Urinvejskrystaller
Fra : Ninna Sørensen

Dato : 28-11-03 14:28

Hej NG!!

I går fik jeg den kedelige nyhed at min hankat har Urinvejskrystaller
Det vel jo så sige at der er en del mad som han ikke må få, da det
indenholder nogle af de stoffer/ting han ikke må få.
Men jeg er meget i tvilv om hvad han må få og ikke må få, min dyrlæge sagde
at rejer må han overhovedet ikke få da det er en mineralbumbe. Er der nogen
som kan fortælle mig om han så må få tun i vand?

Fra : anja rasmussen

Dato : 28-11-03 15:19

> [...]
> at rejer må han overhovedet ikke få da det er en mineralbumbe. Er der nogen
> som kan fortælle mig om han så må få tun i vand?

Mit kat har været underbehandling for urinsvejskrystaller, den måtte kun
få dyrlægens mad(specifik) og ikke andet...end ikke tun i vand....men
det har så vist sig senere at de krystaller der var dannet, var fordi
urinen havde stået for længe, og grunden til den tissede var af
seperations angst...heldigvis....så ud fra hvad min dyrlæge har sagt så
er det kun dyrlægefoder den må få...men det kan jo være at der er andre
herinde der bedre erfaring inden for dette område....
Men god bedring med din mis!!!

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-11-03 16:23

On 28/11/03 14:27, in article
3fc74d37$0$27380$edfadb0f@dread16.news.tele.dk, "Ninna Sørensen"
<stump@stumpling.dk> wrote:

> [...]
> at rejer må han overhovedet ikke få da det er en mineralbumbe. Er der nogen
> som kan fortælle mig om han så må få tun i vand?

Jeg har ikke selv erfaring med krystaller i urinen hos mine katte, men
netdyredoktor skriver flg om blæresten hos kat:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_blaeresten.html
Netdyredoktor nævner også FUS:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_fus.html
Og blærebetændelse:
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/Kat_Sygdomsleksikon/kat_syg_blaerebetaendels
e.html
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-11-03 18:08

In article <3fc74d37$0$27380$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Ninna
Sørensen <stump@stumpling.dk> wrote:

> Er der nogen
> som kan fortælle mig om han så må få tun i vand?

Jeg ved ikke om det specielt har betydning ved urinvejssten, men tun er
noget man skal spare lidt på under alle omstændigheder. Det indeholder
et enzym der ødelægger thiamin (B1 vitamin), så katten kan udvikle
mangelsymptomer.
Det har osse et ret højt indhold af tungmetaller, som ophober sig i
katten (det gælder for resten osse os Man fraråder f.eks. gravide
at spise tun)

Fra : Stine Hilskov

Dato : 29-11-03 16:59

Hej Nina.

Jeg har haft 2 katte, som begge havde urinsten, hvoraf den ene var en
hankat. Han var så syg af det, at jeg til sidst valgte at aflive ham. Men så
galt går det heldivis MEGET sjældent, siger min dyrlæge. Han levede fint med
sygdommen i 3,5 år.

Overvægtige, kastererede hankatte er mest disponerede for sygdommen. Så er
din hankat kastreret og overvægtig skal han tabe sig. Tit går det i sig
selv, hvis de taber sig til normal vægt.

Det er meget vigtigt, at katten drikker rigeligt. Katte er oprindeligt
ørkendyr, og har derfor tit svært ved at drikke nok, derfor dannes der
lettere krystaller i urinen.

Du må KUN fodre med dyrlægens foder.
Har dyrlægen givet dig foder med hjem?

Der er et foder som opløser krystallerne (Hills s/d eller spesific FSD), man
fodrer med i perioder, og ellers får de et foder som forebygger krystaller
(hills c/d eller specific fcd, disse typer findes også i en vægtkontrol
udgave).

Jeg lærte efterhånden at se på min kat, om den havde smerter pga.
krystallerne og så skiftede jeg til Hills s/d eller tilsvarende specific.

Han må absolut aldrig mere få andet end dyrlægens foder.
Nogle fabrikater reklamerer med at de forebygger krystaller, men der er ikke
dylægekontol, så det kan man ikke helt stole på er rigtigt. Nogle gange skal
der meget lidt til at det kommer igen.

Men nogle katte får det kune den ene gang og så aldrige mere. Men han er nok
disponeret for det, og jeg ville i hvert fald passe på, hvad jeg gav ham at
spise, hvis jeg var dig.

Har du nogle spørgsmål er du meget velkommen til at maile mig.

Fjern SLETDETTE ved privat svar.

Hilsen Stine

"

Fra : Ninna Sørensen

Dato : 01-12-03 23:24

Hej Stine!!

Lauritz er kastreret og jeg synes ikke selv han er overvægtig ca. 5 kg. (kan
ikke finde ud af hvad han enlig skal veje, er meget lang og ser tynd ud)

Min Dyrlæge gav mig en pose Hills S/D med hjem, og så valgte vi at skifte
over så vores hunkat nu også spiser Hills indore cat.

Med hensyn til det med om han drikker meget vand, så har både mig og min
kæreste været lidt usikkere på om han nu gjorde det, så vi har valg at give
ham to spsk. foder og to spsk. vand to gange om dagen, og det synes han
indtil videre godt om.
Men er det ondt?
Han får nemlig nogle pille mod blærebetændelse, og der skal man jo drikke
meget vand som menneske, så mon ikke dyr også skal det?

Knus Ninna

Fra : Stine Hilskov

Dato : 02-12-03 12:59

> Hej Stine!!

Hej Nina.

> Lauritz er kastreret og jeg synes ikke selv han er overvægtig ca. 5 kg.
(kan
> ikke finde ud af hvad han enlig skal veje, er meget lang og ser tynd ud)

Han er nok ikke overvægtig. Man skal lige præcis kunne mærke hans ribben,
når man kører en finger langs siden på ham, uden at hofter oa. stikker meget
frem. Ligesom en hund faktisk.
Normalvægt for en alm. huskat er ca, 3-5 kg alt efter køn og kropsbygning.

> Min Dyrlæge gav mig en pose Hills S/D med hjem, og så valgte vi at skifte
> over så vores hunkat nu også spiser Hills indore cat.

Vær opmærksom på, at Hills hos dyrlægen og Hills hos dyrehandleren ikke er
det samme, og indeholder ikke de samme ting. Jeg ville fodre med Hills c/d
eller specific FCD, når kuren imod blærebetændelse er slut. Det kan
hunkatten også spise uden problemer. (spørg dylægen).

Når en kat har tendens til krystaller er det vigtigt at der ikke er for
mange mineraler i foderet, og at der vha. foderet kommer en bestemt
surhedsgrad i urinen. Dette opløser/forebygger krystaller.

> [...]
give
> ham to spsk. foder og to spsk. vand to gange om dagen, og det synes han

Jeg synes ikke det er ondt, så længe katten virker tilfreds, og så gør i det
jo for, at den ikke skal blive mere syg. Men det kan man jo ikke forklare
katten.

> Han får nemlig nogle pille mod blærebetændelse, og der skal man jo drikke
> meget vand som menneske, så mon ikke dyr også skal det?

Det er ihvertfald godt, at den drikker så meget som muligt, så blæren bliver
skyllet igennem, og evt. krystaller skylles med ud.

Held og lykke!
Hilsen Stine