SATA problemer m. reg. af HD - ASUS bundko~
Fra : Thomas Krath

Dato : 27-11-03 23:52

Hej NG,

jeg håber i kan hjælpe mig.

Jeg har netop anskaffet et system bl.a. bestående af følgende:
- ASUS A7N8X Deluxe
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628103
- Maxtro DiamondMax Plus 9 80GB SATA
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374608043
- AMD Barton XP 2500+
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1244578019
- DDR PC3200 ram, CD-ROM, floppy, grafikkort mv.

.... Og maskinen kan ikke registrere SATA harddisken, kun CD-ROM og floppy
(som begge kører via IDE).

Jeg har indstillet jumpers som de skal iflg. manualen, men alligevel vil den
ikke registrere harddisken. Ligeledes fremgår SATA modulerne (primary og
secondary) ikke af bios, som IDE modulerne gør.

Hvad gør jeg for at få mit bundkort til at registrere min SATA harddisk?

--
Mvh/Thomas Krath

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-11-03 02:58

> Hej NG,
>
> jeg håber i kan hjælpe mig.

Hæ prøver men lover ikke noget.

> [...]
> ikke registrere harddisken. Ligeledes fremgår SATA modulerne (primary og
> secondary) ikke af bios, som IDE modulerne gør.

Står heller ikke noget i bios ved mig har samme bundkort og disk (bare
120giga)

> Hvad gør jeg for at få mit bundkort til at registrere min SATA harddisk?

Kommer der ikke under boot et sted ( efter ide drev er detected) hvor der
hvor
der står noget med Silicon sata controller press F4 to enter setup ??.
Ellers skal du ha cden til dit bundkort med driver osv, der skulle gerne
ligge nogle
sata driver til sata controlleren, de skal kopieres ned på en diskette som
du skal
smide i når windows install spørger efter den ( mener det er noget med F6).
Før kan Windows ikke finde din disk.

--
Hilsen Martin.

Fra : Thomas Krath

Dato : 28-11-03 09:15

> smide i når windows install spørger efter den ( mener det er noget
> med F6). Før kan Windows ikke finde din disk.

Efter den har talt ram og reg. IDE går den ikke videre og skriver "FLOPPY
DISK(S) FAIL (40)". Jeg har ingen ide om hvad dette betyder... jeg har
forsøgt med at tage floppy disken fra, men det lader til ikke at ha'
indvirkning herpå.

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : tnf

Dato : 28-11-03 13:39

hehe...Prøv at vende floppy-kablet på bundkortet.
Det var fejlen sidst jeg fik en fejl 40......
Plejer dog at sige at det er 40 cm fra skærmen fejlen er..... :)

tnf

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-11-03 21:35

tnf wrote:
> hehe...Prøv at vende floppy-kablet på bundkortet.
> Det var fejlen sidst jeg fik en fejl 40......
> Plejer dog at sige at det er 40 cm fra skærmen fejlen er..... :)

Men det er bare utroligt, at det er det. Plejer et mobo ikke at boote
alligevel selvom kablet sidder forkert?

--
Martin K

Fra : Thomas Krath

Dato : 29-11-03 17:44

> hehe...Prøv at vende floppy-kablet på bundkortet.
> Det var fejlen sidst jeg fik en fejl 40......
> Plejer dog at sige at det er 40 cm fra skærmen fejlen er..... :)

Jep :)