Bilsyn
Fra : Dejan

Dato : 11-11-03 02:44

Hvad er egentlig formål med bilsynet?

Da den obligatoriske bilsyn blev indført var begrundelse at det var pga.
trafiksikkerheden. Men er der overhovedet nogle analyser der viser at det
reelt er rigtigt? Er antallet af biluheld faldet siden og på grund af det
obligatoriske bilsyn?

Jeg tror at jeg et eller andet sted har læst om at de fleste bilulykker
involverer nyere biler (<10 år gamle), og det er i direkte modstrid med
bilsynets politik som for det meste gå ud over gamle biler (gamle biler
kører langsommere = færre biluheld).

På bilsyn.dk kan man bl.a. læse at de tjekker rust på bilen, hovedsageligt
undervognen (".Herefter undersøges hjul, hjulophæng, fjedre, styreapparat,
bremsedele, brændstofsystem, udstødningssystem og karosseri.."), hvor den
sikkerhedsmæssige risiko af rustangrebet så vurderes. Eller f.eks.: "
Omvendt vil kravene til en reparation af fx en bagklap, være relativt
lempelige, så længe der ikke er skarpe kanter." (!) Hvem i alverden nogen
sinde er kommet til skade pga. "skarpe kanter" på en bil, og hvor mange
bilulykker involverede brændstofsystem, fjedre, hjulophæng. ??

Hvis der ikke er nogen konkrete beviser på at det obligatoriske bilsyn
(eller dele af, som f.eks. rust kontrol) reelt formindsker antallet af
ulykker, hvor ligger der så den juridiske (og moralske) retfærdiggørelse af,
at bilister med 2 års mellemrum skal påtvinges dette krav (og i øvrigt
betale for det)? Kan man ikke kræve at politikerne enten kommer med konkrete
beviser på at bilsyn virker efter hensigten, eller vende tilbage til det
gamle system hvor bilen evt. skulle til syn ved et ejerskifte? For bilen er
jo ens ejendom ligesom en cykel eller en kaffekende, og der må vel findes
nogle regler for hvornår disse (private) ting må underkastes nogle bestemte
kontrol - krav.

mvh Dejan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-11-03 08:41

"Dejan" <dejan@tele2adsl.dkNOSPAM> wrote in message
> [...]
> reelt er rigtigt? Er antallet af biluheld faldet siden og på grund af det

Måske ikke, men det virker efter min mening som om gennemsnitsalderen er
faldet. Man ser ikke ret mange rigtigt dårlige biler mere.

> [...]
> sinde er kommet til skade pga. "skarpe kanter" på en bil, og hvor mange
> bilulykker involverede brændstofsystem, fjedre, hjulophæng. ??

Fodgængere og cyklister er udsatte.
Dårlige hjulophæng og fjedre kan resultere i længere bremselængder, og så
rammer man jo istedet for at stoppe lige inden.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-03 17:39

> Hvad er egentlig formål med bilsynet?

Penge i statskassen

> [...]
> reelt er rigtigt? Er antallet af biluheld faldet siden og på grund af det

Jeg har aldrig set tal for noget der indikerer at trafiksikkerheden er
blevet øget.

> [...]
> involverer nyere biler (<10 år gamle), og det er i direkte modstrid med
> bilsynets politik som for det meste gå ud over gamle biler (gamle biler

Hvor mange uheld skyldes mon også lidt rust i en vange eller slør i en
bærekugle?
Jeg tvivler stænkt på at ret meget af det bilinspektionen finder har andet
end en "teoretisk" betydning for sikkerheden.
Et stenslag i synsfeltet og forruden skal skiftes.......helt ærlig hvor
meget gør et stenslag på udsigten og de helikoptere man skal undgå at køre
ind i?

> [...]
> bremsedele, brændstofsystem, udstødningssystem og karosseri.."), hvor den
> sikkerhedsmæssige risiko af rustangrebet så vurderes. Eller f.eks.: "

Man kan IKKE diskutere med en synsmand men nogle ting er virkelig langt ude.

> [...]
> sinde er kommet til skade pga. "skarpe kanter" på en bil, og hvor mange
> bilulykker involverede brændstofsystem, fjedre, hjulophæng. ??

Hvis ophænget knækker, så er det næææææsten altid når man kører langsomt og
vrider kraftigt i rattet, da det er her de største kræfter er på spil.

> [...]
af,
> at bilister med 2 års mellemrum skal påtvinges dette krav (og i øvrigt

En lov skal ikke være retfærdig eller retfærdiggøres

> Kan man ikke kræve at politikerne enten kommer med konkrete
> beviser på at bilsyn virker efter hensigten, eller vende tilbage til det
> gamle system hvor bilen evt. skulle til syn ved et ejerskifte?

Jeg tror ikke de gider høre på dig.

> [...]
> jo ens ejendom ligesom en cykel eller en kaffekende, og der må vel findes
> nogle regler for hvornår disse (private) ting må underkastes nogle

.....og disse regler laves af de samme som har brug for dine penge

--
Tom

Fra : claus b. p.

Dato : 11-11-03 21:35

Jeg er enig med jer i at det er ret tvivlsomt om bilsynene har ret meget
betydning for trafiksikkerheden generelt. Dog er nogle gamle biler blevet
skrottet, fordi det ikke er rentabelt at få dem igennem syn. En ulempe er at
mange (mig selv inklusive), ikke planlægger serviceeftersyn efter kørte
kilometer ol. men (udsætter) eftersynet til det er ved at være tid til syn.
Det er lige som uret der står, det viser rigtigt 2 gange i døgnet. - (men
resten af tiden?) Den ønskede virkning af syn er ligesom reglen om at en
skadet bil ikke må genopbygges for mere end xx % af værdien. Man håber at få
fornyet bilparken lidt hurtigere, til fordel for statskassen, og til ulempe
for de mekanikere der så må gå arbejdsløse. I øvrigt var det et påbud fra
EU, som politikerne hurtigt tog til sig. (Så har vi da gjort _noget_) Men
det store problem her lige som med mange andre tiltag er, at man ikke måler
på virkningen. Der er altså ingen statistiker der viser om det er en god
eller dårlig ide. Men det er stadig muligt at få et kørekort når man er 18,
og have det til man er 70, uden at det på nogen måde testes om man stadig
har evnerne til at begå sig i trafikken. Og ligesom den fanatiske
forfølgelse af hastighedsovertrædelser.
PS: Jeg har de sidste dage set flere politikontroller med rigtige levende
betjente! Hurra for det. Hvis der var nok af sådanne, var det slet ikke
nødvendigt med periodiske syn.

/Claus