Ny D-Link DI-604 router
Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 17-11-03 20:37

Hejsa.

Jeg har gennem tiden sat en 6-7 stykker af disse små routere op i
forbindelse med forskellige bredbånds- og kabelmodemforbindelser.

Den sidste jeg satte op for et par dage siden var dog markant anderledes
end de "gamle" modeller. Den nye hardwareversion hedder D1 og den kører
med firmware version 3.0. Desuden er strømforsyningen en anden end de
tidligere, den nye bliver kun lunken, ligesom selve routeren også kun
bliver lidt lunken. Det ligger langt fra de tidligere modeller, hvor
både strømforsyning og router bliver noget varmere.

Da jeg alligevel havde en at lege med inden den fandt et godt hjem,
lavede jeg følgende testopstilling, da jeg ville lave en simpel test af
hvor meget data man kunne overføre igennem den:

(brug fixed-pitch font)

WAN Internet
| |---------|
| | Pc 1 |
|------|------| |----------| | 100 Mbit|
| speedstream | LAN | HP |----------| NIC |
| 5711 med |-------| Procurve | |_________|
| DHCP server | | switch |
| | | 10/100 | |---------|
|_____________| | Mbit |----------| DI-604 |
|__________| WAN | router |
port |_________|
| LAN
|----------| | port
| Pc 2 | |
| 100 Mbit |---------------|
| NIC |
|__________|

I ovenstående opstilling får DI-604 routeren en WAN IP adresse fra
SS5711 routeren i segmentet 192.168.46.0/24, og uddeler selv en adresse
til Pc 2 i segmentet 192.168.0.0/24. På Pc 2 mappes et netværksdrev P:
på Pc 1, og en fil på 50 Mbytes kopieres fra Pc 1 til Pc 2.

Overførslen tog 26 sekunder, hvilket svarer til en trafik på ca. 14 Mbit
pr. sekund gennem DI-604 routeren.

DI-604 kan køre 100Mbit både på WAN og LAN porten.

Det er da ikke så ringe af sådan en lille æske.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen