MP3 filer på HD
Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-11-03 23:19

Jeg har lavet et kæmpe arbejde mht. at samle cdere sammen som MP3-filer
på min harddisk. Kopiere det hele over på en ekstra hd og så i boksen?
Eller?

Hvordan sikrer jeg bedst dette arbejde, således at jeg opnå flest
anvendelsmuligheder.

Er der noget bestemt jeg skal være opmærksom på.

Jeg kunne forestille mig at jeg blot skulle brænde hele min research ned
på en CD.

Men hvordan sikrer jeg mig at jeg kan bruge det på fx en iPod eller
lignende. Jeg har ingen mobil MP3-afspiller, men forestiller mig
egentlig at en billig MP3-afspille i Metro er nok til mig.

Flemming Rubini

- A blues train is a comin'. Converting to AC.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-03 02:28

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:
> Jeg har lavet et kæmpe arbejde mht. at samle cdere sammen som MP3-filer
> på min harddisk. Kopiere det hele over på en ekstra hd og så i boksen?
> Eller?

Hvis du nu fx. købte dig et Firewire kort til din G3/MT, så kunne du jo
samle det hele på én enkelt HD. Denne HD kunne du fx. beskytte med LaCie
SilverKeeper, hvor det er muligt at låse for adgang til at ændre, fjerne
og tilføje filer. - Godt nok er SK mest beregnet på kontinuerlig backup,
men den kan altså meget mere end det.

> Hvordan sikrer jeg bedst dette arbejde, således at jeg opnå flest
> anvendelsmuligheder.

Du kan fx. gruppere det efter genre eller kunstner i forskellige mapper,
så det er let at finde fx. en bestemt kunstner.

Du bør også oprette en mappe med udelukkende playlists over hver enkelt
album / kunstner / gruppe. Disse playlists behøver du ikke have liggende
på den eksterne disk, men den kan du have på din MT sammen med det
afspillerprogram, du har valgt. Men læg også div. playlists på den
eksterne disk, så du kan bruge dem direkte, hvis du flytter disken til
en anden computer.

> Er der noget bestemt jeg skal være opmærksom på.

Ja! at du bruger en HD af en rigtg god og stabil kvalitet, fx. en
Seagate Barracuda IV eller VII - og at du grupperer i mapper og ikke fx.
har 10.000 enkeltfiler liggende på en HD, - det vil gøre det fuldstændig
uoverskuelig at arbejde med. - Du kan fx. også lave 'kataloger' over de
enkelte mapper / grupper / kunstnere med fx. Disktracker, - findes både
til klassisk Mac OS og OS X. Med fx. DT kan du så søge på de enkelte
ting, du fx. vil have kopieret over på en CD, markér dem i DT og træk
dem til dit brænderprogram. - Fx. Toast 5.x

> Jeg kunne forestille mig at jeg blot skulle brænde hele min research ned
> på en CD.

Det kan du da godt gøre, men så kan du fx. ikke ændre på en given CD -
med mindre du bruger CDRW... - Og så er der vist noget med en
begrænsning i antallet af filer, som div. brænderprogrammer kan klare
... Svjh. ligger det omkring 100 mp3 filer pr CD...

> Men hvordan sikrer jeg mig at jeg kan bruge det på fx en iPod eller
> lignende. Jeg har ingen mobil MP3-afspiller, men forestiller mig
> egentlig at en billig MP3-afspille i Metro er nok til mig.

Jeg synes iPod'en er for dyr i forhold til, hvad den har af muligheder.
Forleden så jeg en Denver CD/mp3 afspiller i Føtex til 400kr., og jeg
har ladet mig fortælle, at Fona sælger samme model til godt 300kr..
Lyden har faktisk en forbavsende god kvalitet i forhold til den lave
pris, - og så er afspilleren endda forsynet med 'Antichock'! - så
musikken ikke ryster ved mindre stød og lign. påvirkninger.

Så en CD-RW vil helt klart være en god ting sammen med fx. en billig mp3
afspiller.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-11-03 23:28

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.DK> wrote:

> Hvis du nu fx. købte dig et Firewire kort til din G3/MT, så kunne du jo
> samle det hele på én enkelt HD.

Tjah, jeg kan da godt fristes til at bruge flere penge på min beige
G3er.

Jeg har ikke mere plads til indstikskort. Men jeg kunne tænke mig et
bedre USB-kort end det jeg har.

Kunne det være tilstrækkeligt eller er Firewire bare så overlegent?

vh Flemming

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-11-03 01:14

Hej Flemming

Flemming Rubini wrote:

> Tjah, jeg kan da godt fristes til at bruge flere penge på min beige
> G3er.

Ja, den er genial til musik! Jeg bruger min egen næsten udelukkende til
det nu...

> Jeg har ikke mere plads til indstikskort. Men jeg kunne tænke mig et
> bedre USB-kort end det jeg har.

Du kan få kombinerede kort med både USB + Firewire. Jeg har selv en
PowerLogix PowerForce Combo USB 1.1/2.0 + Firewire - 2 USB + 2 FW + 1
intern USB. Kører fænomenal på min PM 9600. Den kostede i USA knap 55
dollars. De har den desværre ikke mere, men har istedet for fået en
MacAlly tilsvarende, som ligeledes er OS X kompatibelt til ca. 55
dollars. Hvad den koster herhjemme, véd jeg ikke. Prøv hos MacXpress.
MacAlly Combo kortet bruger Mac OS's egne drivere - også under OS X.
Klarer USB 2.0 på OS X.2+. - Og du kan så sælge dit rene USB kort. Der
findes også et OrangeMicro combo kort, men jeg kan ikke finde ud af, om
det er OS X kompatibelt. Under system requirement står der... "Requires
MacO90or higher" - intet andet. - Dette kort koster u USA 44 dollars.
OrangeMicro fås også i Danmark.

> Kunne det være tilstrækkeligt eller er Firewire bare så overlegent?

Problemet er overførselshastigheden mellem disk og computerens CPU +
afvilingsprogrammet. Med USB skal der hentes data fra disken oftere end
med Firewire. - Dvs., at diskens overførselsbuffer ikke altid kan nå at
blive fyldt op, før datamængden er brugt. - Dette vil give 'huller' i
musikken.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>