Mærkeligt setup
Fra : Jimmy

Dato : 17-11-03 18:29

Hey

Jeg har et lidt mærkeligt setup

Har en TDC Bredbåndsforbindelse. Fra mit stik i væggen går der en ledning op
til en Hardware Firewall. Derfra går der to ledninger. 1 til et Acces Point
til mit trådløse netværk, og en til min PC.

Det er der egentlig ikke noget mærkeligt i. Her kommer det mærkelige så:

Nu skal min Room Mate på Internettet. Jeg vil på ingen måde have at han skal
kunne accesse hverken mit trådløse netværk, eller min PC. Tænk nu hvis han
fik en eller anden åndsvag virus som jeg blev smittet med (arbejder
hjemmefra, så det er vigtigt at min PC kører).

Jeg smækker et trådløst netkort i hans maskine, hvilket i princippet kunne
komme på nettet via mit access point, men det ville jo også samtidig give
ham "adgang" til mit netværk. Jeg vil helst have ham ud på den anden side af
Firewallen, men da man kun får 1 IP-adresse fra TDC, vil det jo heller ikke
fungere eller hur?

Det jeg så tænker nu, er at købe en Hardware FireWall (eller ADSL router)
mere, og sætte min room mate på mellem de 2 firewalls via et nyt access
point, og mig helt bag den 2 firewall.

Kan dette gøres nemmere?

--

Jimmy

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-11-03 18:30

"Jimmy" <pleasereplyingroup@hotmail.com> wrote:

>Det jeg så tænker nu, er at købe en Hardware FireWall (eller ADSL router)
>mere, og sætte min room mate på mellem de 2 firewalls via et nyt access
>point, og mig helt bag den 2 firewall.

Udmærket ide - En bredbåndsrouter til små 500 kroner rækker. Dermed er
din del af lokalnettet effektivt isoleret fra resten af lokalnettet
(læs: room mate'en).

>Kan dette gøres nemmere?

Hmm, lade Room Mate'en købe sin egen internetadgang

<mlr>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 00:26

Michael Rasmussen skrev:

>Hmm, lade Room Mate'en købe sin egen internetadgang

Det ville enda være en lovlig metode.

--
Bertel

Fra : Jimmy

Dato : 18-11-03 12:15

> [...]

Hehe...

> Det ville enda være en lovlig metode.

Er det da ulovligt at sætte room maten på min ADSL forbindelse???
Det er jo samme husstand?

Jimmy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 12:16

Jimmy skrev:

>Er det da ulovligt at sætte room maten på min ADSL forbindelse?

Jeg ved det faktisk ikke, men det kommer an på hvordan I bor,
både praktisk og følelsesmæssigt (om jeg så må sige).

Jeg kender til et eksempel som jeg vil mene er et brud på
Stofanets betingelser. Det var to der delte et lejemål til en
lejlighed. Delingen var rent praktisk, og de kendte ikke hinanden
før den ene flyttede ind hos den anden. De delte en
Stofanetopkobling.

Hvis de havde været gode venner og længe i forvejen besluttet sig
til at de ville bo sammen (uden at være kærester), vil jeg mene
at det er en husstand.

--
Bertel

Fra : Jimmy

Dato : 18-11-03 13:16

> [...]
>
> Hvis de havde været gode venner og længe i forvejen besluttet sig
> til at de ville bo sammen (uden at være kærester), vil jeg mene

Nå, men i så tilfælde tror jeg ikke at jeg har nogen problemer. Synes da
bare at det lyder underligt. Der er jo masser af virksomheder hvor der er
4-5 stykker der deler en forbindelse, men jeg kunne selvfølgelig også godt
forestille mig at de har et andet abonnement. Hvad ved jeg...

Nå, men efter hvad du skriver her burde jeg ikke være i fare.

Jimmy