Bil til under 30.000 ?
Fra : CNS

Dato : 08-11-03 21:23

Hejsa,

Kan det lade sig gøre at anskaffe sig en nogenlunde anstændig bil til under
30,000 kr? Jeg har set et par Citröen Xantia'er til denne pris, deres
kilometertal er dog et godt stykke over 200.000 ... hvor lang levetid kan
man forvente af en bil? Det skal helst være hos en forhandler, da jeg har
det bedst med det ;) - og hvad andet er - er de ti lat betale sig fra i
forsikring? Jeg er 22 år, og det bliver min første bil..

Er der nogle specielt interessante biler i denne prisklasse? De må gerne
være fra efter '90 - jeg leder ikke efter specifikke bil-tilbud, men bare om
Jeres råd/erfaringer med mærker/modeller i denne prisklasse. Der vil være
tale om daglig transport på ca. 30-40 km, hvoraf en del af disse er på
motorvej, men den skal også være "egnet" til daglig bykørsel...

/Christian

Fra : Olesen

Dato : 08-11-03 21:38

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Kan det lade sig gøre at anskaffe sig en nogenlunde anstændig bil til
under
> 30,000 kr? Jeg har set et par Citröen Xantia'er til denne pris..

Er en Xantia ikke en relativ nyere Citroên model ?
Altså..en Xantia er det, vi med biler på ca. 18 år
vil kalde for en NYERE bil ?

Hvorfor ialverden sælges de allerede til under 30.000,- ???

Det er jo ikke en "lille vogn" i dên forstand...

Fra : CNS

Dato : 08-11-03 22:15

> [...]
> vil kalde for en NYERE bil ?
>
> Hvorfor ialverden sælges de allerede til under 30.000,- ???
>
> Det er jo ikke en "lille vogn" i dên forstand...

Nej, nemlig - derfor studsede jeg også over hvordan den kunne være faldet så
meget i pris... de her ligger alle på 30k eller lidt over.. og km-tallene er
da ikke vildt afskrækkende?? Er der noget jeg har overset? Den sidste er med
"ny motor"... hvad siger dét om bilen??

http://www.bilzonen.dk/findbilen/brugtbilspecifikation:aid=522194
http://www.bilzonen.dk/findbilen/brugtbilspecifikation:aid=518488
http://www.bilguiden.dk/UsedCar/Default.cfm?Page=4&VehicleID=8527084&arrVehiclesID=8345071,8408727,8382500,8527084,8433131

- det er ellers en rimelig lækker bil, pris, alder og det hele taget i
betragtning!

/Christian

Fra : Olesen

Dato : 08-11-03 22:19

> [...]

er
> da ikke vildt afskrækkende?? Er der noget jeg har overset? Den sidste er

"ny motor"...hmm...og totalprisen var. ca. 30.000,- ?

KØB DEN DA !
(medmindre andre kan gennemskue hunden...)

Fra : CNS

Dato : 08-11-03 22:18

Og her var en til i samme prisklasse, den har dog en del kilometer på
bagen..
http://www.bilguiden.dk/UsedCar/Default.cfm?Page=4&VehicleID=8536218

- det er ikke nødvendigvis en bil der skal holde 3-4 år, men minimum det
næste års tid...

Fra : Christian Rahbek

Dato : 08-11-03 22:32

[KLIP

Xantia'en var for ca. 3-4 år siden meget solgt som firmabil og det er
sikkert dem der er på gaden nu. Markedet er måske oversvømmet med modellen.
Du bør dog nok forhøre dig hos forsikringsselskabet om hvad de vil have for
en ansvarsforsikring. Xantia'en var ikke helt billig som ny og som begynder
kan du godt regne med at det vil koste 8-10 tkr for en ansvarsforsikring på
bilen. Kasko er værre. Det vil nok være billigere at køre i en mindre bil de
første 3 år, rent forsikringsmæssigt.

/Bluch

Fra : Rasmus

Dato : 09-11-03 00:00

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message

> [...]

er
> da ikke vildt afskrækkende?? Er der noget jeg har overset? Den sidste er

1,8´eren havde nogle problemer i starten omkring 1993, fejlen blev rettet på
nogle, og ikke på andre. Muligvis derfor den har fået skiftet motor....

Min far havde en ZX fra 1993 med samme 1,8 motor som i Xantiaen, da han
solgte den, havde den kørt omkring 240tkm, uden problemer, det eneste
"unormale" der var skiftet var et sæt trækaksler og varmeapperatet....,
ellers kun slidedele, dvs. skiver, klodser, og diverse remme.

Citroen er generelt en overset bil, tilsvarende peugeot´er som har mere
eller mindre samme teknik bliver gerne solgt for mere.

Jeg har selv overvejet en Xantia, men fandt en billig Mazda 626 istedet...

mvh
Rasmus

Fra : Peter J

Dato : 08-11-03 23:37

> Er en Xantia ikke en relativ nyere Citroên model ?
> Altså..en Xantia er det, vi med biler på ca. 18 år
> vil kalde for en NYERE bil ?

Xantia _er_ en relativt ny model, den blev født i '93....

> Hvorfor ialverden sælges de allerede til under 30.000,- ???
>
> Det er jo ikke en "lille vogn" i dên forstand...

Citroën'er har aldrig holdt priserne særlig godt, men en af grundene til at
netop Xantia falder uforskammet meget i pris er, at der er solgt en
forfærdelig masse af dem. Jeg har læst eller hørt et sted, at der fra '93
til '96 blev solgt lige så mange Xantia'er som der blev solgt BX'ere fra '82
til '92....... Derfor er markedet stopfyldt med dem, og priserne følger god
gammel markedsøkonomiske tankegange om udbud og efterspørgsel....
Bilen fejler ikke noget, hvis ellers den er hold ordentligt ved lige igennem
tiden....

VenHils
Peter

Fra : Søren Christensen

Dato : 09-11-03 15:13

> [...]
> vil kalde for en NYERE bil ?
>
> Hvorfor ialverden sælges de allerede til under 30.000,- ???
>
> Det er jo ikke en "lille vogn" i dên forstand...

Mine forældre har lige købt en meget fin Xantia til 48000kr med 58000km på
tælleren som nummer 2 bil.
Det er godt nok kun en 1.6.
Men de er tilsyneladende ret billige...

Venligst

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 08-11-03 21:51

> [...]
> Hejsa,
>
> Kan det lade sig gøre at anskaffe sig en nogenlunde anstændig bil til

1991- Ford Sierra 2,0i. DOHC

-M

Fra : Olesen

Dato : 08-11-03 22:04

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> skrev i en meddelelse

> under
>
> 1991- Ford Sierra 2,0i. DOHC

Hvis man vil ha' en mindre bil, hvad kan man så eks.
få af VW POLO hvis vi sammenligner årgang + km.tal
sammenlignet med Ford'en eks. ?

Mener man BURDE få mere og nyere bil i VW'en eks. ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-11-03 22:11

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Hvis man vil ha' en mindre bil, hvad kan man så eks.
>få af VW POLO hvis vi sammenligner årgang + km.tal

Nu skrev han jo "anstændig" ;)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Olesen

Dato : 08-11-03 22:13

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Nu skrev han jo "anstændig" ;)

Der er vel mere klasse over en nyere Polo end
en ældre Sierra..hehe...alle ved jo, hvad en VW står får..
sådan i det ubeviste..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-11-03 23:07

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev :

>Der er vel mere klasse over en nyere Polo end
>en ældre Sierra..hehe...alle ved jo, hvad en VW står får..

Ja - en besynderlig fornemmelse af kvalitet, uden dog at have noget at
have det i ;)

>sådan i det ubeviste..

Anyroads - jeg læste nu mere hans "anstændighed" som gående lidt på
størrelsen

Fra : Babba-Papa

Dato : 08-11-03 22:24

On Sat, 8 Nov 2003 22:03:48 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Hvis man vil ha' en mindre bil, hvad kan man så eks.
>få af VW POLO hvis vi sammenligner årgang + km.tal
>sammenlignet med Ford'en eks. ?
>
>Mener man BURDE få mere og nyere bil i VW'en eks. ?

Det _burde_ man, ja, men en Ford Mondeo 1,6 fra eks. '93 koster vist
ikke mere end en Ford Escort 1,6 fra samme årg. og nogenlunde samme
km-tal.

Så jeg tror ikke at man får en Polo, der er ret meget nyere for de
samme penge....

Et eks. En Ford Fiesta 1,3 Classic Sport 1,3 3-d fra '95 med 158.000
km på klokken:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=128900788

Og en Ford Mondeo 1,8i CL 5-d fra '94 med 177.000 km på klokken:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=296702575

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge......

- -
Babba-Papa

Fra : Rasmus

Dato : 09-11-03 00:04

"Babba-Papa" <superpicadillysovseboevsFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in
message news:3vmqqvo2rmt7j8gbale7sssvjtn0otv4eh@4ax.com...

> [...]
> samme penge....
>
> Et eks. En Ford Fiesta 1,3 Classic Sport 1,3 3-d fra '95 med 158.000

Syntes at jeg har hørt og set de ruster som bare pokker?.....ligesom alle
andre Ford´er ofte gør (medmindre man selvfølgelig giver dem en omgang
tecktyl)

mvh
Rasmus

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 09-11-03 00:09

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Syntes at jeg har hørt og set de ruster som bare pokker?.....ligesom alle
> andre Ford´er ofte gør (medmindre man selvfølgelig giver dem en omgang
> tecktyl)

?
Alle biler ruster hvis de ikke bliver passet. Jeg havde ikke middelbart
indtrykket af at de ruster mere end andre.

-M

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 09:52

> Syntes at jeg har hørt og set de ruster som bare pokker?.....ligesom alle
> andre Ford´er ofte gør (medmindre man selvfølgelig giver dem en omgang
> tecktyl)

Man gir' netop altid sin bil en gang underv.behandling for
at de ikke skal ruste, så blir selv en Ford 20 år
uden de store problemer *S*

Fra : CNS

Dato : 08-11-03 22:13

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> skrev i en meddelelse

> under
>
> 1991- Ford Sierra 2,0i. DOHC

Er den ikke relativt dyr i forsikring og grøn afgift? Tænk på min alder ;)
Det spiller også en rolle...

/Christian

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 08-11-03 22:20

> Er den ikke relativt dyr i forsikring og grøn afgift? Tænk på min alder ;)
> Det spiller også en rolle...

1200 pr.halvår i vægtafgift.
Mht. til forsikring, så er den i den billigste gruppe hos mit
forsikringsselskab.

-M
23 år. Ford Sierra 1,6.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-11-03 23:08

"CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> skrev :

>Er den ikke relativt dyr i forsikring og grøn afgift? Tænk på min alder ;)

Nope - den er ikke dyrere end Xantia'en

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 09-11-03 02:01

> [...]
> det bedst med det ;) - og hvad andet er - er de ti lat betale sig fra i
> forsikring? Jeg er 22 år, og det bliver min første bil..

Nu har jeg selv en Xantia (af nyere årgang), men det er en utroligt
behagelig bil. Og ja, de er ret billige brugte - men jeg læste en artikel i
et bilblad (kan ikke huske hvilket), hvor de faktisk sagde at Xantiaen var
en glimrende bil til prisen (de havde en række argumenter, men jeg kan
faktisk ikke huske dem :). Dog har de det med at bruge meget olie i de
tidligere årgange. Desuden bliver de "sandblæste" på bagenden med tiden,
hvilket ikke ser pissegodt ud. Men det er ligeledes en ting der kun rammer
de tidlige årgange. Selve bilen er dog stadig fornuftig. Ikke nogen racer,
men det lyder heller ikke til at det er noget du har brug for. Jeg selv er
20 år og har forsikret min, med kasko, til 25.000 årligt - det er ikke helt
billigt, men det er der ingen der er når man er først i 20'erne. Jeg synes
bestemt at du skal tage ud og kigge på et par stykker. Hvis du kan finde en
der er undervognsbehandlet, kan du snildt have den i flere år.

/Kasper Hansen

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 09:54

> Nu har jeg selv en Xantia (af nyere årgang), men det er en utroligt
> behagelig bil. Og ja, de er ret billige brugte

Jeg har set en del Xantia'er med matte og blegede baglygter.
Hvis den (Xara) er SÅ fandens billig som brugt, hvilket alt
jo tyder på, så må den være al for dyr for dem
der køber den fra ny ?

Fra : Andersen

Dato : 09-11-03 12:07

> [...]

Jeg har selv en Xantia 2 stationcar fra 98 og jeg kan da kun tilslutte mig,
at den første ejer har punget ud seriøst. Min havde en nypris på ca 297000 +
det løse (aftagelig træk og vinterdæk). Jeg gav 110000 for den, da den var
knap 3 1/2 år gammel med 92000 på klokken og ASO.

Jeg kender ikke andre bil, hvor man får så meget for pengene. Stort set alt
i udstyr, kraftig motor, masser af plads og god komfort.. Eneste anke er
benzin forbruget. Under 10km på literen. Det er selvfølgelig ikke gældende
for alle modeller, men de er ikke kendt for at køre specielt langt på
literen.

Mvh/Andersen

Fra : Peter J

Dato : 09-11-03 13:50

> Jeg har set en del Xantia'er med matte og blegede baglygter.

Det er en fejl i konstruktionen på plasticen der er brugt til
baglygterne.... Sprøjt noget siliconespray på glassene og tør efter med en
ren klud og vupti..... Baglygter som var de nye )

> Hvis den (Xara) er SÅ fandens billig som brugt, hvilket alt
> jo tyder på, så må den være al for dyr for dem
> der køber den fra ny ?

Værditabet er enormt på en Xantia pga. det kæmpe salg der var på dem i
starten - Der er simpelthen for mange.. Jeg fik et bud på min for en måneds
tid siden på 25.000,-.... Den er fra '93 og har knap 175 kkm på klokken og
er pæn og velholdt... Forhandleren ville egentlig gerne gi' noget mere for
den, men kunne ikke..... Der er aaaaaaaaaaalt for mange brugte Xantia'er -
Men kan man finde en der er ordentligt vedligeholdt får man rigtig meget bil
for pengene. Men et besøg hos FDM er altid en fremragende idé..

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 14:33

> Værditabet er enormt på en Xantia pga. det kæmpe salg der var på dem i
> starten - Der er simpelthen for mange.. Jeg fik et bud på min for en
måneds
> tid siden på 25.000,-....

Det er vel også et andet ord for at folk ikke gider købe dem

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Peter J

Dato : 10-11-03 12:48

"Tom" skrev

> Det er vel også et andet ord for at folk ikke gider købe dem

Mnjaaaaeeeee..... Ikke-Citroën forhandlere er ikke vilde med dem..... Men
her i Aalborg og omegn har jeg ikke indtryk af at de har problemer med at
komme af med dem igen - Men jeg har da oplevet et par gange at en sælger
meeeeeeget nødigt ville gi' et bud overhovedet c,")

Og det er da osse sin sag at købe en 10 år gammel bil med en relativt
avanceret teknik i undervogn og bremser osv.... Jo mere halløj, jo mere er
der der kan crashe.... Men lige præcis hydraulikken har jeg aldrig døjet med
på min. Mine største problemer har været at de forreste skiver blev skæve
for et godt ord, og at de bagerste bremser kom til at hænge, da de jo ikke
bremser alverden.... men en ferietur til Bibione med dertil hørende bremseri
på den tyske motorvej løste problemet for en tid.......

VenHils
Peter

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 14:42

"Peter J" <peju1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Værditabet er enormt på en Xantia pga. det kæmpe salg der var på dem i
> starten - Der er simpelthen for mange..

Hvorfor er det så så meget større på Citroên'erne,
da der kører væsentlig flere biler rundt af næsten alle
andre modeller, som har begrænset tab i sammenligning ?

Er det fordi det er fransk evt. ?? No offence...

Fra : CNS

Dato : 09-11-03 10:37

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@h-hansenREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> der er undervognsbehandlet, kan du snildt have den i flere år.

ok, det vil jeg klart overveje.. lige et spørgsmål til... benzinøkonomi....
hvordan er den på dyret? Hvilken motor har du i din?

/Christian

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 09-11-03 12:46

Min har en 1,8i 16v. Når jeg kører pænt til og fra Herning går den ca. 11,5
km/l. Hvis jeg kører hidsigt kører den ca. 10,5 km/l.
Da jeg kørte til Italien i sommers, havde den kørt ca. 12,5 km/l. Men det
var også primært motorvejskørsel.
Det er ikke imponerende tal, men hvis man ser på hvor meget bil og komfort
man får for pengene, er jeg såmend godt tilfreds. Det skal også nævnes at
benzintanken er på 65 liter - det er ganske meget. Så det er ikke fordi man
skal køre og tanke op hele tiden. Det er rart - især hvis man gerne vil time
sine optankninger med billige benzinpriser. Når benzinen er nede omkring
6,50 sparer man op imod 100 kr ;)

/Kasper Hansen

Fra : RpR

Dato : 09-11-03 16:30

Har kun lige selv købt en Fiat Tipo 1.6ie SX fra '94 med 164km på bagen. Gav
28k for det lille skrummel og på trods af min store skepsis mod Fiat så
kører den imponerende godt =)

Den har elruder, servo, centrallås og motoren er en indsprøjtning. Så helt
gammeldags er den ikke, på trods af det er en Fiat

Designet er vist smagssag.

Komforten er glimrende, omend fjedrene i undervognen er mig en anelse
slappe, så den svajer hvis jeg har tilpas meget fart på i svingene.

Ud over det en dejlig bil =)

Billeder kan ses her:
http://80.196.135.234/stuff/Tipo

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : anders majland

Dato : 10-11-03 15:10

> Kan det lade sig gøre at anskaffe sig en nogenlunde anstændig bil til
> under 30,000 kr? Jeg har set et par Citröen Xantia'er til denne pris,
> deres kilometertal er dog et godt stykke over 200.000 ...

Jeg ville nok kigge efter en japaner med simplere teknik/elektronik. Min
90'er mazda 626 st. car har under de 320000km. Motoren har dog fået nye
ventillyftere men der bruger ingen olie (hvilket nogle xantia'er er
berygtede for). Den har kørt som firmabil indtil jeg købte den så den
har fået tæv helt fra ny.

Jeg har dog holdt en pladesmed beskæftiget en del timer med at skifte
bagskærme og paneler i undervognen. Men den har heller aldrig fået en
dråbe rustbeskyttelse

Prøv at kigge på udvalget fra midt i 90'erne (der har fået supplerende
rustbeskyttelse)- De må også snart være under 30kkr

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid