/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
start problemer
Fra : martin helsted


Dato : 09-11-03 22:43

hej gruppe

har en citron en AX 1,1 fra 1992 en lille fin bil

har lige skiftet toparkning og tandrem, samlet og står rigtig, ingen
problemer i det.

nu kommer problemet så, den vil ikke rigtig lave gnist på tændspolen.

Vi satte en skruetrækker på og så til stel, der var fin gnist og vi fik
bilen i gang med lidt vanskeligheder.

havde den i gang 4 min så gik den ud og gjorde så fosøget med skruetrækkeren
for at se om der var gnist, ingenting, og lidt efter var der lidt igen, men
har ikke fået gang i bilen igen..

det skal lige siges at der var 6-7 ledninger der går til roteren og nogen
stikk på motoeren, hvor isolering faldt af.. de er så lavet så de skulle
være ok (måske). franskmændene har åbenbart købt for billigt ledning...

Men håber der er en der har løsningen på mit problem, eller har været ude
for det sammen.!!

mvh martin




 
 
claus b. p. (10-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 10-11-03 21:45


"martin helsted" <maan07@ihnykf.dk> wrote in message
news:3faeb142$0$69947$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> hej gruppe
>
> har en citron en AX 1,1 fra 1992 en lille fin bil
>
> har lige skiftet toparkning og tandrem, samlet og står rigtig, ingen
> problemer i det.
>
> nu kommer problemet så, den vil ikke rigtig lave gnist på tændspolen.
>
> Vi satte en skruetrækker på og så til stel, der var fin gnist og vi fik
> bilen i gang med lidt vanskeligheder.
>
> havde den i gang 4 min så gik den ud og gjorde så fosøget med
skruetrækkeren
> for at se om der var gnist, ingenting, og lidt efter var der lidt igen,
men
> har ikke fået gang i bilen igen..
>
> det skal lige siges at der var 6-7 ledninger der går til roteren og nogen
> stikk på motoeren, hvor isolering faldt af.. de er så lavet så de skulle
> være ok (måske). franskmændene har åbenbart købt for billigt ledning...
>
> Men håber der er en der har løsningen på mit problem, eller har været ude
> for det sammen.!!
>
> mvh martin
>
Er det tændrørskablerne der er så møre at de knækker skal de skiftes.
Ellers er det muligvis et tændmodul (lille dims med 3-4 ledninger ind) der
er futtet af. Kan rotordækslet være revnet? Havde en P205 med TU3 motor hvor
kontaktpunkterne til tændkablerne i rotordækslet var slidt/brændt næsten
helt væk. Et rotordæksel koster vel omkring en halvtredser hos Høyer, så det
er da billigt at forsøge. Tændmodulet koster nok 300, og brænder vist ofte
af. Jeg aner ikke hvordan man tester om det virker.
/Claus

/Claus



martin helsted (14-11-2003)
Kommentar
Fra : martin helsted


Dato : 14-11-03 08:41


er der tændspole på en med elektronisk tændning?
det er ikke tændkablerne der fejler noget for det er på tændspolen den ikke
altid sætter gnist.

mvh martin


"martin helsted" <maan07@ihnykf.dk> skrev i en meddelelse
news:3faeb142$0$69947$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> hej gruppe
>
> har en citron en AX 1,1 fra 1992 en lille fin bil
>
> har lige skiftet toparkning og tandrem, samlet og står rigtig, ingen
> problemer i det.
>
> nu kommer problemet så, den vil ikke rigtig lave gnist på tændspolen.
>
> Vi satte en skruetrækker på og så til stel, der var fin gnist og vi fik
> bilen i gang med lidt vanskeligheder.
>
> havde den i gang 4 min så gik den ud og gjorde så fosøget med
skruetrækkeren
> for at se om der var gnist, ingenting, og lidt efter var der lidt igen,
men
> har ikke fået gang i bilen igen..
>
> det skal lige siges at der var 6-7 ledninger der går til roteren og nogen
> stikk på motoeren, hvor isolering faldt af.. de er så lavet så de skulle
> være ok (måske). franskmændene har åbenbart købt for billigt ledning...
>
> Men håber der er en der har løsningen på mit problem, eller har været ude
> for det sammen.!!
>
> mvh martin
>
>
>



claus b. p. (14-11-2003)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 14-11-03 11:24


"martin helsted" <maan07@ihnykf.dk> wrote in message
news:3fb48344$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> er der tændspole på en med elektronisk tændning?
> det er ikke tændkablerne der fejler noget for det er på tændspolen den
ikke
> altid sætter gnist.
>
> mvh martin
>
>
Der er altid en slags tændspole. Den har til formål at transformere
spændingen op til de flere tusinde volt der skal til for at lave en
ordentlig gnist. På nogle af de nyeste biler er der en til hvert tændrør,
men ikke på en -92'er. Jeg tror det er samme TU1 motor som Peugeot 205. Men
jeg ville ikke lege med at prøve at kortslutte sådan en, pga. det
elektroniske modul.
Fejlsøgning efter min metode: Sørg for et helt friskopladet batteri. Motor
samlet til driftsklar. I bælgravende mørke drejes tændingsnøglen af en ven,
mens du står med hele hovedet nede i motoren og ser efter gnister eller
løbestrøm. Den høje spænding vil løbe udenpå kabler eller strømfordeler samt
tændspole hvis der er en revne. Pil strømfordelerdækslet af og check det for
slid på de fire kontaktpunkter og revner. (Du må gerne have tændt lyset nu.)
Check også rotoren. Sørg for at det er helt tørt inden det samles, fugt er
nemmere at få ind end ud. Har det ikke hjulpet nu, er der nok et defekt
tændmodul eller tændspole. Et råd: Hvis du henter dele hos en hugger, så tag
den gamle del med til at sammenligne med. Der er mange af disse motorer der
ligner hinanden men der er små forskelle i udformningen af disse
komponenter. Ellers har www.hoyer-autodele.dk rimelige priser på disse
stumper.
/Claus



martin helsted (15-11-2003)
Kommentar
Fra : martin helsted


Dato : 15-11-03 09:55


tak claus

jeg må lige prøve det, det kunne være lækkert hvis den kunne komme ud og
trille igen.....
skriver senere med resultatet..

mvh Martin


"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb4ad22$0$27436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "martin helsted" <maan07@ihnykf.dk> wrote in message
> news:3fb48344$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > er der tændspole på en med elektronisk tændning?
> > det er ikke tændkablerne der fejler noget for det er på tændspolen den
> ikke
> > altid sætter gnist.
> >
> > mvh martin
> >
> >
> Der er altid en slags tændspole. Den har til formål at transformere
> spændingen op til de flere tusinde volt der skal til for at lave en
> ordentlig gnist. På nogle af de nyeste biler er der en til hvert tændrør,
> men ikke på en -92'er. Jeg tror det er samme TU1 motor som Peugeot 205.
Men
> jeg ville ikke lege med at prøve at kortslutte sådan en, pga. det
> elektroniske modul.
> Fejlsøgning efter min metode: Sørg for et helt friskopladet batteri. Motor
> samlet til driftsklar. I bælgravende mørke drejes tændingsnøglen af en
ven,
> mens du står med hele hovedet nede i motoren og ser efter gnister eller
> løbestrøm. Den høje spænding vil løbe udenpå kabler eller strømfordeler
samt
> tændspole hvis der er en revne. Pil strømfordelerdækslet af og check det
for
> slid på de fire kontaktpunkter og revner. (Du må gerne have tændt lyset
nu.)
> Check også rotoren. Sørg for at det er helt tørt inden det samles, fugt
er
> nemmere at få ind end ud. Har det ikke hjulpet nu, er der nok et defekt
> tændmodul eller tændspole. Et råd: Hvis du henter dele hos en hugger, så
tag
> den gamle del med til at sammenligne med. Der er mange af disse motorer
der
> ligner hinanden men der er små forskelle i udformningen af disse
> komponenter. Ellers har www.hoyer-autodele.dk rimelige priser på disse
> stumper.
> /Claus
>
>



martin helsted (15-11-2003)
Kommentar
Fra : martin helsted


Dato : 15-11-03 17:55


passer et tændspole fra en peuget 106 på min citron axs 1,1 årgang 92?


"martin helsted" <maan07@ihnykf.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb5e6cc$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> tak claus
>
> jeg må lige prøve det, det kunne være lækkert hvis den kunne komme ud og
> trille igen.....
> skriver senere med resultatet..
>
> mvh Martin
>
>
> "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:3fb4ad22$0$27436$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > "martin helsted" <maan07@ihnykf.dk> wrote in message
> > news:3fb48344$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > >
> > > er der tændspole på en med elektronisk tændning?
> > > det er ikke tændkablerne der fejler noget for det er på tændspolen den
> > ikke
> > > altid sætter gnist.
> > >
> > > mvh martin
> > >
> > >
> > Der er altid en slags tændspole. Den har til formål at transformere
> > spændingen op til de flere tusinde volt der skal til for at lave en
> > ordentlig gnist. På nogle af de nyeste biler er der en til hvert
tændrør,
> > men ikke på en -92'er. Jeg tror det er samme TU1 motor som Peugeot 205.
> Men
> > jeg ville ikke lege med at prøve at kortslutte sådan en, pga. det
> > elektroniske modul.
> > Fejlsøgning efter min metode: Sørg for et helt friskopladet batteri.
Motor
> > samlet til driftsklar. I bælgravende mørke drejes tændingsnøglen af en
> ven,
> > mens du står med hele hovedet nede i motoren og ser efter gnister eller
> > løbestrøm. Den høje spænding vil løbe udenpå kabler eller strømfordeler
> samt
> > tændspole hvis der er en revne. Pil strømfordelerdækslet af og check det
> for
> > slid på de fire kontaktpunkter og revner. (Du må gerne have tændt lyset
> nu.)
> > Check også rotoren. Sørg for at det er helt tørt inden det samles, fugt
> er
> > nemmere at få ind end ud. Har det ikke hjulpet nu, er der nok et defekt
> > tændmodul eller tændspole. Et råd: Hvis du henter dele hos en hugger, så
> tag
> > den gamle del med til at sammenligne med. Der er mange af disse motorer
> der
> > ligner hinanden men der er små forskelle i udformningen af disse
> > komponenter. Ellers har www.hoyer-autodele.dk rimelige priser på disse
> > stumper.
> > /Claus
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste