Langsomt netværk
Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 19:05

Jeg postede nedenstående i dk.edb.hardware.bundkort, da jeg tror jeg har et
problem med mit bundkort. Men jeg fik intet svar overhovedet, og prøver nu
her. Here goes:

Hejsa

Jeg har lige købt lidt nyt hardware, og der er så opstået et problem. Når
der bliver overført filer via lokalnetværk, så kører den i 5-10 sekunder med
ca. 10 MB/s, og så går den helt i stå i ca 5 sek. Og så går den amok med ca
10 MB/s igen.
Før jeg skiftede hardware havde jeg ikke dette problem.

Mit nye hardware setup er som følger:
Asus P4V800-X bundkort
P4 Northood processor (2600 MHz)
2x512 MB DDR3200 ram (kan ikke lige huske mærket)
Maxtor 160 GB SATA disk
Et Surecom 100MBit/s netkort (en gammel sag jeg brugte i min gamle maskine)
og så 4 "gamle" harddiske fra min gamle computer.

Men jeg har selvfølgelig forsøgt at fejlfinde, i håb om at finde ud af hvor
problemet må være. Først tænkte jeg, at det kunne være fordi
modtagercomputeren ikke kunne følge med. Men da jeg prøvede at overfiler til
3 forskellige computere på lokalnetværket, og resultatet var det samme, gik
jeg ud fra at det nok ikke var problemet. Så ville jeg teste at det ikke var
min nye SATA disk der var problemer med. Så forsøgte jeg at overføre filer
til og fra en af mine gamle harddiske, og der var billedet næsten 100% det
samme. Så forsøgte jeg at overføre filer internt på min computer, for at se
om det var noget på bussen der måske ikke kørte ordentligt. Jeg kunne
kopiere internt fra og til den nye SATA disk med ca 20 MB/s, og fra den nye
disk til en af mine gamle kørte konstant med ca 12 MB/s. Så det er åbenbart
heller ikke problemet.

Jeg forsøgte så lige at sætte en begrænsning på min ftp-server, og så tjecke
om det ville gå bedre hvis den fx kun skulle klare 4 MB/s konstant. Og
derefter satte jeg begrænsingen ned til 1 MB/s (Dette kunne den godt klare)
og så forsøgte jeg at sætte begrænsningen til 2 MB/s igen. Resultatet af
netværkets opførsel kan ses på følgende billede:
http://www.kloevergaarden.dk/screendump4.jpg

Så har jeg nogenlunde fået det kræset ind til at problemet er mit netkort
der ikke kan levere data hurtigt nok. Der er et onboard netkort, og så har
jeg et Surecom PCI netkort i også. Jeg har testet med begge netkort, og
resultatet er præcist det samme. Og det skal lige siges at det Surecom
netkort kørte fint på min gamle maskine.
Så tænkte jeg at det måske kunne være noget driverproblem, og forsøgte med
et par forskellige sæt drivere til begge netkort, og jeg prøvede med
forskellige til mit bundkort. Jeg prøvede både hvor jeg havde installeret
VIA's 4in1 drivere, og hvor de ikke var installerede. Men stadig ingen
ændringer.
Så forsøgte jeg at opdatere biosen. Den der var i maskinen var fra engang i
juli 2003, og der var kommet 3-4 opdateringer. Men heller ikke dette hjalp.

Nu er jeg derhenne hvor jeg begynder at tro at det er bundkortet der måske
er noget i vejen med, og så er det jeg gerne vil høre om der er andre der
har oplevet noget lignende?

Det skal lige siges, at jeg også opdagede et andet problem. Jeg har
installeret mit styresystem på SATA disken, og det har jeg så selvfølgelig
valgt til at være 1. boot device i bios'en. Men hvis jeg så er inde i
windows, og siger "Genstart". Så glemmer den tilsyneladende alt om at jeg
valgte den som første boot-enhed, og den forsøger at lede på netværket efter
en bootmaskine. Og så bliver jeg nødt til at genstarte for at gå ind i bios
og igen fortælle den at den altså skal boote på SATA'en.

Det skal lige siges at jeg ikke har problemer med uret på maskinen, så det
har nok ikke noget med batteriet at gøre...

Men er der nogen der har nogle gode idéer, for så modtages de med kyshånd...

På forhånd tak
Sjang

Fra : Jan Bachman

Dato : 23-11-03 19:24

>Men er der nogen der har nogle gode idéer, for så modtages de med kyshånd...

Hvordan med switch/hub, som jo er et vigtigt led på nettet? Har du
prøvet at køre uden om den, og direkte fra PC til PC med et krydset
kabel? Det vil indkredse problemet yderligere.

/Jan

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 19:35

Nej så snedig har jeg godt nok ikke lige tænkt... Jeg vil da lige prøve med
det samme.

Sjang

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 19:44

Sjang wrote:
> Nej så snedig har jeg godt nok ikke lige tænkt... Jeg vil da lige
> prøve med det samme.

Der var jeg lige hurtig nok til at svare. Det har jeg i og for sig prøvet,
da jeg har 2 netkort i min maskine sat til samme switch. Og så har jeg 2
andre maskiner sat til samme switch. Og mellem de to andre maskiner er der
ingen problemer. Det er kun "problemmaskinen" der driller. Og da der ikke
var noget problem før jeg skiftede hardware, vil det undre mig hvis det er
gået ud over 2 switch-porte. Jeg har nemlig testet fra begge mine netkort
(det ene onboard, og det andet "gamle" surecom fra min gamle maskine)

Så jeg tror heller ikke problemet ligger i switchen.

Sjang

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-11-03 19:33

"Sjang" <news@sjang.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Et Surecom 100MBit/s netkort (en gammel sag jeg brugte i min gamle
> maskine) og så 4 "gamle" harddiske fra min gamle computer.

Og hvad har du til at forbinde maskinerne imellem? Hub switch mærke og
model??

> [...]
> den nye SATA disk med ca 20 MB/s, og fra den nye disk til en af mine
> gamle kørte konstant med ca 12 MB/s. Så det er åbenbart heller ikke

Noget jeg ikke forstår, du prøver at overføre data internt i maskinen
mellem gammel harddisk og SATA disk, her opstår samme problem. Så må det jo
tyde på noget er gale med performance i maskinen som gør at den ikke kan
lavere data hurtig nok til netkortet. Hvis ja, så er du ikke den forkerte
gruppe.

Hvis jeg derimod misforstår ovenstående, hvordan er netkortene sat Full
duplex eller half duplex? Kan din switch klare det og har du prøvet at køre
med half duplex mellem 2 maskiner?

--
Bjarke Andersen

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 19:41

> Og hvad har du til at forbinde maskinerne imellem? Hub switch mærke og
> model??
En Surecom 100MBit/s switch. Kan ikke lige huske præcis model nr. Men
problemet er først opstået efter jeg skiftede hardware, derfor tror jeg ikke
det har noget med switchen at gøre.

> Noget jeg ikke forstår, du prøver at overføre data internt i maskinen
> mellem gammel harddisk og SATA disk, her opstår samme problem.
Nej her opstår problemet nemlig ikke. Jeg kan konstant køre 20 MB/s internt
fra disk til disk. Så diskene kan godt levere varen.

> Hvis jeg derimod misforstår ovenstående, hvordan er netkortene sat
> Full duplex eller half duplex? Kan din switch klare det og har du
> prøvet at køre med half duplex mellem 2 maskiner?

De står begge til automatisk. Jeg prøvede lige at vælge 100 Mbit full
duplex, men det ændrede intet.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-11-03 19:48

> En Surecom 100MBit/s switch. Kan ikke lige huske præcis model nr. Men
> problemet er først opstået efter jeg skiftede hardware, derfor tror
> jeg ikke det har noget med switchen at gøre.

Som nævnt i andet indlæg så prøv maskine mod maskine udenom switch, bare
for at udelukke at den skulle være problemet.

> De står begge til automatisk. Jeg prøvede lige at vælge 100 Mbit full
> duplex, men det ændrede intet.

Prøv også i Half duplex.

Er netkablet hjemmelavet?

--
Bjarke Andersen

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 19:54

Bjarke Andersen wrote:
> Prøv også i Half duplex.

Done, men det hjalp ikke ret meget. Ved half duplex peakede den ikke ved
10-11 MB/s, men kun ved 8 MB/s, og så lavede den ellers det samme med at
køre i et kort stykke tid, og så stå stille i et kort stykke tid.

> Er netkablet hjemmelavet?

Ja det er de, og de plejer godt at kunne levere varen.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-11-03 20:00

> Done, men det hjalp ikke ret meget. Ved half duplex peakede den ikke ved
> 10-11 MB/s, men kun ved 8 MB/s, og så lavede den ellers det samme med at
> køre i et kort stykke tid, og så stå stille i et kort stykke tid.

Oki, nu snakker vi også megaByte ikke? 10-11MB er helt fint ved 100mbit
netværk, dog ikke det at den laver pauser.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 20:07

> Oki, nu snakker vi også megaByte ikke? 10-11MB er helt fint ved
> 100mbit netværk, dog ikke det at den laver pauser.

Jeps vi snakker megaBytes. Og ja jeg er også ret godt tilfreds med at den
peaker så højt, men når den så går i stå, så bliver gennemsnitshastigheden
knap 4 MB/s, og det synes jeg er lige i underkanten. Før jeg skiftede
hardwaren ud kørte jeg normaltvis med ca 8 MB/s.

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 20:02

Bjarke > Som nævnt i andet indlæg så prøv maskine mod maskine udenom switch,
> bare for at udelukke at den skulle være problemet.

Jeg tog mig lige sammen og lavede et krydset kabel. Det gør ingen forskel om
jeg går uden om switchen, den laver stadig det underlige pjat. :-/

Andre spændende forslag??

Sjang

Fra : The Tulip

Dato : 23-11-03 20:49

> ca. 10 MB/s, og så går den helt i stå i ca 5 sek. Og så går den amok med
ca
> 10 MB/s igen.
> Før jeg skiftede hardware havde jeg ikke dette problem.

Hvilke Drivere bruger du til dine netkort ?? ., mine 3com netkort gjorde det
samme med M$ drivere ., indtil jeg fik installeret de nyeste drivere fra
3com ., og fik sat 'Down Pull Rate' op til max (64)., det var oftest ved
store filer det ikke virkede..

Down Pull Rate ., ved jeg ikke hvad hedder på et Surecom netkort ., men du
burde kunne sjusse til hvad den hedder., du finder det under egenskaber for
dit netkort ., ligesom det med half/full duplex ..

~~Frank .,

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 21:55

> Hvilke Drivere bruger du til dine netkort ??

Til mit surecom bruger jeg de samme drivere som jeg altid har gjort, og til
mit onboard netkort brugte jeg først dem der fulgte med cd'en, og siden hen
har jeg forsøgt mig med et sæt drivere fra windows update, samt et set
opdateret fra asus.com.tw. Men lige lidt har det hjulpet.

Jeg er simpelthen lost med dette problem

Sjang

Fra : Sjang

Dato : 23-11-03 22:28

> [...]
> samme med M$ drivere ., indtil jeg fik installeret de nyeste drivere fra
> 3com ., og fik sat 'Down Pull Rate' op til max (64)., det var oftest ved

Jeg fandt lige et 3com netkort i en af mine andre maskiner, og prøvede at
smide den i "problemmaskinen". Jeg opdaterede driverne fra 3com's
hjemmesiden, og satte down pull rate'en op til 64 som du sagde. Men stadig
lider jeg af det samme irriterende problem... Jeg tror snart der ryger en
mail til SHG's teknik...

Sjang

Fra : Jens

Dato : 28-11-03 08:58

"Sjang" <news@sjang.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> ca. 10 MB/s, og så går den helt i stå i ca 5 sek. Og så går den amok med

Har du stillet uret i bios på det nye bundkort ?

Mvh Jens