Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Kræver TFT bedre grafikkort end aml. skærm~
Fra : Peter Holm

Dato : 28-11-03 15:02

Hejsa.
Jeg fik for 3 mrd. siden en Xerox 775 17" TFT. Da havde jeg et ATI AIW
Radeon-
Jeg oplevede at specielt tekst var svært at få til at stå ordentligt - jeg
fik hovedpine efter 10 minutter ved skærmen. Men problemerne forsvandt
fluks,
da jeg installerede et GF4 Ti4200 istedet.

Nu oplever jeg præcis det samme ved installation af en Neovo F-17 hos en
kammerat som kører med et ældre GF2 MX200. Tekst mudrer en smule, og man får
hovedpine af at kigge på skærmen.

Er det sådan, at man skal have et stort, nyt grafikkort for at få et godt
billede på en 17" TFT ?
Eller er det mig der ikke kan finde rette indstilling, på trods af, at jeg
har været i alle afkroge af indstillingerne, drivere osv?

Mvh
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-11-03 15:09

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> crashed Echelon writing

> Eller er det mig der ikke kan finde rette indstilling, på trods af, at
> jeg har været i alle afkroge af indstillingerne, drivere osv?

GF2 kortene lider specielt under dårlig filtre som gør tekst og billede er
ret uskarpt i høje opløsninger.

For din egen oplevelse og lidt hjælp, har du så kigget på indstillingerne i
skærmen?

Hvilken opløsning køres der med og med hvilken opdateringsfrekvens?

Er driveren til skærmen indstalleret, eller er det en std. driver?

Hvis I anvender XP, har I så prøvet cleartype?

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Holm

Dato : 28-11-03 15:51

Bjarke Andersen wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> crashed Echelon writing

> GF2 kortene lider specielt under dårlig filtre som gør tekst og
> billede er ret uskarpt i høje opløsninger.

ok, så kan det være derfor.

> For din egen oplevelse og lidt hjælp, har du så kigget på
> indstillingerne i skærmen?

ja

> Hvilken opløsning køres der med og med hvilken opdateringsfrekvens?

1280x1024, 60 hz

> Er driveren til skærmen indstalleret, eller er det en std. driver?

Ja. Nyeste nVidia

> Hvis I anvender XP, har I så prøvet cleartype?

det må vi prøve.

Mvh
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-11-03 16:23

> 1280x1024, 60 hz

Prøv 75Hz

> Ja. Nyeste nVidia

Nvidia er jo ikke din skærmproducent men grafikkortsproducent. Jeg mente
driver til skærmen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Holm

Dato : 28-11-03 16:37

Bjarke Andersen wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> crashed Echelon writing

> Prøv 75Hz

det er prøvet, og ser desværre kun værre ud - det er som om det trækker i
teksten.

> Nvidia er jo ikke din skærmproducent men grafikkortsproducent. Jeg
> mente driver til skærmen.

Jeg har også installeret drivere til F-17 fra Neovos side.
Tror jeg vil prøve med et GF4 ti4200 fra en anden maskine.

Mvh
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 01-12-03 12:27

Peter Holm wrote:

> Jeg har også installeret drivere til F-17 fra Neovos side.
> Tror jeg vil prøve med et GF4 ti4200 fra en anden maskine.

De såkaldte "drivere" til selve skærmen gør ikke andet end at begrænse
opdateringshastigehed og opløsning. Det du skal gøre er at finde en god
klaibrering af skærmen. tag fx et testmøsnter og sæt skærmen til at
autokalibrere - så kan du bagefter finjustere manuelt.

Til min Orion skærm virker det fint med et lille program, der genererer
testmønstre. Det er med i pakken med .inf. filer med mere, som kan hentes
her:
http://www.orion-europe.dk/driver/Orion%20LCD%20monitor%20driver%20(V1-00).zip

Pak zippen ud og kør adjust_lcd.exe - vælg "pattern 1" og lad derpå skærmen
autojustere.

David