Netværksproblem
Fra : Nico de Jong

Dato : 15-11-03 10:04

Hej Gruppe

Jeg har et lille system med 3 PC'er

Nr 1 og 2 kører Win98, og kører på coax via et 3COM kort. Kablet er
forlænget, og slutter i en Genius LAN 8-port hub.

Nr 3 kører Win2000. Korter er også 3COM, men met RJ45 stik. Dette kabel
forsvinder også ind i Genius hub'en.
Output fra Genius går til en ADSL box.

For at kunne isolere fejlen lidt mere, har jeg 1 og 2 på en workgroup ved
navn FDD. Nr 3 har workgroup WORKGROUP.

Alle 3 maskiner kan køre internet.

1 og 2 kan i "Andre Computere" se WORKGROUP. Når man så selecter den,
skrives "Computer eller sharenavn blev ikke fundet"

På maskine 3 under Netværkssteder kan jeg under "hele netværket" se
"Microsoft Windows netværk" og herunder igen WORKGROUP. Når jeg så
selecter WORKGROUP, får jeg en tekst "listen med servere i dette netværk er
ikke til rådighed"

Det kedelige er, at systemet har kørt. På grund af dubletter i
Enhedshåndtering (2 SCSI controllere i stedet for 1, 2 netværkskort i stedet
for 1, osv) har jeg installeret Win2000 oveni den gamle. Dette gjorde at
dubletterne forsvandt.
Jeg fjernede så netværkskortet i Enhedshåndtering, og lod systemet
gen-opdage kortet bagefter.

Det der forbavser mig, er at 1 og 2 åbenbart har fået at vide at der findes
en workgroup ved siden af FDD, så der må have været en forbindelse.

Nogen der har et forslag ?

Venlig hilsen

Nico

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-11-03 10:28

"Nico de Jong" <nico@nospam.farumdata.dk> wrote:

>Hej Gruppe
>
>Jeg har et lille system med 3 PC'er

Ku' godt bruge lidt flere oplysninger - Prøv at køre IPCONFIG /ALL på
alle maskiner og vend tilbage med oplysningerne herfra...

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 12:38

"Nico de Jong" <nico@nospam.farumdata.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der har et forslag ?

Hvilke ipèr har maskinerne ?
(w98=start-kør/winipcfg, w2kog xp start-kør /cmd, ipconfig /all)

Mvh Jens

Fra : Nico de Jong

Dato : 15-11-03 13:22

"Jens" <mkg@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke ipèr har maskinerne ?
> (w98=start-kør/winipcfg, w2kog xp start-kør /cmd, ipconfig /all)

192.168.1.33 og 35 for de 2 maskiner på coax (win98)
192.168.1.34 for W2000
Std gateway er sat til 192.168.1.1, som er min intellente ADSL box

Nico

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 14:05

> [...]

> 192.168.1.34 for W2000
> Std gateway er sat til 192.168.1.1, som er min intellente ADSL box

Ok, de er iorden så, del mindst en mappe på hver maskine, og aktiver
gæstekontoèn i w2k.
(Hklik på "denne computer"- administrer - lokale brugere og
grupper......"gæstekonto")

W98 skal sættes til share mode, windows login, og minst en delt mappe.
Du kan komme ud for at w98 ikke kan læse delinger på et ntfs drev i w2kèn.
W98 har en knap hvor deling og udskrift skal slås til mauelt, under
tcpipindstillings ruden i netværkstedders egenskaber.....

Mvh Jens