der er f***** ikke
> sjovt at have en kraftig motor i bilen, hvis gearkasse, kobling
> og/eller trækaksler hele tiden står af...

Enig..

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Bo Gundersen

Dato : 12-11-03 15:36

Michael Olesen wrote:

> [...]
> kun bundkaret der skal skiftet) og sådan en motor kan man vel få for ca.

Ja det har jeg også overvejet...men hvis man lovligt kunne bruge
overnævte kompressor sæt så ville det være både sjovere og billigere :)

> Husk inden du tuner at kontrollere drivlinien... der er f***** ikke sjovt at
> have en kraftig motor i bilen, hvis gearkasse, kobling og/eller trækaksler
> hele tiden står af...

Heheh, ja gearkassen skal nok skiftes under alle omstændigheder, men
koblingen er rimelig ny så den burde kunne holde.

> Mht. regler - have no idea - men et gammelt ordsprog siger: det er lettere
> at få tilgivelse end lov

Yep, så gælder det bare om at finde en synsmand som ikke lige ligger
mærke til kompressoren :)
Så vidt jeg kan læse mig til inde på dkfritidbil.dk så må det næsten
være den mest brugte måde at få en tunet bil gennem syn, ellers så
kommer det jo til at koste en herregård hvis man ikke er så heldig der
findes et TUV godkendt turbo/komressor sæt...

--
Bo Gundersen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-11-03 20:36

Bo Gundersen wrote:

> Yep, så gælder det bare om at finde en synsmand som ikke lige ligger
> mærke til kompressoren :)

En af min brors kammerater kørte rundt i en BMW 318 med
kompressor, bygget af Kolstrup. Han hev remmen af når han kørte
til syn og fortalte at kompressoren kun blev brugt til
banekørsel..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 20:42

> En af min brors kammerater kørte rundt i en BMW 318 med
> kompressor, bygget af Kolstrup. Han hev remmen af når han kørte
> til syn og fortalte at kompressoren kun blev brugt til
> banekørsel..

og den blev synet med det?

Så kan man jo også bare hive slangen mellem turbo og indsprøjtning af med
samme begrundelse

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-11-03 21:26

Tom wrote:

> og den blev synet med det?

Ja.

> Så kan man jo også bare hive slangen mellem turbo og indsprøjtning af med
> samme begrundelse

Næh, for der har du jo lavet et indgreb i udstødningssystemet så
du kan ikke love at den forurener som den plejer. En bil med
bypass'et kompressor bør i princippet opføre sig fuldstændigt som
en normal sugemotor.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 21:33

> [...]
> du kan ikke love at den forurener som den plejer. En bil med
> bypass'et kompressor bør i princippet opføre sig fuldstændigt som

Man kan vel ikke montere kompressor uden at ændre på benzinpumpen og montere
større/ekstra dyse?

--
Tom

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-11-03 22:09

Tom wrote:

> Man kan vel ikke montere kompressor uden at ændre på benzinpumpen og montere
> større/ekstra dyse?

Aner det ikke..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben E

Dato : 12-11-03 22:33

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> du kan ikke love at den forurener som den plejer. En bil med
> bypass'et kompressor bør i princippet opføre sig fuldstændigt som

Men en kompressor der ikke bliver drevet må da være svær at
suge igennem qua dens opbygning ?

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-11-03 15:40

Torben E wrote:

> Men en kompressor der ikke bliver drevet må da være svær at
> suge igennem qua dens opbygning ?

Jeg kender ikke den konkrete opbygning af systemet i BMW'en, det
er da muligt der er tale om at flytte en slange også? Jeg ved for
øvrigt ikke hvor meget modstand der er i en kompressor i
"frigear"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-11-03 09:19

On Wed, 12 Nov 2003 07:52:55 +0100, Bo Gundersen
<bg@ingenskinke.130g.dk> wrote:

> [...]
>at man ikke skal komme med bevis for hvor meget den sviner hvis man
>f.eks. sætter turbo/kompressor på, men man skal vel aligevel have
Prøv at kigge på http://www.dkfritidbil.dk/ under "diverse
oplysninger" der er noget om tuning.
Hvis du stadig her mod på projectet, så spørg også SBI/told-skal før
du går igang.

/Hans

Fra : Bo Gundersen

Dato : 12-11-03 15:32

Hans Kjaergaard wrote:

> Prøv at kigge på http://www.dkfritidbil.dk/ under "diverse
> oplysninger" der er noget om tuning.
> Hvis du stadig her mod på projectet, så spørg også SBI/told-skal før
> du går igang.

Øv den var sulme ikke sjov den side, sådan som jeg læser det så er det
næsten umuligt at tune MR2'ren hvis det skal gøres lovligt...
Det skulle da lige være hvis MR2'ern blev solgt i tyskland med 4agze
kompressor motoren, så kunne man vel bruge den tyske godkendelse af
motoren (m.h.t. forurening etc.) også opgradere de dele af bilen som er
forskellige fra 4agze modellen (bremser ol.)...?
Men tak for linket :)

--
Bo Gundersen

Fra : René Lønstrup

Dato : 12-11-03 18:14

Bo Gundersen wrote:
> Det skulle da lige være hvis MR2'ern blev solgt i tyskland med 4agze
> kompressor motoren
<SNIP>

Det blev den ikke. Den blev udelukkende solgt i Japan og USA som
kompressor-model :-/

>, så kunne man vel bruge den tyske godkendelse af
> motoren (m.h.t. forurening etc.) også opgradere de dele af bilen som
> er forskellige fra 4agze modellen (bremser ol.)...?

Tjoeh, men ville Told/Skat mon så ikke mene at der er tale om et
identitetsskifte, og så kommer du til at betale afgift igen

Fra : Bo Gundersen

Dato : 13-11-03 08:18

René Lønstrup wrote:

> <SNIP>
>
> Det blev den ikke. Den blev udelukkende solgt i Japan og USA som
> kompressor-model :-/

Øv det var så den plan...

> Tjoeh, men ville Told/Skat mon så ikke mene at der er tale om et
> identitetsskifte, og så kommer du til at betale afgift igen

Det ved jeg ikke, hvad er ekstraafgiften på en bil der ikke har været
solgt her hjemme?

--
Bo Gundersen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 08:22

On Thu, 13 Nov 2003 08:17:46 +0100, Bo Gundersen

>Øv det var så den plan...
>Det ved jeg ikke, hvad er ekstraafgiften på en bil der ikke har været
>solgt her hjemme?

Du skal liiige ha' bilen godkendt først!

Det er et meget stort stykke arbejde, hvis bilen kun har været solgt
på andre kontinenter end Europa. Jeg ved det, fordi jeg har prøvet!

/Mogens

Fra : Jonas R.

Dato : 13-11-03 12:19

Mogens Knudsen wrote:

> Du skal liiige ha' bilen godkendt først!
>
> Det er et meget stort stykke arbejde, hvis bilen kun har været solgt
> på andre kontinenter end Europa. Jeg ved det, fordi jeg har prøvet!

Jep og du skal ikke regne med at Toyota Danmark ikke gider hjælpe med nogen
papirer. :/

Fra : Bo Gundersen

Dato : 13-11-03 13:22

Jonas R. wrote:

> Jep og du skal ikke regne med at Toyota Danmark ikke gider hjælpe med nogen
> papirer. :/

Jeg tror konklusionen må være at dette ikke er måden at få en hurtigere
MR2 :)

Det ser ud til at den eneste reelle mulighed er...
1) at håbe at synsmanden ikke opdager hvad der egenligt er i motorrummet
2) afmontere hele molevitten før man køre til syn

Ja nu er der sikkert nogen der vil kalde mig nogen grimme ting :) Men er
det ikke konklusionen på denne tråd?

--
Bo Gundersen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-11-03 13:34

On Thu, 13 Nov 2003 13:21:47 +0100, Bo Gundersen
> [...]

>2) afmontere hele molevitten før man køre til syn
>Ja nu er der sikkert nogen der vil kalde mig nogen grimme ting :) Men er

Helt sikkert er der dét (med de grimme ting), men du har nok ret:
Gem tuningen under dén maskering, en anden skribent nævnte, og ingen
SBI'er vil finde ud af noget. De færreste synsfolk kører i noget
vildere end Carina, hvorfor alt under 10 sek. er jam hurtigt

/Mogens

Fra : Jonas R.

Dato : 12-11-03 13:34

Bo Gundersen wrote:
> [...]
> må jeg tune min MR2'er ligeså vildt jeg vil/kan uden at synsmanden
> kommer efter mig...kan det virkelig passe?

NEJ

Seføli kan du ikke det, de bil skal såvidt jeg husker være endnu ældre! Men
sådan er livet.

> [...]
> at man ikke skal komme med bevis for hvor meget den sviner hvis man
> f.eks. sætter turbo/kompressor på, men man skal vel aligevel have

Seføli skal man det.

Anyways dem der siger du skal smide en 4age 140 hk motor, TJA SPILD af
penge.

