hvordan inst. NetBEUI under XP
Fra : **LOC**

Dato : 15-11-03 16:35

Se subj.

Hilsen

Anders

Fra : Cubus

Dato : 15-11-03 17:33

"**LOC**" <anhen@webspeed.dk> skrev

> Se subj.

Der skal kopieres nogle filer over på maskinen fra XP-CD-rommen.

Se evt:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 01:53

In article <3fb6479d$0$69929$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
anhen@webspeed.dk says...

Hvis du ikke skal kommunikere med en DOS-maskine, så kan jeg ikke se
hvad du skal bruge protokollen til.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jens

Dato : 16-11-03 02:55

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ikke skal kommunikere med en DOS-maskine, så kan jeg ikke se
> hvad du skal bruge protokollen til.

Lan mellem to maskiner på tdc linie via en switch....... (tsk tsk)
(ifølge anden tråd)

Mvh Jens

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 19:24

In article <bp6l6d$skd$1@news.net.uni-c.dk>, mkg@jellingnet.dk says...
> Lan mellem to maskiner på tdc linie via en switch....... (tsk tsk)

Det kræver blot en ektra IP-adresse på hver maskine (private-IP). Ingen
grund til at rode med dårlige protokoller.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 16-11-03 19:40

> [...]
>
> Det kræver blot en ektra IP-adresse på hver maskine (private-IP). Ingen
> grund til at rode med dårlige protokoller.

Hej Jesper

Mener du også at IPX/SPX er en dårlig protokol?

Mvh

Leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-11-03 17:58

In article <3fb7c473$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
removeleif@fakse.bynet.dk says...
> Mener du også at IPX/SPX er en dårlig protokol?

Nej. IPX/SPX er ikke en protokol der broadcaster uhæmmet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-03 17:41

> Hvis du ikke skal kommunikere med en DOS-maskine, så kan jeg ikke se
> hvad du skal bruge protokollen til.

Og hvordan er det lige, de to ting har noget med hinanden at gøre?

--
-Jens B.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-11-03 19:23

In article <bp89af$2pqo$1@news.cybercity.dk>, bruun_jens@hotmail.com
says...
> Og hvordan er det lige, de to ting har noget med hinanden at gøre?

Der findes bedre protokoller end NetBEUI.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-03 20:55

> Der findes bedre protokoller end NetBEUI.

Tænk, det er gået op for mig, at du har den holdning til NetBEUI, men
tilbage til spørgsmålet: Hvorfor er NetBEUI en protokol, der er særlig
velegnet til kommunikation med DOS-maskiner?

--
-Jens B.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-11-03 18:03

In article <bp8klr$a1j$1@news.cybercity.dk>, bruun_jens@hotmail.com
says...
> tilbage til spørgsmålet: Hvorfor er NetBEUI en protokol, der er særlig
> velegnet til kommunikation med DOS-maskiner?

Den medfølger i DOS-requesteren. Den kræver ikke Novell eller en kæmpe
TCP/IP-stak. _Derfor_ er den velegnet til DOS-maskiner.

Husk på at DOS-maskiner kun kan afvikle netværk fra de nederste 1024KB
og netværk gør et solidt indhug i de 640KB. Derfor er det fordelagtigt
med noget der ikke fylder alverden.

Men har man resourcerne til det, så bør man for alt i verden undgå
NetBEUI. Og er man forsynet med en maskine med GUI, så har man også
resourcerne til at undgå NetBEUI.

Har man desuden XP, 2000, Linux eller OS/2, så er der ingen problemer i
at tilføje et ekstra IP-net på netkortet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-03 00:25

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev:

>Men har man resourcerne til det, så bør man for alt i verden undgå
>NetBEUI.

Det er der absolut ikke enighed om.

--
Bertel

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-11-03 10:01

> Den medfølger i DOS-requesteren. Den kræver ikke Novell eller en kæmpe
> TCP/IP-stak. _Derfor_ er den velegnet til DOS-maskiner.

MS TCP/IP fylder faktisk mindre end NetBEUI på en DOS-maskine.

> Husk på at DOS-maskiner kun kan afvikle netværk fra de nederste 1024KB
> og netværk gør et solidt indhug i de 640KB. Derfor er det fordelagtigt
> med noget der ikke fylder alverden.

Jada, og IPX fylder endnu mindre, når nu snakken går på størrelse. I de
gode, gamle DOS-dage brugte jeg meget energi på at presse diverse
protokoller o.lign. ind i de små huller, der ligger mellem 640-1024KB.

> Men har man resourcerne til det, så bør man for alt i verden undgå
> NetBEUI. Og er man forsynet med en maskine med GUI, så har man også
> resourcerne til at undgå NetBEUI.

Som du ved, er jeg slet ikke enig i, at NetBEUI for enhver pris skal undgås.

--
-Jens B.