WAP11 repeater mode
Fra : Jan Bachman

Dato : 14-11-03 15:19

Er der nogen der bruger "Wireless Repeater Mode" i Linksys WAP11?
Jeg er usikker på om det kræver to dedikerede WAP11, hvoraf kun den
ene (repeateren) kan tilgås af trådløse klienter.

Jeg har to sites, begge udelukkende med trådløse klienter.
Jeg forestiller mig flg:

Site1:
AP1 (trådløse klienter fra Site1)
AP2 (dedikeret til Site2)

Site2:
AP3 (repeater af AP2, trådløse klienter fra Site2).

Jeg er i tvivl om AP2 er nødvendig, eller om AP3 kan repeate AP1
direkte.

/Jan

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-11-03 15:03

On Fri, 14 Nov 2003 15:19:23 +0100, Jan Bachman wrote:
> [...]
> AP3 (repeater af AP2, trådløse klienter fra Site2).
>
> Jeg er i tvivl om AP2 er nødvendig, eller om AP3 kan repeate AP1

Som jeg forstaar dokumentationen, saa er AP2 ikke noedvendig.

/Jesper

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer

Fra : Jan Bachman

Dato : 15-11-03 15:21

>Som jeg forstaar dokumentationen, saa er AP2 ikke noedvendig.

Jeg kigger i manualen (wap11v26ug.pdf), side 20-21, figur 6-7. Der
står ikke meget, og intet om AP2. Figuren viser dog ikke trådløse
klienter tilsluttet AP2. De er kun på repeateren.

Det er desuden kun meget få ord jeg har fundet på nettet om modellen.
Faktisk ikke andet, end at AP2 skal sættes til "Access Point Mode".

Der er nok ikke andet for, end at købe én og prøve det af

/Jan

Fra : Jens

Dato : 15-11-03 17:36

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> Det er desuden kun meget få ord jeg har fundet på nettet om modellen.
> Faktisk ikke andet, end at AP2 skal sættes til "Access Point Mode".

Jeg kunnne ikke få en af dem til at modtage et trådløst signal far en anden
wap11 OG have trådløse klieneter....

> Der er nok ikke andet for, end at købe én og prøve det af

Jeg vil mene der skal 2 til, men prøv med en, og skriv svaret her i
tråden..... thx

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 22-11-03 12:42

>Jeg vil mene der skal 2 til, men prøv med en, og skriv svaret her i
>tråden..... thx

Så er WAP11 repeater mode testet med succes
Det kræver IKKE to dedikerede AP'er.

Setup:

AP1:
WAP11-EU v2.6
EU-firmware v1.06
Access Point Mode
Koblet til backbone.
Har trådløse klienter.

AP2:
WAP11-EU v2.6
US-firmware v1.07
50 meter væk i nabobebyggelse (direkte øjekontakt).
Repeater Mode. MAC på AP1 indtastes.
Står løst uden brug af netstik.
Har trådløse klienter.

Begge AP'er har samme SSID. Det virkede umiddelbart både med samme
kanal, og med forskellige på det to AP'er. Manualen anbefaler samme
kanal.

Eneste problem, som jeg synes er generelt, er klienternes manglende
evne til at vælge det korrekte AP. I min test havde jeg min modtager
stående lige ved siden af AP2 og alligevel valgte den at hoppe på AP1,
50 meter væk. Man kan dog tvinge klienterne det rigtige sted hen ved
at nægte dem adgang via MAC-filtrering. I mit tilfælde nægtede jeg min
modtager adgang på AP1. Så sprang den lystigt på AP2 og så fløj det
derudaf. Løsningen giver lidt "Unauthorized access" i loggen, men pyt.
Det virker.

PLUS: En fiks feature er, at AP2 også kan konfigureres trådløst, når
først den er sat op. Man skal altså ikke afsted med en bærbar i tide
og utide, hver gang noget skal ændres.

MINUS: Det er kun US-firmwaren v1.07 der understøtter Repeater Mode.
Der er (endnu) ingen EU-firmware v1.07. Jeg kom til at flashe
US-firmwaren den ved en fejl, men har ikke observeret problemer, som
er direkte følge af det. Man kan dog ikke flashe tilbage igen, da
skidtet har indbygget versionssikring (hvilket er noget fis). Man kan
kun flashe med samme, eller nyere firmware.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 22-11-03 15:44

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> 50 meter væk i nabobebyggelse (direkte øjekontakt).

Hvad er de adskilt af af mure ?
(tak for infoèn

Mvh Jens

Fra : Jan Bachman

Dato : 26-11-03 10:48

>Hvad er de adskilt af af mure ?

Ingen, heraf den direkte øjenkontakt *G*

De står i vindueskarmen på anden sal i to boligblokke over for
hinanden, med frit udsyn til hinanden. Der er da godt nok 2 x
glasrude, men det er begrænset hvad de generer.

/Jan