ford sierra 1.6 1991
Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-11-03 09:38

sån en køber jeg for ca 21.000 - den skulle efter sigende være rustfri og i
det hele taget nydelig ved første øjekast - jeg skal ud og se den idag, så
mine oplysninger indtil nu er ret sparsomme... hvis bilen er i god stand er
det så en bil man selv vil kunne "holde pæn" og godt kørende for en
fornuftig pris?... jeg er IKKE bil fanatiker, men ønsker bare en bil der
kører godt og stabilt - hva er jeres mening?
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 09:59

> [...]
> fornuftig pris?... jeg er IKKE bil fanatiker, men ønsker bare en bil der
> kører godt og stabilt - hva er jeres mening?

Er den nysynet ?

Måske dêt er prisen og bilen er simpel og dermed
fornuftig at vedligeholde.
Du får meget plads, og har den 5. gear, hvilket
den burde ha', så er det et rigtig godt køb hvis
den er iorden.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-11-03 14:31

> Er den nysynet ?

jeg har tjekket registreringsnummeret hos bilsyn.dk og der står at den er
synet maj 2003 uden bemærkninger, så det lyder jo godt nok.

> Måske dêt er prisen og bilen er simpel og dermed
> fornuftig at vedligeholde.
> Du får meget plads, og har den 5. gear, hvilket
> den burde ha', så er det et rigtig godt køb hvis
> den er iorden.

Vi kommer netop derfra og den var rigtig lækker at køre i - med mine ikke
trænede "biløjne" så den flot ud - ikke noget rust der er værd at nævne (men
jeg gør det alligevel - lidt i den ene skærmkant, der var udbedret) - pæn og
nydeligt stod den frem - gearskiftet gik let og præcist og motoren var
rolig. Det var dejligt at sidde i en bil der var stille og robust fremfor de
smadderkasser jeg har kørt i indtil nu.... men af samme grund skal der
ikke meget til at imponere mig - men jeg tror den er rigtig fin til prisen,
de ting jeg dog forstår ang. biler fremstod alle rigtigt godt.
Og ja, der var 5 gear.

Lige et tillægsspørgsmål - nu har jeg tjekket mange forums ang. Ford og kan
se mange passer rigtigt godt på deres biler - er det muligt for fornuftige
penge at holde sin bil "lækker" - ikke at jeg vil gøre den til en Brian bil,
men jeg vil da gerne have nogle pæne fælge med tiden og den slags.

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 14:57

> [...]
prisen,
> de ting jeg dog forstår ang. biler fremstod alle rigtigt godt.

Du lyder jo til at være en fornuftig og ærlig ung mand som ved
hvad han køber uden at stille himmelråbende krav. Fint.

> [...]
bil,
> men jeg vil da gerne have nogle pæne fælge med tiden og den slags.

Ja, sørg for at holde den nypoleret, vinylen frisk og undervogn mv.
behandlet med SUVO. Så er du godt kørende. Check olien hver 2. måned.
Et par pne fælge pynter enhver bil, især en Sierra som kan være født
på 13" ballondæk som min egen

Køb et par gode højttalere til hattehylden og en fornuftig
CD-receiver, så er du virkelig godt kørende og til en ganske
ringe sum.

MVH

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-11-03 16:02

On Sun, 9 Nov 2003 14:30:33 +0100, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

>jeg har tjekket registreringsnummeret hos bilsyn.dk og der står at den er
>synet maj 2003 uden bemærkninger, så det lyder jo godt nok.

Check vangerne!

>Vi kommer netop derfra og den var rigtig lækker at køre i

Jeg har lige kørt 350 km i en 2 liters CL fra '90.
Sådan en 2.0 ville jég vælge, hvis jeg var dig.

>Lige et tillægsspørgsmål - nu har jeg tjekket mange forums ang. Ford og kan
>se mange passer rigtigt godt på deres biler - er det muligt for fornuftige
>penge at holde sin bil "lækker"

Bunker af muligheder - uha.

/Mogens

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-11-03 17:50

En 2.0 ville garanteret osse være dejlig, men jeg har en god fornemmelse med
den her
Rart at høre det ikke lyder helt urimeligt - jeg glæder mig allerede helt
afsindigt til den er helt klargjort og klar til afhentning.
Jeg vil få tjekket vangerne asap!
Tusind tak for jeres indlæg - nu er jeg da det mere rolig - alle positive
meninger gør det hele lidt nemmere for en bil tåbe som mig

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-11-03 18:29

> Jeg har lige kørt 350 km i en 2 liters CL fra '90.
> Sådan en 2.0 ville jég vælge, hvis jeg var dig.

Helt enig!

2,0 DOHC kører noget bedre...

Og for 21.000,- burde det være muligt at finde et rimeligt pænt eksemplar...

Har selv haft en 2,0 GT som familien har kørt 250.000 km i. Eneste "store"
problem har været topstykket og gearkassen som er blevet renoveret.

---

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-11-03 18:50

> [...]
>
> Har selv haft en 2,0 GT som familien har kørt 250.000 km i. Eneste "store"
> problem har været topstykket og gearkassen som er blevet renoveret.

tja jeg er ikke den store bilentusiast, men vil selvfølgelig have det bedste
for mine penge - jeg er ret sikker på jeg har gjort et godt køb med denne
her uanset motorstørrelse etc. - MEN det kunne da være interessant at vide
hvad der er af tuningsmuligheder med den jeg har købt?

Desuden - er muligheden for at købe en "tærsket" bil ikke større når man
køber en der har kraftigere motor?

Hvis man vil tune sin bil koster det så ikke tusindvis af kroner? - jeg har
ingen mulighed for selv at lave det jo

Jeg menr det er en 1.6 CLi den hedder den jeg får - kan ikke lige huske det
nøjagtigt
Kender nogen et sted online hvor man kan se specs for sådan en?

Jeg skal bruge min bil til familieture og til at komme rundt i byen, så det
er vigtigere for mig at have en alm. pålidelig bil end en racerbil - sån
firkantet sat op

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-11-03 18:54

On Sun, 9 Nov 2003 18:49:46 +0100, "sniper_Nolight"
> [...]

>her uanset motorstørrelse etc. - MEN det kunne da være interessant at vide
>hvad der er af tuningsmuligheder med den jeg har købt?

Man tuner ikke på en gammel Sierra 1.6

>Desuden - er muligheden for at købe en "tærsket" bil ikke større når man
>køber en der har kraftigere motor?

Næh

>Hvis man vil tune sin bil koster det så ikke tusindvis af kroner? - jeg har
>ingen mulighed for selv at lave det jo

Se min tidligere kommentar

>Jeg skal bruge min bil til familieture og til at komme rundt i byen, så det
>er vigtigere for mig at have en alm. pålidelig bil end en racerbil - sån
>firkantet sat op

En Sierra 2.0 er på ingen måde nogen racerbil, men et dejligt
trasnportmiddel, som har dét kraftmæssige overskud, der gør alm.
kørsel til en leg. Dén Sierra, jeg kørte på tværs af DK med, kørte 14
km/l på turen (120-130 km/t jvf. speedometer)

/Mogens

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-11-03 19:00

> Desuden - er muligheden for at købe en "tærsket" bil ikke større når man
> køber en der har kraftigere motor?

Næhhh, det skulle jeg ikke mene.

> Jeg skal bruge min bil til familieture og til at komme rundt i byen, så
det
> er vigtigere for mig at have en alm. pålidelig bil end en racerbil - sån
> firkantet sat op

En 2,0 er bestemt ikke en racerbil... Den er bare lidt mere behagelig at
køre i, da motoren har lidt flere kræfter...

Et godt råd er at du prøver begge modeller før du bestemmer dig! Så kan du
jo selv få syn for sagen.... Og det er jo gratis!

---

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 19:55

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> En 2,0 er bestemt ikke en racerbil... Den er bare lidt mere behagelig at
> køre i, da motoren har lidt flere kræfter...

Til det behov du nævner, er en 1.6 vel også rigeligt.
Du vil opdage, at jævnt tråd ud af motorvejen foregår
i astadigt og rolig tempo, og alligevel uden problemer
med at følge med resten af flokken, sålænge
hastigheden er under 150 km/t.

Min egen har en behagelig støjniveau og marchhastighed
på ca. 120, og derover trækker den faktisk jævnt
pænt, omend støjniveauet her stiger til det ikke
komfortable i længere tid. - 5. gearet mangler.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-11-03 22:03

> Til det behov du nævner, er en 1.6 vel også rigeligt.

Det troede jeg også den gang jeg selv havde en Sierra 1,6....

Men med den lille prisforskel der er, mener jeg bestemt at man får meget
mere bil for pengene... Især da Sierra 1,6 er den gamle ohc motor... I '91
blot med indsprøjtning og 80 hk... og 119 Nm ved 3500 omdr.

DOCH er selvf. også bare den gamle 2-liters motor der har fået anden top
mv.. men de 120 hk og 170 Nm ved 3000 omdr. kan altså mærkes meget ved
overhalinger mv. samt ved normal kørsel, hvor den er meget lettere at
køre....

---

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 23:41

>... Især da Sierra 1,6 er den gamle ohc motor... I '91
> blot med indsprøjtning og 80 hk... og 119 Nm ved 3500 omdr.

75 HK og 124 NM i en 1986'er.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-11-03 08:55

> 75 HK og 124 NM i en 1986'er.

Øhhh... Omhandler tråden ikke en '91....??

---

Fra : Olesen

Dato : 10-11-03 19:26

> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhh... Omhandler tråden ikke en '91....??

Du er meget præcis, så jo.

Men det undrer mig, hvis det er sandt,
at en 5 år yngre 1.6'er har 5 Nm mindre
men 5 HK ekstra...bare sådan noget tal-snak..

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-11-03 14:41

> Men det undrer mig, hvis det er sandt,
> at en 5 år yngre 1.6'er har 5 Nm mindre
> men 5 HK ekstra...bare sådan noget tal-snak..

På en årgang '86 og årgang '91 er der jo 2 modelskift mellem... ('87-'89 og
'90-), så hvorfor skulle der ikke være forskel på præstationerne..?

---

Fra : Olesen

Dato : 11-11-03 22:32

> [...]
og
> '90-), så hvorfor skulle der ikke være forskel på præstationerne..?

Et tilbageskridt hvad NM angår ?
Mente begge, HK og NM burde være højere uanset hvad,
men nye modelbetegnelser er nok ikke ensbetydende
med mere ydelse sådan firkantet set.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-03 21:51

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en
meddelelse

> Det troede jeg også den gang jeg selv havde en Sierra
> 1,6....

Jeg kører selv Sierra 1,6 og det er "rigeligt" til mit daglige behov.

> Men med den lille prisforskel der er, mener jeg bestemt
> at man får meget mere bil for pengene... Især da Sierra
> 1,6 er den gamle ohc motor...

Det er ikke den samme 1,6 OHC maskine, som i de tidligere Sierra'er, fra
1990 er den monteret med CVH motoren (som også er en OHC) i 1,6 og 1,8
udgaverne.

> I '91 blot med
> indsprøjtning og 80 hk... og 119 Nm ved 3500 omdr.
>
> DOCH er selvf. også bare den gamle 2-liters motor der har
> fået anden top mv..

2,0 DOHC maskinen er (var) en helt ny konstruktion, og har intet med den
gamle OHC maskine at gøre (andet end at der står Ford på dem begge

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere - opdateret 5/11-03

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-11-03 22:04

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev :

>2,0 DOHC maskinen er (var) en helt ny konstruktion, og har intet med den
>gamle OHC maskine at gøre (andet end at der står Ford på dem begge

Netop - der er himmelvid forskel på de 2 maskiner. Den gamle er jo
nærmest en antikvitet, med hvad deraf følger , hvor DOCH'en er en
letløbsmaskine, der afleverer kræfterne på en ganske anden måde.

Den gamle er en sejtrækker, der ikke just er glad for høje
omdrejninger, hvor DOCH'en viser tænder.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-11-03 13:36

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører selv Sierra 1,6 og det er "rigeligt" til mit daglige behov.

Ja, det er jo som man vurderer det

> Det er ikke den samme 1,6 OHC maskine, som i de tidligere Sierra'er, fra
> 1990 er den monteret med CVH motoren (som også er en OHC) i 1,6 og 1,8
> udgaverne.

OK, min viden er fra en 1,6 '88 sedan, som ihvertfald har den "samme" OHC
motor som de gamle taunus mv. Det kan da godt være at de i de sidste par
modelår ('90-'92) har udskiftet den med CVH..? Ford's CVH 1,6 er dog normalt
angivet til mellem 90 og 105 hk.. Men en Sierra 1,6 '91 er angivet til 80
hk..? Hvorfor denne forskel..?

> 2,0 DOHC maskinen er (var) en helt ny konstruktion, og har intet med den
> gamle OHC maskine at gøre (andet end at der står Ford på dem begge

Er du nu sikker på det.? Mener bestemt at DOHC er bygget på den gamle 2,0
motorblok, men selvf. modificeret med anden top med dobbelt kædetrukket
knaster (8 ventiler), alubundkar osv. osv.

---

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-11-03 17:03

> Ja, det er jo som man vurderer det

Ja ja, sådan er vi jo heldigvis så forskellige
Jeg er kommet over "lømmel" alderen, så jeg kan godt tage den med ro, men
selvfølgelig kunne man jo altid godt tænke sig noget mere power

> OK, min viden er fra en 1,6 '88 sedan, som ihvertfald har
> den "samme" OHC motor som de gamle taunus mv. Det kan da
> godt være at de i de sidste par modelår ('90-'92) har
> udskiftet den med CVH..?

Det skete samtidigt med at katalysatoren blev indført på alle modeller.

> Ford's CVH 1,6 er dog normalt
> angivet til mellem 90 og 105 hk.. Men en Sierra 1,6 '91
> er angivet til 80 hk..? Hvorfor denne forskel..?

Måske kat'en har lidt af skylden ?

> Er du nu sikker på det.?

Ja.

> Mener bestemt at DOHC er bygget
> på den gamle 2,0 motorblok, men selvf. modificeret med
> anden top med dobbelt kædetrukket knaster (8 ventiler),
> alubundkar osv. osv.

Det var en helt ny lonstruktion der blev lavet.
Det skulle være den samme motorblok som i en Escort Mk5 RS2000.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-11-03 18:24

> Det skete samtidigt med at katalysatoren blev indført på alle modeller.

Se, det kan lyde som en god forklaring...

> Måske kat'en har lidt af skylden ?

Escort 1,6 CVH med kat har vis 90 hk, sååhhh..?

> Det var en helt ny lonstruktion der blev lavet.
> Det skulle være den samme motorblok som i en Escort Mk5 RS2000.

Dvs. at en RS2000 motor burde passe i en Sierra..? Med MT75 gearkasse..?

Det er da rart at vide hvis man engang skal finde på at lege lidt med en
gammel Sierra... RS 2000 har trods alt 150 hk standard

Kender du til den 2,3 benzin motor som ligger i Galaxy..?

---

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-11-03 18:33

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev :

>Det er da rart at vide hvis man engang skal finde på at lege lidt med en
>gammel Sierra... RS 2000 har trods alt 150 hk standard

Hvis man endeligt skal lege er det nok nemmere at finde en 2.8v6
maskine og proppe i hullet, end at finde en RS2000 maskine
(endsige en Cossie maskine)

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-11-03 18:55

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvis man endeligt skal lege er det nok nemmere at finde en 2.8v6
> maskine og proppe i hullet, end at finde en RS2000 maskine
> (endsige en Cossie maskine)

Hvis bilen skal kunne synes med motoren i, så kan man jo ikke ligge en 2,8
maskine i andet end en.... 2,8 karrosse..

Jeg tænkte mere på at hvis en 2,0 DOHC og en RS2000 kører med samme
motorblok kan man vel bare beholde den originale motorblok fra DOHC'en, og
så sætte toppen, indsprøjtning mv. på fra en RS2000.? Så er der vel ingen
problemer med syn, da man vel så ikke kommer ind under 20% reglen..?

---

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-11-03 20:59

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev :

>Hvis bilen skal kunne synes med motoren i, så kan man jo ikke ligge en 2,8
>maskine i andet end en.... 2,8 karrosse..

Med 2.8'eren hedder den jo "bare" XR4i - så i teori og praksis kan det
sagtens give sig, men vi er der hvor man altid ender - sælg dyret, og
køb den ægte vare , det er typisk billigere end at bygge om

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-11-03 19:07

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvis man endeligt skal lege er det nok nemmere at finde en 2.8v6
> maskine og proppe i hullet, end at finde en RS2000 maskine
> (endsige en Cossie maskine)

I DBA er der lige nu 2 stk RS2000 motorer til salg for henholdsvis 4000,- og
4500,-... Herudover reklamerer Mørke Autogenbrug altid med de fleste typer
Ford motorer.

Hvis de er lige til at proppe i hullet på en 2,0 DOHC, så er det da en
forholdsvis billig tuning.

---

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-11-03 21:00

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev :

>Hvis de er lige til at proppe i hullet på en 2,0 DOHC, så er det da en
>forholdsvis billig tuning.

Var udgangspunktet ikke en 1.6'er ?

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-11-03 21:54

> Var udgangspunktet ikke en 1.6'er ?

Nu fortalte Per jo at en RS2000 delte motorblok med en DOHC....
Derfor blev udgangspunktet for mig lige pludselig hvad der kunne lade sig
gøre med en DOHC...

---

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-11-03 18:54

> Escort 1,6 CVH med kat har vis 90 hk, sååhhh..?

Escort Mk4 1,6 CVH m/karburator uden kat har 90 hk.
Mk5 1,6 CVH EFI med kat har 105 hk.

> Dvs. at en RS2000 motor burde passe i en Sierra..? Med
> MT75 gearkasse..?

Det burde den gøre, jeg har dog aldrig prøvet (ej heller har jeg hørt om
andre der har gjort forsøget).

> Det er da rart at vide hvis man engang skal finde på at
> lege lidt med en gammel Sierra... RS 2000 har trods alt
> 150 hk standard
>
> Kender du til den 2,3 benzin motor som ligger i Galaxy..?

Nej, ikke andet end det vist skulle den samme som i en Scorpio 2,3.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-11-03 18:59

> Nej, ikke andet end det vist skulle den samme som i en Scorpio 2,3.

Ahhhh ja... Det er rigtigt... Scorpioen blev også lavet med en 2,3 række
4... Så burde den ihvertfald passe i en Sierra... Men jeg tænkte mere om den
kunne passe til Mondeo 2,0. 2,0 har jo 130 hk, og 2,3 har 145, så den
overstiger jo ikke 20% reglen..

---

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 19:52

> Desuden - er muligheden for at købe en "tærsket" bil ikke større når man
> køber en der har kraftigere motor?

Ikke hvis den hedder Peugeot Rallye..

> Hvis man vil tune sin bil koster det så ikke tusindvis af kroner? - jeg
har
> ingen mulighed for selv at lave det jo

Har du en Sierra 2.0 bør det være rigeligt hvis
du vil "køre sjovt" af og til.

> Jeg skal bruge min bil til familieture og til at komme rundt i byen, så
det
> er vigtigere for mig at have en alm. pålidelig bil end en racerbil - sån
> firkantet sat op

Fornuftigt. En 1.6 er et godt valg, selvom en 2.0 givetvis
er hurtigere.

Men i 5. gear skal du nok ikke regne med noget som helst
hvad angår overhalinger osv.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-11-03 23:39

tak for alle jeres indlæg - alt i alt positive og informative - ikke nogen
har dømt bilen som noget direkte møg og det er jeg glad for - jeg vil have
2.0 i tankerne når jeg er ude og kigge, men som sagen står og meningerne
bliver jeg nok den glade ejer af 1.6 - tak skal i ha!