Er det klogt at fjerne chipset blæser på E~
Fra : Peter Andersen

Dato : 27-11-03 18:23

Jeg så lige til min forundring, at den nyeste revision af Epox 8RDA3+,
som jeg just har fået leveret, har fået en chipset blæser istedet for
den passive køler, der kun var monteret på den tidligere revision. Der
sidder godt nok nogle ordentlige kølerribber nede under blæseren.

Da jeg gerne vil have et så støjsvagt system som muligt tænkte jeg at
tage blæseren af eller i det mindste tage strømmen, så den holder op
med at blæse. Er dette fornuftigt eller risikerer man at brænde
chipsættet af?

Chipsættet er et Nvidia nForce2 Ultra 400.

Der sidder i øvrigt 2 lan-porte på motherboarded. Den ene er baseret
på en 'ren' realtek chip, mens den anden er en PHY (integreret i
chipsættet). Da jeg alligevel kun vil anvende den ene LAN-port, vil
det dermed nedsætte varmeudviklingen fra chipsættet, hvis jeg benytter
mig af 'realtek'-LAN-porten fremfor den anden port med codec?

Kan man forøvrigt benytte motherboardet uden at supplere med strøm fra
det lille firkantede strømstik? (det har min strømforsyning påå 300
watt nemlig ikke).

Ser frem til jeres svar.

Mvh

Peter
Slet REMOVETHIS i mailadressen for direkte mail.

Fra : JK

Dato : 27-11-03 19:37

On Thu, 27 Nov 2003 18:22:38 +0100, Peter Andersen
<plandersen@REMOVETHISyahoo.com> wrote:

> [...]
>det dermed nedsætte varmeudviklingen fra chipsættet, hvis jeg benytter
>mig af 'realtek'-LAN-porten fremfor den anden port med codec?

Måske ?

Det er meget fornuftigt at erstatte den aktive chipsetkøler med en
passiv zalman NB47J til 49 kr. Jeg har gjort det på abit nf7. De
aktive chipset kølere begynder før eller siden at støje, og de er
vanskelige at smøre, skal have en meget tynd olie.

Med mindre du skal overclocke helt vildt til mere end fsb230 på
bundkortet, ville jeg ikke betænke mig. Hvis du desuden ikke øger
chipset voltage. kan jeg ikke lige se problemet med varme.

>Kan man forøvrigt benytte motherboardet uden at supplere med strøm fra
>det lille firkantede strømstik? (det har min strømforsyning påå 300
>watt nemlig ikke).

Det ved jeg ikke. Nogle gange kan man. Anbefales ikke, men der er vel
ikke andet at gøre end at prøve.

mvh

John

Fra : Jesper Hede

Dato : 27-11-03 22:42

Hej Peter,

Syntes du ellers at EPOX 8rda3+ er lækkert ?

Jeg står nemlig på spring for at købe det. Det har jo mange udvidelse
muligheder Firewire og 2 LAN porte.

Nu ved jeg ikke om du vil OC det, men jeg har tænkt på en Barton 2500, der
skulle give bedst til prisen.

Hvor har du indkøbt dit MB ?

Hilsen

Jesper

Fra : Peter Andersen

Dato : 28-11-03 00:15

Hej Jesper

Motherboarded ser godt ud. Pakken den kommer i er også godt spækket
med lækkerier, så som runde IDE kabler osv. Jeg har endnu ikke fået
lejlighed til at sætte det i mit kabinet.

En af grundene til at jeg købte lige netop det var dets mange features
og gode OC muligheder. Havde egentlig tænkt mig det skulle have været
et Aopen AK79D-400Max, men det kunne jeg ikke få fat på herhjemme. Har
gode erfaringer med Aopen MB.

Jeg har selv tænkt på at købe en Barton 2500+, men overvejer nu en
2800+, da prisen er faldet.

MB er købt hos Databutikken.com - et svensk firma, men med dansk
tilpassede sider. Der er gratis forsendelse. Gav i alt 868 kr. m.
gebyr (8 kr. til Post Danmark).

Mvh

Peter