/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
To nye vinterdæk - foran eller bagpå
Fra : Lars Bonnesen


Dato : 11-11-03 16:14

Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran eller
bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle, men
med godt mønster.

Alle fire dæk er med samme omløb.

Vh, Lars.



 
 
Ukendt (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-11-03 16:23

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
news:3fb0fce8$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
eller
> bagpå? Der er baghjulstræk på bilen.

Af hensyn til styring af vognen bør dækkene med mest mønster sidde bagpå.

Når så bilen er baghjulstrukket skulle der være endnu større grund til at
montere de nye dæk bagpå.

Nu kører jeg selv i en forhjulstrukket vogn så jeg har ingen erfaring med
hvorvidt for- eller bagdæk slides hurtigst på en baghjulstrækker, men de
kunne måske også være en idé at overveje monteringen så de gaamle dæk slides
hurtigst så det derved bliver dem der skal skiftes næste gang.

> De to andre er nok fire år gamle, men med godt mønster.

Bemærk lige at et godt mønster i vinterdæk, efter min mening, ikke bør være
under 5mm.

Fire år gamle vinterdæk er der ikke nødvendigvis noget galt med - Altså
forudsat at de har været opbevaret ordentligt. Hvis de har været opbevaret
for varmt på f.eks. et loft om sommeren bør du nok overveje om de ikke er
blevet så hårde at de også skal skiftes.


Mvh
Claus



Brian Sørup (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 11-11-03 17:28


"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
news:3fb0fce8$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
eller
> bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle,
men
> med godt mønster.

Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
Begrundelsen er :
Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.
--
Brian Sørup
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car




Mads Stetter (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 11-11-03 17:32


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:bor2ih$1hojq0$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
>
> Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
> Begrundelsen er :
> Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.
> --
> Brian Sørup
> 1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car


Også min mening!

Når man først bremser afhænger det meste af ens fordæk, så skie' med at den
ikke er så hurtig i optrækket i sne!

MVH Mads Stetter



Nikolai R. jensen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Nikolai R. jensen


Dato : 11-11-03 19:06

jeg kan ikke huske hvor... men jeg så en undersøgelse der sagde at man ALTID
skal have de bedste dæk bagpå! mener ikke at det var nogen forskel på
vinter- eller sommerdæk.

--
Mvh.

Nikolai R. jensen
www.minvogn.dk
ja min mail addresse er : nospam@minvogn.dk
"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fb10ee5$0$69922$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:bor2ih$1hojq0$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
> >
> > Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
> > Begrundelsen er :
> > Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.
> > --
> > Brian Sørup
> > 1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car
>
>
> Også min mening!
>
> Når man først bremser afhænger det meste af ens fordæk, så skie' med at
den
> ikke er så hurtig i optrækket i sne!
>
> MVH Mads Stetter
>
>



Peter C. (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Peter C.


Dato : 11-11-03 19:22


> Også min mening!
Den har du selvfølgelig lov til at ha´ men........

> Når man først bremser afhænger det meste af ens fordæk,

....det er iflg. "de kloge hoveder" en alvorlig misforståelse.
Man skal sætte de bedste dæk bagpå, for at sikre sig mest mulig stabilitet i
bagvognen under nedbremsning.
Populært sagt nytter det ikke noget at standselængden bliver en smule
kortere, hvis det samtidig resulterer i at bilen skrider ud / rundt.

Derfor....mest mønster bagpå.

så skie' med at den
> ikke er så hurtig i optrækket i sne!

Ja, her er vi så enige

Selv har jeg det lidt svært med den der "mest-mønster-bagpå" regel. Jeg
bytter sæsonvis om på for og bag, så de alle 4 er slidt ned samtidig.
.....og når de er slidt ned i vintermæssig forstand, er der lige en sommers
penge tilbage i mønsteret.

