Domænenavn og adgang til webserver på wind~
Fra : lyserg

Dato : 26-11-03 16:36

Hej gruppe

Jeg har et (sikkert simpelt) problem med noget domæne og
nameresolving. Jeg har ikke styr på windowsnetværk, så jeg er lidt
lost her.

Jeg har en maskine, som jeg kalder 'server' og som kører winXP
Professional. På den kører der en applikation, som kun virker hvis jeg
tilgår den fra en anden maskine med dens navn. Altså skal jeg skrive
noget i en sti fra klienterne såsom '\\server\etellerandet'. Jeg ville
gerne kunne have givet maskinen en statisk ip-adresse så jeg skulle
skrive '\\10.0.0.2\etellerandet', men det kan ikke lade sig gøre.
Yderligere er der det problem at jeg ikke kan tilgå 'server' med
'\\server\etellerandet' når jeg har tildelt maskinen den statiske
adresse 10.0.0.2. Det virker kun når maskinen henter sin ip-adresse
fra routerens DHCP-server.

Nu kører den samme maskine også en webserver, som klienter på LAN'et
skal tilgå. Men når jeg indtaster 'http:\\server\enwebside.html' i
browseren (Internet Explorer) på en klientmaskine så går den ud og
resolver 'server' som 'server.domænenavn.dk' hvorefter den hænger i
routerens firewall (det skal den også, da man ikke må få adgang
udefra). Mærkeligt nok, så kan klientprogrammet til den føromtalte
serverapplikation godt finde maskinen 'server' på navnet. Hvis jeg
pinger 'server' fra en af klientmaskinerne går den også ud og finder
wan-adressen. Der er åbenbart to nameresolvere eller hvad?

Som det hele ser ud nu, skal man indtaste 'server's ip-adresse når man
vil ind på websiden. Men den kan jo ændre sig når den bliver hentet
fra DHCP. Det vil jeg gerne undgå. Spørgsmålet er hvordan jeg får
fortalt klienterne at de ikke skal give sig til at sætte domænenavnet
efter 'server'?

Jeg kan tilføje at domænenavnet skulle være blevet fjernet fra
routeren nu, men det hjælper vel ikke noget hvis adressen findes i
alverdens DNS-servere?

Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh Lyserg