Router og ftp-problem
Fra : Flemming Nath

Dato : 23-11-03 20:53

Efter at jeg har etableret et lille hjemmenetværk vha. en Linkysys
router kan jeg ikke mere komme i forbindelse med de servere hvor jeg
har mine hjemmesider liggende. Forbindelsen sker med ftp. Der meldes
simptelhen at "Vært ikke fundet". Jeg bruger Windows Commander til at
oprette ftp-forbindelsen, hvis det ellers har nogen betydning.

Jeg har endnu ikke meget forstand på opsætning af routeren, men det er
vel her jeg skal foretage noget?

Jeg håber meget på hjælp, for det her er altså en katastrofe.

Vh, Flemming Nath

Fra : Vega

Dato : 23-11-03 21:05

"Flemming Nath" <nospamto@fpn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel her jeg skal foretage noget?
>
> Jeg håber meget på hjælp, for det her er altså en katastrofe.

Du skal ind og åbne for nogle porte i din router.

Mvh. Vega.

Fra : Flemming Nath

Dato : 23-11-03 21:25

On Sun, 23 Nov 2003 21:04:36 +0100, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk>
wrote:

[...]
>Du skal ind og åbne for nogle porte i din router.
>
>Mvh. Vega.

Ja, det havde jeg også en fornemmelse af, men hvike? Og hvordan gør
man mon det?

Fra : Vega

Dato : 23-11-03 21:33

> [...]
> wrote:
>
> [...]
> >
> Ja, det havde jeg også en fornemmelse af, men hvike? Og hvordan gør

Har du ICQ?
Du kan fange mig på 107583450
Det er lidt lettere at forklarer "live".

Mvh. Vega.

Fra : Flemming Nath

Dato : 23-11-03 21:37

On Sun, 23 Nov 2003 21:32:36 +0100, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk>
wrote:

>"Flemming Nath" <nospamto@fpn.dk> skrev i en meddelelse

>Har du ICQ?

Nej, desværre. Det kan jeg vist ikke finde ud af. Men tak for
tilbudet.

Fra : Vega

Dato : 23-11-03 21:46

> Nej, desværre. Det kan jeg vist ikke finde ud af. Men tak for
> tilbudet.

Først skal du finde ud af hvilken port din server kører på.

Du kommer ind i din router på følgende måde.

Åben din browser. og skriv 192.168.1.1 ved adgangskode skriver du admin.
Så går du ind i Applications & Gaming.
Under Application skriver du f.eks "server", under Start skriver du port
nummeret som du har fundet ud af hvad er. Dette nr. skriver du også under
End. Ved Protocol vælger du TCP og ved IP Address skriver du din interne IP
og til sidst flueben ved Enabled, og tryk Save Settings.

Mvh. Vega.

Fra : Flemming Nath

Dato : 23-11-03 21:55

On Sun, 23 Nov 2003 21:45:49 +0100, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>End. Ved Protocol vælger du TCP og ved IP Address skriver du din interne IP
>og til sidst flueben ved Enabled, og tryk Save Settings.

Jeg tror, du har misforstået mig. Jeg har ikke selv en server kørende.
Det jeg har problemer med er bare at komme i forbindelse med
ftp-servere ude i byen, hvor jeg har mine hjemmesider liggende-

Vh, Flemming Nath

Fra : Vega

Dato : 23-11-03 22:05

> [...]
> Det jeg har problemer med er bare at komme i forbindelse med
> ftp-servere ude i byen, hvor jeg har mine hjemmesider liggende-

Okay, det ved jeg ikke så. Det skulle routeren ikke kunne være skyld i.

Mvh. Vega.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-03 22:26

>Okay, det ved jeg ikke så. Det skulle routeren ikke kunne være skyld i.

Jo, det ka' den faktisk godt...

Uden at jeg er den store ørn til teorien bag, er det 2 protokoller til
ftp: aktiv og passiv - Hvis der er problemer med ftp over routere /
firewall's bør man vælge passiv mode - de fleste ftp programmer har en
indstilling til dette...

Mon ikke det er løsningen i dette tilfælde.

<mlr>

Fra : Flemming Nath

Dato : 23-11-03 22:36

On Sun, 23 Nov 2003 22:25:57 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

[...]
> [...]
>indstilling til dette...
>
>Mon ikke det er løsningen i dette tilfælde.

Nej, desværre. Jeg har prøvet at skifte til passiv tilstand. Det
underlige er at jeg godt kan få forbindelse via en browser, og det er
efter hvad jeg ved passiv mode. Sikke noget møg!

Vh, FN>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-03 22:54

Flemming Nath <nospamto@fpn.dk> wrote:

>Nej, desværre. Jeg har prøvet at skifte til passiv tilstand. Det
>underlige er at jeg godt kan få forbindelse via en browser, og det er
>efter hvad jeg ved passiv mode. Sikke noget møg!

Så fald er routeren opsat korrekt - Altså må problemet ligge i ftp
programmet, check lige det hele igennem igen, at det ikke bare er en
simpel tastefejl fra din side, der gør at det ikke kører...

Men iøvrigt er der jo masser af ftp programmer, det ku' jo være du ku'
finde et bedre...

<mlr>

Fra : Flemming Nath

Dato : 23-11-03 23:30

On Sun, 23 Nov 2003 22:54:12 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Så fald er routeren opsat korrekt - Altså må problemet ligge i ftp
>programmet, check lige det hele igennem igen, at det ikke bare er en
>simpel tastefejl fra din side, der gør at det ikke kører...

Næ, det er det nok ikke. Indstillingerne til mine mange
ftp-forbindelser har jeg ikke rørt ved.
>Men iøvrigt er der jo masser af ftp programmer, det ku' jo være du ku'
>finde et bedre...

Det er også prøvet uden resultat. Alt andet virker som det skal. Meget
mystisk og irriterende problem

Vh, FN

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-11-03 23:39

> [...]

>ftp-forbindelser har jeg ikke rørt ved.

>Det er også prøvet uden resultat. Alt andet virker som det skal. Meget

Du får kontakt med din browser, men ikke med ftp-programmer ?!?!

Er det fra samme fysiske maskine, eller har du flere maskiner du
arbejder fra ???

Har du prøvet at kalde forskellige ftp servere ? Har du prøvet at
kalde med ip-adressen.

Og hva sker der hvis du prøver at kalde ftp-serveren med telnet, altså

TELNET <serveren der driller> 21

<mlr>

Fra : Flemming Nath

Dato : 23-11-03 23:57

On Sun, 23 Nov 2003 23:39:19 +0100, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Du får kontakt med din browser, men ikke med ftp-programmer ?!?!

Ja!

>Er det fra samme fysiske maskine, eller har du flere maskiner du
>arbejder fra ???

Ja, men nu har jeg prøvet fra en anden maskine og her er der ikke
noget problem.

>Har du prøvet at kalde forskellige ftp servere ? Har du prøvet at
>kalde med ip-adressen.

Ja, der er prøvet mange ftp-servere. Nej, jeg har ikke prøvet med
ip-adressen. Hvor mon man finder den?

>Og hva sker der hvis du prøver at kalde ftp-serveren med telnet, altså
>
>TELNET <serveren der driller> 21

Det har jeg aldrig prøvet. Jeg giver det et forsøg.

Når det nu virker på en anden maskine, må vi vel konkludere at det er
noget i opsætningen af den første maskine der er kludder i, men hvad?

Nå, nu kan jeg altså få oplaodet mine hjemmesider med en anden
maskine, så nu er jeg ikke helt så desperat som før.

Jeg takker meget for hjælpen.

Vh, FN

Fra : Calle.

Dato : 24-11-03 18:13

Flemming Nath wrote:

> Næ, det er det nok ikke. Indstillingerne til mine mange
> ftp-forbindelser har jeg ikke rørt ved.
>>
> Det er også prøvet uden resultat. Alt andet virker som det skal. Meget
> mystisk og irriterende problem

er det ikke fordi du prøvet at tilgå FTPen fra dit interne net, og din
router ikke tilladet loopback. Få en andet til at se om der er adgang

--
Calle

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 23-11-03 22:02

Vega wrote:

> Du skal ind og åbne for nogle porte i din router.

Er det ikke kun hvis Flemming vil sætte en ftpserver op derhjemme,
som jeg læser det er det hans ftp-klient der ikke kan få hul
igennem til den server hvor hans websider ligger?? Jeg synes
Flemmings problem lyder ret usædvanligt, så jeg har desværre ikke
nogen guldkorn, jeg synes bare I snakkede forbi hinanden..

--
Hygge..
Thomas