MVH Peter C:\



Mads Stetter (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Mads Stetter


Dato : 11-11-03 22:36


"Peter C." <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3fb128a7$0$27390$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Også min mening!
> Den har du selvfølgelig lov til at ha´ men........
>
> > Når man først bremser afhænger det meste af ens fordæk,
>
> ...det er iflg. "de kloge hoveder" en alvorlig misforståelse.
> Man skal sætte de bedste dæk bagpå, for at sikre sig mest mulig stabilitet
i
> bagvognen under nedbremsning.
> Populært sagt nytter det ikke noget at standselængden bliver en smule
> kortere, hvis det samtidig resulterer i at bilen skrider ud / rundt.
>

Ok, jeg tog det også bare fra min erfaring på mc!
For på mc giver det ikke en ski' at have det bedste dæk bagpå når man skal
bremse!

Men ville nu gerne se nogle tests omkring emnet!

MVh Mads Stetter



Christian B. Andrese~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-11-03 09:12


"Mads Stetter" <m_stetter@hotmail.com> wrote in message
news:3fb10ee5$0$69922$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:bor2ih$1hojq0$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
> >
> > Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
> > Begrundelsen er :
> > Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.
> > --
> > Brian Sørup
> > 1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car
>
>
> Også min mening!
>
> Når man først bremser afhænger det meste af ens fordæk, så skie' med at
den
> ikke er så hurtig i optrækket i sne!
>

Det gør det netop ikke. Det er bagdækkene der holder retningen. Fordækkene
glider jo bare.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Roberto Saldo (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-11-03 08:24

Brian Sørup wrote:
> "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> news:3fb0fce8$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
>
> eller
>
>>bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle,
>
> men
>
>>med godt mønster.
>
>
> Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
> Begrundelsen er :
> Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.

Bagpå bagpå bagpå!
Altid bagpå!
Forrest er noget sludder.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Christian B. Andrese~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-11-03 09:11


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message
news:bor2ih$1hojq0$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
>
> "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev i en meddelelse
> news:3fb0fce8$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
> eller
> > bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle,
> men
> > med godt mønster.
>
> Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
> Begrundelsen er :
> Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.

Foretrækker du også at bagdækkene blokerer først ved en
katastrofeopbremsning ?


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Brian Sørup (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 12-11-03 14:09


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3fb1eb0e$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
> > Begrundelsen er :
> > Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.
>
> Foretrækker du også at bagdækkene blokerer først ved en
> katastrofeopbremsning ?

Jepz - til hver en tid...

Desuden har de fleste biler idag ABS-bremser og derved er det jo
smartest at have de bedste dæk foran pga. vægtforskydningen ved
opbremsning.
--
Brian Sørup
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car




Christian B. Andrese~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-11-03 14:10


"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message
news:botb9u$1htkuj$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:3fb1eb0e$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > > Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
> > > Begrundelsen er :
> > > Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.
> >
> > Foretrækker du også at bagdækkene blokerer først ved en
> > katastrofeopbremsning ?
>
> Jepz - til hver en tid...
>
> Desuden har de fleste biler idag ABS-bremser og derved er det jo
> smartest at have de bedste dæk foran pga. vægtforskydningen ved
> opbremsning.

Nej, men vi bliver nok aldrig enige.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Roberto Saldo (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-11-03 14:29

Brian Sørup wrote:
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:3fb1eb0e$0$30069$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>>Jeg vil altid have de *bedste* dæk foran.
>>>Begrundelsen er :
>>>Det er lettere at tøjle en løs bagende, end en ditto forende.
>>
>>Foretrækker du også at bagdækkene blokerer først ved en
>>katastrofeopbremsning ?
>
>
> Jepz - til hver en tid...
>
> Desuden har de fleste biler idag ABS-bremser og derved er det jo
> smartest at have de bedste dæk foran pga. vægtforskydningen ved
> opbremsning.

Du forstår vist ikke hvordan det fungerer; abs kan ikke give dig
vejgreb. Abs bremser ikke bilen, det forhindrer at den bremser.
Gode dæk giver vejgreb.
Abs vil for enhver pris forhindre at baghjulene skrider, dvs du får
effektivt nedsat din bremsevne i og med at forhjulene abs'er i det
øjeblik at baghjulene blokerer og derfor kommer din snedige plan
aldrig til at virke!

