SATA problem på ic7max-3
Fra : iggibuh

Dato : 28-11-03 17:48

hej gruppe

nu har jeg efterhånden brugt 6 timer på at rode rundt med min nye (første)
SATA raptor 36gb men skidtet vil ikke starte xp op.

for at give et kort resume så har jeg ide diske i, i forvejen plus en
brænder så alle ide er brugt op. max3 har så en SATA controller kan
fungerere både som udvidet ide dvs to ekstra bliver til ide3 og ide4.
raptordisken er så sat op ide3 og i bios har jeg aktiveret enchanced
hvilket skulle give ialt 6 pladser til "ide".

anyhow jeg bruger en af mine gamle diske som startdisk med xp og vil så ha
lagt en ny xp ind på raptordisken hvilket også går helt fint lige indtil
den skal starte xp op for første gang så går skærmen i sort hvad kan være
galt ?

under bios er den sat korrekt op (skulle jeg mene). SATA boot er aktiveret,
har prøvet at geninstallere på tværs alt efter om jeg ændrede SATA til at
boote først eller efter min nuværende OS disk men intet hjælper.

kan så læse her i gruppen at en gut bliver anbefalet at bruge SATA
controller driver disketten. jeg har været inde i og hamre løs på f6 og fik
skam også skærmen op men skal jeg virkelig til at bruge en "raid"
controller driver for at få drevet til at fortsætte med at køre XP ind ?
den virker somom den booter fint (bortset fra det ender med en sort skærm)
og jeg kan sagtens installere xp på dyret. ydermere så har jeg ingen af de
drivere installeret som fulgte med på disketten da jeg første gang satte
den til, hvor jeg havde startet op på den gamle OS og kun brugte raptor for
at se om den virkede.

takker på forhånd for hurtig respons og en kundig kommentar hvis der skulle
sidde en herinde med et "aha" fremme på kvisten.

MVH iggibuh

Fra : Cowey

Dato : 28-11-03 21:31

Hej Iggibuh

Har haft lignende problemer som dig med at få sata disken til at være
bootdisken i systemet. mit bundkort er dog kun et abit is7(har også en
raptor som systemdisk).

Da jeg går udfra at bios er nogenlunde identisk det lyder ihvertfald sådan
så gør følgende: dine indstillinger med sata i enchanced er okay det samme
har jeg, dvs at den står som ide3. så skal du sørge for at den er sat til at
boote fra disken. ikke bare under bootrækkefølgen men en linie eller 2 op.
når det er gjort så gemmer du indstillingerne og genstarter maskinen for
derefter at slukke den og trække alle ide diskene ud undtagen "raptoren".
Derefter indstallere du OS og du behøver ikke bruge ekstra drivere under f6.
når du har OS installeret sætter du ide diskene til igen og så regner jeg
med at det virker efter hensigten.

Mvh Cowey

Ps: såvidt jeg husker må der ikke være aktive partioner på de andre diske
det vil sikkert bevirke at den ikke starter op på raptoren.

Fra : iggibuh

Dato : 28-11-03 22:21

"Cowey" <cowey@cool.dk> wrote in news:bq8b9p$2afv$1@news.cybercity.dk:

> [...]
>
> Ps: såvidt jeg husker må der ikke være aktive partioner på de andre
> diske det vil sikkert bevirke at den ikke starter op på raptoren.

hej Cowey og tak for responsen

pt har jeg fået maskinen op og køre men blev nødt til at gå over til
"combined" og helt fjerne min gamle OS disk før jeg fik det til at køre.
Det lyder umiddelbart logisk at det kan være det andet active drev som
skaber(te) problemet og jeg vil da også på et senere tidspunkt prøve at
smide 80gb drevet i igen for pt er det noget nær katastrofalt at skulle
undvære 80gb plus 40gb pga det.

kan da så lige nævne at den ikke kun låste under opstart men også da jeg
prøvede at starte pcdos op til ghost (havde en backup liggende af den gamle
OS) men der kom jeg ikke videre end til startsiden hvor den også låste.
havde så mistanke om OS disken SKULLE resolut være tilkoblet ide1-2 master
men kan høre på dig det nok ikke er tilfældet og gudskelov for det ellers
får sælgeren hos shg også et møgfald for det var netop med det i tankerne,
bundkortet i sin tid blev købt.

btw lige et sumplerende spørgsmål. du kører altså nu med SATA til opstart
under enchanced plus du har fyldt ide op eller !?

MVH iggibuh