Træt af tågelygter
Fra : Jens Bendtsen

Dato : 07-11-03 19:15

Jeg er træt af alle de tosser, der kører med tågelygterne tændt, når der
ingen tåge er. Specielt i regnvejr er det ulideligt for øjnene.
Jeg er nu begyndt at give tosserne fjernlyset lige i bærret.
I det hele taget forstår jeg sgu ikke, at politiet ikke laver flere
lygtekontroller. Halvdelen af bilisterne har sgu mere eller mindre defekt
lygteføring.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-11-03 19:28

Jens Bendtsen wrote:

> Jeg er træt af alle de tosser, der kører med tågelygterne tændt, når
> der ingen tåge er. Specielt i regnvejr er det ulideligt for øjnene.
> Jeg er nu begyndt at give tosserne fjernlyset lige i bærret.

110 % enig - hos mig får de 2 gange 100 W lige i synet. .-)

--
Jan W Nielsen

Fra : Tom

Dato : 07-11-03 20:34

> 110 % enig - hos mig får de 2 gange 100 W lige i synet. .-)

hov du mener ved 55W

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-11-03 21:49

Tom wrote:

> hov du mener ved 55W

Nej, da..

--
Jan W Nielsen

Fra : anders majland

Dato : 08-11-03 07:18

Jeg har da også 2 gange 100W i fjenlyset - sammen med de de 2 x55
fjernlys fra H4'erne - Og det er originalt monterede extra lygter. De
giver et ganske godt lyd på en mørk vej.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 08-11-03 15:53

anders majland wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> Jeg har da også 2 gange 100W i fjenlyset - sammen med de de 2 x55
> fjernlys fra H4'erne - Og det er originalt monterede extra lygter. De
> giver et ganske godt lyd på en mørk vej.

Er det sådan lidt lige som med de der fødselsdagskort der spiller når man
åbner dem? ;)

> Anders dot Majland at jyde dot dk

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"I'm chaos, and he's mayhem. We're a double act"
-- Mel Gibson as det. sg. Riggs in 'Lethal Weapon'

Fra : Hit

Dato : 07-11-03 21:06

>110 % enig - hos mig får de 2 gange 100 W lige i synet. .-)

Flink fyr. ! ! !

Fra : HC

Dato : 08-11-03 09:42

> 110 % enig - hos mig får de 2 gange 100 W lige i synet. .-)
>
> --
> Jan W Nielsen

Lige så ulovligt som tågelys - du kommer jo lang over tilladte max. fjernlys
med de 100 W.

Mvh Hans

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 12:22

HC wrote:

> Lige så ulovligt som tågelys - du kommer jo lang over tilladte max.
> fjernlys med de 100 W.

Jep - men de er indstillet korrekt, og der er aldrig nogen, der blinker af
mig.

Synsmanden har heller ikke sagt noget, så jeg tager det helt roligt.

--
Jan W Nielsen

Fra : anders majland

Dato : 10-11-03 09:33

> Lige så ulovligt som tågelys - du kommer jo lang over tilladte max.
> fjernlys med de 100 W.

Kan du henvise til loven for det ?

Min 90'er er født med 2 alm H4 med nær/fjernlys og så 2 extra 100watt
fjernlys.

Fra : ..Møller

Dato : 10-11-03 15:46

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:boniuu$i07$1@sunsite.dk...

> Kan du henvise til loven for det ?
>
> Min 90'er er født med 2 alm H4 med nær/fjernlys og så 2 extra 100watt
> fjernlys.

Det har nok været en svær fødsel

Men det e jo ikke antal W der ar afgørende for om det er lovligt/ulovligt,
en brødrister lyser vist ikke ret meget op, men kravet er opgjort i candela:

Fjernlys:

c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
(2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes
samtidigt eller parvis.
(3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter
sluk-ke

E brørister bruger en del Watt. men opfylder vist ikke katvet til belysning.

Kørelys:
6.12.001 GENERELLE BESTEMMELSER
(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlyslygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nær-lys-
eller tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at
positionslygterne heller ikke tændes samtidig.
Anvendes
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding
som kørelys, skal påbudte baglygter tænde samtidig, og andre lyg-ter til
markering kan tænde samtidig.
(4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskon-takt
sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.

Men det villere letters vils man læste:
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit06.pdf

her finder også alle andre regler til et gøtetøjsindretning dog i andre
kabitler. men de fleste kan vel godt finde ind på staret siden, eller et
litte hint:
http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/SBI.html

--
Møller

Fra : anders majland

Dato : 11-11-03 23:19

> d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.

Det var det eneste med lysstyrke i det du glippede ind - og der står
_mindst_ 10000cd.

Jeg mener også at kunne huske noget om en maks grænse, men er temmelig
sikker påa t den ligger noget over lysydbyttetfra 2 100W og 2 55 watt
fjernlys pærer.

Så jeg antager at min bil er lovlig - mon ikke de ville have påtalt det
ved et af de periodiske syn gennem årene hvis det var noget uldent ved
monteringen ... Men det er nu standard monteret på mange af den årgang
(hvis ikke alle).

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 07-11-03 19:30

Det kaldes jo også for "tåbelygter". De er meget irriterende og specielt de
bageste på en helt klar aften kan bringe mig i lettere affekt. Inden du nu
giver for mange lange lys af modkørende, så husk lige på at det faktisk er
fuldt lovligt at bruge forreste tågelygter som kørelys uden for normal
lygtetændingstid.

At politiet ikke ofrer lidt energi på at lære bilister korrekt lygteføring
kan godt undre. Måske hænger det sammen med bødens størrelse i forhold til
indtægtmulighederne ved placering af ATK-biler. Lygteføring udløser kun en
bøde på kr. 500, hvorimod en ATK placeret på en ufarlig lige vejstrækning
har næsten uendelige indtjeningsmuligheder.

MVH Klaus

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 07-11-03 20:27

"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> giver for mange lange lys af modkørende, så husk lige på at det faktisk er
> fuldt lovligt at bruge forreste tågelygter som kørelys uden for normal

Jo, men så må der kun være p-lys på de almindelige lygter.

Fra : alexbo

Dato : 07-11-03 19:35

"Jens Bendtsen" skrev

> Jeg er træt af alle de tosser,

Også her, men de er nok ikke til at undgå.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-03 19:42

Jens Bendtsen wrote:
:: lygtekontroller. Halvdelen af bilisterne har sgu mere eller mindre
:: defekt lygteføring.

Ja, det skulle generelt være forbudt for privatbilister at skifte
forlygtepærer selv. Hold kæft hvor er der mange der blænder af helv.... til,
fordi de ikke får monteret de nye pærer korrekt.

M.v.h.

Fra : claus b. p.

Dato : 07-11-03 21:05

> [...]
til,
> fordi de ikke får monteret de nye pærer korrekt.

Og sådan en regel ville du selvfølgelig selv overholde?

/Claus

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-03 21:32

claus b. p. wrote:
::: Ja, det skulle generelt være forbudt for privatbilister at skifte
::: forlygtepærer selv. Hold kæft hvor er der mange der blænder af
::: helv.... til, fordi de ikke får monteret de nye pærer korrekt.
:::
:: Og sådan en regel ville du selvfølgelig selv overholde?

