Netværk og NTFS ?
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 16:59

Hej !

Jeg har nogle PC'er i et lille netværk.

Jeg deler et drev på den ene PC, som de andre PC'er bruger - og har
derfor delt roden på dette drev - og det har virket fortrinligt indtil
for en halv time siden, hvor jeg konverterede alle diske fra FAT32 til
NTFS.

Jeg kan stadig se og bruge roden på det delte drev fra de andre PC'er -
men kan ikke skifte til subdir's ???

Der var ingen problemer med FAT32.

Hvorfor er der pludselig nu med NTFS ?

Alt andet på PC'erne virker OK efter konverteringen.

Er der en forklaring ?

På forhånd tak !

Jan

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-11-03 17:19

Hej Jan

Prøv at fjerne delingen af drevet, genstart og slå deling til igen. Måske
løser det problemet.

Hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 18:17

Lars Hjortø skrev i et indlæg på usenet:
> Prøv at fjerne delingen af drevet, genstart og slå deling til igen.
> Måske løser det problemet.

Jo tak - det ser ud til at virke.

Jeg havde genstartet - men det var åbenbart ikke nok - men nu ser jeg ud
til at kunne komme ind på drevet/bibliotekerne igen.

Tak !

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 19:20

Jan Vestergaard skrev i et indlæg på usenet:

> Jo tak - det ser ud til at virke.

..... næsten......

Jeg kan ikke få fat på de filer, der ligger i \documents and
settings\administrator\*.* og underliggende biblioteker på PC1 fra de
andre PC'er - alle andre filer kan jeg nu godt få fat på.

Jeg er logget på som administrator og intet password på alle PC'er og
med FAT32 var der ingen problemer med at få fat på filerne (bl.a. nogle
Outlook-filer) - men efter konvertering til NTFS har jeg ikke tilladelse
til at læse dem.......

Hmm - det må jeg rode lidt mere med.......

Jan

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-11-03 19:34

Hej Jan

Jeg mener at du skal ind og angive deling til hver eneste af de mapper du
skriver du ikke kan komme i forbindelse med. Det er noget med at de er
defineret som personlige af XP (Er det XP du kører?). Jeg har også hørt en
forklaring på hvorfor det er en dårlig idé at dele de mapper. Mener det er
noget med at det er fordi mails og lignende ligger i de mapper.
Prøv at gå ind i stifinder og se om de ikke er vist som ikke delte.
Næste gang du geninstallerer din PC bør du nok lave et drev der indeholder
de filer og mapper du vil dele, og KUN dem. Så slipper du en hel del nemmere
over tingene.
Håber du får det til at virke.

Hilsen Lars.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 19:48

> [...]
> mapper du skriver du ikke kan komme i forbindelse med. Det er noget
> med at de er defineret som personlige af XP (Er det XP du kører?).

Ja - det er XP - men hvorfor pokker er der forskel på AFT32 og NTFS
hvad dette angår ?

Det virkede fint med FAT32.

> Jeg har også hørt en forklaring på hvorfor det er en dårlig idé at
> dele de mapper. Mener det er noget med at det er fordi mails og
> lignende ligger i de mapper.

Ja - og det er dem, jeg skal have fat på fra de andre PC'er.

Det er kun mig, der bruger Outlook på PC'erne - men det er lidt
forskelligt hvilken PC, der er mest praktisk, at bruge - derfor kører
alle tre PC'er på Outlooks datafiler på PC1, der alligevel altid
er tændt pga af en FTP-server.

Det betyder selvfølgelig så, at det kun er en Outlook, der virker
ad gangen - men det er også OK til mit brug, men jeg vil
selv vælge hvilken PC, der skal bruges - og det virkede også
fint med FAT32.....

Nå - jeg prøver at gå ind og give adgang til de relevante
subdirs - ellers må jeg flytte Outlooks datafiler til
en anden mappe, som jeg godt kan få adgang til.

Tak for hjælpen ihvertfald !

Jan

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-11-03 19:58

> Ja - det er XP - men hvorfor pokker er der forskel på AFT32 og NTFS
> hvad dette angår ?
>
> Det virkede fint med FAT32.

Jeps, men FAT32 har ikke samme sikkerhed indbygget som NTFS, ved dog ikke om
det er derfor det ikke virker.

> [...]
> ad gangen - men det er også OK til mit brug, men jeg vil
> selv vælge hvilken PC, der skal bruges - og det virkede også

Måske er løsningen at du sætter en IMAP server op i stedet for POP3, så
mener jeg at man kan få adgang til sine mails fra alle de andre PC'er der er
tilsluttet. Det er en lidt mere elegant løsning, og så slipper du også for
alt det andet "bøvl"...
Det betyder jo heller ikke så meget når maskinen alligevel står tændt altid.
Jeg mener faktisk også at du kan finde en IMAP server der har webadgang så
du kan læse dine mails fra andre maskiner via internettet. Alt dette vil jeg
godt nok råde dig til at få hjælp til af andre, for det er ikke lige noget
jeg har SÅ meget styr på....

> Tak for hjælpen ihvertfald !

Var da så lidt...

Venlig hilsen Lars.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-03 20:18

Lars Hjortø skrev i et indlæg på usenet:
> Var da så lidt...

Nej - det var en hel del

Det sparede mig for en masse pusleri før jeg havde fået det til at
virke.

Jeg delte lige "Adminstrator" mappen også - og så er der adgang til det
hele - og alt virker igen

Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-11-03 17:29

In article <3fbbbd4e$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
lars.hjortoe@nospam.tele.dk says...
> Jeps, men FAT32 har ikke samme sikkerhed indbygget som NTFS, ved dog ikke om
> det er derfor det ikke virker.

Det ér derfor...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-11-03 21:33

On Wed, 19 Nov 2003 19:58:21 +0100, "Lars Hjortø"
<lars.hjortoe@nospam.tele.dk> wrote:

>"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

>Jeps, men FAT32 har ikke samme sikkerhed indbygget som NTFS, ved dog ikke om
>det er derfor det ikke virker.
Det er det. ved NTFS skal du (udover rettigheder til at se den delte
recurse, men det har intet med NTFS at gøre) have rettighed til
recurserne (Filer og mapper)

/Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-11-03 00:04

Hans Kjaergaard skrev i et indlæg på usenet:
> Det er det. ved NTFS skal du (udover rettigheder til at se den delte
> recurse, men det har intet med NTFS at gøre) have rettighed til
> recurserne (Filer og mapper)

Ja - det fandt jeg så ud af

Med FAT32 kunne jeg bare give mig adgang til roden på drevet - så fik
jeg adgang til alt på disken.

Med NTFS virkede det også med alt andet end lige "Administrator" mappen.

Men jeg gav så adgang til administrator-mappen - så havde jeg adgang til
den og alle undermapper.

Så det kører igen

Jan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-11-03 14:06

In article <3fbd485f$0$149$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, jan@jve.dk
says...
> Med FAT32 kunne jeg bare give mig adgang til roden på drevet - så fik
> jeg adgang til alt på disken.

Hvis det er Aministrator der skal have adgangen, så findes der default
shares til formålet. Prøv at søge i online help.