Hastighed på netværk
Fra : John Doe

Dato : 27-11-03 15:18

halløj

Sikkert et simpelt med et simpelt svar, der er besvaret hundrede gange før
her i gruppen, men jeg kan ikke finde noget om det, så here goes:

Jeg har en desktop og en laptop, der begge kører WIN XP Pro DK med TCP/IP
protokoller og NETBOIS protokoller installeret. De er sluttet på internettet
via en HUB, der er tilsluttet en 1024/512 ADSL.

HUB'en 100 Mbit og det er 100Mbit netkort der sidder i begge maskiner.

I går skulle jeg overføre en større mængde data mellem de to maskiner, og
det tog længere tid end jeg havde forventet. Så jeg kiggede under egenskaber
for netværket og så, at der blev brugt ca. 0.9% af netværkskapaciteten.
Tyder det ikke på, at mine data er en tur forbi internettet og vende, når
det ikke går hurtigere?

Når netkort og HUB kan køre 100Mbit, bør udnyttelsen af netværket da være
mere end knap 1Mbit, ikke?

Hvordan løser jeg dette?

John

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-11-03 16:26

John Doe skrev i et indlæg på usenet:
> Når netkort og HUB kan køre 100Mbit, bør udnyttelsen af netværket da
> være mere end knap 1Mbit, ikke?

En mulighed er:

ADSL-modem'et kører formentlig kun 10 mbit - og hvis det er en hub og
ikke en switch, så kan du ikke køre flere forskellige hastigheder
samtidig - men bruger den laveste på nettet - altså de 10 mbit som
ADSL-modem'et bruger.

Så prøv at fjerne stikket fra ADSL-modem'et mens du overfører.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : John Doe

Dato : 27-11-03 16:27

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke en switch, så kan du ikke køre flere forskellige hastigheder
> samtidig - men bruger den laveste på nettet - altså de 10 mbit som

Damn.. Jeg har skrevet en lille fejl.. Det er en switch jeg har.. Ikke en
HUB..

Der er lys i 100Mbit i alle de porte der er sat stik i.

John

Fra : John Doe

Dato : 27-11-03 16:29

Fra : Mads Bahrt

Dato : 28-11-03 08:08

John Doe wrote:
> [...]
> det ikke går hurtigere?
>
> Når netkort og HUB kan køre 100Mbit, bør udnyttelsen af netværket da være

Problemet er ganske rigtigt tidligere vendt i gruppen; se løsningen:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
og
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Fra : John Doe

Dato : 28-11-03 19:46

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Problemet er ganske rigtigt tidligere vendt i gruppen; se løsningen:
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
> og
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

Pyha det var en længere omgang.. Der er ingen tvivl om, at det er her
problemet ligger...

Men jeg er så grøn på det område, at det virker komplet uoverskueligt for
mig. Gider du ikke lave en punkt-for-punkt gennemgang af hvad jeg skal gøre?

Jeg har som tidligere skrevet installeret NETBios protokollen og dermed
IPX/SPX-protokol. Kan jeg anvende den og hvordan?

Hvordan gør jeg helt præcist det med fast IP-adresse til TCP/IP, hvis det er
løsningen? Hvordan finder jeg den IP adresse jeg skal bruge? Er det bare at
vælge et nummer?

Håber du gider skære det totalt ud i pap for mig.

Mange tak
John

Fra : John Doe

Dato : 29-11-03 14:17

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Problemet er ganske rigtigt tidligere vendt i gruppen; se løsningen:
> http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

Hej igen

Jeg har nu prøvet løsningen fra denne artikel, hvor jeg fravælger TCP/IP til
LAN i avancerede indstillinger. (Helt nederst i artiklen).

Men når jeg forsøger at overføre en stor (8GB) fil mellem computerne, er
nettet stadig kun belastet med 1%. Hvorfor? Jeg fatter det ganske enkelt
ikke. Jeg har haft genstartet, så det kan det ikke være.

John

Fra : Jan Bachman

Dato : 29-11-03 15:34

>Men når jeg forsøger at overføre en stor (8GB) fil mellem computerne, er
>nettet stadig kun belastet med 1%. Hvorfor? Jeg fatter det ganske enkelt
>ikke. Jeg har haft genstartet, så det kan det ikke være.

Bare for at udelukke at XP måler forkert. Det er før set, at Windoze
estimerer tid og belastning helt hen i skoven.

Hvor lang tid tager det at overføre de 8GB? Prøv evt. at tage tid på
en overførsel af en mindre fil, da 8GB er en pæn sjat
Kan du mærke at nettet er langsomt?
1% burde give lange no*** med det samme.

Hvis dine diske i maskinerne kan følge med, så skulle du gerne kunne
overføre 12,5 MB i sekundet.

Prøv evt. at installere DU-meter, der viser den aktuelle
netværkstrafik. Så kan du se hvor mange MB, der flyver afsted i
sekundet. Det er dog muligt, at den kun virker på TCP/IP.
www.dumeter.com

/Jan

Fra : John Doe

Dato : 29-11-03 15:54

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en overførsel af en mindre fil, da 8GB er en pæn sjat
> Kan du mærke at nettet er langsomt?
> 1% burde give lange no*** med det samme.
,
Hmm.. Det gav nogen interessante input: Når jeg sætter den til at overføre
8,16 GB siger den at det vil tage 31 minutter.
Internettet kører med vanlig hastighed. Så det er altså ikke derude og vende
inden det begiver sig over på den bærbare.

Men er 31 minutter normalt for ca 8 GB? Den faldt dog ret hurtigt til 26
minutter. Jeg har ikke taget præcis tid.

> [...]
> netværkstrafik. Så kan du se hvor mange MB, der flyver afsted i
> sekundet. Det er dog muligt, at den kun virker på TCP/IP.

På den maskine jeg sender fra har jeg installeret DU-meter. Der gik DL
omgående om og lagde sig omkring 198 KB/S. Det passer meget godt med de ca.
12,5 MB/s du skriver om. Men hvorfor står de som DL, når det er den maskine
der sender?

Belastningen på netværket er jf. den maskine der sender oppe på 1% Men på
den maskine der modtager er netværket på ca 45-50%

Hvorfor?

John

Fra : Jan Bachman

Dato : 29-11-03 18:01

>Men er 31 minutter normalt for ca 8 GB? Den faldt dog ret hurtigt til 26
>minutter. Jeg har ikke taget præcis tid.
8 GB bør kunne under optimale forhold op kunne kopieres på ca. 11
minutter.

> [...]
>12,5 MB/s du skriver om. Men hvorfor står de som DL, når det er den maskine
Husk på, at der er tale om tovejskommunikation. Den PC, der sender en
masse masse data, vil løbende gerne have svar fra den anden PC, om den
har modtaget de mange data. Derfor registreres der også lidt download,
selv om den i realiteten kun sender data. De 200 kB/s passer sikkert
fint, når der udveksles på fuld tryk.

Hvad siger din upload i DU-meter? Lægger den sig på 12,5 MB/s?
Hvis ja, så har du ingen problemer.

>Belastningen på netværket er jf. den maskine der sender oppe på 1% Men på
>den maskine der modtager er netværket på ca 45-50%
>
>Hvorfor?
Jeg ved ikke hvad der skal lægges i målingen. Kører ikke XP

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-03 15:50

"John Doe" <Nowhere@noplace.net> wrote:

> [...]
>nettet stadig kun belastet med 1%. Hvorfor? Jeg fatter det ganske enkelt
>ikke. Jeg har haft genstartet, så det kan det ikke være.

Jeg kommer nu heller ikke meget højere end 1 - 2 % netbelastning når
jeg overfører filer mellem mine maskiner...

Nu snyder målingen lidt da den regner i forhold til de 400 Mbps som
min firewireport tillader, og filoverførslen sker over mit 100 Mbps
netkort.

Enten er der noget helt galt i Windows Jobliste's målinger, eller også
er der så megen overhead (dvs læsning fra den ene disk, skrivning på
den anden) at det reelt ikke er netværket der er den begrænsende
faktor ved filoverførsler ?!

<mlr>