Server skab/box
Fra : Peterman

Dato : 19-11-03 10:24

Hej!

Jeg har et fysisk(kabler) i hele huset. Mit kontor, hvor mit krydsfelt og
server/gateway står, er i gang med at blive indraget af resten af familien.
Damned kids!

Jeg overvejer at flytte det hele op på loftet, hvor det kan placeres i et
skab som jeg vil konstruere. Det er her jeg har brug for lidt input fra
nogen der har erfaringer med dette.

Planen er som følger:
Jeg bygger et skab på 60X60X120 i gipsplader med 50mm Rockwool som
isolering. I bunden af skabet monteres en flexslange Ø120mm eller hvad der
nu er standard. Denne trækkes ud til et hul med en rist i udhænget på den
nordlige side af huset. I toppen af skabet monteres en ventilator, som dem
man bruger på badeværelset. Denne kører på en termostat der starter når
skabet bliver for varmt. I skabet placeres: 1 stk.PC 700Mhz, 1 stk. switch,
1 stk ADSL modem + en masse andet, som ikke producerer varme.

Spørgsmålet er nu: Kan jeg holde skabet køling nok hen over sommeren, hvor
der er meget varmt på mit loft? Kan jeg på en eller anden (nem) måde
brandsikre skabet yderligere?
Er der nogen der har lavet noget lignenede og har idéer?

Mvh,
Peter

Fra : Thomas Svenstrup

Dato : 19-11-03 16:22

Hej,

"Peterman" <anbert2001@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3fbb36a1$0$95043$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> skabet bliver for varmt. I skabet placeres: 1 stk.PC 700Mhz, 1 stk. switch,
> 1 stk ADSL modem + en masse andet, som ikke producerer varme.

Jeg vil på det kraftigste fraråde brugen af rockwool som isolering til dit skab,
det støver simpelthen for meget. Jeg ville personligt selv benytte noget 30-50mm
skumplade istedet.

Jeg har selv et skab som står i nogenlunde de samme "omgivelser", og det du
skal passe allermest på når du stiller den på loftet er fugt. Jeg løste problemet
ved at købe en billig (og lille) affugter som jeg koblede på indsugningen.

> [...]
> brandsikre skabet yderligere?
> Er der nogen der har lavet noget lignenede og har idéer?

Mht. varme tror jeg ikke det er det store problem, da man kan sætte nogle
blæsere på med høj ydelse når den ikke skal være støjsvag (hvilket jo ikke
er nødvendigt på loftet). Min har holdt sig på ~30c på tider hvor loftsrummet
selv var ~45c.

Jeg har selv brænd-"sikret" med en termostatstyret kontakt, så hvis temperaturen
ryger over et prædefineret tal slukker al strømmen. Man kan ikke ligefrem påstå
at det er "sikkert", men jeg ville ikke investere en masse tid og/el. penge på det,
så jeg valgte en nem og billig løsning.

--
Med venlig hilsen,
Thomas Svenstrup

Fra : Peterman

Dato : 19-11-03 17:00

"Thomas Svenstrup" <tsv@dump.pigforce.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
påstå
> at det er "sikkert", men jeg ville ikke investere en masse tid og/el.

TAK!

Jeg er glad for at du kan holde temperaturen!

Lige et par ting: Rockwool bruger jeg uden at være bange for det, da det vil
være kapslet inde i gipsplader - ligesom du ville lave en ny væg inde i
huset. Det kommer ikke til at støve. Rockwool er jo brændhæmmende, så det er
derfor jeg bruger det.

Mht. fugt - det havde jeg ikke tænkt på - Konkret, hvordan har du lavet
arrangementet med affugteren? Hvilken affugter har du brugt?

Den termostatstyrede kontakt er en meget god idé, men jeg kunne godt tænke
mig noget der lukkede for luftindtag og udsugning hvis der opstår ild. Nogen
idèer?

/Peter

Fra : Thomas Svenstrup

Dato : 19-11-03 23:14

Hej,

"Peterman" <anbert2001@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3fbb9369$0$95013$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> huset. Det kommer ikke til at støve. Rockwool er jo brændhæmmende, så det er

Ja, okay - hvis du laver dobbeltvægge i skabet er problemet jo knap så stort.
Igen valgte jeg selv den nemme løsning og lavede bare én enkelt væg og satte
skumplader på indersiden.

> Mht. fugt - det havde jeg ikke tænkt på - Konkret, hvordan har du lavet
> arrangementet med affugteren? Hvilken affugter har du brugt?

Jeg fik en billig industri affugter på DBA.dk der havde rør-tilslutning istedet for
bare et gitter som mange normalt har, så den var meget nem at tilslutte. Jeg
tilsluttede bare indsugnings-røret fra min kasse til "tør-luft"-røret på affugteren.
Jeg har lige været en tur på loftet for at se, om jeg kunne finde et producent
navn, men jeg kan se der har siddet et klistermærke der er faldet af, så det kan
jeg desværre ikke gi' dig. Så vidt jeg husker kan den vist affugte ~50m2, hvilket
jo under alle omstændigheder er nok til en kasse som denne.

> Den termostatstyrede kontakt er en meget god idé, men jeg kunne godt tænke
> mig noget der lukkede for luftindtag og udsugning hvis der opstår ild. Nogen
> idèer?

Dér må jeg desværre melde pas, det har jeg ikke lige umiddelbart nogle idéer
til hvordan du kan løse.

Held og lykke med projektet.

--
Med venlig hilsen,
Thomas Svenstrup

Fra : Per Bau \(udskift i~

Dato : 20-11-03 00:51

> [...]
~50m2, hvilket
> jo under alle omstændigheder er nok til en kasse som denne.

Affugter? Hvorfor dog det? Det skulle da slet ikke være nødvendigt.

/Per

Fra : anders majland

Dato : 19-11-03 16:25

> [...]
> til dit skab,
> det støver simpelthen for meget. Jeg ville personligt selv benytte

Skal det være nemt så brug danogips varmvæg - Så er det hele sat op i en
arbejdsgang.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : AJ

Dato : 19-11-03 16:33

Hej Peter

Det er min erfaring at det er bedst, hvis man på en eller anden måde kan få
luften til at strømme gennem skabet, dvs. en ventilator der blæser luft ind
i bunden og en der suger ud i toppen f.eks.

Mvh
AJ

Fra : Peterman

Dato : 19-11-03 16:49

Blæseren i toppen vil jo suge luften ind fra bunden og derved op igennem
skabet.

/Peter.

Fra : Jens

Dato : 19-11-03 22:52

> [...]

ind
> i bunden og en der suger ud i toppen f.eks.

Husk på at varm luft stiger til vejrs og kold luft falder til jorden.
Derfor er det en god ide at have udsugning øverst, og indsugning nederst.

Jens