Måske ikke, men når folk en gang ikke kan finde ud af det. Personligt har
jeg ALTID tjekket at mine H4'ere sad korrekt. Det tager ikke 10 sek.

M.v.h.

Fra : Psypher

Dato : 07-11-03 22:52

">
> Måske ikke, men når folk en gang ikke kan finde ud af det. Personligt har
> jeg ALTID tjekket at mine H4'ere sad korrekt. Det tager ikke 10 sek.
>
> M.v.h.

Hehe ja jeg kan godt se synspunktet men når man så nok så flot siger
"110 % enig - hos mig får de 2 gange 100 W lige i synet. .-) " Som
Jan W så fint udtrykte det.

Så er det ligesom at den regel kunne være lige meget ik.

Personligt bruger jeg mine tågeforlygter konstant, det er da dejligt at
vejen bliver godt oplyst i vejsiderne også, jeg kan godt finde ud af at
kigge ud i højre side når jeg passere en bil med forkert lygtejustering.

Tågebaglygter er dog en helt anden sag, de er sgu svære at overse/undgå
at glo ind i.

Mvh Lars

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-03 23:36

Psypher wrote:
:: Hehe ja jeg kan godt se synspunktet men når man så nok så flot siger
:: "110 % enig - hos mig får de 2 gange 100 W lige i synet. .-) " Som
:: Jan W så fint udtrykte det.
::
:: Så er det ligesom at den regel kunne være lige meget ik.

Enig.

M.v.h.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 07-11-03 23:39

Psypher wrote:

> [...]
> Jan W så fint udtrykte det.
>
> Så er det ligesom at den regel kunne være lige meget ik.

Hvad mener du...?

--
Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 08-11-03 00:02

claus b. p. wrote:
[...]

Så hang det bedre sammen

Mvh Lars

Fra : Psypher

Dato : 08-11-03 00:02

Fra : Psypher

Dato : 08-11-03 00:02

Fra : Psypher

Dato : 08-11-03 00:02

Fra : Psypher

Dato : 08-11-03 00:03

Fra : ENN

Dato : 08-11-03 11:58

På min tidligere Völle og på min nuværende BMW giver fjernlys 110 W pr
side - 55 watt fra nærlys og 55 watt fra fjernlys - både fjern og nærlys
lyser når man aktiverer fjernlys. SÅ egentligt får man 220 watt i fjæset som
nogle udtrykker det.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-11-03 12:08

ENN wrote:
[...]

Jeg er overbevist om at dine nærlyslygter går lidt ned i styrke, når du
blænder op - uden du måske lægger mærke til det. (jeg ved godt at de ikke
slukker helt!).

M.v.h.

Fra : anders majland

Dato : 08-11-03 07:19

> [...]
> at vejen bliver godt oplyst i vejsiderne også, jeg kan godt finde ud
> af at kigge ud i højre side når jeg passere en bil med forkert

Så skulle du prøve at være modkørende motorcyklist i regnvejr ... Så vil
du hurtigt opleve at 90% af tåbelygterne er meget generende

Fra : Lars

Dato : 08-11-03 11:41

meddelelse news:boi3ub$5gv$2@sunsite.dk...

> Så skulle du prøve at være modkørende motorcyklist i regnvejr ... Så vil
> du hurtigt opleve at 90% af tåbelygterne er meget generende

> [...]

Jeg har MC og har derfor oplevet det men som sagt er det ikke et problem for
mig da jeg bare kigger ud i højre side, undga at kigge lige ind i lygterne,
så vil
du opdage at det ikke er noget problem.

Mvh Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 12:23

Lars wrote:

> Jeg har MC og har derfor oplevet det men som sagt er det ikke et
> problem for mig da jeg bare kigger ud i højre side, undga at kigge
> lige ind i lygterne, så vil
> du opdage at det ikke er noget problem.

Fedt nok - lad alle bilister kikke ud til siden, når de møder hinanden på
vejn...! :-|

--
Jan W Nielsen

Fra : Christian Hansen

Dato : 08-11-03 14:00

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Fedt nok - lad alle bilister kikke ud til siden, når de møder hinanden på
> vejn...! :-|

Eller også kunne man jo fx bare lære at kigge på sin egen vejbane i stedet
for at glo ind i andres lygter, ik' sandt :)
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : Lars

Dato : 08-11-03 14:59

> Eller også kunne man jo fx bare lære at kigge på sin egen vejbane i stedet
> for at glo ind i andres lygter, ik' sandt :)

Der er en der ved hvad jeg mener......

Mvh Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 18:02

Lars wrote:

> Der er en der ved hvad jeg mener......

Man kunne jo sige det samme om fjernlys - men jeg synes ikke argumentet
holder en meter..

--
Jan W Nielsen

Fra : Christian Hansen

Dato : 08-11-03 18:51

> Man kunne jo sige det samme om fjernlys - men jeg synes ikke argumentet
> holder en meter..

Nu har fjernlys jo ikke helt samme lysområde som tågelygterne.
Tågelygterne er nogen du SELV vælger at kigge ind i (såfremt de altså er
justeret korrekt)
Fjernlys er noget sværrere at undgå da de jo netop lyser fremad (og
ligeud/op) med et noget kraftigere lys en tågelygterne.

Og ja - jeg bruger selv tågelys som kørelys i dagtimerne og alm kørelys om
aftenen (uden mit tågelys tændt).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 19:00

Christian Hansen wrote:

> Tågelygterne er nogen du SELV vælger at kigge ind i (såfremt de altså
> er justeret korrekt)

Ikke enig - på specielt våd vej reflekterer lyset op igen og giver
langt-lys-effekten for den modkørende.

> Og ja - jeg bruger selv tågelys som kørelys i dagtimerne og alm
> kørelys om aftenen (uden mit tågelys tændt).

Det anede mig.

--
Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 10:13

> Man kunne jo sige det samme om fjernlys - men jeg synes ikke argumentet
> holder en meter..

det gør det heller ikke.....SÅ smalsynet er der ingen folk der er (med
normalt syn)

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 09:10

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:boi3ub$5gv$2@sunsite.dk...

> Så skulle du prøve at være modkørende motorcyklist i regnvejr ... Så vil
> du hurtigt opleve at 90% af tåbelygterne er meget generende

Det behøver man ikke være motorcyklist for at se.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : anders majland

Dato : 10-11-03 09:36

> Det behøver man ikke være motorcyklist for at se.

Nope men som mc'ist sidder man og kigger ud igennem en elendig plastrude
der end ikke har viskere Der skal ikke meget til så kan man stort
set ikke se andet end "stjerner". Selv med en temmelig slidt bilrude
(min er fra 1990 og 320000km gammel) er kommer problemet sket ikke på
højde med selv et sprite nyt ridsefrit visir.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 09:49

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:boniuu$i07$2@sunsite.dk...

> [...]
> (min er fra 1990 og 320000km gammel) er kommer problemet sket ikke på
> højde med selv et sprite nyt ridsefrit visir.

Det vil jeg godt tro. Men da dem som kører med tågelygterne tændt hele tiden
tilsyneladende er langt uden for pædagogisk rækkevidde er der nok kun en
bøderegn tilbage.

Fra : John Sahl

Dato : 10-11-03 09:56

anders majland wrote:
> [...]
> slidt bilrude (min er fra 1990 og 320000km gammel) er kommer
> problemet sket ikke på højde med selv et sprite nyt ridsefrit visir.

Ja, det er selvfølgelig bilisternes valg at mc'isterne ikke kan
finde ud af at vedligeholde deres udstyr.

Dermed ikke sagt at bilens lygter ikke skal justeres fornuftigt!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 10:05

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Ja, det er selvfølgelig bilisternes valg at mc'isterne ikke kan
> finde ud af at vedligeholde deres udstyr.
>
> Dermed ikke sagt at bilens lygter ikke skal justeres fornuftigt!

Lige præcist mht. tågelygter er jstering ikke problemet.

De lyser jo svagt nedad, og så i regnvejr vil de spejle opad og pga. den
geometri som lyskeglen har
lyse over til de modkørende.

Jeg synes desuden at man faktisk får en mindre evne til at se langt, fordi
man distraheres af det forholdsvis kraftige lys så
tæt på bilen.

Fra : John Sahl

Dato : 10-11-03 10:43

Christian B. Andresen wrote:
> Lige præcist mht. tågelygter er jstering ikke problemet.

Taler vi kun om regnvejr eller taler vi generelt?

> De lyser jo svagt nedad, og så i regnvejr vil de spejle opad og pga.
> den geometri som lyskeglen har lyse over til de modkørende.

Jeg oplever det ikke som et problem at andre kører
med tågelys tændt, men derfor kan andre jo godt
opleve det som et problem..

> Jeg synes desuden at man faktisk får en mindre evne til at se langt,
> fordi man distraheres af det forholdsvis kraftige lys så
> tæt på bilen.

I regnvejr giver jeg dig ret. Ellers ikke...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 11:12

> Taler vi kun om regnvejr eller taler vi generelt?

Dem som kører med dem tændt hele tiden slukker dem jo ikke når det begynder
at regne, så......

> Jeg oplever det ikke som et problem at andre kører
> med tågelys tændt, men derfor kan andre jo godt
> opleve det som et problem..

Netop, og tilsyneladende er der mange (mig selv incl.) der ser det som et
problem.

> I regnvejr giver jeg dig ret. Ellers ikke...

Jeg synes personligt at jeg bliver distraheret af tågelygterne på min egen
bil hvis jeg tester det. Dette om aftenen / natten uden regn.

Fra : J.

Dato : 08-11-03 10:03

"Psypher" <ask@for.it> wrote in message

> Personligt bruger jeg mine tågeforlygter konstant, det er da dejligt at
> vejen bliver godt oplyst i vejsiderne også, jeg kan godt finde ud af at
> kigge ud i højre side når jeg passere en bil med forkert lygtejustering.

Taget fra Bilzonen:
"I lygtetændingstiden må tågelygter ifølge færdselslovens § 33 kun anvendes
i tåge og under kraftig nedbør, og de kan i så fald anvendes i stedet for de
foreskrevne lygter."

Stjæler du også når du handler ind. Det er ulovlig at kører med dem udenfor
lygtetændingstiden.
Og du skriver at du kigger ud i højre side; synes du selv det er smart.

Jeg synes selv at det er træls, at se på de skide tåbelygter. Folk der kører
rundt med dem, kan så i det mindste slukke for dem, når der kommer
modkørende, ligesom ved fjernlys.

Personligt synes jeg, at når politiet endelig skal til deres forskellige
razziaer her i de mørke måneder, så skal de give bøder ud til alle med, lad
os bare kalde det, forkerte lygter.

Fordi hvis folk ikke magter, at sætte sig lidt ind i reglerne, så må de
fandme mærke. For der er efterhånden utroligt mange, der mangler en pære
eller kører med parkeringslys, eller som sagt tåbelygterne. Bøden skulle
være på min. 1000 kr. for så kan det sku være at folk har orden i lygterne.

Bare min mening.

John

Fra : alexbo

Dato : 08-11-03 11:26

"J." skrev i

> [...]
> foreskrevne lygter."
>
> Det er ulovlig at kører med dem udenfor
> Fordi hvis folk ikke magter, at sætte sig lidt ind i reglerne,

Der er også nogle der ikke kan læse hvad de selv skriver.
Eller også forstår de bare ikke hvad de læser.

Det er naturligvis tilladt at have tågelyset tændt uden for
lygtetændingstiden, så fungerer de som kørelys.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars

Dato : 08-11-03 11:32

> Stjæler du også når du handler ind.

Noget af en sammenligning, nej jeg stjæler ikke når jeg handler ind
jeg tjener nok til at betale det jeg vil ha!

Det er ulovlig at kører med dem udenfor
> lygtetændingstiden.
> Og du skriver at du kigger ud i højre side; synes du selv det er smart.

Om jeg syntes det er smart?? jeg vil mene at det er det rigtige sted at
kigge
når man møder en modkørende om aftenen, ellers kan du jo ikke rigitgt
se om der skulle være et dyr i vejkanten der er parat til at løbe vel??

> Jeg synes selv at det er træls, at se på de skide tåbelygter. Folk der
kører
> rundt med dem, kan så i det mindste slukke for dem, når der kommer
> modkørende, ligesom ved fjernlys.

Så kig dog et andet sted hen, det er da direkte dumt at kigge ind i et par
lygter
når de er tændt!

> [...]
> eller kører med parkeringslys, eller som sagt tåbelygterne. Bøden skulle
> være på min. 1000 kr. for så kan det sku være at folk har orden i

Der var nok mange andre ting de skulle dele bøder ud for mht den danske
traffikkultur.

Mvh Lars

Fra : J.

Dato : 08-11-03 12:10

"Lars" <l-poulsen@mail.dk> wrote in message news:boigmg$hte$1@sunsite.dk...

> [...]
> når man møder en modkørende om aftenen, ellers kan du jo ikke rigitgt
> se om der skulle være et dyr i vejkanten der er parat til at løbe vel??

Det er sku da lige meget om der kommer modkørende eller ej, et dyr venter
ikke på, at der kommer 2 biler i hver sin retning inden den springer over
vejen. Den tænker ikke "det må være nu, hvis jeg skal have den største
chance for at dø" Et dyr kan løbe over vejen når som helst, og du vil
alligevel ikke have en chance i de fleste tilfælde.

> Så kig dog et andet sted hen, det er da direkte dumt at kigge ind i et par
> lygter
> når de er tændt!

Os der har taget et kørekort ved, at man skal kigge "forbi" lygterne, så man
stadig har øjnene på kørebanen. Så undgår man at blive blændet, men det gør
man sku når der kommer en med tåbelygterne tændt.

> Der var nok mange andre ting de skulle dele bøder ud for mht den danske
> traffikkultur.

Her er vi faktisk helt enig.

Færdselsloven er til for at blive overholdt og hvis man ikke gør det, så er
det helt i orden at man bliver straffet.

