WLAN og flere access points
Fra : Jan Bachman

Dato : 17-11-03 20:42

Jeg har et trådløst netværk med to access points. De er begge på samme
LAN og har samme SSID. Skal de bruge samme kanal, eller skal de bruge
hver deres?

Begge er Linksys WAP11. Læser jeg hhv. i manualen og på deres
knowledge base, så får jeg to svar:

1. Citat fra manualen (wap11v26ug.pdf) s.11:
"Select the appropriate channel from the list provided to correspond
with your network settings (between 1-11 in North America). All points
in your wireless network must use the same channel in order to
function correctly."

2. Citat fra knowledge base:
"How to use multiple access points on the same LAN"
"The SSID should be the same for all the units on the LAN. The channel
for each access point should be unique, within the range of 1-11 for
North America. This allows up to 11 access points to be set up on one
LAN. It is recommended to go in increments of three to the next
closest access point:"

Jeg har skrevet til Linksys, men hvad er andres erfaringer?

/Jan

Fra : VIP

Dato : 17-11-03 21:20

hvis apérne kan "se" hinanden skal de køre på hver sin kanal, ellers kan du
få inteferens.
Det er fordel at der er mindst 4 kanaler mellem hver, f.eks kanal 1, kanal
5, kanal 9
Cisco har lavet en guide der beskriver hvorledes et område kan dækkes med
mange apér, som opsættes i celler, således at to apér ved siden af hinanden
aldrig kører på samme kanal

--
Venlig hilsen

Viggo
Erstat "punktum" med . i email adresse

Fra : Jan Bachman

Dato : 17-11-03 22:00

> [...]
>få inteferens.
>Det er fordel at der er mindst 4 kanaler mellem hver, f.eks kanal 1, kanal
Det strider mod mine aktuelle erfaringer. Jeg synes lige at have løst
et forbindelsesproblem ved at sætte begge AP'er til samme kanal.
AP'erne står i samme lejlighed og kan se hinanden. Så nu må vi se om
der dukker nye problemer op

>Cisco har lavet en guide der beskriver hvorledes et område kan dækkes med
>mange apér, som opsættes i celler, således at to apér ved siden af hinanden
>aldrig kører på samme kanal
Spændende, har du et link?

/Jan

Fra : VIP

Dato : 17-11-03 22:50

her er et link til artiklen fra cisco
www.cisco.com/application/pdf/en/us/guest/netsol/
ns178/c649/ccmigration_09186a00800d67eb.pdf