Scorpio 2,9 1992 problem V.2
Fra : LarsS

Dato : 09-11-03 20:31

Jeg har tidligere idag beskrevet, hvordan den mistede strømmen og nægtede
at starte, selv med hjælp fra en donor med motoren kørende.

Denne donor var en Punto 75, og det er åbenbart ikke nok til at drive
værket på en Scorpio. I hvert fald startede den som en lille mis, da dens
eget
batteri havde fået en opladning, hvilket overraskede mig en del ...

Det har så afsløret, hvorfor den i det hele taget blev afladet: det har vist
sig
umuligt, at slukke forlygterne ..! (KUN forlygterne, vel at mærke)

Kan det være selve lyskontakten? Eller et relæ?

vh Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-11-03 20:37

"LarsS" <LarsSc2003@yahoo.dk> skrev :

>Kan det være selve lyskontakten? Eller et relæ?

Jeg har set op til flere kørelysrelæer der hænger - så slukker
lygterne netop ikke - og fanden er løs i laksegade

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : LarsS

Dato : 09-11-03 21:10

Hej Jan. Nu er jeg jo glad for at høre fra netop dig..! Jeg har
jo været inde på dkfritidbil.dk og fulgt lidt med i dine og Claus's
Scorpio-historier... så jeg satser på, at i har godt med erfaringer
med denne model ..!

Jeg vil derfor med det samme benytte lejligheden til at spørge,
om du har erfaring med følgende to ting:

1) Motoren fejltænder lidt i tomgang og når man gasser lidt op.
Tændrør er nye, og jeg har renset kabler/rotor/fordelerdæksel.
Jeg skal have ordnet dette, inden jeg monterer en ny kat.

2) Der er et efter min smag for stort slup imellem motor og
baghjul. D.v.s at man med hånden kan vride kardanakslen et
pænt stykke rundt, før den tager ved. Nogen siger det ikke kan
være slid i differentialet, men at det kan give 50% at skifte
bagakslerne. Har du en mening?

vh Lars

<jan@stevns.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:gp5tqvcifa6c0i51l11bvv2t28460t1u11@dtext2.news.tele.dk...

Fra : Niels Skaaning

Dato : 09-11-03 21:26

"LarsS" <LarsSc2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tændrør er nye, og jeg har renset kabler/rotor/fordelerdæksel.
> Jeg skal have ordnet dette, inden jeg monterer en ny kat.

Det kan være en utæthed i ustødningen. Det lyder lige som om motoren
fejltænder, men det foregår altså i udstødningen.

NS

Fra : LarsS

Dato : 09-11-03 21:40

> Det kan være en utæthed i ustødningen. Det lyder lige som om motoren
> fejltænder, men det foregår altså i udstødningen.
>
> NS

Tja, katalysatoren er godt nok røget, og har delvist stoppet udstødningen.
Det er i hvert fald min egen teori, idet bilen ikke kan drives op over 150
km/t, og endvidere har den særpræget lyd. Men den ujævne motorgang
var der også før kat'en gik.? For øvrigt lugter der lidt af udstødning inde
i bilen ....!

vh Lars

Niels Skaaning <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bom7u2$n6v$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 21:47

"LarsS" skrev

> 2) Der er et efter min smag for stort slup imellem motor og
> baghjul. D.v.s at man med hånden kan vride kardanakslen et
> pænt stykke rundt, før den tager ved.

Nu ved jeg jo ikke, hvad din smag eller et pænt stykke er, men en 40-60gr.
er ikke usædvanligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : LarsS

Dato : 09-11-03 22:19

> Nu ved jeg jo ikke, hvad din smag eller et pænt stykke er, men en 40-60gr.
> er ikke usædvanligt.
>
> mvh
> Alex Christensen

Okay, jeg vil lave en mere præcis måling, de 60 gr. tror jeg nu nok
vi er oppe på.

I givet fald vil jeg prøve at få fat i differentiale/bagaksler med færre km
på bagen... det føles altså en anelse slidt.

Bilen har gået 211.000 (efter sigende)

vh Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-11-03 22:19

alexbo wrote:
> "LarsS" skrev

> Nu ved jeg jo ikke, hvad din smag eller et pænt stykke er, men en
> 40-60gr. er ikke usædvanligt.

....forgængeren - Granada - var "født" med slup - jfr. MOTORS biltest
i -78...

....havde selv fornøjelsen - det tog noget tid fra man slap koblingen,
før "vogn-toget" satte sig i bevægelse...
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-11-03 23:09

> [...]

>Tændrør er nye, og jeg har renset kabler/rotor/fordelerdæksel.
>Jeg skal have ordnet dette, inden jeg monterer en ny kat.

Jeg ved ikke hvad plager din, men den skal gå klokkerent i tomgang, og
ligge på ca. 850rpm.

> [...]
>pænt stykke rundt, før den tager ved. Nogen siger det ikke kan
>være slid i differentialet, men at det kan give 50% at skifte

Ikke andet end jeg tror den er født sådan - min forgænger, en Granada
havde det på samme måde.

Jeg kan ikke huske om du har automat, men i givet fald skal du lytte
efter om der kommer et klonk når du går i D eller R - det skal være
meget svagt. Et fejlfrit diff bagi er rimeligt svært at finde hos
huggerne