> --
> Brian Sørup
> 1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car

Gammelmandsvarevogn ;)


--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Brian Sørup (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 12-11-03 14:40


"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:botcd2$g5p$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> > Desuden har de fleste biler idag ABS-bremser og derved er det jo
> > smartest at have de bedste dæk foran pga. vægtforskydningen ved
> > opbremsning.
>
> Du forstår vist ikke hvordan det fungerer; abs kan ikke give dig
> vejgreb. Abs bremser ikke bilen, det forhindrer at den bremser.
> Gode dæk giver vejgreb.
> Abs vil for enhver pris forhindre at baghjulene skrider, dvs du får
> effektivt nedsat din bremsevne i og med at forhjulene abs'er i det
> øjeblik at baghjulene blokerer og derfor kommer din snedige plan
> aldrig til at virke!
>

Jo den gør - ABS virker selvfølgelig på hjulene individuelt og ikke alle
4 på een gang.
Prøv at lave en hård opbremsning med det ene hjulpar i rabatten og se om
ikke bilen forbliver nogenlunde stabil.

Fjern derefter sikringen til ABS-systemet og du får dig en gevaldig
snurretur når du gentager opbremsningen.

Ovenstående har jeg selv prøvet i en Ford Scorpio (ikke min egen) på et
køreteknisk anlæg.
--
Brian Sørup
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car




Roberto Saldo (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-11-03 14:47

Brian Sørup wrote:
> "Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:botcd2$g5p$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>>Desuden har de fleste biler idag ABS-bremser og derved er det jo
>>>smartest at have de bedste dæk foran pga. vægtforskydningen ved
>>>opbremsning.
>>
>>Du forstår vist ikke hvordan det fungerer; abs kan ikke give dig
>>vejgreb. Abs bremser ikke bilen, det forhindrer at den bremser.
>>Gode dæk giver vejgreb.
>>Abs vil for enhver pris forhindre at baghjulene skrider, dvs du får
>>effektivt nedsat din bremsevne i og med at forhjulene abs'er i det
>>øjeblik at baghjulene blokerer og derfor kommer din snedige plan
>>aldrig til at virke!
>>
>
>
> Jo den gør - ABS virker selvfølgelig på hjulene individuelt og ikke alle
> 4 på een gang.
> Prøv at lave en hård opbremsning med det ene hjulpar i rabatten og se om
> ikke bilen forbliver nogenlunde stabil.

Jeg prøvede noget lignende på en lille pyt is på parkeringen her forleden.

For at bilen ikke skal snurre er abs'en nød til at stoppe bremsningen
på de hjul der ikke er på is. Det giver større bremselængde (dårligt).

Skrider din bag er mit postulat at forhjulene bliver nød til at holde
op med at bremse for at holde bilen på ret kurs!

> Fjern derefter sikringen til ABS-systemet og du får dig en gevaldig
> snurretur når du gentager opbremsningen.
>
> Ovenstående har jeg selv prøvet i en Ford Scorpio (ikke min egen) på et
> køreteknisk anlæg.

Ja ja så siger vi det men bare ikke foran mig tak :)
Bare sørg for at have godt med mønster på så går det jo nok alligevel.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Brian Sørup (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 12-11-03 20:36


"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:botddv$gkq$1@news.net.uni-c.dk...
>
> For at bilen ikke skal snurre er abs'en nød til at stoppe bremsningen
> på de hjul der ikke er på is. Det giver større bremselængde (dårligt).
>
> Skrider din bag er mit postulat at forhjulene bliver nød til at holde
> op med at bremse for at holde bilen på ret kurs!

Jeg tror du har blandet lidt ESP sammen med ABS - det eneste ABS gør er
at sørge for ingen af dine hjul blokerer under nedbremsning - ESP er,
som du sikkert ved, et stabiliseringsprogram der holder bilen på ret
kurs ved at bremse et eller flere hjul.
--
Brian Sørup
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car




Mark Sandberg (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 11-11-03 17:46


"Lars Bonnesen" skrev i en meddelelse:

> Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
eller
> bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle, men
> med godt mønster.

