Motor VW-trp 1,6 diesel - RØG
Fra : ERLO

Dato : 07-11-03 17:02

Hej gruppe
Er den nogen som kan hjælpe med løsning at et lille problem som jeg har med
min transportermotor.
Den ryger meget ved start, men når den er blevet varm eller bare har kørt
500 meter så er røgen væk?
Røgen er blålig - ikke sort.
Kan det være motorolie som løber ned ad indsugningsventilstammen og dermed
drypper ind i forbrændingskammeret?

Eller er der helt andre måder som motorolien kan komme ind i
forbrændingskammeret på ???

Med venlig hilsen
ERLO

Fra : Tom

Dato : 07-11-03 17:14

> [...]
> Røgen er blålig - ikke sort.
> Kan det være motorolie som løber ned ad indsugningsventilstammen og dermed

Ja det er via disse pakninger olien komme ind og bliver forbrændt.
Så kan du til gengæld fortælle om den reelle forskel på olie og gas
støddæmpere.

--
Tom

Fra : ERLO

Dato : 07-11-03 19:57

Kære Tom
Tak for dit svar.
Selvfølgelig kan jeg fortælle gruppen om støddæmpere, men tror du ikke de
allerede ved det, jeg har jo skrevet om det flere gange.
Hilsen
ERLO.

Fra : Tom

Dato : 07-11-03 20:28

> [...]
> Selvfølgelig kan jeg fortælle gruppen om støddæmpere, men tror du ikke de
> allerede ved det, jeg har jo skrevet om det flere gange.

Det har været oppe og vende nogen gange hvor du ikke lige var der, så det
ville være godt hvis du kunne starte en ny tråd om emnet.

--
Tom

Fra : Holten

Dato : 07-11-03 19:35

"ERLO" <logst@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> drypper ind i forbrændingskammeret?
>
> Eller er der helt andre måder som motorolien kan komme ind i

Det gør alle ældre dieselbiler vist, uden det betyder noget.

MVH

Holten

Fra : claus b. p.

Dato : 07-11-03 21:14

"ERLO" <logst@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Røgen er blålig - ikke sort.
> Kan det være motorolie som løber ned ad indsugningsventilstammen og dermed
Det kan det godt.

> Eller er der helt andre måder som motorolien kan komme ind i
> forbrændingskammeret på ???
Slidte stempelringe.

> Med venlig hilsen
> ERLO

Det er motorolie når røgen er blå, og at det forsvinder efter kort tid
skyldes utvivlsomt at motorkomponenterne varmes op og derved udvider sig, så
de passer bedre sammen. En god grund til at sørge for at køre motoren varm
når man skal til syn. Det betyder ikke andet end at motoren er lidt slidt,
så kør roligt videre. Men selvfølgelig betyder det at det er sværere at
opbygge den kompression der er nødvendig for at koldstarte. Så har du
problemer med det, så er løsningen frisk olie (måske lidt tykkere)
/Claus