Toe in/out - spidsning/spredning?
Fra : Hans Paulin

Dato : 08-11-03 17:42

....har lige sporet min bil efter at have skiftet hjulnav (og en enkelt
styrekugle):

....mine forhjul skal "følges ad" - altså hverken spidse eller sprede -
men jeg kom til at tænke på hvilke egenskaber der knytter sig til
spidsning/spredning - såsom retningsstabilitet og sidevindsstabilitet...

....kan nogen fortælle mig, hvad man i *givet* fald kunne opnå på de
områder ved at eksperimentere - ud over øget dækslid?
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-11-03 18:00

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev :

>...har lige sporet min bil efter at have skiftet hjulnav (og en enkelt
>styrekugle):

Holdt bremseskiven så op med at kaste ?

>...mine forhjul skal "følges ad" - altså hverken spidse eller sprede -
>men jeg kom til at tænke på hvilke egenskaber der knytter sig til
>spidsning/spredning - såsom retningsstabilitet og sidevindsstabilitet...

Well - det lyder lidt underligt , af det jeg har lært om hjulgeometri,
skal dine hjul gerne spidse ganske lidt (ca 1 grad) hvis man skal få
det bedste reultat - slid kontra stabilitet

>...kan nogen fortælle mig, hvad man i *givet* fald kunne opnå på de
>områder ved at eksperimentere - ud over øget dækslid?

Er indstillingen helt i skoven, bliver bilen nærmest kropumulig at
holde på kursen.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-11-03 18:35

jan@stevns.net wrote:

> Holdt bremseskiven så op med at kaste ?

....jepz!

....navet er formentlig blevet skævt, da den lokale mekaniker mejslede
den inderste lejering af med en forhammer og mejsel her i sommer - hans
stunt har så lige kostet mig knap 1000 kr. i nye og brugte stumper -
plus arbejdet...

....nu bremser den som "varm kniv i smør" igen

> Well - det lyder lidt underligt , af det jeg har lært om hjulgeometri,
> skal dine hjul gerne spidse ganske lidt (ca 1 grad) hvis man skal få
> det bedste reultat - slid kontra stabilitet

Haynes = 0 grader...

> Er indstillingen helt i skoven, bliver bilen nærmest kropumulig at
> holde på kursen.

....så langt er jeg ikke ude endnu...
Hans

Fra : ..Møller

Dato : 08-11-03 22:03

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message

> [...]
> den inderste lejering af med en forhammer og mejsel her i sommer - hans
> stunt har så lige kostet mig knap 1000 kr. i nye og brugte stumper -

Nu må du da snart have lært det:

Aflever bilen på værksted uden fejl og få den tilbage med en "god" regning
og indbyggede fejl så bliver nødt til at komme tilbage.

De gange jeg har haft en bil på værksted, har jeg altid skulle tilbage for
at få¨arbejdet lavet om, samt nedslag på fakturaen.

Eller.
Vil du være sikker på altid at have problemer med din bil: send den til et
autoriseret værksted (gælder især i byer over 50.000 indbyggere.)
Ellers må du finde en mekaniker der er blevet træt at normtider og sjusk og
er startet for sig selv, jeg vil mene, at med en kasse vogn og godt værktøj
kan den rigtige mand komme langt.
--
Møller

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-11-03 00:17

...Møller wrote:

> Nu må du da snart have lært det:

...."For den rene er alting rent!", ved du nok...

> [...]
> regning og indbyggede fejl så bliver nødt til at komme tilbage.

> De gange jeg har haft en bil på værksted, har jeg altid skulle

....dét var min erfaring ved rep af min mc i sin tid - siden har jeg
lavet alt det jeg mente at kunne finde ud af...

> samt nedslag på fakturaen.

....har jeg så til gode...

> [...]
> sjusk og er startet for sig selv, jeg vil mene, at med en kasse vogn
> og godt værktøj kan den rigtige mand komme langt.

....næste gang skifter jeg sq lejer selv - vi har en udmærket presse på
arbejdet...
Hans

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-11-03 21:57

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
> ...kan nogen fortælle mig, hvad man i *givet* fald kunne opnå på de
> områder ved at eksperimentere - ud over øget dækslid?

Ved spidsning bliver den overstyrende, mens den ved spredning bliver
understyring. Dette skyldes at den i sving vil lægge mest vægt på det
udvendige hjul.

På Dansk.
Ved spidsning vil bilen dreje hurtigere end ønsket.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-11-03 00:14

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> udvendige hjul.
>
> På Dansk.
> Ved spidsning vil bilen dreje hurtigere end ønsket.

Tak!

....hvordan ser det ud med ligeud-kørsel?
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 09-11-03 08:57

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote :

> ...hvordan ser det ud med ligeud-kørsel?

En let spidsning vil gøre den mindre sidevindsfølsom.
Hvis vinden kommer ind fra venstre vil der komme større pres på højre hjul.
Hvis hjulene spreder, vil det give en tendens til at vige mod højre. Med en
let spidsning vil bilen styre en anelse mod venstre og modvirke vindpresset.

mvh
Peter

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-11-03 11:49

Peter Weis wrote:

> [...]
> hjul. Hvis hjulene spreder, vil det give en tendens til at vige mod
> højre. Med en let spidsning vil bilen styre en anelse mod venstre og

Fedest!

....af hjertet tak!
Hans

Fra : KubikH

Dato : 09-11-03 00:13

> [...]
>
> ...kan nogen fortælle mig, hvad man i *givet* fald kunne opnå på de
> områder ved at eksperimentere - ud over øget dækslid?

Toe in / toe out, afhænger af andre ting.
Der er mange ting at tage hensyn til i et fortøj på en bil.
For at gøre det simpelt:
Sæt dig på knæ, 10 meter foran bilen, og kig ind på forhjulene
Hælder de indad foroven, eller hælder de udad foroven.
Indad, giver toe out, og udad giver toe in.
Lyder det dumt ??
Forestil dig at hjulet, er løst, og du triller med det.
Alt efter hvilken hældning du giver det, vil det forsøge at trille ind foran
bilen, eller væk fra bilen.
Dette modvirker man ved toe in eller out.

Alt det med vinkler i et fortøj, er kompliceret nok til at skrive en
doktorafhandling om.
Prøv at søge lidt på : Caster .... Camber, eller : King Pin inclination, så
dukker der nok nogle links op.
Mvh
Niels

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-11-03 00:28

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev :

>Toe in / toe out, afhænger af andre ting.

Nej.

>Der er mange ting at tage hensyn til i et fortøj på en bil.

Ja.

> [...]
>Hælder de indad foroven, eller hælder de udad foroven.
>Indad, giver toe out, og udad giver toe in.

Ja - for det er forkert - det du ser ved at kigge ret forfra er
cambervinklen

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 00:58

<jan@stevns.net> skrev

> Ja - for det er forkert - det du ser ved at kigge ret forfra er
> cambervinklen

Jeg tror ikke du forstod meningen i kubikH`s indlæg.

Det er cambervinklenen der bestemmer hvilken toe in/out der er velegnet.
Tag et alm. glas, læg det ned til højre, det er nu et venstrehjul med
positiv camber, tril det fremad, så vil du opdage at det triller til
venstre, hvis du nu drejer glasset lidt med uret, så får det toe in, og kan
trille lige frem.

Hjulgeometri er ikke helt så enkelt, som det kan se ud til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-11-03 00:31

KubikH wrote:

> Hælder de indad foroven, eller hælder de udad foroven.
> Indad, giver toe out, og udad giver toe in.

....okay - så har jeg misforstået noget...

....lad os så bare holde os til spidsning og spredning...
Hans