Altid nye, eller de bedste dæk bagpå.

Ellers kan du risikere pludselig, at køre baglæns ved en hård opbremsning.

Prøv blot at trække håndbremsen på vådt eller glat underlag, samtidig med du
bremser let på fodbremsen. Det kaldes også for en håndbremse vending

/Mark.



jan (11-11-2003)
Kommentar
Fra : jan


Dato : 11-11-03 19:57

Ja helt klart ALTID de bedste dæk bag på


"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse
news:bor3ok$hb9$1@sunsite.dk...
>
> "Lars Bonnesen" skrev i en meddelelse:
>
> > Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
> eller
> > bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle,
men
> > med godt mønster.
>
> Altid nye, eller de bedste dæk bagpå.
>
> Ellers kan du risikere pludselig, at køre baglæns ved en hård opbremsning.
>
> Prøv blot at trække håndbremsen på vådt eller glat underlag, samtidig med
du
> bremser let på fodbremsen. Det kaldes også for en håndbremse vending
>
> /Mark.
>
>



Christian B. Andrese~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-11-03 09:10


"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message
news:3fb0fce8$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
eller
> bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle, men
> med godt mønster.

De dæk med bedst mønster skal bagerst. Det er baghjulene der holder
retningen på bilen.
Det er derfor en bil blokerer på forhjulene først.
Det er desuden langt farligere at få en baghjulsudskridning end en
forhjulsudskridning.
Dette fuldstændig ligegyldigt om biler har for- bag- eller firhjulsrtræk.

Hvis der ikke er ret stor forskel betyder det mindre, fordækkene slides jo
mere, så det bliver bedre og bedre med tiden.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Mogens Knudsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-11-03 09:14

On Wed, 12 Nov 2003 09:09:41 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>De dæk med bedst mønster skal bagerst. Det er baghjulene der holder
>retningen på bilen.

Okay - vi dropper styrtøjet.

>Det er derfor en bil blokerer på forhjulene først.

Næppe korrekt

>Det er desuden langt farligere at få en baghjulsudskridning end en
>forhjulsudskridning.

Dét er så fuldstændig forkert. Man kan langt nemmere kontrollere en
baghjulsudskridning end en forhjulsudskridning. Langt nemmere!


/Mogens

Christian B. Andrese~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-11-03 09:20


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:1qq3rv4890odv5vp5mhu7sh7tkjs59vc0u@4ax.com...
> On Wed, 12 Nov 2003 09:09:41 +0100, "Christian B. Andresen"
> <nobody@domain.country> wrote:
>
> >De dæk med bedst mønster skal bagerst. Det er baghjulene der holder
> >retningen på bilen.
>
> Okay - vi dropper styrtøjet.

Det er derfor jeg brugte vendingen "holder retningen" og ikke "styrer
bilen".

>
> >Det er derfor en bil blokerer på forhjulene først.
>
> Næppe korrekt

Sandsynligvis korrekt.

>
> >Det er desuden langt farligere at få en baghjulsudskridning end en
> >forhjulsudskridning.
>
> Dét er så fuldstændig forkert. Man kan langt nemmere kontrollere en
> baghjulsudskridning end en forhjulsudskridning. Langt nemmere!

Du kommer rundt i en blød kurve, der er glat bagenden smutter, og i løbet af
nul komma fem er du kørt galt.
Hvis det var forenden ville det se langsommere, man ville koble ud og det
ville være nemmere at rette op.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Mogens Knudsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-11-03 09:24

On Wed, 12 Nov 2003 09:20:02 +0100, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>> Dét er så fuldstændig forkert. Man kan langt nemmere kontrollere en
>> baghjulsudskridning end en forhjulsudskridning. Langt nemmere!

>Du kommer rundt i en blød kurve, der er glat bagenden smutter, og i løbet af
>nul komma fem er du kørt galt.
>Hvis det var forenden ville det se langsommere, man ville koble ud og det
>ville være nemmere at rette op.

