Fjernlys
Fra : Hans J

Dato : 06-11-03 16:57

Hej

Er ikke sikker på om det er her eller i jura gruppen jeg skal spørge.

Skal biler ikke blænde ned fra fjernlys når de møder en cyklist? Jeg er træt
af at blive blændet. Jeg har altid lygter og reflekser i orden, har desuden
ekstra reflekser på tøjet), men mange biler blænder alligevel ikke ned. De
må kunne se mig fra lang afstand.

I aftes væltede jeg på min cykel fordi jeg blev blændet og ikke så en stor
sten. Det ender med at jeg må købe en speciel lygte så jeg kan blænde igen
:/

Mvh
Hans Jensi

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-11-03 17:02

Hans J wrote:

> Skal biler ikke blænde ned fra fjernlys når de møder en cyklist?

Enhver god bilist blænder ned, når det kan genere andre trafikanter.

Og jo - det har man pligt til.

--
Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-03 17:20

"Hans J" <hansijensi@no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal spørge.
>
> Skal biler ikke blænde ned fra fjernlys når de møder en

Jo det skal de.

> Jeg er træt af at blive blændet. Jeg har altid
> lygter og reflekser i orden, har desuden ekstra reflekser
> på tøjet), men mange biler blænder alligevel ikke ned.

Jeg oplever også selv engang i mellem det problem.

> [...]
>
> I aftes væltede jeg på min cykel fordi jeg blev blændet
> og ikke så en stor sten. Det ender med at jeg må købe en

Så kan de lære det

Per --Ford Sierra 1,6 1987--
www.perbeer.ninja.dk - Formel 1 - Masser af video's
Highlights fra 2002 og 2003 + meget mere - opdateret 5/11-03

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 06-11-03 20:27

De eneste man ikke skal blænde ned for er fodgængere.

Fra : Rasmus

Dato : 06-11-03 22:19

Køb en dykkerlygte. Dem er der smæk i !!!

Fra : Max[DK]

Dato : 07-11-03 08:15

> Køb en dykkerlygte. Dem er der smæk i !!!

Eller en god blitz til en kamera, så et godt flash får nok også lige folk
til at tænke sig om

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-11-03 09:03

"Max[DK]" <maxses@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller en god blitz til en kamera, så et godt flash får nok også lige folk
> til at tænke sig om

Jeg syntes også folk skal blinde ned, men dem der ikke gøre det, hjælper det
ikke at bruge en blitz tilbage. Og det med at det får også folk til at tænke
sig om, er det ham i bilen der skal tænke sig om eller ham med blitzen, når
han ligger nede på vejen og er kørt over fordi ham i bilen ikke kan se dig
mere, fordi hans øjne er blindet de næsten par sekunder. Så kan du jo ligge
der og hygge dig med din blitz....

Fra : Hans J

Dato : 07-11-03 09:12

"Claus Christensen" <anti@spam.dk> wrote in message
> [...]
> han ligger nede på vejen og er kørt over fordi ham i bilen ikke kan se dig
> mere, fordi hans øjne er blindet de næsten par sekunder. Så kan du jo

Hvis man kan finde på at køre over i modsatte vejbane og ind på cykelstien
fordi man bliver blændet en smule, så vil de sikkert have ramt mig alligevel
:)

--
Hans Jensi

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-11-03 09:30

> [...]
>
> Hvis man kan finde på at køre over i modsatte vejbane og ind på cykelstien
> fordi man bliver blændet en smule, så vil de sikkert have ramt mig

Nu er det mest i byen der er cykelstier og der må man ikke bruge
fjernlys.... Tænkte mere på de mørke små veje....

Fra : Hans J

Dato : 07-11-03 10:08

> Nu er det mest i byen der er cykelstier og der må man ikke bruge
> fjernlys.... Tænkte mere på de mørke små veje....

Der er både cykelsti og mørkt (ingen huse, ingen gadelygter) der hvor jeg
færdes på min cykel. Det er der faktisk mange steder!

--
Hans Jensi