Rustbeskyttelse?
Fra : Jacob Christensen

Dato : 08-11-03 17:52

Jeg går og er lidt i tvivl omkring rustbeskytelse af min bil og håber
derfor, at der er et par kloge hoveder her, som kan komme med nogle
indlæg:

Jeg har en ny Volvo V40 fra juli måned som forhandleren siger der skal
rustbeskyttes. Der er jeg så ved at undersøge priser på, men får så af
kollegaer at vide at det er den helt forkerte årstid at gøre det ...
Er det rigtigt, og i så fald hvad er så bedst ? At få den behandlet
nu eller kører videre med behandlingen fra fabrikken og så vente til
sommer med en ny behandling ?

Mvh, Jacob

Fra : Thomas G

Dato : 08-11-03 18:03

> [...]
> Er det rigtigt, og i så fald hvad er så bedst ? At få den behandlet
> nu eller kører videre med behandlingen fra fabrikken og så vente til

Uden at vide noget som helst om en V40 ville jeg mene at den burde kunne
køre gennem minimum 1 vinter uden at gå i stykker af salt m.m.

Årsagen til din vens bekymringer mht. rustbeskyttelsen er at en sommer dag
med høj sol og mindre luft fugtighed gør at beskyttelsen teoretisk skulle
side bedre fast og man undgår at fugt / salt / skidt lægger sig mellem det
beskyttende lag og metallet på bilen. Om det passer med virkeligheden (de
rengører og tørrer bilerne grundigt) må en der selv udfører rust
beskyttelses arbejde nok hellere udtale sig om, men jeg har en formodning om
at de er så grundige at det ikke reelt betyder noget.

Jeg ville nu alligevel hvis jeg var dig vente til omkring august næste år
med at få den behandlet, da "skidtet" stinker ... nyd hellere din ny bil
duft hen over vintere og så er du også helt sikker på at du ikke
udfordre hvor vidt det er sandt eller falsk at rust beskyttelse skal laves
om sommeren ... prøv foresten at udfordre forhandleren mht. hvorfor han
anbefaler rust behandling nu ... og om det ikke kan vente 1 år ... jeg tror
han forsøger at sælge på samme usikkerhed følelse som FONA og deres
forsikringer af elektronik.

mvh Thomas G

Fra : alexbo

Dato : 08-11-03 20:03

"Thomas G" skrev

> Årsagen til din vens bekymringer mht. rustbeskyttelsen er at en sommer dag
> med høj sol og mindre luft fugtighed

Det høre man ofte, men det er forkert, der er langt mere fugtighed i luften
om sommeren end om vinteren.
Men en kold bil der kommer ind i en varm hal, vil danne kondens, på samme
måde som en kold øl, danner dug på en varm sommerdag.

Efter min mening er det uden betydning hvilken tid på året man
rustbehandler.
Hvilket produkt man bruger er også ligegyldigt, det der rigtigt tæller, er
der hvor man ingen indflydelse har, nemlig omhyggeligheden hos manden der
behandler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 09-11-03 07:42

alexbo wrote:
> [...]
> Men en kold bil der kommer ind i en varm hal, vil danne kondens, på samme
> måde som en kold øl, danner dug på en varm sommerdag.

Enig, nu har det oven i købet blæst i et par dage så vejret er helt ideelt.
Min bliver sprøjtet imorgen.

> Efter min mening er det uden betydning hvilken tid på året man
> rustbehandler.

Hvis man er sart lugter det lidt længere om efteråret.

> Hvilket produkt man bruger er også ligegyldigt, det der rigtigt tæller, er
> der hvor man ingen indflydelse har, nemlig omhyggeligheden hos manden der
> behandler.

Ja det er så til gengæld svært at vide hvem der gør det med mindre det foregår efter arbejdstid.

Mvh
Roberto

Fra : Beffer

Dato : 09-11-03 11:58

Hejsa

Når du behandler om sommeren er bilen gennemvarmet og derfor løber det tynde
sjask som den skal have først bedre ind i sprækkerne. Om vinteren løber det
ikke så godt ind pga. kulden.

Den bliver jo hurtigt kold udenfor og om sommeren kan man opleve at det
løber i op til 2 døgn efter den kommer hjem.. Tegn på at alle de små
sprækker vil blive fyldt.

Modsat om vinteren.

Hygge

__________________________________________________________________ Brian
ICQ#: 112196823 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 14:45

"Beffer" <gess@me.not> skrev i en meddelelse
> [...]
tynde
> sjask som den skal have først bedre ind i sprækkerne. Om vinteren løber

Når bilen behandles, er burde den ha stået i 30 graders
jetstrøm af varme i varmerummet og være gennemvarm nok
til behandlingen løber som den skal.

Hvilke sprækker er det typisk vi taler om egentlig ?

> Den bliver jo hurtigt kold udenfor og om sommeren kan man opleve at det
> løber i op til 2 døgn efter den kommer hjem.. Tegn på at alle de små
> sprækker vil blive fyldt.

Om vinteren kan man derimod være sikker på, at den forvarmede
bil hos behandleren har fået hvad den skal, og det ikke render
væk fra de steder, hvor det først har sat sig....

Det nytter jo ikke, at olien har lagt sig neders i alle
døre og hulrum.

MVH en glad SUVO kunde

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-11-03 07:49

Beffer wrote:
> [...]
>
> Den bliver jo hurtigt kold udenfor og om sommeren kan man opleve at det
> løber i op til 2 døgn efter den kommer hjem.. Tegn på at alle de små

Det er jo ikke vinter endnu og slet ikke koldt.

Jeg har et ord til tvivlerne: hårrørseffekt.

Det er en tynd olie/voks de sprøjter i hulrummene.

Hvis bare olien er tynd og lun, skal den nok søge ind i sprækkerne
selv, jo tyndere sprækker desto bedre kryber olien.
Desuden tager det jo også et stykke tid at vaske og sprøjte bilen, det
foretages jo ikke i en frysboks så metallet skal nok blive lunt.

Under alle omstændigheder har bilen ikke godt af at opleve flere
vinterprøvelser end højst nødvendigt.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-03 08:34

> [...]
> foretages jo ikke i en frysboks så metallet skal nok blive lunt.
>
> Under alle omstændigheder har bilen ikke godt af at opleve flere

Og et seriøst firma laver da behandlingen på den måde at bilen vaskes og
renses dag 1, og derefter står i en tørreovn natten over, for derefter at
blive sprøjtet på andendagen i varm tilstand.
Det er jo heller ikke sådan at beskyttelsesolien tørrer op og ikke flyder et
par dage efter behandlingen - min bil får Pava, og i sommers lige før den
blev efterbehandlet (2 år efter foregående behandling), kom der på varme
dage stadigvæk Pava ud af drænhullerne i bagklappen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 08:38

On Mon, 10 Nov 2003 08:34:20 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

> Min bil får Pava og i sommers, lige før den blev efterbehandlet
> (2 år efter foregående behandling), kom der på varme dage
> stadigvæk Pava ud af drænhullerne i bagklappen.

Jep - det er for dårligt, firma'et ikke sikrer "frigangen" dér,
således at vand mm. kan komme ud og ikke "fængsles" i bagklappen

/Mogens

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-03 09:04

> Jep - det er for dårligt, firma'et ikke sikrer "frigangen" dér,
> således at vand mm. kan komme ud og ikke "fængsles" i bagklappen

Der er skam fin passage i drænhullerne.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 10-11-03 09:08

On Mon, 10 Nov 2003 09:03:33 +0100, "Andreas M. Hansen"
<nokke99@hotmail.com> wrote:

>Der er skam fin passage i drænhullerne.

Tilsyneladende er der dét - du kan jo se olien sejle ud af klappen.

Min kommentar var algemein ment, idet mange undervognsbehandler ikke
sikrer frigang i drænhuller efter en behandling. Dét er for dårligt og
kan betyde, at bilen - på grund af "høj vandstand" - ruster
utilsigtet, hvor det modsatte vel var meningen...

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-11-03 08:50

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> blev efterbehandlet (2 år efter foregående behandling), kom der på varme
> dage stadigvæk Pava ud af drænhullerne i bagklappen.

Det håber jeg sandelig ikke der gør på min når den kommer tilbage.
Jeg har kørt bag fok med sprøjtemilderne løbende ud over lakken.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-03 09:11

> Det håber jeg sandelig ikke der gør på min når den kommer tilbage.
> Jeg har kørt bag fok med sprøjtemilderne løbende ud over lakken.

Nu er det jo ikke ligefrem litervis der kommer pøsende - bare en lille plet
på kofangeren der skal tørres bort. På en varm sommerdag kan man ligeledes
fornemme Pavaduften når man sætter sig ind i bilen, når den har stået i
solen - gad i grunden vide om man kan få malersyndrom af at have sniffet for
meget Pava
Jeg tager det som et sundhedstegn for behandlingen, at den til stadighed er
flydende og elastisk - det er meget bedre end noget som tørrer ud - bliver
hårt og sprækker.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 10-11-03 09:14

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> flydende og elastisk - det er meget bedre end noget som tørrer ud - bliver

Jeg tror ikke der bruges noget idag der tørrer helt ind.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-11-03 11:59

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> Hvilket produkt man bruger er også ligegyldigt, det der rigtigt tæller, er
> der hvor man ingen indflydelse har, nemlig omhyggeligheden hos manden der
> behandler.

Det var nu ikke det jeg hørte fra en "fagidiot" der har arbejdet ved et
Suvo center.
Jeg havde hevet en balje Tectyl hjem for at ville behandler skærmkasserne
hvor rustbeskyttelsen var stort set væk. Han sagde var bedre helt at lade
være med at give den noget end at behandle den med Tectyl.
Tectylen havde den "fine egenskab" at den indtørede og dannede flager unden
bilen hvor der kunne ligge hele vandpytter.

Det var hans oplevelse med blandt andet Tectyl og ville på ingen måder
anbefale det - hvad der er bedst aner jg ikke fordi hans mening jo er lidt
"farvet" - så den fik en bøtte Suvo istedet på de udsatte steder.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Olesen

Dato : 08-11-03 21:19

"Jacob Christensen" <jc_newsgroup@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det rigtigt, og i så fald hvad er så bedst ? At få den behandlet
> nu eller kører videre med behandlingen fra fabrikken og så vente til

Moderne centrer er så gode, sæssonnen er ligegyldig.

Dog kan der være visse fordele ved at gøre
det om sommeren, da olien efter sigende
skulle fortsætte med at krybe "ind i sprækker".

Hvilke sprækker der her er tale om, har jeg
aldrig fattet, da jeg ser (min egen bil) som
værende fri for så store og små sprækker,
behandlingen i sig selv er rigelig, bare det blir'
gjort. Hvis du vil være god ved den, så undgår
du at køre i sand, grus, vand osv. den første
uge til 14 dage efter hjemkomst.

MEN få det gjort nu.
Bilen er sund, og tør/ubeskyttet
i undervognen, så beskyt den nu inden
saltvognene er hverdag.

Hvis du venter, jamen så sker
der nok ikke det store ved dêt,
men samvittigheden har det jo bedre,
når det er gjort.

Fabrikanten af undervognsolien er nok et
spørgsmål om religion, bare arbejdet blir'
gjort ordentligt af det center du vælger.

SUVO har jeg god erfaring med.

Husk iøvrigt på, at SUVO eks. også
beskytter dine skærmkanter mod stenslag...
dette er faktisk noget af det vigtigste at
få fixet når bilen skal behandles..

Fra : Brian M

Dato : 09-11-03 13:22

"

> [...]
> behandlingen i sig selv er rigelig, bare det blir'
> gjort. Hvis du vil være god ved den, så undgår
> du at køre i sand, grus, vand osv. den første

Sprækkerne er pladesamlingerne, der hvor 2 plader ligger mod hinanden.
Den er der metervis af i alle biler, kanten rundt på dørene f.eks.
Hvis de er sealet er det normalt kun på ydersiden. Det er altid der
rusten starter fordi vand og fugt trænger ind og bliver siddende.
Prøv at lukke en gammel skrotbil op med en vinkelsliber, så vil du
opdage hvad jeg snakker om. Eller kik forbi dit værksted, en dag hvor
de er ved at lave pladearbejde.

Fra : Olesen

Dato : 09-11-03 14:48

"Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "

> Sprækkerne er pladesamlingerne, der hvor 2 plader ligger mod hinanden.

Okay. Det vil sige, at dêr 2 stykker plade møder hinanden,
har det altså ikke fået den olie der skal til for at mætte stedet,
og den egentlige behandling finder sted, så snart olien
begynder at løbe om sommeren ?
Lyder fint, men jeg tror vi er ovre i noget tro
og religion, hvis jeg lader fornuften sejre over
for det følelsesglade hjerte

> [...]
> Prøv at lukke en gammel skrotbil op med en vinkelsliber, så vil du
> opdage hvad jeg snakker om. Eller kik forbi dit værksted, en dag hvor

Jeg synes de fleste biler dør i skærmkanterne, på steder
på bagklappen hvor sandkorn kan gnave, i dørenes hjørner
og spejsninger osv. Alt sammen steder, hvor denne olie
mig bekendt ikke løber i stride strømme om sommeren...

Hvad så med tagets montering ?
Der er en reling på mange ældre biler som
aldrig får denne oliebehandling, og mig bekendt
er dette ikke det oftest ramte ruststed på en bil,
selvom der her er flere meter samling.

Synes emnet er diffust og ikke 2 biler ruster
ens hver gang...hvis man kan sige sådan.

Fra : Brian M

Dato : 09-11-03 20:59

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message news:<3fae45aa$0$27389$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> selvom der her er flere meter samling.
>
> Synes emnet er diffust og ikke 2 biler ruster
> ens hver gang...hvis man kan sige sådan.

Fidusen er at olien jo løber ind i samlingen, "størkner" og lukker
den. Der i mange liter kondens vand i et karosseri og vand vil jo
helst løbe nedad, ikke. Derfor er taget heller ikke det første sted
det normalt begynder at ruste. Fabrikkerne har jo også lavet
drænhuller forskellige steder inden i karosseriet eller ville vandet
bare skulpe rundt.Det er nu tit galt på ældre biler hvor bagklappen er
hængslet i bagkanten af taget.
Men kan jo også bare være mig der har set forkert på alle de biler jeg
har lavet pladearbejde på, jeg har haft flere skildt ad til tomt
karosseri. Jeg synes stadigvæk du skulle besøge en pladesmed og se den
barske virkelighed.