RAM til Powerbook
Fra : Anna

Dato : 27-11-03 12:53

Hej igen

Vil gerne opgradere min powerbook med ram men synes at priserne på
applestore er ekstreme! Jeg er lidt i tvivl om hvilken ram jeg skal
have:

Min manual siger DDR PC2700 SODIMM med 200 ben.... aber de fleste mac
butikker jeg har været inde på siger at jeg skal have DDR PC2100 SODIMM

Hvad er forskellen mellem 2700 og 2100? Er det noget der betyder noget?

Hvis der er nogen der kan give mig et præg om hvor jeg billigst køber
ram blir jeg glad

mvh
Anna

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-11-03 12:58

Anna - notworking@stofanet.dk on 27/11/03 12:52 wrote:

> Min manual siger DDR PC2700 SODIMM med 200 ben.... aber de fleste mac
> butikker jeg har været inde på siger at jeg skal have DDR PC2100 SODIMM

Jeg har en 256MB PC2700 klods i overskud hvis det har interesse.

--
/peter

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 13:51

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Jeg har en 256MB PC2700 klods i overskud hvis det har interesse.

Hej Peter

Det lyder fint. Jeg kunne evt. godt være interesseret - havde dog
egentlig planer om at smide mindst 512 MB ekstra RAM i den.

Jeg er stadig forvirret mht. PC2700 vs. PC2100 ... selv Apple.dk finder
2100 ram til mig når jeg specificerer en PB12" selv om manualen siger
2700. Er det bare for at forvirre små sjæle at de gør det?

mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-11-03 14:26

Anna - notworking@stofanet.dk on 27/11/03 13:50 wrote:

> [...]
> 2100 ram til mig når jeg specificerer en PB12" selv om manualen siger
> 2700. Er det bare for at forvirre små sjæle at de gør det?

Send mig en mail hvis det har interesse. Ifølge Apples Tech Specs på PB 12"
bruger den PC2100. PC2700 er bagudkompatibelt så der er ingen problemer i at
bruge PC2700 i en 12".

--
/peter

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 14:58

> [...]

> bruger den PC2100. PC2700 er bagudkompatibelt så der er ingen problemer i at

Hej Peter

Lige et dumt spm: Kan man godt mixe og matche de to slags ram uden
problemer? Der sidder jo en 266 blok i min powerbook nu, går det så galt
hvis jeg smider en hurtigere ram i den anden port?

Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-11-03 15:22

Anna - notworking@stofanet.dk on 27/11/03 14:58 wrote:

> Lige et dumt spm: Kan man godt mixe og matche de to slags ram uden
> problemer? Der sidder jo en 266 blok i min powerbook nu, går det så galt
> hvis jeg smider en hurtigere ram i den anden port?

Ja det er der ingen problemer i.

--
/peter

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-11-03 13:54

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 14:25

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Hvis jeg husker rigtigt saa er pc2100 det samme som ddr266 og pc2700 det
> samme som ddr333. Min pb12/867 bruger pc2100/ddr266, men virker ogsaa med
> hurtigere (pc2700). Tjek hvor hurtig ram din pb12/1ghz bruger paa apples
> hjemmeside under tech specs.
>

> - Jens

Hej-dav

Ja det er også ved at være min forståelse, med henholdsvis PC2100 og
2700. Men kan computeren understøtte begge dele? Hvis det er tilfældet
og din er en PB12" 867, så er det nok også tilfældet med min 1Ghz kan
jeg næsten tænke mig.

Jeg er ved at være 90% sikker på at det er 2100 (266) jeg skal bruge.
Det er vist hvad alle kilder + Apple Specs siger. Dog er det lidt
forvirrende og foruroligende at manualen så specifikt nævner 2700 og
slet ikke nævner 2100 huuuuuuuuuuu...

Mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-11-03 14:36

Fra : Peter Kiil

Dato : 27-11-03 14:39

Jens Rasmussen - hest@diku.dk on 27/11/03 14:35 wrote:

> Du maa gerne fortaelle hvilken pris du
> fandt det til, jeg leder ogsaa, men det er ikke saa noedvendigt endnu.