Det eneste der holder er at du kontakter gadbjerg og køber en 4agze
kompressor motor enten med 145 hk, eller 165/170 hk de mest stabile. Tror du
skal regne med omkring 15000 kr for det, du kan evt. melde dig ind i
www.toyotaextreme.dk og få noget rabat på motoren.

Og seføli kan det betale sig at smide noget sjovere i sådan en slæde. En MR2
med 4agze kompressor motor og større remskive, smider 200 hk og er IMO ret
så sjov at køre i!

Ang. syn hvis du er heldig går den igennem ellers må du pille kompressoren
etc af.

JOnas

Fra : Bo Gundersen

Dato : 12-11-03 15:41

Jonas R. wrote:

> NEJ
>
> Seføli kan du ikke det, de bil skal såvidt jeg husker være endnu ældre! Men
> sådan er livet.

Jeg syntes også at det virkede lidt for let :)

> Seføli skal man det.
>
> Anyways dem der siger du skal smide en 4age 140 hk motor, TJA SPILD af
> penge.

Okie...pga af den ikke yder nok eller hva?

> [...]
> kompressor motor enten med 145 hk, eller 165/170 hk de mest stabile. Tror du
> skal regne med omkring 15000 kr for det, du kan evt. melde dig ind i

Hmmm, hvis man nu smider en 145hk kompressor motor i så er det under 20%
grænsen, så burde hverken synsmanden eller T&S komme efter mig.
Og så kan man jo altid komme til at opgradere remskiven når man har fået
den synet...

> Og seføli kan det betale sig at smide noget sjovere i sådan en slæde. En MR2
> med 4agze kompressor motor og større remskive, smider 200 hk og er IMO ret
> så sjov at køre i!

Heheh, 200hk er også pænt meget til den lille bil :)

> Ang. syn hvis du er heldig går den igennem ellers må du pille kompressoren
> etc af.

Og hvis jeg har sat en 165hk 4agze i, er det vel hele motoren der skal ud?

ps. jeg takker for responsen :)

--
Bo Gundersen

Fra : Jonas R.

Dato : 12-11-03 16:29

Bo Gundersen wrote:

> Jeg syntes også at det virkede lidt for let :)

> Okie...pga af den ikke yder nok eller hva?

Jeps er simpelthen ikke noget specielt ved den motor, udover den er god at
tune på! Det er grunden til man køber en, ikke for at din bil skal blive
hurtigere!

> [...]
> 20% grænsen, så burde hverken synsmanden eller T&S komme efter mig.
> Og så kan man jo altid komme til at opgradere remskiven når man har

Niks for motoren er ikke typegodkendt i DK. Du skal bare have kompressor og
af og lave noget montering ned til udstødning. Snak med gadbjerg om det. Du
sætter bare et normalt 4age ventildæksel på og så kan ingen se at det er en
anden indmad!

> Heheh, 200hk er også pænt meget til den lille bil :)

> Og hvis jeg har sat en 165hk 4agze i, er det vel hele motoren der
> skal ud?

Nope ingen forskel på 145 hk og 165 hk hvad angår hvad der skal af. og nej
det er ikke hele motoren!

Fra : Bo Gundersen

Dato : 13-11-03 08:23

Jonas R. wrote:

> [...]
> sætter bare et normalt 4age ventildæksel på og så kan ingen se at det er en

Okie, snak med gadbjerg...

> Nope ingen forskel på 145 hk og 165 hk hvad angår hvad der skal af. og nej
> det er ikke hele motoren!

Det lyder godt :)
Jeg takker!

--
Bo Gundersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-11-03 22:21

"Bo Gundersen" <bg@ingenskinke.130g.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han siger at så længe jeg ikke røre knastaksler eller motorblokken så må
> jeg tune min MR2'er ligeså vildt jeg vil/kan uden at synsmanden kommer

Du må gerne skifte knastaksler, men ikke krumtappen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bo Gundersen

Dato : 13-11-03 08:26

Morten Fruergaard wrote:

> Du må gerne skifte knastaksler, men ikke krumtappen.

Det har du ret i, det var bare mig der havde byttet om på det...sorry!

Men som resten af folkene har gjort mig opmærksom på, så holder den
vidst desværre stadigvæk ikke...altså jeg kan godt sætte andre
knastaksler i, men da det er bundtræk MR2'ern mangler så er det, så vidt
jeg har forstået, ikke den rigtige måde at tune på :)

--
Bo Gundersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-11-03 07:53

> [...]
> knastaksler i, men da det er bundtræk MR2'ern mangler så er det, så vidt
> jeg har forstået, ikke den rigtige måde at tune på :)

Korrekt.

--
Mvh. Morten Fruergaard