Det er langt fra rigtigt - langt de fleste mennesker kan håndtere en
baghjulsudskridning i ovennævnte tilfælde. Når en vogn skrider over
forhjulene, er langt de fleste bilister "lost" og kan IKKE redde den.
Jég inkl.


/Mogens

Andreas M. Hansen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 12-11-03 09:30

> Det er langt fra rigtigt - langt de fleste mennesker kan håndtere en
> baghjulsudskridning i ovennævnte tilfælde. Når en vogn skrider over
> forhjulene, er langt de fleste bilister "lost" og kan IKKE redde den.
> Jég inkl.

Den baghjulsudskridning der forkommer ved et pludseligt blokerende baghjul
under en nedbremsning er noget helt andet end de "sportsligt
fremprovokerede" baghjulsudskridninger du tydeligvis snakker om.
Når bagenden pludseligt kommer pga. et blokerende baghjul under en
nedbremsning, går det så stærkt at jeg tvivler på at nogen kan redde den.

mvh

Andreas M. Hansen



Mogens Knudsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-11-03 09:36

On Wed, 12 Nov 2003 09:30:06 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Den baghjulsudskridning der forkommer ved et pludseligt blokerende baghjul
>under en nedbremsning er noget helt andet end de "sportsligt
>fremprovokerede" baghjulsudskridninger du tydeligvis snakker om.
>Når bagenden pludseligt kommer pga. et blokerende baghjul under en
>nedbremsning, går det så stærkt at jeg tvivler på at nogen kan redde den.

Jeg har da talrige gange brugt håndbremsen til lidt sjov - no problems


/Mogens

Andreas M. Hansen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 12-11-03 09:41

> Jeg har da talrige gange brugt håndbremsen til lidt sjov - no problems
>

Så er du jo også lisom en smule foreberedt på at en udskridning kan
forekomme eller hva ? - det er nok noget andet der gør sig gældende, hvis
man pludselig må stige på jernet på en fedtet vej, hvor der kommer noget
uforudset på tværs.

mvh

Andreas M. Hansen



Mogens Knudsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-11-03 09:46

On Wed, 12 Nov 2003 09:40:51 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Så er du jo også ligesom en smule forberedt på, at en udskridning kan
>forekomme eller hva'?

Korrekt
Men det ændrer ikke det faktum, at man langt nemmere kan håndtere en
udskridning af bagenden end over forhjulene. Forhjulsudskridning er
endda for øvede/erfarne bilister meget svær at håndtere!


/Mogens

Hans Kjaergaard (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 12-11-03 10:10

On Wed, 12 Nov 2003 09:24:23 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Wed, 12 Nov 2003 09:20:02 +0100, "Christian B. Andresen"
><nobody@domain.country> wrote:
>
>>> Dét er så fuldstændig forkert. Man kan langt nemmere kontrollere en
>>> baghjulsudskridning end en forhjulsudskridning. Langt nemmere!
>
>>Du kommer rundt i en blød kurve, der er glat bagenden smutter, og i løbet af
>>nul komma fem er du kørt galt.
>>Hvis det var forenden ville det se langsommere, man ville koble ud og det
>>ville være nemmere at rette op.
>
>Det er langt fra rigtigt - langt de fleste mennesker kan håndtere en
>baghjulsudskridning i ovennævnte tilfælde.
Nej. udskridningen kommer totalt bag på dem.

> Når en vogn skrider over forhjulene, er langt de fleste bilister "lost" og kan IKKE redde den.
>Jég inkl.
Det tror du, en forhjulsudskridning kan som reglen reddes ved at sænke
farten. Dette er ikke tilfældet med baghjuludskridning, der skal der
styres som bare fanden.
Forhjulsudskridning = du kommer lidt ud af kurs, du har mere tid til
at redde den.
Baghjulsudskridning = du kommer helt ud af kurs, og det går stærkt.

Men der er jo masser af "tro" omkring dette, så........spildte
ord.........

/Hans


Mogens Knudsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 12-11-03 10:19

On Wed, 12 Nov 2003 10:10:01 +0100, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>> Når en vogn skrider over forhjulene, er langt de fleste bilister
>> "lost" og kan IKKE redde den.

