Kan man selv skifte gearkasse?
Fra : Martin Sand.

Dato : 08-11-03 18:27

Hvis man ikke tidligere har rodet særlig meget med biler, vil I så fraråde
at man selv begynder at skifte en gearkasse på en bil (forudsat at man har
en garage og nødvendigt værktøj og en rep.håndbog)? Skal man have en masse
forhåndsviden, eller skal man bare bruge tid nok? (forenklet sagt)
Og rent fysisk: Kan man gøre det selv, eller skal der 2 mand til at klare
opgaven?

MVH Martin

Fra : alexbo

Dato : 08-11-03 20:07

"Martin Sand." skrev

> Hvis man ikke tidligere har rodet særlig meget med biler, vil I så fraråde
> at man selv begynder at skifte en gearkasse på en bil

Ja.
Alene det at man kan finde på at spørge, uden at nævne bilmærket, viser hvor
lidt man ved om tekniske problemer.
Bilmodellen er altafgørende for sværhedsgraden af et gearkasseskift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-11-03 22:03

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Ja.
> Alene det at man kan finde på at spørge, uden at nævne bilmærket, viser hvor
> lidt man ved om tekniske problemer.

Enig i dette svar, hvis vi talte om at skifte tandrem eller lign. Men der er
da ikke særlig meget der kan gå galt ved skift at gearkasse.
Kadan'en af, bolte af motoren og gearkasseophæng, gearkasse af.

> Bilmodellen er altafgørende for sværhedsgraden af et gearkasseskift.

Enig.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Sand.

Dato : 09-11-03 01:36

alexbo wrote:
> Alene det at man kan finde på at spørge, uden at nævne bilmærket,
> viser hvor lidt man ved om tekniske problemer.
> Bilmodellen er altafgørende for sværhedsgraden af et gearkasseskift.

Mig og en kammerat er blot ved at undersøge mulighederne... vi har ingen
konkrete planer endnu. Der er tale om en Golf IV 2,0 benzin hvor den
manuelle gearkasse ønskes udskiftet med en aut.kasse (inkl. modificeringer i
pedaler, motorsyring osv osv. samt off. godkendelser og evt. ny
afgiftsvurdering).

MVH Martin

Fra : jan

Dato : 08-11-03 20:07

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhåndsviden, eller skal man bare bruge tid nok? (forenklet sagt)
> Og rent fysisk: Kan man gøre det selv, eller skal der 2 mand til at klare

jeg vil mene i de fleste tilfælde kan du selv skifte den hvis du bruger
tid nok og ser efter div momenter i håndbogen ved montering igen

måske medmindre det er en særlig svær gearkasse automat eller meget
elektronik
hvilken bil er der tale om?

om du selv kan gører det
ja jo større bil jo tungere og de bliver hurtigt MEGET tunge

Fra : Mark Sandberg

Dato : 08-11-03 20:43

"Martin Sand." skrev i en meddelelse:

> [...]
> forhåndsviden, eller skal man bare bruge tid nok? (forenklet sagt)
> Og rent fysisk: Kan man gøre det selv, eller skal der 2 mand til at klare

Bilmodel ?

På en baghjulstrukken Opel Rekord kan det gøres på 20 minutter.

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 10:33

> Bilmodel ?
>
> På en baghjulstrukken Opel Rekord kan det gøres på 20 minutter.

....forudsat at man ikke smider alle nålene fra kardan'en på gulvet
som vi gjorde på teknisk skole

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Rasmus

Dato : 08-11-03 21:12

"Martin Sand." <feedback56NOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> forhåndsviden, eller skal man bare bruge tid nok? (forenklet sagt)
> Og rent fysisk: Kan man gøre det selv, eller skal der 2 mand til at klare

Som en anden skriver, har det meget med bilmodellen at gøre...., så hvad er
det for en bil? Det kan jo være der er nogle her, som har prøvet at skifte
gearkassen på sådan en bil. Men jeg vil mene det er en fordel at være 2,
især hvis man ikke har prøvet det før.

mvh
Rasmus

Fra : ..Møller

Dato : 08-11-03 21:54

> [...]
> forhåndsviden, eller skal man bare bruge tid nok? (forenklet sagt)
> Og rent fysisk: Kan man gøre det selv, eller skal der 2 mand til at klare

Det kommer så sandelig an på hvilken limo/ordinær bil vi taler om.

Mascot: Ja
Chevette; ( Opel kadet 80'er)ja ( jag gjort det på en markvej hvor jeg kørte
bilen op, så jeg kunne ligge ned i hjulsporet og arbejde, 2, gearet var
gået, for at komme videre, skulle jeg have alle tænder slået af 2.gearet før
jeg "turde" køre videre"
2CV.Mehari o. lign.:. lige ud ad landevejen: carportarbejde.
BX; no problem
CX: lidt sværere.
306: no problem

Nyere biler med forhjulstræk lidt sværere, men jeg ville nok mene, at med
kun to tommelfingre og det nødvendige standard værktøj kan det gøres på de
fleste biler.
--
Møller

Fra : alexbo

Dato : 08-11-03 22:22

"..Møller" skrev

> Det kommer så sandelig an på hvilken limo/ordinær bil vi taler om.
>
> Chevette; ( Opel kadet 80'er)ja
> CX: lidt sværere.

Imponerende:
Kun at anse det for lidt sværere at skifte gearkasse, på en CX end på en
kadet 80'er.
Sidst jeg skiftede på en CX brugte jeg hele dagen, og det var med hjælp af
en loftkran.
Uden kran må det være svært.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 10:38

> [...]
> kadet 80'er.
> Sidst jeg skiftede på en CX brugte jeg hele dagen, og det var med hjælp af

Jeg kan se at ford berammer skift af gearkasse i min mondeo til 8
dag.....noget med at motoren skal hæves eller sænkes ud af bilen og der
sidder faktisk lidt mere end 1 ledning hen til motoren.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 11:18

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en
meddelelse

> Jeg kan se at ford berammer skift af gearkasse i min
> mondeo til 8 dag.....

8 dage ?
Det må da så være incl. en uges ferie så

> noget med at motoren skal hæves
> eller sænkes ud af bilen og der sidder faktisk lidt mere
> end 1 ledning hen til motoren.

Jo men 8 dage er da stadig lige i overkanten ?

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere - opdateret 5/11-03

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 12:37

> 8 dage ?

Timer

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 11:40

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
> Jeg kan se at ford berammer skift af gearkasse i min mondeo til 8
> dag

Kunne du ikke bestemme dig til om det skulle være 8 tmier eller en dag, og
så blev det begge dele.

Tidforbruget og vanskelighederne er ikke ualmindelige, derfor synes jeg også
det er synd for en spørger, når han han bare får nogle tåbelige råd om, at
det er så nemt så nemt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-11-03 12:06

> [...]
> det er synd for en spørger, når han han bare får nogle tåbelige råd om, at

Beklager hvis der er nogen der tillader sig ikke at være enig med dig...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 12:36

"Morten Fruergaard" skrev

> Beklager hvis der er nogen der tillader sig ikke at være enig med dig...

Det må de da gerne.
Er du uenig i at det kan være en stor og vanskelig opgave, at skifte
gearkasse?

CXéren som blev nævnt, kræver afmontering af, foraksler, udstødning, køler,
alle forbindelser til motor/gearkasse, derefter motor og gearkasse ud på en
gang, ca 100-150 kg.
Bare at kalde det lidt sværere end en lille Opelkasse, der sidder med fire
skruer, synes jeg er tåbeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rasmus

Dato : 09-11-03 15:37

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> gang, ca 100-150 kg.
> Bare at kalde det lidt sværere end en lille Opelkasse, der sidder med fire

Det er jo ikke noget svært i det, det tager bare noget længere tid at pille
motoren ud først...

mvh
Rasmus

Fra : ..Møller

Dato : 09-11-03 19:15

> [...]
> gang, ca 100-150 kg.
> Bare at kalde det lidt sværere end en lille Opelkasse, der sidder med fire

Ingen kommentarer: du har vist svaret tilstrækkeligt for dig selv.
--
Møller

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 19:47

"..Møller"
> Ingen kommentarer: du har vist svaret tilstrækkeligt for dig selv.

Jamen, så regner dette indlæg for et ikke-indlæg.

Jeg synes egentlig også selv at jeg har fået mit budskab frem.

mvh
Alex Christensen