ABS Mitsubishi
Fra : JørgenE

Dato : 07-11-03 17:04

Vores mekaniker siger at hele ABS'systemet skal skiftes på min kones Colt
Bullit fra 1995, kørt 154.000 km..

Jeg undrer mig over at hele systemet kan gå på en gang. Er det ikke "bare"
en boks eller lign. der måske skal skiftes.

Har andre hørt om lignende tilfælde?

Mvh. JørgenE

Fra : claus-betina

Dato : 07-11-03 19:58

På min ford sierra 2,0I dohc fra 1989 viste ABS systemet en fejl og vi målte
på den i timevis og fandt den fejl at ABS styreboksen var i stykker, en ny
kostede 6000 kr +moms men jeg prøvede en anden brugt boks den viste samme
fejl og så mente mekanikeren at alle følerne skulle skiftes. Jeg købte fire
brugte følere og skiftede dem en efter en og fandt at en føler var slidt ned
til metal følerne i ABS føleren. Da den var skiftet kørte systemet igen. Som
erfaring så skift de bagerste først da de er nemmest at skifte og at de er
indstøbt i epoxy som slides/smuldre med alderen.
Foran kan de være svære at fjerne da de som regel er blevet lidt rustne og
foran skal du have ombyttere til at ligge da du 90 % sikkert ødelægger dem
ved udtagning.
Find nogen brugte følere som med garanti virker fra en ophugger og skift dem
en efter en.
claus

Fra : Tom

Dato : 07-11-03 20:32

> [...]
> kostede 6000 kr +moms men jeg prøvede en anden brugt boks den viste samme
> fejl og så mente mekanikeren at alle følerne skulle skiftes.

hmm det lyder nu ikke særlig betryggende at man fejlsøger på den dyre måde.
En ABS computer har et diagnosestik så man ret hurtigt kan udlæse de fejl
som er i ABS-systemet.

--
Tom

Fra : ak

Dato : 07-11-03 20:14

> [...]
>
> Jeg undrer mig over at hele systemet kan gå på en gang. Er det ikke "bare"
> en boks eller lign. der måske skal skiftes.

Nej det har jeg ikke, men beskriv problemet med abs'en, så kan det være du
kan få lidt vejledning.

Fra : JørgenE

Dato : 07-11-03 22:26

"ak" <duer@ikke.dk.> skrev?

> Nej det har jeg ikke, men beskriv problemet med abs'en, så kan det være du
> kan få lidt vejledning.

Først en stor tak til de 2 andre svarere!

Lampen lyser i instrumentbordet, og jeg har testet at ABS'en ikke virker ved
hård opbremsning. Troede måske det var en ledning der var faldet af eller en
føler der var gået i stykker. Desværre bruger min kone en
"baggårds-mekaniker" som bl.a. tog nærlyset fra min bil for at koble det til
el-bagruden, da der manglede strøm til denne, klippede i mit instrumentbord
for at sætte en firkantet stor lastbilskontakt ind i stedet for en lille
rund kontakt, så jeg giver ikke meget for ham, for pludseligt havde jeg en
megakontakt der overhovedet ikke harmonerede med resten og intet nærlys - er
man så bare dygtig? - men bevares, han er god til at finde gamle stumper og
lave hendes tidligere gamle bil til en rimeligt pris, men jeg tror ærlig
talt ikke han har udstyr til det elektroniske eller lign.

- JørgenE

Fra : ak

Dato : 07-11-03 23:03

> [...]
> lave hendes tidligere gamle bil til en rimeligt pris, men jeg tror ærlig
> talt ikke han har udstyr til det elektroniske eller lign.

Hvis lampen først begynder at lyse når du bremser første gang under kørsel,
så er det en af sensorerne der skal justeres, der er Mitsubishi meget
fintfølende, og afstanden fra sensor til tandkrans skal justeres med
søgerblade, ellers er det næsten umulig at få til at virke, hvis lampen
lyser hele tiden, kan du jo måle alle sensorerne med et ohm meter, og se om
de har samme værdi alle sammen, hvis de har det, er du ved at have
indkredste fejlen til styringen af abs'en.

Fra : JørgenE

Dato : 07-11-03 23:32

"ak" <duer@ikke.dk.> skrev

> [...]
om
> de har samme værdi alle sammen, hvis de har det, er du ved at have
> indkredste fejlen til styringen af abs'en.

Den lyser fra start.

Mvh. JørgenE

Fra : H.S.

Dato : 10-11-03 14:58

> Den lyser fra start.

Hvis lampen lyser konstant. Så er det en almindelig kendt fejl, at
elektromotoren på selv abs enheden 'sidder fast'.
Dette gør den pga vand mellem elektromotorens hus og magneterne, vandet
bliver til rust, og presser magneterne ind mod elektromotoren (den dims der
drejer rundt mellem magneterne).

Løsningen er at pille elektromotoren ud, pille magneterne ud og rense dem,
samt elektromotor huset fri for rust. Saml igen, og den kører. (min gjorde).

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 07-11-03 23:43

> Hvis lampen først begynder at lyse når du bremser første gang under
kørsel,
> så er det en af sensorerne der skal justeres

Prøv at lægge mærke tiæ hvornår du får lys i ABS lampen.

Min Mitsubishi (Galant -91) havde det engang sådan når jeg startede motoren
var ABS lampen slukket og så tændte den efter jeg havde fået lidt fart på
sådan 50-100 meter henad vejen. Den var ligeglad med om jeg bremsede eller
ej. Det var en føler som var for langt fra tandkransen. Den blev justeret og
alt var ok igen.

En anden gang startede den også med slukket ABS lampe og tændte efter bare
5-10 meters kørsel ( På det tidspunkt hvor den plejer at motionere ABS
motoren). Denne gang var det ABS motoren som var gået fast. Den blev
adskilt, renset og alt var ok igen.

Jeg vil mene at hvis du har lys i ABS lampen lige efter du har startet bilen
og inden du begynder at køre, så er der fejl i ABS boksen.

Mvh Morten

Fra : JørgenE

Dato : 07-11-03 23:51

"(5220)Morten Kølbæk" <mok@geocities.com> skrev
> Jeg vil mene at hvis du har lys i ABS lampen lige efter du har startet
bilen
> og inden du begynder at køre, så er der fejl i ABS boksen.

Vil du mene det også gælder, når ABS'en rent faktisk ikke virker - efter en
prøve ved hård nedbremsning?

Tak - fordi i gider hjælpe allesammen!

JørgenE

Fra : (5220)Morten Kølbæk

Dato : 08-11-03 00:55

> Vil du mene det også gælder, når ABS'en rent faktisk ikke virker - efter
en
> prøve ved hård nedbremsning?

Hvis der er lys i din ABS lampe, virker ABS's ikke. Du har altså normale
bremser der kan blokere.
Prøv stadig at lægge mærke til hvornår fejllampen tænder.
Hvis det er en fejl på en hjulføler, altså manglende impulser fra en af
giverne, kræver det jo at du har kørt nogle meter. Så kan ABS boksen
konstatere at der ikke kommer signaler fra alle hjulene og så viser den
fejl. Stop motor, start motor -> fejl væk indtil du har kørt nogle meter
igen.

Mvh
Morten