>Det tror du

Nope - det har jeg erfaret. Dér er forskellen.

>en forhjulsudskridning kan som reglen reddes ved at sænke
>farten.

Jow, jow...

>Dette er ikke tilfældet med baghjuludskridning, der skal der
>styres som bare fanden.

Samt trykkes på speederen!

>Forhjulsudskridning = du kommer lidt ud af kurs, du har mere tid til
>at redde den.

Mere tid?

>Baghjulsudskridning = du kommer helt ud af kurs, og det går stærkt.

Enig, men man har nu sine muligheder.

>Men der er jo masser af "tro" omkring dette, så spildte ord.........




/Mogens

Brian Sørup (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 12-11-03 14:12


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:qmt3rvk734np9oel5qadgd97s95re5kk21@4ax.com...
>
> > Når en vogn skrider over forhjulene, er langt de fleste bilister
"lost" og kan IKKE redde den.
> >Jég inkl.
> Det tror du, en forhjulsudskridning kan som reglen reddes ved at sænke
> farten.

Hvordan sænker man farten når de bedst bremsende hjul ikke har greb ?
--
Brian Sørup
1992 Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St.Car




Hans Kjaergaard (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 12-11-03 17:21

On Wed, 12 Nov 2003 14:11:50 +0100, "Brian Sørup"
<brian.sorupXXX@privat.dk> wrote:

>
>"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:qmt3rvk734np9oel5qadgd97s95re5kk21@4ax.com...
>>
>> > Når en vogn skrider over forhjulene, er langt de fleste bilister
>"lost" og kan IKKE redde den.
>> >Jég inkl.
>> Det tror du, en forhjulsudskridning kan som reglen reddes ved at sænke
>> farten.
>
>Hvordan sænker man farten når de bedst bremsende hjul ikke har greb ?
Slip speederen.

/Hans

Mark Sandberg (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 12-11-03 17:35


"Hans Kjaergaard" skrev i en meddelelse:

> >Hvordan sænker man farten når de bedst bremsende hjul ikke har greb ?

> Slip speederen.

Der vil jeg så tilføje:

Tilpas først hjulenes rullehastighed og retning med underlaget, for igen at
få greb.
Forsigtigt kan der så bremses eller slækkes på gassen, inden der igen
skiftevis bremses og styres, mens gassen hele tiden afpasses med underlaget.

/Mark.



Torben E (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 12-11-03 09:46





"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:3fb1ed33$0$30072$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Du kommer rundt i en blød kurve, der er glat bagenden smutter, og i løbet
af
> nul komma fem er du kørt galt.
> Hvis det var forenden ville det se langsommere, man ville koble ud og det
> ville være nemmere at rette op.

Ikke enig, en baghjuls udskridning er langt at foretrække, imho.
Har du prøvet de 2 situationer ?


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Christian B. Andrese~ (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-11-03 10:01


"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
news:3fb1f34a$0$30084$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:3fb1ed33$0$30072$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > Du kommer rundt i en blød kurve, der er glat bagenden smutter, og i
løbet
> af
> > nul komma fem er du kørt galt.
> > Hvis det var forenden ville det se langsommere, man ville koble ud og
det
> > ville være nemmere at rette op.
>
> Ikke enig, en baghjuls udskridning er langt at foretrække, imho.
> Har du prøvet de 2 situationer ?

Kun fremprovokeret på parkeringspladser etc.


--
mvh/rg. Christian
Påkører du klovbærende vildt, afmærk stedet
og ring til en fra Schweisshunderegistret:
http://www.schweiss.dk/ eller Falck: 70 10 20 30



Hans Kjaergaard (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 12-11-03 10:23

On Wed, 12 Nov 2003 09:46:10 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>
>
>
>
>"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
>news:3fb1ed33$0$30072$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Du kommer rundt i en blød kurve, der er glat bagenden smutter, og i løbet
>af
>> nul komma fem er du kørt galt.
>> Hvis det var forenden ville det se langsommere, man ville koble ud og det
>> ville være nemmere at rette op.
>
>Ikke enig, en baghjuls udskridning er langt at foretrække, imho.
>Har du prøvet de 2 situationer ?
Ja, vinterdæk på forhjulene og sommerdæk bagpå. Rundt i et sving hvor
vejen var spejlglat. Fra udskridningen begynder til man har trillet et
par gange rund ude for vejen er ca 2 sek.
Ved forhjulsudskridning kommer du meget mindre ud af kurs (set over
tid) derfor er den nemmere at redde.

Ingen af delene er spændende når de kommer uventet. Sagen er en ganske
anden når man provokerer dem frem, så er baghjulsudskridningen den
sjoveste. Det er jo nok derfor nogen foretrækker den, de føler at de
er fortrolig med den. De stakler, det er godt vi har Falck, Dansk
autohjælp, osv.

/Hans

Torben E (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 12-11-03 10:41





"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:peu3rvge3psfqt4ufdoh312m3sn1idmck3@4ax.com...

> Ja, vinterdæk på forhjulene og sommerdæk bagpå. Rundt i et sving hvor
> vejen var spejlglat. Fra udskridningen begynder til man har trillet et
> par gange rund ude for vejen er ca 2 sek.

Ja sådan er folk jo så forskellige, da jeg var yngre kørte vi nogengange
rundt med almindelige bagdæk i bag og slicks i for, på baghjulstrækkere,
for at kunne lave nogle sjovere udskridninger, det samme kan opnås med
vinterdæk i for og almindelige i bag i glat føre.


> Ved forhjulsudskridning kommer du meget mindre ud af kurs (set over
> tid) derfor er den nemmere at redde.

Den eneste fordel jeg kan se ved en forhjulsudskridning frem
for en baghjuls, er at man qua vejens hældning oftest vil køre i
grøften istedet for at ramme en modkørende.(jeg foretrækker
nu stadig at blive på vejen)

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/
Med de bedste vinterdæk i for, som forøvrigt gør den ca. neutralt
styrende i sne, qua dens (indbyggede) understyrende tendenser.






Michael Olesen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 12-11-03 09:47

> "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote in message
> news:3fb0fce8$0$30061$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
> eller
> > bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle,
men
> > med godt mønster.
>

Hejsa... bare for at blande mig lidt fra sidelinien

Følgende er et udrag fra Michelin's hjemmeside:

"Uanset om bilen er forhjulstrukket eller baghjulstrukket, anbefaler vi, at
de nyeste dæk monteres bagerst på bilen. Dette er med til at sikre bilens
stabilitet under ekstreme forhold såsom opbremsning og kurvekørsel og især
på våde eller glatte veje.
Normalt er det nemmere at korrigere en understyring end en overstyring.
Hvis forhjulene mister vejgrebet, mister føreren kontrollen over styretøjet
(understyring). For at genvinde kontrollen over bilen, skal man fjerne foden
fra speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med
til, at du kan genvinde kontrollen over bilen.
Hvis det derimod er baghjulene, der mister vejgrebet, så er situationen
meget vanskeligere at kontrollere, da dette medfører overstyring. For at
genvinde kontrollen over bilen, bør føreren træde på speederen og dreje
rattet modsat svingets retning (dvs. mod udskridningen). Kun en erfaren
fører kan udføre denne manøvre.
Det er derfor, at Michelin anbefaler, at du formindsker risikoen for at
dette sker ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen.
Dette giver:
forbedret vejgreb i sving
øget stabilitet ved opbremsning
ekstra sikkerhed"

http://car.michelin.dk/servlet/srt/auto/trucsastuces_dk#ancre8

Og så må man jo selv vurdere om man er en erfaren bilist...

Mvh
/Michael



Jan W Nielsen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 12-11-03 09:55

Lars Bonnesen wrote:

> Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
> eller bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år
> gamle, men med godt mønster.

Jeg ville sætte dem bagerst.

Min personlige oplevelse er, at det er let at tumle en baghjulsudskridning,
hvis man ved, at den kommer, og hvis hjulene kun skrider en kort periode.
Forbliver hjulene låst er det omtrent ligeså umuligt at "fange den", som
hvis de låser helt i for eksempel 1½ sekund (meget lang tid), og dette
kommer uventet.

