Olieforbrug på 15.000km. ?
Fra : Kim Hansen

Dato : 08-11-03 14:38

Hej !

Jeg har fået lidt sved på panden for min kæreste kom ind i går aftes og
fortalte at olielampen i vores Corolla 1,6 fra ´97 var begyndt at blinke når
hun svingede og når hun bremsede. Jeg tjekkede så oliestanden her til morgen
og opdagede at der ikke var olie nok på bilen til at det kunne nå op til
oliepinden , jeg fik så hentet 1L olie og hældt den på så nu er der olie
5-7 mm op på oliepinden men stadig under "lav" mærket og ifølge manualen
skal der fuldes 1,2L. Men er det ikke unormalt at en motor der har kørt
105.000 km. bruger alt olien (1,2L) på 15.000 km. ?

Nu er jeg ikke den store mekaniker, men da bilen ikke oser eller har været
sløvere end den plejer og kører det samme som den altid har gjort på 1 liter
benzin og der ligger heller ikke olie på stenene der hvor den holder kan
dette olieforbrug så skyldes at motoren er slidt eller er det mere
sansynligt at værkstedet da den var til service tilbage i 27/3 ´03 har glemt
at fylde den rette mængte olie på ? for 1,2L olie på 15.000 km. virker på
mig som alt for meget på en moderne motor der har gået 105.000km.

Mvh. Kim Hansen

Fra : ENN

Dato : 08-11-03 15:04

4A-FE og 4E-FE motorene i corollaerne er kendt for at olieskraberingene kan
sætte sig fast (har selv en sådan Corolla) jeg løste det ved at tage
tændrørene ud og hælde OMC engine cleaner (kan fås hos Johnson/Evinrude
påhængsmotorforhandlere) jeg lod den stå nogle timer genmonterede tændrørene
skiftede olie og filter - og vupti forsvandt olieforbruget.

Nogle siger de kan løsne skraberinngene med diverse benzintilsætninger - jeg
er aldrig lykkedes med den metode.

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 15:10

> [...]
> at fylde den rette mængte olie på ? for 1,2L olie på 15.000 km. virker på
> mig som alt for meget på en moderne motor der har gået 105.000km.

Nu er der jo ikka alt olien den har brugt der er formodentlig mellem 4 og 5
L på en normal motor.

Der er ikke andet at gøre end at fylde op til max også fremover tjekke olien
regelmæssigt.
En motor må godt bruge 1 L olie på 15.000 km, det er der ikke noget unomalt
i.
Evt prøv med en anden eller tykkere olie. Har du en kørt på 0W olie så prøv
at skifte til en 5W eller 10W olie ved næste olieskift.
Men for alt i verden, hold øje med olieforbruget fremover.

Om værkstedet har glemt at fylde den rigtige mængde på er da også en
mulighed, men igen du er nødt til at holde øje med forbruget for at finde ud
af det.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Rasmus

Dato : 08-11-03 17:12

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> [...]

> at skifte til en 5W eller 10W olie ved næste olieskift.
> Men for alt i verden, hold øje med olieforbruget fremover.

I de fleste bilers instruktionerbøger er det nævnt at bilen må bruge op til
1L olie pr. 1500km

Lev med det!, jeg kan absolut ikke se nogen grund til at skifte olie type,
chancen for at den begynder at bruge mindre, medmindre du ændrer drastisk på
viskositeten er meget lille, det er ihvertfald min egen erfaring.

mvh
Rasmus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-03 22:17

On Sat, 8 Nov 2003 17:12:09 +0100, "Rasmus"
<SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

>I de fleste bilers instruktionerbøger er det nævnt at bilen må bruge op til
>1L olie pr. 1500km

>Lev med det!

Helt forkert - der er tale om en Toyota Corolla. Dén bruger normalt
ikke olie, hvorfor der er noget galt. Olieskraberingene, som der
nævnes, kunnne være problemet...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 08-11-03 22:28

Mogens Knudsen wrote:
::: I de fleste bilers instruktionerbøger er det nævnt at bilen må
::: bruge op til 1L olie pr. 1500km
::
::: Lev med det!
::
:: Helt forkert - der er tale om en Toyota Corolla. Dén bruger normalt
:: ikke olie, hvorfor der er noget galt. Olieskraberingene, som der
:: nævnes, kunnne være problemet...

Enig.

M.v.h.

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-11-03 10:08

> Helt forkert - der er tale om en Toyota Corolla. Dén bruger normalt
> ikke olie, hvorfor der er noget galt. Olieskraberingene, som der
> nævnes, kunnne være problemet...

Nu skal den til service alligevel så må de fikse det, men er det en større
omgang at ordnet de der olieskraberinge, eller er det en simpel og billig
operation ?

Kim

P.s. Takker for svarene

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-11-03 10:20

On Sun, 9 Nov 2003 10:08:28 +0100, "Kim Hansen" <futtown@hotmail.com>
wrote:

>Nu skal den til service alligevel så må de fikse det, men er det en større
>omgang at ordnet de der olieskraberinge, eller er det en simpel og billig
>operation ?

Større omgang og dermed dyrt, IMO.

/Mogens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-11-03 10:58

wrote:

> [...]
>omgang at ordnet de der olieskraberinge, eller er det en simpel og billig
Send den til service. Få skiftet olie.
Når du får den hjem så hold øje med olieforbruget (mål eks. hver
mandag og skriv det ned)
Der er ingen grund til panikhandlinger, vnet og se om det bare var et
enkeltstående "event".

/Hans

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 09-11-03 00:21

"Rasmus" skrev i en meddelelse
> I de fleste bilers instruktionerbøger er det nævnt at bilen må bruge op
til
> 1L olie pr. 1500km

Det er korrekt !!
Men der er nok ikke mange der ville synes at det var fedt med en sprit ny
bil der brugte så meget....
Så er det jo næsten ligesom at køre to-takter

> Lev med det!,

Forkert....
Hvis en bil der ellers aldrig før har brugt nogen nævneværdig mængde olie
pludselig bruger så meget som her, så skal der reageres....

mvh

Lars

Fra : Rasmus

Dato : 08-11-03 15:38

Ifølge min instruktionsbog, må min peugeot 306 1.8 16v, bruge 1 LITER pr.
1000 km ( et tusind) !!!!!
Men xu-motorene er kendt for at bruge olie.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-11-03 18:21

Kim Hansen wrote:
:: Hej !
::
[...]

Den har brugt MERE end 1,2 liter. 1,2 liter er (iflg instruktionbogen) blot
afstanden mellem min. og max. på oliepinden. Den har nok nærmere slugt 2,5
liter, med den liter du allerede har hældt på igen.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 11:25

> [...]
> eller er det mere sansynligt at værkstedet da den var til
> service tilbage i 27/3 ´03 har glemt at fylde den rette

Har du ikke tjekket olie i næsten 8 måneder ?

> for 1,2L olie på 15.000 km. virker på
> mig som alt for meget på en moderne motor der har gået
> 105.000km.

Ja hvis forbruget er pludseligt opstået, så er der noget "galt".
Jeg hælder mest til teorien med for lidt olie påfyldt ved sidste service, da
bilen ville ryge/lugte (i hvert fald bare lidt) af brændt olie hvis det var
en olie-skrabe-ring der havde sat sig fast.

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere - opdateret 5/11-03

Fra : Henrik B.

Dato : 09-11-03 11:28

Kim Hansen wrote:
:: Hej !
::
[...]

En anden ting: Hvilken olie kører du på?

M.v.h.