Backup af FreeBSD server
Fra : Ukendt

Dato : 14-11-03 18:28

Hello gruppe..

Jeg har en bsd maskine stående som web- og filserver.
Det er måske ved at være det tidspunkt hvor man burde tage en backup.
Der sidder ingen brænder i serveren, men jeg har en anden maskine i
netværket som har en brænder. Dette er så en WinXP maskine.
HOWTO: lave en backup af alt på serveren ??
Altså lave et image af hele disken over på en anden maskine i netværket,
som så kan brænde kopien ??
Eller howto lave en kopi af /home for alle brugere på en gang til en
anden maskine ???

Hjlæp mig inden jeg mister for meget data.. Disken i serveren er nemlig
begyndt at sige lidt underligt... ):

På forhånd tak..

Med venlig hilsen
Simon Lock

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 15-11-03 00:01

On Fri, 14 Nov 2003 18:28:23 +0100, simonREMOVE(at)simonlock.net wrote:
> [...]
> som så kan brænde kopien ??
> Eller howto lave en kopi af /home for alle brugere på en gang til en

Hvad med at bruge cdrecord til at lave et iso-image, som du så brænder.
Det vil nok være lettest hvis du har plads til iso'en uden for /home.

/hjj

Fra : Platte Povl

Dato : 15-11-03 06:21

Så vidt jeg husker:

mkisofs -J -r -o dinbackup.iso dirsomduvillavebackupaf

Skriv 'pkg_add -r mkisofs' som root for at installere mkisofs hvis du ikke
allerede har det. Du kan bruge hvadsomhelst til at brænde denne iso -
burncd, cdrecord, whatever - burncd er specifikt til ide-brændere.

Velbekomme..