Sukker i tanken!
Fra : Jesper Risskov Peder~

Dato : 10-11-03 15:10

Hej

Min bil er desværre blevet udsat for hærværk. En ukendt (sindsforvirret?)
person har brudt benzindækslet op på bilen og hældt sukker i tanken. Af gode
grunde ved jeg ikke hvor meget der er kommet i tanken men jeg kunne se en
masse sukker i og omkring påfyldningshullet sidst jeg tankede bilen. Kan det
skade motoren? Jeg kørte et par ture af kort længde inden jeg opdagede
hærværket og der lagde jeg ikke mærke til noget udsædvanligt (støj eller
andet). Bør jeg få suget op af tanken eller er det lige meget?

Mvh. Jesper Pedersen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-11-03 15:19

Jesper Risskov Pedersen wrote:
> [...]
> hærværket og der lagde jeg ikke mærke til noget udsædvanligt (støj eller
> andet). Bør jeg få suget op af tanken eller er det lige meget?

Det irriterende er at det ikke er opløseligt i benzin, dvs det stopper
forsyningen til. Få det fjernet.

Hvem finder på noget så fladpandet?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Jesper Risskov Peder~

Dato : 10-11-03 15:26

(sindsforvirret?)

> Det irriterende er at det ikke er opløseligt i benzin, dvs det stopper
> forsyningen til. Få det fjernet.
>
> Hvem finder på noget så fladpandet?

Det ved jeg heller ikke, man er vel ikke helt normal hvis man synes sådan
noget er sjovt.

Kan man få Dansk Autohjælp til at fjerne det eller hvem kan udføre sådan et
arbejde?

Mvh. Jesper

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-11-03 15:44

"Jesper Risskov Pedersen" <jrisskovFJERNMIG@galnet.dk> wrote in message
> [...]
> noget er sjovt.
>
> Kan man få Dansk Autohjælp til at fjerne det eller hvem kan udføre sådan

Ellers kan din lokale megger vel klare opgaven.
Jeg tror ikke det er nok at suge det op - taken skal af og renses helt ud

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Jæger

Dato : 10-11-03 15:44

Jeg kan trøste dig med at når man sidder i en bil hvor motoren er brændt af
lugtet af, det fælt af olie, men du vil være mere heldig, din bil vil lugte
af karamel.
Det er lige træls begge dele så rens tanken, inden du kører videre og få en
lås på.
Poul

Fra : Jesper Risskov Peder~

Dato : 10-11-03 15:48

"Jæger" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> lugtet af, det fælt af olie, men du vil være mere heldig, din bil vil

Hvordan skulle motoren kunne brænde af? Det kan vel højst bevirke at
benzintilførslen bliver blokeret. Eller hvad?

Fra : galuge

Dato : 10-11-03 16:18

"Jesper Risskov Pedersen" <jrisskovFJERNMIG@galnet.dk> wrote in message

Klip

> Hvordan skulle motoren kunne brænde af? Det kan vel højst bevirke at
> benzintilførslen bliver blokeret. Eller hvad?

Hvis sukker når frem til forbrændnings kammeret vil det smelte og sætte sig
i stempelrings spor ventil styr og andre steder, det holder motoren ikke
til, heldigvis er nye motore med insprøjtning forsynet med gode filtre, men
tanken skal tømmes og systemet frem til filtret flushes, endvidere ville jeg
også skifte filtre i benzin systemet.
Lars

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-11-03 16:29

> [...]
men
> tanken skal tømmes og systemet frem til filtret flushes, endvidere ville

Jeg tror det du skriver er overdrevet en del.
Bosse Bildoktor hældte på svensk TV 1 kg sukker direkte i luftindsuget på
karburatoren på en Volvo Amazon mens den kørte, derefter kørte han en pæn
tur i den og tog topstykket af, der var intet unormalt at se.

Niels

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 10-11-03 17:20

> [...]
> karburatoren på en Volvo Amazon mens den kørte, derefter kørte han en pæn
> tur i den og tog topstykket af, der var intet unormalt at se.

Det gør nok en ret stor forskel hvilken form sukkeret er i. Jeg kender ikke
opløseligheden på sukker i bensin, men hvis der kommer noget ind i opløst
form vil det stensikkert brænde til karamel. På krystalform er der nk en
bedre chance for at det kan fortsætte ud på den anden side.

Noget helt andet mht tilstopningen, så er det mildt sagt ikke så heldigt
hvis feks 2 dyser stopper delvist, og man harver afsted ud at motorvejen alt
hvad den kan trække.....hul-i-stempel.avi.....

Henrik

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-11-03 17:33

"Niels Bengaard" <bengaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> karburatoren på en Volvo Amazon mens den kørte, derefter kørte han en pæn
> tur i den og tog topstykket af, der var intet unormalt at se.

Jeg synes at have hørt, at der intet sker så længe motoren er varm og
sukkeret er flydene (karamel), men når karamellen stivner og bliver hårdt
vil det virke som lim på de dele det berører, og f.eks. lime stemplerne
fast..

Nu vi er ved det med hærværk, så synes jeg det er total tumpet.. Især at
fylde sukker i, alle ved da at man skal bruge mad-film (vita vrap) .... (det
sætter sig og stopper der hvor benzinen bliver suget ind, det er stort set
umuligt at se når man kigger ned i tanken og det vil også opføre sig som en
periodisk fejl som stort set er umulig at finde, da de fleste mekanikere nok
ikke lige starter med at skifte tanken ved sådan en fejl..)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 11-11-03 07:37

galuge wrote:
> [...]
> tanken skal tømmes og systemet frem til filtret flushes, endvidere ville jeg

Kan du sige ben-zin-fil-ter? :)

Fra : ENN

Dato : 11-11-03 20:23

Sukker skrønen er noget sludder. Bosse Bildoktor (Svensk TV mand med
forstand på biler) lavede forsøget i Sommers på Svensk TV han prøvede at
blande Benzin og Sukker - DET KAN MAN IKKE Sukker kan ikke opløses i Benzin.

Så prøvede han at hælde sukker direkte i indsugningen - motoren åd flere
kilo sukker og blev herefter adskilt - INTET skete med bilen.

Fra : Michael Olesen

Dato : 11-11-03 11:34

> [...]
> hærværket og der lagde jeg ikke mærke til noget udsædvanligt (støj eller
> andet). Bør jeg få suget op af tanken eller er det lige meget?

Hej Jesper,

Det er rigtig træls!!!

Det der er faren ved sukker i tanken, er såmænd ikke det at du kører på
det - sålænge du ikke stopper din motor igen... Sukker opløses ikke så let i
benzin, men noget bliver opløst og det er det der bliver opløst man skal
være opmærksom på!

Ved forbrænding af benzin (med sukker) i forbrændingskammeret, karameliseres
sukkeret og sætter sig på stempler, cylinder vægge, stempelringe og
ventiler. Dette giver højst en større modstand, når motoren er varm og
kører, men når motoren bliver kold hærder karamellen og en komplet
adskillelse af motoren kan være nødvendig, for at få liv i den igen...

Held og lykke med det
mvh
/Michael