Router hvor DHCP kobles fra - Forsvin
Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-11-03 18:50

Hej

I min ejendom har vi fået indlagt bredbånd fra kabelnettet.dk. Jeg
ønsker at kunne tilslutte flere PC'ere, men vil helst ikke nøjes med
bare en HUB, da jeg også gerne vil have en indbygget firewall som der
vistnok efterhånden er i de fleste routere(?)

Kabelnettet.dk skriver dog at man ikke må tilkoble en router medmindre
man frakobler DHCP-funktionaliteten i denne før man tilkobler den til
netværket.

Mit spørgsmål er så om firewall-funktionaliteten evt. også forsvinder
hvis man frakobler DHCP? Kan man evt. få en Switch med indbygget
Firewall - til rimelig penge for en privat bruger selvfølgelig?

Evt. nogle forslag til en egnet Switch/Router?

Mvh. Stig
http://www.rockland.dk/ - Nu som kedelig, men moderigtig weblog

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-11-03 18:57

Stig Nygaard skrev:

>Mit spørgsmål er så om firewall-funktionaliteten evt. også forsvinder
>hvis man frakobler DHCP?

Nej, det har intet med hinanden at gøre.

Fast IP skal skrives ind manuelt i routeren. Dynamisk IP finder
den selv hvis DHCP er aktiveret. I har åbenbart fået fast IP.

Firewallen har ikke noget med opsætningen af IP at gøre, men
tager stilling til de pakker der sendes frem og tilbage.

>Kan man evt. få en Switch med indbygget Firewall

Jeg tror kun det er routere der har firewall.

>til rimelig penge for en privat bruger selvfølgelig?
>Evt. nogle forslag til en egnet Switch/Router?

Jeg kan ikke anbefale nogen da jeg kun har kort tids erfaring med
min egen, men jeg gav 500 kr. for en LevelOne router med 4 porte.
Den er diog lidt drilagtig hvis jeg sætter den til fast IP.

--
Bertel

Fra : Stig Nygaard

Dato : 28-11-03 19:35

Hej Bertel

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, det har intet med hinanden at gøre.

Ok. Rart at høre.

> Fast IP skal skrives ind manuelt i routeren. Dynamisk IP finder
> den selv hvis DHCP er aktiveret. I har åbenbart fået fast IP.

Jeg tror ikke vi har fast IP. Deres "tekniske" forklaring på DHCP skal
slås fra hvis man tilslutter en router, er:

.... Sådanne routere er typisk konfigureret således at PC'ere automatisk
får tildelt diverse informationer omkring netværket (DHCP). Dette
afstedkommer at de informationer vi fra Kabelnettet.dk tildeler, ikke
bliver tilgængelige, med det følge, at der for tilsluttede PC'ere ikke
kan opnås kontakt til Internettet
.... Da der i forbindelse med boligforeningens netværk, således optræder
2 DHCP servere, kan dette tillige medføre at andre beboere ikke kan få
adgang til Internettet, da disse beboere også har fået tildelt
fejlagtige DHCP funktioner. Det kan eventuelt blive nødvendigt for vores
tekniske afdeling, at genstarte den lokalt placerede router, for at få
normaliseret driften på foreningens netværk.

Jeg ved ikke helt om jeg forstår det (men er bestemt heller ikke ekspert
på området). Men normalt vil en router jeg sætter op, da kun virke som
en DHCP server på "min side", og ikke ud mod resten af netværket?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-11-03 20:25

Stig Nygaard <stig@nospamto-r-o-c-k-l-a-n-d.dk> wrote:

>Jeg ved ikke helt om jeg forstår det (men er bestemt heller ikke ekspert
>på området). Men normalt vil en router jeg sætter op, da kun virke som
>en DHCP server på "min side", og ikke ud mod resten af netværket?

Det har du helt ret i - Kabelnettets "tekniske" forklaring virker som
ren volapyk - Det bør ikke gi' problemer at sætte en
bredbåndsrouter op.

<mlr>

Fra : Elmo Jensen

Dato : 28-11-03 23:45

Michael Rasmussen wrote:

> Det har du helt ret i - Kabelnettets "tekniske" forklaring virker som
> ren volapyk - Det bør ikke gi' problemer at sætte en
> bredbåndsrouter op.

Næh, den forklaring virker også på mig som om, at Kabelnettet ved at
lave en indviklet "volapyk-forklaring" blot vil forhindre, at folk
tilslutter mere end en pc pr. lejlighed.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Jens

Dato : 05-12-03 07:49

> [...]

> bliver tilgængelige, med det følge, at der for tilsluttede PC'ere ikke
> kan opnås kontakt til Internettet.........................]

ROFL.
Det skulle læses flere gange før jeg kunne se det sjove i det, men det er en
af de bedre vittighedder jeg har læst længe da.

Mvh Jens