Mercedes 240 til 300
Fra : Rene´

Dato : 10-11-03 20:01

Min kammerat har en MB w123 240D fra 1980, han har kørt den tør for olie,
men vil nu gerne have en 300D motor i. Må han det uden at skulle betale
afgift ?

Hvor maget skal der laves om for at putte den i ??
jeg kommer nok evt til at gøre det.
jeg tænker på at skaffe ham en hel bil og så flytte både motor og gear over
evt også bagtøj.

Har i nogle erfaringer ?

MVH Rene´

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 10-11-03 21:32

> Min kammerat har en MB w123 240D fra 1980, han har kørt den tør for olie,

Det var da rigtig, rigtig dumt -- men det ved han jo nok godt.

> men vil nu gerne have en 300D motor i. Må han det uden at skulle betale
> afgift ?

240D fra 1980 har 72 "vilde" heste. Mens 300D, alt efter årgang, har 88hk.
20%'s reglen siger: 72 * 1,2 = 86,4hk MAX. 300D'eren overskrider så reglen
med 1,6hk. Hvilket jo ikke er så godt - om du tør - er op til dig.

> [...]
> jeg kommer nok evt til at gøre det.
> jeg tænker på at skaffe ham en hel bil og så flytte både motor og gear

Det burde ikke være det store problem - hvad jeg lige kan komme i tanke om
passer gearkassen overpå. Bagtøjet har måske en lidt anden gearing - men
skid hul i det. Det eneste der måske nok skal skiftes er sikringen til
gløderørene til en lidt kraftigere model.

> Har i nogle erfaringer ?

Næ ikke ret meget med Diesel - kun w123 benzin - men mine kilder siger at
projektet kan lade sig gøre.

God fornøjelse

Mvh.
B. Madsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-03 22:06

"Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Min kammerat har en MB w123 240D fra 1980, han har kørt
> den tør for olie, men vil nu gerne have en 300D motor i.
> Må han det uden at skulle betale afgift ?

Det kan kun T & S svare på.

> Hvor maget skal der laves om for at putte den i ??

Svjh skal der ikke laves noget videre om, såfremt at der er tale om en 300D
W123 donorbil.

> jeg kommer nok evt til at gøre det.

Det er der heller ingen ben i, det skulle da lige være at du skal huske
noget effektivt håndrens til bagefter, da det er et meget sort arbejde

> jeg tænker på at skaffe ham en hel bil og så flytte både
> motor og gear over evt også bagtøj.
>
> Har i nogle erfaringer ?

Jeg har prøvet det et par gange, men det er meeeeget længe siden, så jeg har
næsten lykkeligt fortrængt det fra min hukommelse

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere - opdateret 5/11-03

Fra : Bent-Erik Gjerlevsen

Dato : 11-11-03 11:52

Der er meget der skal laves om, for det første skal der betales afgift,
bilen skal synes, bagtøj, kardang, gearstænger flyttes over, forfjedre m m,
forvarmning osv. jeg er MB Mekaniker.
Hilsen Bent