non-beta X11 til Jaguar
Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 28-11-03 10:05

Hej gruppe

Jeg har lige lavet en total re-installation af min 10.2 og har også brug
for X11. Dog kan jeg ikke længere finde en X11 hos Apple som kører under
10.2! Der er kun en som kun kan køre under 10.3.

Altså: Er der en af jeg som kan give mig en URL til en 10.2 X11? Enten
hos Apple eller hos jer selv. Der kan vist ikke være noget i vejen for
at vi deler en sådan.

Det er både "X11 User" og "X11 SDK" jeg har brug for.

På forhånd tusind tak!

..per

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 28-11-03 13:54

Per Dalum Jensen wrote:

> [...]
> for X11. Dog kan jeg ikke længere finde en X11 hos Apple som kører under
> 10.2! Der er kun en som kun kan køre under 10.3.

Det er fordi apple har "lukket" for x11-beta programmet og derfor ikke
tilbyder x11-beta til jaguar længere.

> Altså: Er der en af jeg som kan give mig en URL til en 10.2 X11? Enten
> hos Apple eller hos jer selv. Der kan vist ikke være noget i vejen for
> at vi deler en sådan.

prøv evt.

selv at bygge den:

http://developer.apple.com/darwin/projects/X11/

eller brug XDarwin:

http://www.xdarwin.org/

Ole

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 28-11-03 22:53

http://mozilla.mathiesen.info/apple/

--
Bjarne D Mathiesen http://mozilla.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 29-11-03 09:41

Bjarne D Mathiesen wrote:

> http://mozilla.mathiesen.info/apple/

Mange tak!

Jeg har dog lige tænkt lidt over dette. Da vi ikke kan forvente at Apple
opgraderer X11 for 10.2 er det måske en dårlig ide at holde fast ved
den. Jeg har derfor ledt lidt rundt på nettet efter de andre ports af
X11 til Mac. Som jeg ser det findes der disse:

* Apple X11
* OrobosX (som både er en fuld X11 og OrobosX window manageren.
* Fink install
* XDarwin
* Kode direkte fra XFree.org
* et par kommercielle som ikke er interessante. (Hvis jeg havde "råd"
til en af disse, var det nok bedre at betale for 10.3

Jeg har selv haft OrobosX og Fink kørende inden Apples X11, men bruger
nu DarwinPorts istedet for Fink.

Hvilken X11 "distribution" er den foretrukne her i gruppen? Jeg bruger
hovedsaglig X11 til OOo, Gimp og TeXmacs og til display af X klienter
fra UNIX kasser.

..per

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 29-11-03 15:59

Per Dalum Jensen wrote:

> Jeg har selv haft OrobosX og Fink kørende inden Apples X11, men bruger
> nu DarwinPorts istedet for Fink.

darwinports inkludere X11R6:

sudo port -dv install XFree86
(og en masse tid) så skulle du have X11 installeret.

> Hvilken X11 "distribution" er den foretrukne her i gruppen? Jeg bruger
> hovedsaglig X11 til OOo, Gimp og TeXmacs og til display af X klienter
> fra UNIX kasser.

Jeg bruger apples X11 (og X11SDK) da jeg er ret glad for quartz-wm, og
integrationen mellem X11 og aqua.

Ole

---
DarwinPorts committer, www.opendarwin.org/~olegb

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 30-11-03 09:13

Per Dalum Jensen wrote:
> [...]
>
> Hvilken X11 "distribution" er den foretrukne her i gruppen? Jeg bruger
> hovedsaglig X11 til OOo, Gimp og TeXmacs og til display af X klienter

OrobosX spiller sammen med XDarwin og gør, at XDarwin *ikke* overtager
hele skærmen til sig selv, men integreres i Aqua

Fink install giver dig den grundlæggende XFree86, som Apple X11, OrobosX
og XDarwin lægger sig ovenpå.

Du kan sagtens opgradere den grundlæggende XFree86 og så stadig bruge en
hvilken som helst af de grafiske flader. Det har jeg gjort her på mit
system, hvor jeg kører Apples X11 med XFree86 4.3.0, hvor Apple
installerer XFree86 4.2.1.1

Jeg har primært brug for X11 til at køre MatLab.
MatLab kommer med OrobosX og XDarwin i nogle lidt ældre versioner.
MatLabs installer er sindssyg: Hvis der er en version af XFree86
installeret, der er *nyere* end den, den kommer med, nægter den at
installere. Jeg måtte bruge en 4GB partition til at installere 10.2 rent
for at kunne få MatLab, OrobosX og X-Darwin installeret. Men derefter
var der ingen problemer: jeg flyttede MatLab hen hvor jeg ville have den
og kører MatLab under Apple X11 i stedet for OrobosX+XDarwin

Desuden, så har jeg brug for Apple X11 når jeg kompilerer Mozilla. Op
til i hvert fald Mozilla 1.5b var der et eller andet tjek i Mozillas
../configure script, der gjorde, at Mozilla *ikke* ville compilere med
mindre Apple X11 var installeret.

OrobosX kan jeg simpelthen ikke få til at køre under 10.2.8.
Jeg har været inde og spørge i support-gruppen, men selv med de
ændringer til start-scriptet, der blev foreslået der, virkede den ikke
tilfredsstillende. OrobosX *fungerer* op til i hvert fald 10.2.6 og
virker også upåklageligt under 10.1.5, men derefter er det bare dead on
arrival. Og jeg opgraderede til de nyeste versioner af både OrobosX og
X-Darwin.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-12-03 14:29

Per Dalum Jensen wrote:

> Hvilken X11 "distribution" er den foretrukne her i gruppen? Jeg bruger
> hovedsaglig X11 til OOo, Gimp og TeXmacs og til display af X klienter
> fra UNIX kasser.

Efter sigende har Apple sendt alle serverrettelserne tilbage til
XFree86, hvorfor at en vilkkårlig XFree86 af nyere dato skulle give det
samme. Du får dog ikke Apple window manageren, hvorfor det måske er
mindre morsomt.

Alternativt har jeg gode erfaringer med http://wiredx.net/ (X11 server
i Java kørende i din browser).

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"