John

Fra : Lars

Dato : 08-11-03 15:03

> [...]
> chance for at dø" Et dyr kan løbe over vejen når som helst, og du vil
> alligevel ikke have en chance i de fleste tilfælde.

Nej det står ikke og venter på at dø men hvis man kigger efter dem
har man en stor chance for at undgå at køre dem ned, forudsat at man
holder en fornuftig fart

> [...]
gør
> man sku når der kommer en med tåbelygterne tændt.

Hehe ja nu er det ikke så forfærdeligt længe siden jeg har fået endnu et
stempel på mit kørekort men jeg kan se at du ved hvad jeg mener, jeg
formulerede det bare forkert.

> Her er vi faktisk helt enig.
>
> Færdselsloven er til for at blive overholdt og hvis man ikke gør det, så
er
> det helt i orden at man bliver straffet.

Absolut, men lad Politiet afgøre hvem der skal ha bøder, ikke alle dem der
tror de er Politi!

Mvh Lars

Fra : Lars

Dato : 08-11-03 15:07

> [...]
gør
> man sku når der kommer en med tåbelygterne tændt.

Eftersom du skal kigge forbi lygterne, er det vel heller ikke noget problem
at der
så sidder et extra sæt vel, de fleste tågelygter er sat til at lyse i
siderne og som regel
gerne helt nede ved jorden, mine blænder ihvertfald ikke.

Mvh Lars

Fra : Jens

Dato : 09-11-03 00:45

Lars <l-poulsen@mail.dk> wrote:

> [...]
> siderne og som regel
> gerne helt nede ved jorden, mine blænder ihvertfald ikke.

Det er stadig forbudt at bruge dem - undtagen i tåge. Eller som kørelys
udenfor lygtetændingstiden - og da _i stedet_ for nærlyset.

Desuden generer tåbelygterne de modkørende.

Nogle mener at det ser smart ud. Det viser i hvert fald hvilken kategori
fører, der sidder bag rattet.
--
/ Jens
Min afsenderadresse virker uden ændringer.

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 00:56

">
> Det er stadig forbudt at bruge dem - undtagen i tåge. Eller som kørelys
> udenfor lygtetændingstiden - og da _i stedet_ for nærlyset.

Ja det er jeg klar over men hvem kan ikke bruge extra lys

> Desuden generer tåbelygterne de modkørende.

Ja hvis de ikke kan lade være med at kigge ind i det.

> Nogle mener at det ser smart ud. Det viser i hvert fald hvilken kategori
> fører, der sidder bag rattet.

Jeg er ret ligeglad med om det ser smart ud men jeg er ikke ligeglad med at
det giver en
dejlig belysning ude i siderne.

Mvh Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-11-03 01:04

"Lars" <l-poulsen@mail.dk> skrev :

>Jeg er ret ligeglad med om det ser smart ud men jeg er ikke ligeglad med at
>det giver en
>dejlig belysning ude i siderne.

Kunne du ikke have lagt mærke til hvad der var i siderne medens
tingene var i lyskeglen fra de normale lygter ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 09:20

> Kunne du ikke have lagt mærke til hvad der var i siderne medens
> tingene var i lyskeglen fra de normale lygter ?

Jo da men jo mere lys jo bedre.

Mvh Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-11-03 09:52

"Lars" <l-poulsen@mail.dk> skrev :

>Jo da men jo mere lys jo bedre.

Tjaehh - Jeg vil hellere lægge mærke til tingene, medens man stadig
kan nå at reagere over dem.

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 10:02

> Tjaehh - Jeg vil hellere lægge mærke til tingene, medens man stadig
> kan nå at reagere over dem.

Og det mener du så ikke man kan hvis man har tågelygterne tændt??
Ang. om tågelygter skal være tændt eller ej, det er en diskution man
aldrig vil kunne blive enige i, for det er et spørgsmål om hvad man syntes,
det er ulovligt i følge loven men det er jo ikke ensbetydende med at alle
skal lege Politibetjente, jeg kører med mine foreste tågelygter tændt,
det er der ikke en bøde der kan ændre på, det er kun generende hvis man
kigger direkte ind i dem.
Istedet for at blive arrig hver gang, så skulle i der ser det som et problem
måske hellere tage det med et smil, jeres verden bliver jo ikke ødelagt af
den
grund.

Mvh Lars

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-11-03 10:36

"Lars" <l-poulsen@mail.dk> skrev :

>Og det mener du så ikke man kan hvis man har tågelygterne tændt??

Hvis du bruger tågelyset med det argument at du gerne vil kunne se
hvad der er i bilens umiddelbare nærhed, er det tæt på at være det
mest fjogede argument der findes, da du ikke har en jordisk chanche
for at kunne nå at reagere

> Ang. om tågelygter skal være tændt eller ej, det er en diskution man
>aldrig vil kunne blive enige i, for det er et spørgsmål om hvad man syntes,

Jeg mener man skal bruge tingene til det de er beregnet til - og ikke
bare fordi det skulle se smart ud.

> [...]
>skal lege Politibetjente, jeg kører med mine foreste tågelygter tændt,
>det er der ikke en bøde der kan ændre på, det er kun generende hvis man

Du kan ikke regne ud at der kan være en ganske god grund til at
reglerne om lygteføring, er lavet som de er , nemlig hensynet til
andre trafikanters mulighed for at kunne se ?

>Istedet for at blive arrig hver gang, så skulle i der ser det som et problem
>måske hellere tage det med et smil, jeres verden bliver jo ikke ødelagt af
>den grund.

Forstår du overhovedet hvad folk skriver , når de skriver at andres
uhæmmede brug af forkert lygteføring, fratager dem for at kunne se den
vejbane de kører i ?

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 12:22

> Forstår du overhovedet hvad folk skriver , når de skriver at andres
> uhæmmede brug af forkert lygteføring, fratager dem for at kunne se den
> vejbane de kører i ?

Ja det gør jeg men nej jeg fratager dem ikke muligheden for at kunne se i
deres egen vognbane, det har aldrig irreteret mig at der er nogen der har
tågelyset tændt foran, jeg kan ikke se det store problem men jeg er måske
også mere overbærende end andre.

Jeg har mange ting der irreter mig ved folks adfærd i traffikken men om de
har tågelygterne tændt, det rager mig jeg kan sagtens se også når jeg har
passeret den modkørende.

Mvh Lars

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-11-03 10:49

> [...]
problem
> måske hellere tage det med et smil, jeres verden bliver jo ikke

Uden for lygtetændingstid generer de ekstra lygter mig ikke så tit og
jeg lader folk slippe ved at jeg blot tænker på dem som være mindre
intelligente.

I lygtetændingstid derimod skruer jeg op til fjernlys hvis modkørende
har både nærlys og tågelys tænd på samme tid. Uanset om man kigger lige
på modkørende eller ej, så vil de ekstra lyskilder give anledning til
ekstra lys i øjet. Dette ekstra lys gør at det tager længere tid for
øjet igen at vænne sig til mørket når forbikørslen er overstået (imens
ser man også betydeligt dårligere). Desværre finder man egoister mange
steder som kun tænker på sig selv. Hvis alle kørte med forholdsvist lav
belysning så kunne øje snildt klare lyset fra modkørende.

Jeg bruger dog ikke fjernlyset signaleringen hvis jeg kommer til at
blænde andre modkørende. Her vil jeg så nøjes med at bruge hånden til at
dække så jeg ikke ser idioten og på den måde forhindrer for meget lys i
øjet.

Folk med for kraftigt lys i nærlyset eller dårligt stillede nærlyspærer
får samme tur. Fjernlys lige i hovedet. Primitivt men der er ikke rigtig
andre måder at fortælle om problemet med. Der er nogen som kun forstår
denne måde.

mvh Bernhard

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 11:43

"Bernhard Ege" > skrev

> Folk med for kraftigt lys i nærlyset eller dårligt stillede nærlyspærer
> får samme tur. Fjernlys lige i hovedet. Primitivt

Det er den slags mennesker der gør vejene, og samfundet som sådan usikkert.
De føler sig trådt over tæerne, så modparten bliver sparket over
skinnebenet, hvis han er af samme støbning så fortsætter tingene til de er
helt ude af kontrol.

Jeg kan sagtens forestille mig en situation, hvor Berhard føler sig generet
af en lastbils lygter, så får han fjernlyset med ekstralygter og det hele,
lastbilen slår lige et slag med hængeren idet de passerer hinanden.
Igen en uforklarlig eneulykke.

For et par dage siden fik en personbilist stoppet en lastbil, så han kunne
overfalde chaufføren, han har nok følt sig generet, måske kunne han ikke
komme til at overhale.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-11-03 12:05

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
kunne
> overfalde chaufføren, han har nok følt sig generet, måske kunne han

Nu går du jo også helt amok, men det er jo typisk for visse personer.
Alt skal ses i det rette perspektiv. Jeg vælger at gøre opmærksom på at
modkørende blænder ved at signalere på een af de få måder jeg kan. Jeg
gør modkørende en tjeneste. Modkørende kan selv vurdere ud fra antal
blink om denne ene billist blot var hysterisk eller om der vitterlig er
problemer med lyset.

Og ja, lastbiler har ofte meget kraftig lys på, selv ved nærlys har de
gerne lamper. Skulle jeg føle at deres lys er voldomt generende så får
de da et blink ligesom alle andre. Et blink er jo ikke konstant
vedvarende lys som forhindrer personer i at se noget. Det er til at gøre
opmærksom på et problem. Og skulle lastbilschaufføren vælge at blænde
tilbage, så vil det enten gøre mig overbevist om en tosse bag rat eller
at jeg muligvis kunne have taget fejl.

Jeg synes helt klart at for kraftigt lys er noget der skal forhindres.
Og loven regulerer det ligefrem. At så kun billisterne selv regulerer
det er meget ringe. Der skulle slåes lige så hårdt ned på forkert
lysføring som på for høj hastighed. Dvs. frakendelse af kørekort og
lignende.

mvh Bernhard

Fra : alexbo

Dato : 09-11-03 12:23

"Bernhard Ege" skrev

"I lygtetændingstid derimod skruer jeg op til fjernlys."
>Skulle jeg føle at deres lys er voldomt generende så får de da et blink
ligesom alle andre.

Nu var jeg jo ikke klar over, at når du skriver " skruer op til fjernlys" så
mener du et lille blink.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 09-11-03 12:47

> [...]
> ligesom alle andre.
>
> Nu var jeg jo ikke klar over, at når du skriver " skruer op til

Fair nok. Kan godt se det ikke e skrevet helt som det burde være. Jeg er
ikke interesseret i blænde modkørende mere end højest nødvendig. Jeg
giver et blink med fjernlyset for at signalere om en eventuel fejl. Mit
blink er under 1 sekund langt.

Jeg har dog lagt mærke til at nogle af dem med for meget lys sidder klar
til at signalere tilbage for de formår at blænde mig i flere sekunder
umiddelbart efter (under 1 sekund efter). Det får mig til at tro at
nogle simpelthen gør det med vilje for at genere andre.

mvh Bernhard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 13:03

Bernhard Ege wrote:

> Jeg har dog lagt mærke til at nogle af dem med for meget lys sidder
> klar til at signalere tilbage for de formår at blænde mig i flere
> sekunder umiddelbart efter (under 1 sekund efter).

Jeg har iagtaget det samme. Du venter blot med at give dem "det fulde blus"
til 50 meter før, de passerer dig. På den måde får de solen at se - men kan
ikke selv nå at reagere.

> Det får mig til at
> tro at nogle simpelthen gør det med vilje for at genere andre.

Det tror jeg ikke.

De gør det fordi, de mener, det ser "smart" ud. Men de er på vagt overfor
folk, der blander sig - og de fører også deres kamp.

It´s a jungle out there... *LOL*

--
Jan W Nielsen

Fra : Landberg

Dato : 08-11-03 13:12

> Personligt bruger jeg mine tågeforlygter konstant, det er da dejligt at
> vejen bliver godt oplyst i vejsiderne også, jeg kan godt finde ud af at
> kigge ud i højre side når jeg passere en bil med forkert lygtejustering.

Genialt, hva'? Så vi andre skal kigge væk fordi du vil bryde loven og køre
med dine tåbelygter tændt. Det er godt, at du er så god til at kigge i højre
side af vejen, for så kan det være, at du ikke bliver generet af mit lange
lys. Jeg gider nemlig ikke at blænde ned for "det er da dejligt at vejen
bliver godt oplyst langt frem".

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : ENN

Dato : 08-11-03 13:46

Kom nu ikke op at slås..

Fra : Lars

Dato : 08-11-03 14:58

> [...]
> lys. Jeg gider nemlig ikke at blænde ned for "det er da dejligt at vejen

Jeg er ligeglad med om du blænder ned, det genere ikke mig,
så kan du ha nok så mange projetører på.

Mvh Lars

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 08-11-03 19:02

"Lars" <l-poulsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Landberg" <thomaslandberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> højre
> >

> Jeg er ligeglad med om du blænder ned, det genere ikke mig,
> så kan du ha nok så mange projetører på.

Så har du fanden galeme ikke prøvet at få MIT fjernlys i bærret endnu! Det
vil få dig til at græde og tigge om nåde................
Når vi en dag møder hinanden- du med dit tåbe-Brian-lys tændt - så falder
fars hammer i form af et par toptrimmede halogenblæsere!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-11-03 19:06

Jens Bendtsen wrote:

> Når vi en dag møder hinanden- du med dit tåbe-Brian-lys tændt - så
> falder fars hammer i form af et par toptrimmede halogenblæsere!

He-he...

Jeg overvejer at køde såden en 1000 Watt halogen-bygge-lampe i Silvan og
montere den i forruden, så den peger skråt over mod Brian med
tåbelygterne...

--
Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 00:33

"> Jeg overvejer at køde såden en 1000 Watt halogen-bygge-lampe i Silvan og
> montere den i forruden, så den peger skråt over mod Brian med
> [...]

Syntes jeg absolut du skulle prøve, det skal der nok komme noget
godt ud af.

Mvh Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 10:21

> Jeg overvejer at køde såden en 1000 Watt halogen-bygge-lampe i Silvan og
> montere den i forruden, så den peger skråt over mod Brian med
> tåbelygterne...

det ville da være bedre at købe en billig flash og sætte et rødt filter
foran, så giver det modkørende lidt at spekulere på i en måneds tid.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 10:37

Tom wrote:

> det ville da være bedre at købe en billig flash og sætte et rødt
> filter foran, så giver det modkørende lidt at spekulere på i en
> måneds tid.

He-he...

--
Jan W Nielsen

Fra : Beffer

Dato : 09-11-03 12:03

Du skal nok håbe på du ikke møder mig. Jeg kører i en sierra dohc med
indbygget fjernlysprojektører + der sidder 4 rally 2000 også og dem jeg
møder om aftenen med deres ÅBELYGTER tændt får lige en lille tur af det lys
jeg kan prestere og de fleste fatter nok hvad der er meningen og bare rolig.
Jeg kan SAGTENS se selvom jeg ikke har og heller aldrig får monteret
tåbelygter på min vogn.

__________________________________________________________________ Brian
ICQ#: 112196823 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 12:16

Beffer wrote:

> Du skal nok håbe på du ikke møder mig.

Skal jég håbe på det...? Jeg kører ikke med tåbelys.

> Jeg kører i en sierra dohc med
> indbygget fjernlysprojektører + der sidder 4 rally 2000 også

*LOL*

Det er da endnu bedre end lyserøde terninger/truckernosser, hva..?

Det er da godt, det er en DOCH - hvad havde historien været uden dén
oplysning.

--
Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 12:25

> [...]
rolig.
> Jeg kan SAGTENS se selvom jeg ikke har og heller aldrig får monteret

Det ser jeg stærkt frem til, jeg slukker ikke mine tågelygter af den grund,
jeg tror sgu jeg vil grine af dig istedet, og formentlig tænke,
" shit han er mørkeræd ham der"

Men lys alt det du kan, hehehe

Mvh Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 12:34

Lars wrote:

> Det ser jeg stærkt frem til, jeg slukker ikke mine tågelygter af den
> grund,

Har du mon overvejet at skifte navn til Mujaffa..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 12:39

> Har du mon overvejet at skifte navn til Mujaffa..?
>
> --
> Jan W Nielsen

Jeg har fulgt med i denne NG længe men når du kommer med
sådan noget der, så står jeg af, man kan ikke kæmpe mod sådan nogen
som dig, jeg mener at man skal have en god tone i NGen.

Jeg er pærre dansk, det samme er mine forældre samt mine bedsteforældre
osv osv.

Hvis du skal svine mig til, så gør det gerne på min privat mail eller kom
og besøg mig, det der er for lavt selv for sådan en som dig.

Mvh Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 12:48

Lars wrote:

> Hvis du skal svine mig til, så gør det gerne på min privat mail eller
> kom og besøg mig, det der er for lavt selv for sådan en som dig.

Glemte en smiley. Den får du så her..

Godt ord igen, Lars.

--
Jan W Nielsen

Fra : Beffer

Dato : 09-11-03 23:29

Ja i fatter ikke en skid hva???

En af mine kammerater kørte af vejen efter at være blevet blændet af et
fjols der skulle køre med tåbelygter tændt en aften hvor det var et møjvejr
( regn) og idioten stoppede sgu ike engang og hjalp selvom han ikke kunne
undgå at se det skete. Men hvad. Vi fik fat i ham og politiet var MEEGET
glade for at snakke lidt med ham.

Glemte jeg at sige han ikke har et kørekort idag GGGGGG

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 23:36

Beffer wrote:

> Ja i fatter ikke en skid hva???

Selvom du kører med truckernosser og ekstra-lygter på din "doch-sierra",
kunne du så ikke lige lære at lave en "besvar" på det indlæg, du gerne vil
kommentere.

På den måde kommer dine indlæg til at give mening - og det er jo ikke nogen
dårlig ting.

--
Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 23:37

Beffer wrote:

> Ja i fatter ikke en skid hva???

Du må i øvrigt også gerne begynde at skrive din udgydelser UNDER det, som du
svarer på. På den måde kan du endnu en gang højne læse-kvaliteten af dine
indlæg.

--
Jan W Nielsen

Fra : Beffer

Dato : 10-11-03 01:15

sorry. men hvorfor. jeg læser som regel alle de indlæ der er. Hvad gør du?

Hygge

Fra : Beffer

Dato : 10-11-03 01:18

Men nu gider jeg iøvrigt ikke diskutere dette emne mere. Geden er vist ved
at være barberet og man må jo side at der er lige så mange holdninger som
der er billister.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-11-03 09:08

Beffer wrote:

> sorry. men hvorfor. jeg læser som regel alle de indlæ der er. Hvad
> gør du?

Man sørger for at trykke "besvar", når dét vindue er åbent, som der står
noget i, som man gerne vil besvare. Så sletter man en hel masse, som ikke er
nétop det, som man vil besvare. Endeligt skriver man sit svar lige
nedenunder det, således at man som udeforstående let kan læse med.

--
Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 10-11-03 12:25

> [...]
> glade for at snakke lidt med ham.
>
> Glemte jeg at sige han ikke har et kørekort idag GGGGGG

Tror næppe på at han mistede pappet pga tågelygterne var tændt,
der er nok en del andre ting der spiller ind der.

Mvh Lars

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-11-03 20:36

Jens Bendtsen wrote:
> [...]
> Når vi en dag møder hinanden- du med dit tåbe-Brian-lys tændt - så
> falder fars hammer i form af et par toptrimmede halogenblæsere!

Hæ, det minder mig om da jeg lige havde fået kørekort og blinkede efter
alt og alle, havde ikke lige lært at se hvornår det var langlys eller blot kraftig
nærlys. Blinkede af en lastbil. Han tændte for 4stk Rally2000 påkofangeren og
4stk Rally2000 på taget.
Det var lige før mascotten ikke kunne slæbe sig igennem det lyshav.
Og jeg lærte lektien.

mvh
Henning

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 09:26

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> wrote in message

> [...]
og
> 4stk Rally2000 på taget.
> Det var lige før mascotten ikke kunne slæbe sig igennem det lyshav.

Og han (lastbilchaufføren) viste hvor tæt på hjernedødskriteriet han var.

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 00:32

> [...]
> Når vi en dag møder hinanden- du med dit tåbe-Brian-lys tændt - så falder
> fars hammer i form af et par toptrimmede halogenblæsere!

Ja det skal nok blive sjovt, især når du skal forklare over for politiet
hvordan jeg
mon kunne komme til at køre ind i dig, jeg syntes det er en glimragende ide.

Mvh Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 00:52

Lars wrote:

> Ja det skal nok blive sjovt, især når du skal forklare over for
> politiet hvordan jeg
> mon kunne komme til at køre ind i dig, jeg syntes det er en
> glimragende ide.

*tsk-tsk*

--
Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 14:34

> Ja det skal nok blive sjovt, især når du skal forklare
> over for politiet hvordan jeg
> mon kunne komme til at køre ind i dig, jeg syntes det er
> en glimragende ide.

Kunne du ikke bare kikke ud på marken i stedet for, så bliver du ikke
blændet/generet af hans lygter ?

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere - opdateret 5/11-03

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 14:44

> Kunne du ikke bare kikke ud på marken i stedet for, så bliver du ikke
> blændet/generet af hans lygter ?

Den bliver svær at kommentere, pointen er, lad dog være med at blive
så pissed over at andre har tændt deres tågelys, det genere nok en del
mindre end at blive blændet bevidst af et sæt fjernprojektører.

Jeg forstår virkelig ikke at i gør det til sådan et problem, som sagt jeg er
aldrig blevet generet af det,har spurgt mange hvadderes holdning er til
netop dette emne, de fleste har det samme synspunkt som jeg deriblandt
min gamle far.
jeg går ikke i så små sko og er åbenbart ikke så snævertsynet at det
genere mig.

Mvh Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 14:51

> Den bliver svær at kommentere, pointen er, lad dog være
> med at blive så pissed over at andre har tændt deres
> tågelys, det genere nok en del mindre end at blive
> blændet bevidst af et sæt fjernprojektører.

Men pointen er jo at der netop er en hel del (mig selv incl) der bliver
blændet/generet af tågelygterne, og det vil du "højt og flot skide på" ?
Så kan jeg da godt forstå at folk bliver "pissed" over det/dig.

> [...]
> de fleste har det samme synspunkt som jeg deriblandt min
> gamle far. jeg går ikke i så små sko og er åbenbart ikke

Men du er åbenbart for snæversynet til at forstå at det virkelig generer
nogen ?
Måske der er en grund til at det ikke er lovligt ?

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 14:59

> Men pointen er jo at der netop er en hel del (mig selv incl) der bliver
> blændet/generet af tågelygterne, og det vil du "højt og flot skide på" ?
> Så kan jeg da godt forstå at folk bliver "pissed" over det/dig.

Ja det må de gerne blive, jeg slukker dem stadig ikke, det er fifty fifty
hvem der er ligeglade og hvem det genere, som tidligere skrevet er
mine så også sat således at de ikke blænder. (der bliver aldrig blinket
af mig, har også selv prøvet at være modkørende i en anden bil hvor min
kæreste havde lånt min bil heller ingen problemer)

> Men du er åbenbart for snæversynet til at forstå at det virkelig generer
> nogen ?
> Måske der er en grund til at det ikke er lovligt ?

Det med om det er lovligt kan jeg ikke modsige dig i for ja det er ulovligt
og ja man skal følge loven, det gør jeg bare ikke med al ting, sådan er jeg.

Mvh Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 15:06

> Ja det må de gerne blive, jeg slukker dem stadig ikke,
> det er fifty fifty hvem der er ligeglade og hvem det
> genere,

Og du synes at det er helt i orden at blænde/genere halvdelen af dine
med(mod)trafikanter ?

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 15:14

> Og du synes at det er helt i orden at blænde/genere halvdelen af dine
> med(mod)trafikanter ?

Ja hvis de ikke kan finde ud af at kigge forbi mine lygter, så må det jo
være dem der har problemet, havde du nu læst hvad jeg havde skrevet,
ville du forstå at mine tågelygter er justeret korrekt.

Mvh Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 15:21

> Ja hvis de ikke kan finde ud af at kigge forbi mine
> lygter, så må det jo være dem der har problemet,

I mine øjne er det nu dig, der har et problem, ved helt og fuldt at
tilsidesætte færdselsloven samt det at du er til gene for mange
medtrafikanter.
Hvordan kan du udlægge det til at det er alle os andre der har et problem ?

> havde du
> nu læst hvad jeg havde skrevet, ville du forstå at mine
> tågelygter er justeret korrekt.

Selvom dine tågelygter er justeret korrekt, så kan de sagtens blænde/genere
alligevel.

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 15:23

> [...]
> medtrafikanter.
> Hvordan kan du udlægge det til at det er alle os andre der har et problem
?

Fordi i vil lade jer genere af det.

> Selvom dine tågelygter er justeret korrekt, så kan de sagtens
blænde/genere
> alligevel.

Endnu engang har du altså ikke læst hvad jeg skrev tidligere,

Kopieret fra tidligere besked:

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 15:42

> [...]

> Kopieret fra tidligere besked:
> som tidligere skrevet er
> mine så også sat således at de ikke blænder.

Har du sat dem så de vender bagud eller ud til højre da
Uanset hvordan du justerer dem, så kan de blænde.

Hvordan hænger det så sammen med det du tidligere skrev:
> [...]
hvem der er ligeglade og hvem det genere"

> har også selv prøvet at være
> modkørende i en anden bil hvor min kæreste havde lånt min

Nu er det jo ikke alle mennesker der er ens, ej heller deres øjne.
Selvom du ikke bliver generet af dem, så kan der jo sagtens være mange andre
som gør.

Jeg fatter simpelthen ikke din holdning, "Jeg siger at de ikke blænder, så
det må være de andre der har et problem" ?
I færdselsloven står der at man ikke må være til gene for andre, men du
vælger at se højt på det, fordi du selv mener at vide bedre ?

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil slukke dem, hvis andre gør dig
opmærksom på at de bliver blændet/generet af dem.
Det er da egoistisk så det vil noget.

Jeg håber ikke at jeg en dag møder dig i den virkelige verden, for med den
egoisme du lægger for dagen, så tror jeg ikke at der er plads til os begge
på vejen, sørgeligt

Er det virkeligt så svært at "hjælpe" andre ?

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 15:50

> Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil slukke dem, hvis andre gør dig
> opmærksom på at de bliver blændet/generet af dem.
> Det er da egoistisk så det vil noget.

Hør nu efter, jeg er ikke blevet gjort opmærksom på at de blænder, er heller
aldrig blevet stoppet for at de er tændt.

> Jeg håber ikke at jeg en dag møder dig i den virkelige verden, for med den
> egoisme du lægger for dagen, så tror jeg ikke at der er plads til os begge
> på vejen, sørgeligt

Jeg vil da gerne møde dig, det skulle ikke genere mig det fjerneste,
hvad vil du gøre ved det?? (er blot nysgerrig)

> Er det virkeligt så svært at "hjælpe" andre ?

Er det virkeligt så svært at være ligeglad som privatperson??

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 09-11-03 16:52

> [...]
> hvad vil du gøre ved det?? (er blot nysgerrig)

> Er det virkeligt så svært at være ligeglad som privatperson??

Ikke mere vrøvl med dig.........du skal bare slukke de skide Brian-lygter,
når du får besked på det!
Det er ulovligt- BASTA!
Over and out!!!!!!!!

Fra : Lars

Dato : 09-11-03 17:17

> Ikke mere vrøvl med dig.........du skal bare slukke de skide Brian-lygter,
> når du får besked på det!
> Det er ulovligt- BASTA!
> Over and out!!!!!!!!

LOL
Ok trucker rubber duck.

Det er nok ikke noget du bestemmer, tror du??

Mvh Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-11-03 17:32

> Jeg vil da gerne møde dig, det skulle ikke genere mig det
> fjerneste,

Sikkert ikke, men det vil åbenbart genere mig.

> hvad vil du gøre ved det?? (er blot nysgerrig)

Hvad får dig til at tro jeg vil gøre noget ?

> Er det virkeligt så svært at være ligeglad som
> privatperson??

Ligeglad ?
Når jeg skriver at jeg bliver blændet/generet af tågelygterne, så vil du
have at jeg bare skal se bort fra vejen (?) i mens du kører forbi ?
Nåh jo, jeg kan jo også bare være ligeglad med dem der kører i mod færdslen
på motorvejen, jeg kan jo bare holde ud til siden i mens de kører forbi ?
Eller alle dem der kører over for rødt, de generer jo heller ikke mig, hvis
jeg bare lige gør plads til dem ?

Nå men det er åbenbart en nytteløs diskussion dette her, så jeg står af her.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 09:27

"Lars" <l-poulsen@mail.dk> wrote in message news:bolh6p$6p9$1@sunsite.dk...

> [...]
> af mig, har også selv prøvet at være modkørende i en anden bil hvor min
> kæreste havde lånt min bil heller ingen problemer)

Så er det bare sådan nogle som dig der vil blive nettobidragydere i en
lygterazzia.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-11-03 14:51

Per Beer Hansen wrote:

> Kunne du ikke bare kikke ud på marken i stedet for, så bliver du ikke
> blændet/generet af hans lygter ?

*ROFL*

--
Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 09:09

> [...]
> vejen bliver godt oplyst i vejsiderne også, jeg kan godt finde ud af at
> kigge ud i højre side når jeg passere en bil med forkert lygtejustering.

Hvad skal du bruge det til ?
Alm. nærly lyser vejsiden fint nok op.

> Tågebaglygter er dog en helt anden sag, de er sgu svære at overse/undgå
> at glo ind i.

Moral godt, Dobbelt moral dobbelt så godt ikke ?

Fra : .J.S...

Dato : 07-11-03 21:10

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til,
> fordi de ikke får monteret de nye pærer korrekt.

Synes nu ikke pærerne i min bil kunne sidde på mere end een måde ?

mvh/JS

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-03 21:33

..J.S... wrote:
[...]

Ja, men hvis ikke du får "låsebøjlen" på en H4-pære til at sidde rigtig,
blænder lygten de modkørende af h..... til. Prøv at lægge mærke til de
mange, hvor det ser ud som om de har nærlys på én pære og langlys på den
anden.

M.v.h.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 07-11-03 21:50

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
> blænder lygten de modkørende af h..... til. Prøv at lægge mærke til de
> mange, hvor det ser ud som om de har nærlys på én pære og langlys på

Ja, dem er der godt nok mange af. Xantia'en bruger H1 pærer, men de er
ret nemme at få på plads.

mvh BErnhard

Fra : Jive

Dato : 07-11-03 21:56

Lidt "gør det selv" mekaniker er der vel i os alle, og spørger man i
forretningen man køber pærerne i, er de nok også villige til at vejlede en.
Men et faktum er dog, at man kan jo ikke fremsætte et forslag, uden selv at
skulle overholde det -- eller hvad ?? Jeg foreslår f.eks. at hastigheden i
byerne bliver sat ned til 30 km/t -- jeg kører nemlig selv altid 60
!!??!! -- Øøøh -- lyder sg. ikke logisk at fremsætte sådan nogen ting man
ikke selv vil overholde !!!!

Jesper

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-03 22:01

Jive wrote:
:: Lidt "gør det selv" mekaniker er der vel i os alle, og spørger man i
:: forretningen man køber pærerne i, er de nok også villige til at
:: vejlede en. Men et faktum er dog, at man kan jo ikke fremsætte et

Det var måske for at råbe folk op, om et muligt problem i forbindelse med
installeringen af forlygtepærer.

Men for min skyld kan vi da godt sige at politiet generelt skulle uddele
bøder i bunkevis for dårlig lygteføring. Personligt vil jeg hellere møde en
modkørende med tågelygterne tændt, frem for spaden der ikke har monteret sin
pære ordentligt, så jeg får alle 55 Watt (eller måske endda 100) lige op i
krydkeren.

M.v.h.

Fra : Psypher

Dato : 07-11-03 22:55

> [...]
sin
> pære ordentligt, så jeg får alle 55 Watt (eller måske endda 100) lige op i

Den der kan jeg godt tilslutte mig.

Mvh Lars

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 07-11-03 23:10

> [...]
sin
> pære ordentligt, så jeg får alle 55 Watt (eller måske endda 100) lige op i

Måske ville du bare hellere møde en, der havde hjerne nok til at sørge for
at hans lygter - dvs alm. lygter - er veljusterede?

Fra : ENN

Dato : 08-11-03 11:53

Det var dog en militant udtalelse - det er i øvrigt ulovligt at "give
fjernlyset lige i bærret" . Tågebaglygter kan som du siger virke generende -
men tågelygter for fatter jeg ikke at folk klager over - de generer ikke
hvis de ellers er sat rigtigt til.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-11-03 12:14

"ENN" <enn@nomail.com> skrev :

>Det var dog en militant udtalelse - det er i øvrigt ulovligt at "give
>fjernlyset lige i bærret" .

Og ? Jeg forstår godt folk "fortæller" en modkørende, at deres lys
blænder

>Tågebaglygter kan som du siger virke generende - men tågelygter for
>fatter jeg ikke at folk klager over - de generer ikke hvis de ellers
>er sat rigtigt til.

Her har du jo næsten selv afsløret hvorfor de oftest generer
modkørende

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-11-03 09:37

"ENN" <enn@nomail.com> wrote in message
> [...]
generende -
> men tågelygter for fatter jeg ikke at folk klager over - de generer ikke

Deres lysretning er svagt nedad, så når det regner er spejlningen svagt
opad, og kombineret med den geometri tågelygter har lyser det lige op og ud
i siden på de modkørende biler.

Fra : Per Olsen

Dato : 10-11-03 21:29

> Deres lysretning er svagt nedad, så når det regner er spejlningen svagt
> opad, og kombineret med den geometri tågelygter har lyser det lige op og
ud
> i siden på de modkørende biler.

JA, tågelys skal, ligesom det korte lys have et fald på 1%. Så du opnår
samme 'geometri' med begge type lygter. Der hvor forskellen rigtig gør
sig gældende er at tågelygterne er placeret nærmere kørebanen og
derfor vil spejlingen også forekomme tættere på den modkørende.
Derved er lyset også skarpere.
Håber ikke at det blev for kringlet.-)
Pe®=s1
Opel Vectra A GLS 2.0i, 1991

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-11-03 08:21

"Per Olsen" <perolsen_danmark@privat.tele.dk> wrote in message

> [...]
> sig gældende er at tågelygterne er placeret nærmere kørebanen og
> derfor vil spejlingen også forekomme tættere på den modkørende.

Korrekt, desuden er geometrien sådan at tågelygter lyser jo mere ud til
siden og derved mere over mod de modkørende.
Det er jo også derfor at man ikke har nogen gavn af den i alm mørke uden
tåge eller voldsom regn.