Begrænse båndbredde på en delt internetfor~
Fra : Lars Hjortø

Dato : 24-11-03 19:57

Hejsa..

Hvis man har f. eks. 4 computere der deler en 1 Mbit ADSL-linie (med en
eller anden form for router og switch), kan man så bestemmer at f. eks. de
tre computere kun kan råde over 100 kbit hver og så den fjerde har resten af
båndbredde. Hvis ja, hvad kræver det så af hardware, og er det syrt?

Venlig hilsen Lars Hjortø

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-11-03 23:40

"Lars Hjortø" wrote:

> [...]
> tre computere kun kan råde over 100 kbit hver og så den fjerde har resten af
> båndbredde. Hvis ja, hvad kræver det så af hardware, og er det syrt?

Du kan gøre det med en freeBSD maskine, programmet ipfw og to
netkort. Den maskine jeg har stående til opgaven er en 486-66, med
16 mb ram, en harddisk på ca. 1 GB og to gamle 10 mbit 3com III
netkort. freeBSD er som navnet antyder gratis, det samme er ipfw,
og hardwaren bør ikke koste dig ret meget mere end 500 kroner hvis
ikke du allerede har en egnet maskine stående på loftet.
Opsætningen ved jeg ikke hvad kommer til at koste dig, jeg fik
hjælp af en BSD kyndig kammerat..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars Hjortø

Dato : 25-11-03 15:08

Hej Thomas

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke du allerede har en egnet maskine stående på loftet.
> Opsætningen ved jeg ikke hvad kommer til at koste dig, jeg fik

Det var selvfølgelig en mulighed, men det jeg mest tænkte på var nu et eller
andet med alm. udstyr hvor det ikke kræver en ekstra PC - f. eks. med
speciel router eller switch.

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 25-11-03 16:36

Lars Hjortø wrote:

> [...]
> andet med alm. udstyr hvor det ikke kræver en ekstra PC - f. eks. med

Hvis du læser lidt bagud i denne gruppe vil du se at det er intet mindre
end det oftest forekommende spørgsmål du har stillet.

Standardsvaret, der er blevet givet over 100 gange før, er:
Du kan godt købe en router med mulighed for at lave "retfærdig
båndbreddedeling" og reservation af båndbredde. Disse koster dog mere
end de fleste hjemmebrugere og mindre virksomheder har lyst til at give
og derfor er den eneste reelle mulighed at bygge sin egen router. Dette
gøres oftest ved at du tager en gammel maskine og lægger linux eller bsd
på den.
Se:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=inetshape
for yderligere detaljer.