Jeg har faktisk 2 stk. 256MB klodser hvis det er den størrelse du søger.

--
/peter

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 14:58

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Jeg har faktisk 2 stk. 256MB klodser hvis det er den størrelse du søger.

Hej Peter,

Lige et lidt du
--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-11-03 16:25

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> [...]

Hej i tråden

Der er mig bekendt kun een ledig RAM plads i PB "12" , ihvertfald i ALU,
derfor gør Anna det rigtige , nemlig at smække min. 512 oven i.

Anna, jeg har spurgt Morten Reippuert om dett samme, i ichat, og hans
ord er jo temmelig vægtige, og han siger om min Alu PB "12" : Det
skal være DDR ram af typen SO-DIMM og PC2100.

Køb Kingston, og husk det skal være low-profile (max 1,25"), men det er
de vist allesammen.

edbpriser.dk /hardware/ram
Har selv kun lige skimmet siden, men noterede mig at det var meget
billigere end Apple.

God fornøjelse med den "nye", Anna , den er skøn,
og Panther klæder den godt! ;-D

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 17:50

Lone Schmidt <maillone@netscape.net> wrote:

> [...]
> billigere end Apple.
>
> God fornøjelse med den "nye", Anna , den er skøn,

Hej Lone

Tak for dit fine benarbejde Det er jeg glad for at høre.

Ja PB'en er ikke bare skøn, den er MEGA overnørde cool Tror at den
kan få mange misundelige blikke undervejs

Ville ønske det kunne blive til en Mini Cooper (bil) oss - mand den
ville gå godt sammen med PB'en ... men den er lige lovlig langt ude jf.
min bankrådgiver

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-11-03 21:25

> [...]

> Ville ønske det kunne blive til en Mini Cooper (bil) oss - mand den
> ville gå godt sammen med PB'en ... men den er lige lovlig langt ude jf.

Godt at høre at du er glad nu, jeg er også helt pjattet med min!

Forresten........
Gu´ved om bankrådgivere bliver klonet?! ;-D
--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 14:58

Jens Rasmussen <hest@diku.dk> wrote:

> Et hurtigt kig paa www.apple.com viser at alle pb12 (pb15 og 17 bruger
> ddr333) bruger ddr266, altsaa 2100. Du kan sagtens smide pc2700 i istedet
> hvis du fx kan finde det billigere. Du maa gerne fortaelle hvilken pris du
> fandt det til, jeg leder ogsaa, men det er ikke saa noedvendigt endnu.

OK , så er det sikkert en fejl i manualen (de kører sikkert en std til
alle powerbooks)...

Jeg vender tilbage når jeg har fundet noget ram
Anna

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-11-03 14:56

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 27-11-03 15:14

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 27-11-03 15:45

"Anna" <notworking@stofanet.dk> wrote in message
> Hvis der er nogen der kan give mig et præg om hvor jeg billigst køber
> ram blir jeg glad

Der er ingen grund til at betale overpris til Apple. De 512MB PC2100 som
Apple skal have 2000 for, kan købes for 749 til 949 kroner ved de billigste
PC-forhandlere:

http://www.edbpriser.dk/hardware/ram-blokke-show.asp

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Anna

Dato : 27-11-03 16:27

Anders Vind Ebbesen <usenet@ebbesen.org> wrote:

> [...]
> Apple skal have 2000 for, kan købes for 749 til 949 kroner ved de billigste

Mange tak for linket. Det lyder jo rigtig godt

Er det 3. part/OEM producenter der står bag det RAM? Hvad sker der med
garantien på min powerbook hvis jeg putter noget "uautoriseret" ram fra
en anden producent i den? Er de forskellige producenters ram lige godt?
Nogle navne man bør undgå eller som kan fremhæves som gode?

Undskyld alle de dumme spm, men det er jo en pæn slat penge at spare jf.
dit regnestykke

Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-11-03 00:30

> Mange tak for linket. Det lyder jo rigtig godt
>
> Er det 3. part/OEM producenter der står bag det RAM?

Ja, men det betyder ikke det store for kvaliteten. 1./2./3. parts betyder:

1. parts: Samme firma har lavet hele RAM blokken. Det er dette firmas logo
der er påtrykt.
2. parts: To firmaer har lavet RAM'en og en af disse har samlet RAM klodsen.
3. parts: RAM klodsen er lavet af to forskellige firmaer, og samlet af et
tredje firma.

Prisforskellen kan tildels forklares ved, at i produktionen af 3. parts RAM
er hvert firma ekspert indenfor et snævert område (chips/PCB/samling),
hvilket giver nogle stordriftsfordele hvorimod investeringerne ved at skulle
være producent af alle 3 ting er ret dyre, hvilket medfører en højere pris
(da volumen så bliver mindre).

> Hvad sker der med
> garantien på min powerbook hvis jeg putter noget "uautoriseret" ram fra
> en anden producent i den?

Ingenting. At udvide sin computer med en RAM-blok eller andet normalt udstyr
svarer til at sætte en bilradio i en bil - og er ikke noget der påvirker
garantien. Sålænge man monterer det korrekt, naturligvis.

> Er de forskellige producenters ram lige godt?
> Nogle navne man bør undgå eller som kan fremhæves som gode?

Der er ikke den store forskel. Jeg har selv gode erfaringer med Kingston,
men der er ikke nogen synderlig kvalitetsforskel, enten virker RAM-blokken,
eller også gør den ikke.

Dane-Elec der bl.a. sælger de billige kredse, producerer sågar deres RAM i
Europa[1], så en lavere pris er ikke udtryk for at man får noget udstyr som
er sat sammen af børnearbejdere i junglen.

[1]
Mange gode billeder fra deres faciliteter:
http://www.tweakers.net/reviews/308

Fra : Anna

Dato : 28-11-03 09:18

> [...]

> er sat sammen af børnearbejdere i junglen.
>
> [1]
> Mange gode billeder fra deres faciliteter:

Hej

Mange tak for forklaringen og forsikringen om at det er ganske ok at
spare nogle penge Nu skal jeg ud og se efter noget ram he he...

mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Anders Petersen

Dato : 27-11-03 17:02

> [...]
> Apple skal have 2000 for, kan købes for 749 til 949 kroner ved de billigste

Så hvis man står og skal købe en ny PB 12", så burde man egentlig nøjes
med de 256MB den er født med - og selv sætte ekstra i - i stedet for at
få den leveret med 512MB ekstra?

/Anders

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-11-03 00:31

"Anders Petersen" <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote in message

> Så hvis man står og skal købe en ny PB 12", så burde man egentlig nøjes
> med de 256MB den er født med - og selv sætte ekstra i - i stedet for at
> få den leveret med 512MB ekstra?

Hvis man vil spare penge, ja.

Der er ikke nogen designmæssig forskel på RAM-kredse fra Apple eller andre
producenter - dem fra Apple har ikke mere runde hjørne, aluminium-look eller
deslige

Fra : Anna

Dato : 29-11-03 09:04

> [...]

> producenter - dem fra Apple har ikke mere runde hjørne, aluminium-look eller

Gutter og gutinder,

lige for at være 100% sikker før jeg bestiller noget ram: Følgende link
er vist et af de billigeste steder (billigst i følge Edbpriser.dk hvis
jeg vil have Kingston). Kan jeg lokke en ram-kyndig til at bekræfte at
det så er denne type jeg skal have til en powerbook 12"? Det kunne jo
være at jeg havde overset noget....

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=15335

Jeg synes at alle data'ene passer. Begyder Non-EEC noget? Eller er det
bare at de er produceret udenfor Unionen?

mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-11-03 11:09

Anna <notworking@stofanet.dk> wrote:

> http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=15335

Hvis jeg ikke tager meget fejl , så så jeg denne type ram forleden til 1
kr/mb inkl. moms, så hvis den kan klare 1 Gb, såeh...

Flemming Rubini

Fra : Anna

Dato : 29-11-03 11:19

Flemming Rubini <flemming@rubiniFJERNES_REMOVE.dk> wrote:

> Hvis jeg ikke tager meget fejl , så så jeg denne type ram forleden til 1
> kr/mb inkl. moms, så hvis den kan klare 1 Gb, såeh...

Ih, er det rigtigt? Kan du huske hvor du har set det? Jeg tror desværre
ikke at det er muligt at udskifte den 256 MB klods der sidder i
Powerbooken allerede? Jeg læste at Powerbooken max'er ud ved 1,25 GB og
det er hvis man kommer 1 GB blok i den anden port. Men måske tager jeg
fejl?

Mvh
Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AIM/ICQ: annabassand (AIM handle)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-11-03 12:38

> [...]

> Powerbooken allerede? Jeg læste at Powerbooken max'er ud ved 1,25 GB og
> det er hvis man kommer 1 GB blok i den anden port. Men måske tager jeg

Øv, det kunne være man skulle tage armene ned igen. For jeg kan huske at
jeg så det her: http://www.edbpriser.dk/hardware/ram-blokke-show.asp som
tidligere var angivet i tråden. Men, mon ikke andre så også havde
opdaget det?

Flemming Rubini

Fra : Anna

Dato : 06-12-03 07:20

Hej

Lige en followup: Købte en 512 MB stang Kingston RAM og installederede
det i går aftes. Selve installationen var nem, men der var dog et
problem med at de små skruer Apple anvender på PB'en sad alt for hårdt
fast... Problemet blev dog løst og jeg har nu 768 MB ram Det blev
den oss lidt friskere af

/Anna

--
http://home1.stofanet.dk/bassbabe/
iChat/AOL/ICQ: annabassand (AOL/AIM handle)

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-12-03 13:41

Anna wrote:

> [...]
> problem med at de små skruer Apple anvender på PB'en sad alt for hårdt
> fast... Problemet blev dog løst og jeg har nu 768 MB ram

Ja de sidder godt fast... så den rigtige skruetrækker er vigtig...

Det blev
> den oss lidt friskere af
>
> /Anna

Værktøjs tips til alle !!!

Det er meget vigtigt at have den rigtige skruetrækker, mange tror at en
stjerneskruetrækker, blot er en stjerneskruetrækker. Sådan har det ikke
fat. Stjerneskruetrækkere, findes i mange typer, PH (Phillips) som er
spids i det og PZ (Pozidrive)som er mere flad, er de mest normale. Disse
findes så i str. 0, 1, 2 ,3 og sikkert også større.
Den som skal anvendes til bla. ram-dækslet på en AL PowerBook er en PH i
str 0.
Hvis i kikker rigtigt godt efter på de skruer som er skruet i siden på
jeres AL PB så er de også PH str. 0 og de er strammet en anelse for
meget så kærven i skruen er en anelse ødelagt/vredet..... fy fy Apple.

Fra : Anna

Dato : 06-12-03 15:23

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Ja de sidder godt fast... så den rigtige skruetrækker er vigtig...

> Den som skal anvendes til bla. ram-dækslet på en AL PowerBook er en PH i
> str 0.

Det er rigtigt - jeg var nu alligevel så heldig at finde den rigtige
størrelse i en pakning med masser af små skruetrækkere i Bilka i går
aftes

> Hvis i kikker rigtigt godt efter på de skruer som er skruet i siden på
> jeres AL PB så er de også PH str. 0 og de er strammet en anelse for
> meget så kærven i skruen er en anelse ødelagt/vredet..... fy fy Apple.

Ja det var netop det der var vores problem --- det var virkelig et skod
stykke arbejde at få den opgraderet - nu skal jeg da nok heldigvis
aldrig mere have det låg løftet ... men det er nu alligevel ret
irriterende...

/Anna