Spørgsmål angående fællesnet
Fra : "

Dato : 15-11-03 22:55

Jeg er tilsluttet en fælles internetopkobling i en andelsforening, men da vi
er ca. 20 om en 2mbit kommer båndbredden hurtigt til kort. Er der nogen måde
hvorpå jeg kan se, om der er andre tilsluttet netværket så jeg kan være
opmærksom på hvornår det ikke er belejligt f.eks. at downloade filer osv?

Vi har en router på 192.168.0.1 og der tildeles automatisk IP'er til hver
maskine. Kører Win XP Pro. Når jeg vælger "vis arbejdsgruppecomputere" er
der somme tider et par andre maskiner på, men det er jo ikke alle der er
tilsluttet den samme arbejdsgruppe osv, så det kan vel ikke regnes for en
præcis metode.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-11-03 23:22

"<-= KG =->" <Garmer83@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvorpå jeg kan se, om der er andre tilsluttet netværket så jeg kan være
>opmærksom på hvornår det ikke er belejligt f.eks. at downloade filer osv?

Næh...

Som almindelig bruger har du ingen mulighed for at se hva' de andre på
lokalnettet foretager sig...

Du kan lave en portscan - men alt det fortæller dig, er hvilke
maskiner der står tændt i lokalnettet. Du kan ikke vid om de også er
aktive på internettet.

<mlr>

Fra : "

Dato : 15-11-03 23:35

> Du kan lave en portscan - men alt det fortæller dig, er hvilke
> maskiner der står tændt i lokalnettet. Du kan ikke vid om de også er
> aktive på internettet.

Hvordan?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-11-03 23:49

>Hvordan?

Der findes masser af software til den slags, selv bruger jeg Languard
Network Security Scanner (fungerende demo kan hentes på
http://www.gfisoftware.com/lannetscan/ ).

Men det er nu ikke sikkert de andre på lokalnettet tolerer
portscanninger - Det kan af paranoide sjæle tolkes som utidig snagen
og forsøg på hacking, så du risikere at blive smidt af nettet

<mlr>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-11-03 01:18

<-= KG =-> skrev:

> [...]
>hvorpå jeg kan se, om der er andre tilsluttet netværket så jeg kan være
>opmærksom på hvornår det ikke er belejligt f.eks. at downloade filer osv?

Nej.

På min skole (med Windows 2000 på alle maskiner) kunne man i
netværksmappen se alle computere der var logget på, men man kunne
ikke se hvad de lavede, så det hjælper ingenting.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-11-03 11:32

<-= KG =-> skrev i sit indlæg:
> [...]
> Er der nogen måde hvorpå jeg kan se, om der er andre tilsluttet
> netværket så jeg kan være opmærksom på hvornår det ikke er belejligt

Det kan du ikke se - og det er heller ikke særlig relevant.

Så længe I kun surfer på internettet og bruger den til mail, så har I
rigelig båndbredde til alle.

Det er kun, hvis I bruger forbindelsen til download af filer, at I får
problemer.

Så du har ikke brug for at vide hvor mange, der er logget på - men hvor
mange af disse, der downloader filer.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 11:51

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Så du har ikke brug for at vide hvor mange, der er logget på - men hvor
> mange af disse, der downloader filer.

Hvilket jo fremgår af den download hastighed man kan opnå............

Mvh Jens