ventilations pumpe?
Fra : Solvang

Dato : 09-11-03 18:15

Hej
På min golf sidder der en el-pumpe i forbindelse med kølevandet til kabinens
varmeapp.
Hvad gør den godt for, og kan man afbryde den uden der sker skade??
Der kører i ca 5 minutter efter at tændinger er taget fra! - så den må sluge
en del strøm!
Nogen der har erfaring med denne el-pumpe??

Fra : claus b. p.

Dato : 09-11-03 18:25

"Solvang" <Solvang@paradisFJERN.dk> wrote in message
> [...]
sluge
> en del strøm!
> Nogen der har erfaring med denne el-pumpe??

Normalt når man slukker motoren stopper vandpumpen, og dermed stiger
temperaturen i motorblokken kortvarigt. Samtidig kommer ingen varme til
kabinen. Den ekstra elpumpe er et "restvarme" system, som udnytter den
overskydende varme til at holde kabinen varm et stykke tid, og måske undgå
varmestigningen i blokken. På Mercer er der en kontakt til at afbryde
funktionen, jeg ved ikke med VW.

/Claus

Fra : Solvang

Dato : 09-11-03 18:49

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kabinen. Den ekstra elpumpe er et "restvarme" system, som udnytter den
> overskydende varme til at holde kabinen varm et stykke tid, og måske undgå
Det er måske for at beskyttet toppen?? hvis ikke burde man kunne
slukke/afbryde for den uden at gøre skade??

Fra : claus b. p.

Dato : 09-11-03 21:11

> "claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er måske for at beskyttet toppen?? hvis ikke burde man kunne
> slukke/afbryde for den uden at gøre skade??

Jeg tror ikke det vil gøre skade at afbryde den, men siger instruktionsbogen
ikke noget om funktionen?
Det ville selvfølgelig ikke undre mig om den ikke gjorde, jeg havde en Ford
Galaxy (=VW Sharan), der var SVJH ikke nævnt noget om sådanne funktioner,
bortset fra ekstravarmeren som havde en reguleringskontakt i kabinen.
/Claus

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 19:33

"Solvang" skrev

> Hvad gør den godt for, og kan man afbryde den uden der sker skade??
Den sørger for at kølevandet cirkulerer mens den første køling sker, enten
er det for at gavne motoren, ved at undgå damplommer, eller også har VW´s
teknikere bare synes det var sjovt at lave det sådan.

> Der kører i ca 5 minutter efter at tændinger er taget fra! - så den må
sluge
> en del strøm!
En del strøm!
Ja, noget bruger den jo, men det er bla.a derfor bilen er forsynet med
batteri.
Det kan sandsynligvis holde pumpen i gang i en uge.

Man kan da sætte en kontakt på ledningen, så kan man slukke selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Solvang

Dato : 09-11-03 19:54

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> batteri.
> Det kan sandsynligvis holde pumpen i gang i en uge.
Det tror jeg ikke, den bruger nok 2 amp, se stor ud, på størrelse med en alm
mobilos...

> Man kan da sætte en kontakt på ledningen, så kan man slukke selv.
Det er jo det jeg tænkte, men hvis den er der for at beskytte toppen eller
andet er det jo ikke særlig smart?

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 20:20

"Solvang" skrev

> Det tror jeg ikke, den bruger nok 2 amp, se stor ud, på størrelse med en
alm mobilos..
Godt så bruger den på 6 min. 0.2 ampt. af et batteri på 50 ampt.

> Det er jo det jeg tænkte, men hvis den er der for at beskytte toppen eller
> andet er det jo ikke særlig smart?
Nej. det er næppe helt tilfældigt at det er lavet sådan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 22:00

> "Solvang" skrev

> alm mobilos..
> Godt så bruger den på 6 min. 0.2 ampt. af et batteri på 50 ampt.

Hej vandpumpen er samme størrelse som benzin/dielselfyrvandpumpe
og de bruger 0;2 amp. så lad den barer kører.

Hygge PD CBR1100 Bosch Odense

Fra : p.jarnbak

Dato : 10-11-03 10:47

> [...]
sluge
> en del strøm!
> Nogen der har erfaring med denne el-pumpe??

Hvis det er en 1,6 turbo diesel er det nok for at køle turboen ned
da den er vandkølet.
Hej Palle.

Fra : Solvang

Dato : 10-11-03 21:48

"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kabinens
> sluge
>
> Hvis det er en 1,6 turbo diesel er det nok for at køle turboen ned

Golf III VR6