Fra 120 til 40 på 10 sek.
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-11-03 16:40

eller hvad det nu var.....

Vi havde læsset bilen, tre personer med bagage på weekend i det jyske. Er
kommer over broen og kruser på den fynske motorvej.

En Volvo lægger an til overhaling, er på vej forbi, men fortryder så
pludselig. Da jeg så får rettet blikket fremad ser jeg en lastbil i
nødsporet, der med katastrofeblink er på vej tilbage ud på motorvejen,
næsten uden fart.

Jeg måtte op og stå på bremsen, og det var et spørgsmål om få meter før jeg
sad oppe i røven på ham. Jeg tør slet ikke tænke på hvad der kunne havde
været sket, hvis jeg ikke havde været en erfaren chauffør.

Og hvad med bilerne bag mig, at de heller ikke ramte mig! Det kunne let
havde været et hamonikasammenstød.

Jeg overvejer at skrive til chefen for det firma som lastbilen kom fra,
ville I gøre dette?

Jesper

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 16:44

Jesper Nielsen wrote:

> Jeg overvejer at skrive til chefen for det firma som lastbilen kom
> fra, ville I gøre dette?

Jeg ville nok ikke gøre noget i den konkrete situation. Det kunne jo være em
"smutter", og selvom det er nok så dårligt kørt, kan det jo i princippet ske
for enhver. Hvis en lastbil derimod tager flere km om at overhale, kunne jeg
i princippet godt finde på at kontakte virksomheden.

Hvis den ikke er drevet af bonderøve og knoldesparkere (og det er der jo
nogle, der er), så plejer de at være ret interesserede, hvis deres
chaufførere giver dem dårlig PR på vejene.

--
Jan W Nielsen

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-11-03 19:42

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> havde været et hamonikasammenstød.
>
> Jeg overvejer at skrive til chefen for det firma som lastbilen kom fra,

Jamen det er jo fuldstændigt vandvittigt at køre 120!! du skulle aldrig have
haft kørekort! )

Venligst

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-11-03 13:03

Søren Christensen wrote:

> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

[snip]

> Jamen det er jo fuldstændigt vandvittigt at køre 120!! du skulle aldrig have
> haft kørekort! )

Ja hvad var det nu de kampagnerede(?) med engang... 10km/t=50m?

Havde Jesper nu kørt bare en lille smule ansvarligt havde det ikke været
et spørgsmål om få meter, men et spørgsmål få + 50 meter før han havde
banket op i røven på lastbilen.

tsk tsk tsk Jesper.... og så med uskyldige passager.

/Robert

Fra : alexbo

Dato : 10-11-03 20:15

"Jesper Nielsen" skrev

< Da jeg så får rettet blikket fremad
>Jeg tør slet ikke tænke på hvad der kunne havde
> været sket, hvis jeg ikke havde været en erfaren chauffør.

Ingenting, kun erfarne chauffører sidder og kigger alle mulige andre steder
hen, end fremad.

Fra 120 til 40 på 10 sek. er også ringe, kravet for personbilbremser er 4
sek.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 10-11-03 21:14

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Ingenting, kun erfarne chauffører sidder og kigger alle mulige andre
steder
> hen, end fremad.

Hvad søren gør man så til køreprøven. Køresagkyndig har sgu temmelig travlt
med spejle, blinde vinkler osv. Er du også typen, der ikke bruger dine
spejle, når du overhaler, da du har for travlt med at følge med i, hvad der
sker foran dig?

Det kan da aldrig blive Jespers problem, at en chauffør kører, som tilfældet
er i denne sag!

\Mandal

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-11-03 21:52

"Brian Fisker [8900]" <Mandal@+FjernMig+edb.dk> wrote in message
> [...]
der
> sker foran dig?
>
> Det kan da aldrig blive Jespers problem, at en chauffør kører, som

Tak for supporten. Men nogle af reaktionerne var ventet. Der er alt for
mange bagsædechaufførere i denne NG.

Naturligvis kigger man ikke fremad hele tiden. Spejlene er et utrolige gode
værktøjer for mig, og jeg kan sagtens bruger venstre og bag uden at dreje
hovedet.

Når fyren i Volvoen laver sådan en unaturlig manøvre mener jeg desuden det
er naturligt at se med.

At en lastbil med katastrofeblink kører ud fra nødsporet var så uventet, det
kunne jeg umuligt have forudset. Havde jeg kørt 174 km/t havde jeg været
færdig.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 10-11-03 22:32

"Jesper Nielsen" skrev

> Når fyren i Volvoen laver sådan en unaturlig manøvre mener jeg desuden det
> er naturligt at se med.

Han laver den manøvre fordi han har set et problem forude, han trækker
tilbage så du kan komme ud.
Hvorfor så du ikke det samme som Volvofyren, du kigger på ham og tænker
hvorfor gør han det.

> Havde jeg kørt 174 km/t havde jeg været færdig.

Ja, farten dræber.

mvh
Alex Christensen

Fra : René Lønstrup

Dato : 10-11-03 22:41

Jesper Nielsen wrote:
> At en lastbil med katastrofeblink kører ud fra nødsporet var så
> uventet, det kunne jeg umuligt have forudset.

Det lykkedes da ellers meget godt for ham i Volvo'en

> Havde jeg kørt 174 km/t havde jeg været færdig.

Næh, for havde du kørt 174 km/t havde du da indhentet - og forbikørt -
lastbilen, inden den var begyndt at trille ud på vejen )

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : alexbo

Dato : 10-11-03 22:26

"Brian Fisker [8900]" skrev

> Hvad søren gør man så til køreprøven.
Hvis du til køreprøven er kommet på motorvejen og kører 120 samtidig med at
du kigger over på sidemanden, så dumper du.

> Det kan da aldrig blive Jespers problem, at en chauffør kører, som
tilfældet
> er i denne sag!

Hvis han havde kørt op i lastbilen, havde det væres Jespers problem, måske
ikke hans fejl, men helt sikkert hans problem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 11-11-03 08:11

> Hvis du til køreprøven er kommet på motorvejen og kører 120 samtidig
med at
> du kigger over på sidemanden, så dumper du.

Jeg kan lige se dig for mig, til din køreprøve (ser dem sgu så tit i
bytraffiken). Hamnrende anspændt, stirrende ud af forruden og selvom
"køreskole"skiltene er fjernet, oser bilen langt væk af... ja,
køreskole. Selvfølgelig er det acceptabelt, at man kigger andre steder
end fremad - også til køreprøven. Problemet er nærmere de 120, hvis der
skal blive tale om at dumpe (hvilket jeg dog ikke tror vil ske)

> Hvis han havde kørt op i lastbilen, havde det væres Jespers problem,
måske
> ikke hans fejl, men helt sikkert hans problem.

Korrekt, men derfor skal Jesper sgutte bebrejdes!

\Mandal

Fra : Andersen [2500]

Dato : 10-11-03 22:11

> [...]
> havde været et hamonikasammenstød.
>
> Jeg overvejer at skrive til chefen for det firma som lastbilen kom fra,

Det ligner det fænomen jeg ser om ikke dagligt så temmelig ofte.
"Truckere" kører simpelthen som det passer dem, da de ved de små biler
nok skal vige (på en eller anden måde). Når det er sagt skal jeg også
skynde mig at nævne at der også findes årvågne "truckere", og det er
vel dem der er flest af her i NG'en
Jeg er selv blevet bedt om at komme i god fart før jeg forlod nødsporet
engang jeg var blevet stoppet af en undercover "skal" for hastighed.
At nogen kører ud førend de kan flette ind så godt som gnidningsløst,
er sq dårligt tænkende.

Jeg tror nu ikke jeg vil skrive til firmaet, men ringe kunne jeg godt finde
på.