Det skal siges, at jeg ikke har noget problem med at køre sidelæns i store
flotte kurver mens jeg styrer med gassen - også i forhjulstrækkere.

Det svære er bare, når det kommer som et lyn fra himlen - bedst som man
sidder og stiller på radioen.

--
Jan W Nielsen




Roberto Saldo (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 12-11-03 10:43

Jan W Nielsen wrote:
> Lars Bonnesen wrote:
>
>
>>Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
>>eller bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år
>>gamle, men med godt mønster.
>
>
> Jeg ville sætte dem bagerst.
>
> Min personlige oplevelse er, at det er let at tumle en baghjulsudskridning,
> hvis man ved, at den kommer, og hvis hjulene kun skrider en kort periode.
> Forbliver hjulene låst er det omtrent ligeså umuligt at "fange den", som
> hvis de låser helt i for eksempel 1½ sekund (meget lang tid), og dette
> kommer uventet.
>
> Det skal siges, at jeg ikke har noget problem med at køre sidelæns i store
> flotte kurver mens jeg styrer med gassen - også i forhjulstrækkere.
>
> Det svære er bare, når det kommer som et lyn fra himlen - bedst som man
> sidder og stiller på radioen.

Ja i en kø, dvs der er ikke plads til fiskehalesving.

Den alm reaktion er jo også at lette gassen, og her vil en lille
forhjulsudskridning selv rette sig op.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."


Ukendt (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-11-03 20:12



> Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
eller
> bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle, men
> med godt mønster.


For at hamre 7" søm gennem diskussionen, så er der både fordele og ulemper
uanset hvad du vælger. Jeg så sidste år en lang opremsning på en eller anden
tysk hjemmeside hvad der var bedst (acceleration, aquplaning, opbremsning,
svinghastighed, udskridning m.m.). Der var IKKE noget entydig svar på at
dækkene skulle være bag eller foran.

Jeg kan fortælle at jeg har valgt at slide mine dæk lige meget så de mindst
slidte kommer foran ved hvert årsskifte da de bliver slidt mest foran på min
mondeo med forhjulstræk, servo osv.
Jeg har samtidig bevidst valgt at køre et pænt stykke under grænsen for
dækkenes formåen og "tester" en gang imellem hvor ca. aquaplaning bremseevne
osv ligger (de flytter sig jo med sliddet).
Der er ikke nogen fornuftig grund til at lægge hastigheden så højt at
udskridninger, aquaplaning osv. skal spille nogen rolle.

Kort fortalt kan f.eks aquaplaning for et nyt dæk være ved ca. 170 Km/t i
lettere regnvejr og den kan flytte sig ned til 70 Km/t på kraftig nedslidte
(stadig lovlige) dæk. Når man ved hvor grænsen ligger og holder sig et godt
stykke under, så betyder halvt nedslidte dæk ikke synderligt for sikkerhed
(min mening)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Henning (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 13-11-03 18:14

Hej,

Spurgte mig i sin tid for blandt erfarne vinter-eksperter i
Sverige og Østrig. Svaret var det samme:

Altid det bedste mønster på baghjulene uanset om trækket sker
foran eller bagpå. Gælder for alle dæktyper (sommer, mix og
vinter).

On Wed, 12 Nov 2003 20:12:02 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>| > Jeg har købt to nye vinterdæk - er det smartest at sætte disse foran
>| eller
>| > bagpå? Der er baghjulstræk på bilen. De to andre er nok fire år gamle, men
>| > med godt mønster.

Venlig hilsen

Henning

Ukendt (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-03 21:06



> Spurgte mig i sin tid for blandt erfarne vinter-eksperter i
> Sverige og Østrig. Svaret var det samme:
>
> Altid det bedste mønster på baghjulene uanset om trækket sker
> foran eller bagpå. Gælder for alle dæktyper (sommer, mix og
> vinter).

Det er jo altid et spørgsmål hvilke faktorer man prioriterer højst,

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste