Farve på ny bil - sort eller sølv
Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 10-11-03 12:49

Hej alle

Jeg overvejer at "slå til" og anskaffe mig den nye Toyota Avensis 1.8 Sol
Wagon.

Er dog i tvivl om jeg skal vælge sort eller sølv!
Synes måske at sort ser lidt mere eksklusiv ud, men forestiller mig at sorte
biler er det rene bilvask-helvede på 4 hjul? Altså at de kommer til at se
beskidte ud på 0 sek. og man derfor er nødt til at vaske den hver anden dag,
hvis de skal se bare lidt respektable ud!?!

Og hvad med brugtvognsværdien?

Cheers
Rolighed

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 12:56

"René Rolighed Christensen" <spambox@freestyler.dk> wrote in message
> [...]
dag,
> hvis de skal se bare lidt respektable ud!?!

Jeg har en sort Xsara stationcar. Den bliver meget hurtigt beskidt, så på
det punkt er sølv nok en del bedre.
men sort er meget flot synes jeg.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Jensn

Dato : 10-11-03 13:07

"René Rolighed Christensen" <spambox@freestyler.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dag,
> hvis de skal se bare lidt respektable ud!?!

Hej

Det er jo meget en smagssag, men jeg ville til hver en tid vælge
sølvgrå fremfor sort - både af hensyn til snavs, men den er efter
min mening flottere - men det er jo som nævnt, 100% en smagssag

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 525i 24v - Sølvgrå
Toyota Previa 2.4i - Lille (skal vaskes 2 gange om ugen)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 13:11

On Mon, 10 Nov 2003 13:06:31 +0100, "Jensn" <m3m5@FJERNEShotmail.com>
wrote:

> [...]

Privat? -> så lad for Guds skyld vær' med at købe den før 01.01.2004.

Intet problem

>Det er jo meget en smagssag, men jeg ville til hver en tid vælge
>sølvgrå fremfor sort - både af hensyn til snavs, men den er efter
>min mening flottere

En Avensis i sort er nu ikke helt ringe.
Jég ville vælge sølv, fordi en sært bil er meget svær at holde.
Dels beskidt 2 timer efter vask, men også på grund af ridser mm.

/Mogens

Fra : Thomas

Dato : 10-11-03 13:32

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

Sol

> Privat? -> så lad for Guds skyld vær' med at købe den før 01.01.2004.

[...]

Hvorfor venter til efter 1/1-2004 ??

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-03 13:47

> Hvorfor venter til efter 1/1-2004 ??

Velsagtens fordi den så afskrivningsmæssigt er ny et helt år fremfor kun 1½
måned.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 13:58

On Mon, 10 Nov 2003 13:47:25 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Velsagtens fordi den så afskrivningsmæssigt er ny et helt år fremfor kun 1½
>måned.

Dét er en anden side af det - firmabiler bliver hurtigere 3 år gamle,
hvilket er attraktivt.

Jeg tror imidlertid, at den nævnte bil har været demo, og så er der
ikke noget at rafle om, forstået på dén måde, at man skal vurdere dén
"rabat", man ville få ved køb af demo'en, ift. den højere afskrivning.

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 13:50

On Mon, 10 Nov 2003 13:32:27 +0100, "Thomas" <denergodnok@hotmail.com>
wrote:

>Hvorfor venter til efter 1/1-2004 ??

På dét tidspunkt bliver bilen eet år ældre, uanset hvad forhandlere og
andre vil sige. Og uanset om det er en 2004 model.

1. reg. dato på attesten gælder, når manden skal sælge bilen igen, og
er dén i dette her tilfælde 2003 koster det "kassen" ift. 2004.

Vor lokale Opelforhandler byder 10.000 kr forskelligt på følgende 2
helt ens vogne:
1) 1. reg. dato 31.12.2001
2) 1. reg. dato 01.01.2002

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-11-03 13:56

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> er dén i dette her tilfælde 2003 koster det "kassen" ift. 2004.
>
> Vor lokale Opelforhandler byder 10.000 kr forskelligt på følgende 2

Sikke da noget barnligt pjank!

Men jeg har set mere barnlige ting hos uaut.forhandlere.
Fex at en bil fra 1999 godt nok var en 2000-model (de er alle fra
næste års modellinie i slutningen af året) så den var skam fra 2000 på
skiltet, men produceret og indregistreret i 1999.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 10-11-03 14:27

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Privat? -> så lad for Guds skyld vær' med at købe den før 01.01.2004.

Hvorfor det? Det skal måske nævnes, at jeg forestiller mig, at bilen skal
leve hele sit liv hos mig og min familie.

Jeg har fået et fordelagtigt tilbud hvor jeg kan købe bilen af min
forhandler (som er registreret som første ejer) for "kun" kr. 300.000,- ...
Bilen er indregistreret hos forhandleren og står sprit-ny oppe i rækken og
venter på mig. Den har IKKE kørt som demo el.lign.! Men jeg kan altså ikke
får mig en 2004 "model" ved at benytte dette tilbud.

> En Avensis i sort er nu ikke helt ringe.
> Jég ville vælge sølv, fordi en sært bil er meget svær at holde.
> Dels beskidt 2 timer efter vask, men også på grund af ridser mm.

My thoughts exactly!

Cheers
Rolighed

Fra : John Sahl

Dato : 10-11-03 14:36

René Rolighed Christensen wrote:
> [...]
> sprit-ny oppe i rækken og venter på mig. Den har IKKE kørt som demo
> el.lign.! Men jeg kan altså ikke får mig en 2004 "model" ved at

Husk lige på problemet mht forsikring og det at den ikke
vil regnes for en ny bil i tilfælde af en totalskade.

Måske andre kan uddybe det lidt?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-03 14:37

> Husk lige på problemet mht forsikring og det at den ikke
> vil regnes for en ny bil i tilfælde af en totalskade.
>
> Måske andre kan uddybe det lidt?

Hos den første registrerede ejer udløses der den fulde nyvognspris ved
totalskade - derefter, hvis bilen har skiftet ejer inden for det første år,
udbetales der kun den reelle værdi bilen har som brugtbil.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 14:42

On Mon, 10 Nov 2003 14:37:29 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Hos den første registrerede ejer udløses der den fulde nyvognspris ved
>totalskade - derefter, hvis bilen har skiftet ejer inden for det første år,
>udbetales der kun den reelle værdi bilen har som brugtbil.

Han har vist fået lidt råd:
Monday 20. Oct 2003 kl. 19:51:17 - "René Rolighed Christensen"
Søges: "Gode råd om bilvalg"

/Mogens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 14:34

On Mon, 10 Nov 2003 14:26:47 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>Hvorfor det?

Læs min forklaring i de efterfølgende postings

>Det skal måske nævnes, at jeg forestiller mig, at bilen skal
>leve hele sit liv hos mig og min familie.

OK - så er det jo af mindre betydning...

>Jeg har fået et fordelagtigt tilbud hvor jeg kan købe bilen af min
>forhandler (som er registreret som første ejer) for "kun" kr. 300.000,- ...

Ka' godt huske det....

> [...]
>venter på mig. Den har IKKE kørt som demo el.lign.! Men jeg kan altså ikke
>får mig en 2004 "model" ved at benytte dette tilbud.

Men du har du jo ikke dét problem med farvevalg - efter ovenstående
historie at dømme...

/Mogens

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 10-11-03 15:41

> Men du har du jo ikke dét problem med farvevalg - efter ovenstående
> historie at dømme...

Jo, for forhandleren har 2 i sølv og 1 i sort, så jeg bliver "desværre"
"nødt" til at vælge!

Cheers
Rolighed

Fra : Rasmus

Dato : 10-11-03 13:11

> [...]
dag,
> hvis de skal se bare lidt respektable ud!?!

Man ser nemmere ridser på en mørk bil.....

mvh
Rasmus

Fra : Per Wildau

Dato : 10-11-03 14:03

René Rolighed Christensen wrote:

Ta' det Roligt René - SØLV

> Er dog i tvivl om jeg skal vælge sort eller sølv!

--
Per
I øvrigt mener jeg ikke, at der er sket stort i udviklingen af bilen, de
sidste 40 år.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 14:46

> Jeg overvejer at "slå til" og anskaffe mig den nye Toyota Avensis 1.8 Sol
> Wagon.
>
> Er dog i tvivl om jeg skal vælge sort eller sølv!

Sort
-meget varm om sommeren (selv om AC hurtigt kan køle den ned)
+let at omlakere eller lave lak reparationer på (farvematch)
-skidt ses let
-ridser fra børster i vaskehal

Sølv
-svær at matche farven på ved lakreparationer
+skyder varmen
+ikke så synlig beskidt
+ser bedre ud end sort
+ca. 33% af alle nyvogne sælges i sølv
+nedbrydes ikke af solens stråler selv om den skal stå ude i mange år
+hvis du vil have spoiler/skørter og andet kram på, så er det mere synligt i
sølv
+bilen bliver lettere set på vejen frem for en sort (selv om kørelys
hjælper)
+eftertragtet farve så genslagsprisen er ok

jeg ville (har) valgt sølv

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Emil Jensen

Dato : 10-11-03 15:39

> [...]
> hjælper)
> +eftertragtet farve så genslagsprisen er ok

Jeg ser det IKKE som en fordel at 33% af nyvognene som sælges nu er i
sølvgrå. Så bliver det lidt for kedeligt når alle har det samme som en
selv...

Gensalgsprisen kan diskuteres, det er nemlig umuligt at forudsige modens
lune. Før var hvide biler faktisk moderne/acceptable, mens de nu er sværere
at komme af med end en tilsvarende i anden farve.

Desuden er fordelen ved sort, at bilens øvrige udstyr (sidespejle, lister
osv.) som ikke er indfarvet alligevel matcher resten af bilen. Selv dækkene
er sorte

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 21:21

> Jeg ser det IKKE som en fordel at 33% af nyvognene som sælges nu er i
> sølvgrå. Så bliver det lidt for kedeligt når alle har det samme som en
> selv...

Det ER en fordel når du skal ud og finde f.eks en brugt dør hos en hugger om
nogle år og så er sansynligheden for at den IKKE skal males = 33%

> [...]
sværere
> at komme af med end en tilsvarende i anden farve.

Selv min første Fiesta fra 79' var sølvmetallic og INTET har ændret sig med
moden på lige denne farve i de 24 år der er gået.

> Desuden er fordelen ved sort, at bilens øvrige udstyr (sidespejle, lister
> osv.) som ikke er indfarvet alligevel matcher resten af bilen. Selv
dækkene
> er sorte

Jep det er rigtigt men smider man f.eks skørter på så kan man dårligt se det
på grund af den mørke farve.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-11-03 22:07

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Jep det er rigtigt men smider man f.eks skørter på så kan man dårligt se det
>på grund af den mørke farve.

Hehe ..... jeg kan nu bedst li' den diskrete elegance der kan være
over de mørkere biler. stylet forsigtigt, med f.eks skørter/spoiler og
lignende kan de blive *rigtigt* hamrende flotte
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-03 18:35

Emil Jensen wrote:
:: Jeg ser det IKKE som en fordel at 33% af nyvognene som sælges nu er i
:: sølvgrå. Så bliver det lidt for kedeligt når alle har det samme som
:: en selv...

Avensis'en er ikke sølv, men derimod Champagne.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-11-03 18:41

On Sat, 15 Nov 2003 18:34:46 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Avensis'en er ikke sølv, men derimod Champagne.

? - www.toyota.dk/showroom/avensis/color.asp

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-03 18:46

Mogens Knudsen wrote:
:: On Sat, 15 Nov 2003 18:34:46 +0100, "Henrik B."
:: <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:
::
::: Avensis'en er ikke sølv, men derimod Champagne.
::
:: ? - www.toyota.dk/showroom/avensis/color.asp

Du tror da ikke at du kan regne med farven fra en hjemmeside?? Farven hedder
"Perlsilver" og er champagne-farvet. Samme farve, som bl.a. benyttes til
Combivan og Sportsvan.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-11-03 20:21

On Sat, 15 Nov 2003 18:45:49 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Du tror da ikke at du kan regne med farven fra en hjemmeside?

Hvis en importør udviser en anelse professionalisme, vil farveudvalget
være præsenteret. Dét kan jeg forstå, Toyota ikke ér...?

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 16-11-03 01:24

Mogens Knudsen wrote:
[...]

Hvis du læser teksten på linket du henviser til står der da også, at bilen
er en udenlandsk model, hvorfor der kan forekomme forskelle. )

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 16-11-03 06:41

On Sun, 16 Nov 2003 01:24:01 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>Hvis du læser teksten på linket du henviser til står der da også, at bilen
>er en udenlandsk model, hvorfor der kan forekomme forskelle.

Ved jeg, men skal jeg gentage mig selv...

/Mogens

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 17-11-03 10:32

> Ved jeg, men skal jeg gentage mig selv...

Det er nok ikke nødvendigt... Point taken!

Men jeg synes nu også lige sige at jeg mener farveudvalget ER repræsenteret
på Toyotas hjemmeside. Du ville da vel aldrig vælge farve på en ny bil efter
en hjemmeside?
Det er fakta at du ikke kan gengive farver så de repræsenteres korrekt på
alle computermonitorer - der skal farveprofilering etc. til - og alligevel
ville du ikke kunne give det rette indtryk af hvordan bilen egentlig ser ud
"in real life".

Personligt ville jeg aldrig bruge en hjemmeside til andet end at konstatere
at jeg rent faktisk kan få en rød bil X - og så ville jeg besøge X
forhandleren for at se hvordan den røde bil X egentlig så ud! Jeg har pr.
dags dato endnu ikke besøgt en bilforhandler hvor farven på en bil matchede
hvad jeg havde set på bilmærkets hjemmeside!

Cheers
Rolighed

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 17-11-03 13:48

On Mon, 17 Nov 2003 10:31:49 +0100, "René Rolighed Christensen"
<spambox@freestyler.dk> wrote:

>Men jeg synes nu også lige sige at jeg mener farveudvalget ER repræsenteret
>på Toyotas hjemmeside.

"Champagne" mangler...

>Du ville da vel aldrig vælge farve på en ny bil efter en hjemmeside?

Næh, selvom jeg i princippet faktisk var nødt til det med Volvo'en. I
det tilfælde fik vi en video med hjem, ligesom forhandleren havde
noget inter aktiv halløj stående.

Når jeg vælger farve på en splinterny bil, finder jeg den først in
natura - enten "på vejen", hos transportøren eller importøren.

> [...]
>ville du ikke kunne give det rette indtryk af hvordan bilen egentlig ser ud

Korrekt

>Personligt ville jeg aldrig bruge en hjemmeside til andet end at konstatere
>at jeg rent faktisk kan få en rød bil X - og så ville jeg besøge X
>forhandleren for at se hvordan den røde bil X egentlig så ud!

Jeg ville bruge den ift. Henrik B's udsagn. - dét mislykkedes, grundet
manglen...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 17-11-03 14:40

Mogens Knudsen wrote:
::: Men jeg synes nu også lige sige at jeg mener farveudvalget ER
::: repræsenteret på Toyotas hjemmeside.
::
:: "Champagne" mangler...

Den hedder stadig Perl Silver, selv om den har champagne-skær.

M.v.h.

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 18-11-03 09:51

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
> ::
> :: "Champagne" mangler...
>
> Den hedder stadig Perl Silver, selv om den har champagne-skær.

Nemli'!

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-11-03 10:04

On Tue, 18 Nov 2003 09:51:16 +0100, "René Rolighed Christensen"

>Nemli'!

Nå, okay - så hele indgangsvinklen til spørgsmålet var altså forkert.
"Imponerende"

/Mogens

Fra : Michael Olesen

Dato : 11-11-03 10:54

> Sort
> -meget varm om sommeren (selv om AC hurtigt kan køle den ned)
>
> Sølv
> +skyder varmen

Jeg tror at temperaturen i kabinen er mindre afhængig at bilens farve end
farven og materialet af indtrækket i bilen.

Jeg er f.eks. nød til at parkere med solen i ryggen om sommeren, ellers får
jeg brændsår hvis jeg smutter ind i bilen i shorts og T-shirt - jeg skal
lige love for at sorte lædersæder kan blive varme - også selv om bilen er
sølv

/Michael
Sølvgrå Toyota Celica VVT-i årgang 2000
Rød Toyota Celica 2.0 GT-i 16 årgang 1988 - uden varmeproblemer

Fra : Jakob K

Dato : 10-11-03 15:30

Husk at købe sådan en kugledims til at sætte øverst på antennen, så du
ikke "mister" din bil på Bilka's parkeringsplads

Alle biler er jo sorte og sølv nu om dage...

- Har en sort Lupo: Meget lækker og eksklusiv når den er nyvasket, men
den ser altså meget hurtigt snavset ud.

Synes selv jeg var meget tjekket og speciel at få den i sort, men nu
er snart halvdelen af bilerne på min gade (kbh) sorte, inklusiv 2
andre sorte Lupoer...

- Har en sølv Porsche: Den bliver stort set aldrig vasket. Det er
ligesom om "glimmeret" camouflerer snavset.

Så sølv ville jeg nok sige. Det er altså også pænt, og ikke en bageovn
om sommeren hvis bilen er uden AC...

Held og lykke med den nye baby

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 10-11-03 15:44

"Jakob K" <jakobkjoeller@yahoo.dk> wrote in message
> Husk at købe sådan en kugledims til at sætte øverst på antennen, så du
> ikke "mister" din bil på Bilka's parkeringsplads
>
> Alle biler er jo sorte og sølv nu om dage...

Shit... Toyota har indbygget antennen i bagruden på Avensis'en. Så finder
jeg den aldrig igen.

Cheers
Rolighed

Fra : Lars

Dato : 10-11-03 21:35

> [...]
> Wagon.
>
> Er dog i tvivl om jeg skal vælge sort eller sølv!

Tja jeg har haft biler i begge farver Sort / Sølv, den sorte ser jo godt ud
men er svær at holde pæn mht ridser - snavs, den sølv metallic er nem at
holde men jeg syntes at den sorte var pænere da lakken var ny, men de små
vaske ridser er altså tydelige i sort lak.

Så idag ville jeg nok vælge en Sølv metallic, ellers skulle man måske
overveje sort metallic, det har jeg dog ingen erfaring med.

Lars

Fra : Henning

Dato : 10-11-03 23:56

On Mon, 10 Nov 2003 12:48:45 +0100, "René Rolighed Christensen"
> [...]

>Wagon.
>
>Er dog i tvivl om jeg skal vælge sort eller sølv!

Sort - det er en klassisk farve, som altid kan sælges. Sølv er moderne
for tiden, om fem år gider ingen eje eller ha' en sølvfarvet bil?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk