Router contra switch?
Fra : John Smith

Dato : 22-11-03 11:18

Hej!

Jeg er ved at lave et lille hjemme netværk med 4 PC'er og jeg overvejer at
købe en D-Link DES 1008SD switch til 347,- kr. incl. moms/forsendelse. Men
spørgsmålet er om jeg vil være bedre tjent med at købe en router med
indbygget 4 port switch? Derved vil det vel være muligt at få alle PC'er
selvstændigt på internettet, hvis jeg en gang skulle få bredbånd.

I dag har jeg kun en gemen 56k modem opkobling, som egentlig fungere fint.
Men er det også muligt f.eks. at tilslutte et eksternt 56k modem til en
router og derved opnå selvstændig internet til alle PC'er, eller er det kun
muligt med et ADSL modem?

Nogen som har lidt råd og vejledning!

MVH

John

Fra : John Smith

Dato : 22-11-03 11:21

PS. Som router har jeg tænkt på en D-Link DI-604 til 404,- kr. incl.
moms/forsendelse. Kan den anbefales?

MVH

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-11-03 11:55

John Smith skrev:

> [...]
>købe en D-Link DES 1008SD switch til 347,- kr. incl. moms/forsendelse. Men
>spørgsmålet er om jeg vil være bedre tjent med at købe en router med

Ja. Den koster så lidt mere at det slet ikke kan betale sig at
købe en switch.

>Derved vil det vel være muligt at få alle PC'er
>selvstændigt på internettet, hvis jeg en gang skulle få bredbånd.

F.eks.

>I dag har jeg kun en gemen 56k modem opkobling, som egentlig fungere fint.
>Men er det også muligt f.eks. at tilslutte et eksternt 56k modem til en
>router og derved opnå selvstændig internet til alle PC'er

Nej. Teoretisk kan man godt bygge en router der kan klare en
telefonlinje, og det fås (kunne fås) til ISDN-udstyr, men mig
bekendt er det ikke lavet til en almindelig telefonlinje.

>eller er det kun muligt med et ADSL modem?

En almindelig router kan kun betjene ADSL- og kabelmodemmer. En
speciel ISDN-router kan (naturligvis) håndtere en ISDN-linje.
Trafik fra et almindeligt modem kan slet ikke routes (fordi der
ikke findes det specialudstyr der ville skulle til).

--
Bertel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-11-03 12:54

On 2003-11-22, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Ja. Den koster så lidt mere at det slet ikke kan betale sig at
> købe en switch.

Men ikke alle er bedst tjent med at være bag en NAT gateway.

> [...]
> Trafik fra et almindeligt modem kan slet ikke routes (fordi der
> ikke findes det specialudstyr der ville skulle til).

ZyXEL Prestige 100WH kunne (kan?) tilsluttes et almindeligt RS-232
modem.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Password:

Fra : John Smith

Dato : 22-11-03 15:44

Tak for svarene.

Som det ser ud, køber jeg en router med 4 port switch. Skulle jeg få en ADSL
forbindelse, så er jeg klar til det (det sker først, når prisen kommer under
200,- kr. pr. måned for minimum 1024 kb incl. fastnet IP telefoni).

Jeg vil så bruge en PC som gateway for de resterende PC'er via switchen til
internettet. Medmindre man kan få en adapter/omformer til at koble imellem
router/56k modem til et par hundrede!

MVH

John

Fra : The Tulip

Dato : 22-11-03 22:25

> internettet. Medmindre man kan få en adapter/omformer til at koble imellem
> router/56k modem til et par hundrede!

Det kan du da ., en gammel computer ., behøver ikke være mere end 486'er .,
med lidt linux SW ., som du sikkert kan finde i en størrelse der ikke kræver
mere end en diskette .. ville jeg tro .. jeg ved ikke lige med
modemsupporten ., men der er nok lavet nogle stykker til Router/Firewall for
adsl ..

~~Frank .,

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-11-03 22:42

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev :

>Ja. Den koster så lidt mere at det slet ikke kan betale sig at
>købe en switch.

Tjaehhh - med mindre en printserver pludseligt er et ønske, så er der
ikke porte nok i en 4port's router.

>Nej. Teoretisk kan man godt bygge en router der kan klare en
>telefonlinje, og det fås (kunne fås) til ISDN-udstyr, men mig
>bekendt er det ikke lavet til en almindelig telefonlinje.

Ork jo - der findes en hel del af dem , zyxel's prestige 100WH
eksempelvis

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-03 11:12

In article <lofurvkktitksojslbl9eofir4r2qqe2dn@news.stofanet.dk>,
nospamius@lundhansen.dk says...
> telefonlinje, og det fås (kunne fås) til ISDN-udstyr, men mig
> bekendt er det ikke lavet til en almindelig telefonlinje.

Topcom BR 104/204 har ethernet-WAM og RS-232 til modem (WAN).

> Trafik fra et almindeligt modem kan slet ikke routes (fordi der
> ikke findes det specialudstyr der ville skulle til).

Jo, se ovenfor.

Topcom'en har PSTN-mulighed som backup-forbindelse, men der er jo ingen
der siger at hovedforbindelsen virker korrekt
- Derfor vil den koble op via alm modem.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen